موضوع: "پژوهشی"

برگزاری کارگاه تبیین بیانیه گام دوم انقلاب در مدرسه علمیه حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف

برگزاری کارگاه پژوهشی «تبیین بیانیه گام دوم انقلاب» با حضور و سرپرستی «جناب آقای دکتر منظمی» در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف).
این کارگاه در روزهای 23 و 24 تیرماه 98 و به مدت چهار ساعت برگزار گردید. در این جلسات، دکتر منظمی بیانیه گام دوم اتقلاب را تحلیل فرامتنی کرده و از جنبه های ذیل بررسی نمودند:
- جنس بیانیه
- ساختار بیانیه
- چشم انداز بیانیه
- ویژگی زمانی بیانیه
- مخاطب بیانیه
این کارگاه به منظور آمادگی طلاب جهت ارائه مقاله با محوریت گام هفتم (عزت ملی و سیاسیت بین الملل) تشکیل گردید.

نمایشگاه معرفی کتاب

به مناسبت میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) در روز چهارشنبه 8/12/97، مراسم جشنی در نمازخانه مدرسه حضرت ولی عصر (عج) برگزار گردید. در حاشیه این مراسم، نمایشگاهی جهت معرفی کتاب در غرفه پژوهشی ارائه شد.

کتاب­هایی با موضوع آشنایی با سیره و زندگانی حضرت زهرا(س) و معرفی صحیفه فاطمیه و چندین نمونه کتاب در حوزه خانواده و روابط زوجین به مناسبت هفته زن و تحکیم خانواده ارائه گردید.

همچنین به جهت مصادف شدن این روز فرخنده با سالروز میلاد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره)،

کتاب­هایی نیز در خصوص آشنایی با سیره و سلوک و اندیشه بلند ایشان عرضه شد. بازخورد این غرفه پژوهشی، قابل توجه بود.

معاونت پژوهش

دفاعیه تحقیق پایانی

جلسه دفاع از تحقیق پایانی خانم مریم نصیری با موضوع «معنا شناسی واژه حیّ در قرآن کریم» در روز دوشنبه 97/11/08 رأس ساعت 13تشکیل شد.

این جلسه با حضور مدیر محترم سرکار خانم گلچین، استاد داور سرکار خانم صائب نیا، استاد راهنما سرکار خانم ارفع و معاون پژوهشی خانم صدیف برگزار گردید.

طلبه محترم خانم نصیری دفاعیه خود را ارائه نموده و پس از نقد و بررسی اساتید، موفق به کسب نمره برتر شدند.

 

تصویب مقالات پایانی

جلسه شورای پژوهشی مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) در تاریخ 97/10/25 جهت بررسی موضوع مقالات پایانی طلاب واجد شرایط تشکیل شد.

این جلسه با حضور خانمها؛

یوسف زاده، گلچین، محرمی و زارع به عنوان کارشناس جلسه وخانم علیپور به عنوان دبیر جلسه برگزار گردید.

جلسه با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز و سپس با بررسی عنوان مقالات پیشنهادی ادامه پیدا کرد.

تعداد 13 مقاله با عناوین و موضوعات مختلف به تصویب رسیده و به طلاب اعلام شد.

لازم به ذکر است طلابی که موضوع آنان در این روز به تصویب رسیده موظف‌اند ظرف شش ماه آینده مقالات خود را به صورت کامل و طبق شیوه نامه‌ای که در سایت مدرسه بارگزاری شده ارائه دهند.

مریم علیپور- معاون پژوهش

کارگاه استفاده از سی دی های نور

در راستای تقویت طلاب در جهت پژوهش و پژوهش‌پروری، کارگاه یک روزه نرم‌افزارهای نور با عنوان «روش شناسی تهیه و تنظیم مقاله بر اساس نرم‌افزارها و پایگاه های علوم اسلامی نور» به مناسبت هفته پژوهش، به همراه برگزاری نمایشگاه نرم افزارهای نور، برای طلاب حوزه علمیه حضرت ولی عصر (عج) توسط استاد رحمانی، استاد حوزه و دانشگاه در مکان مدرسه برگزار گردید.

در این کارگاه که در تاریخ 97/10/03، مصادف با روز دوشنبه برگزار شد و با استقبال طلاب همراه بود، پایگاه های نور معرفی گردیده و در کنار آن تعدادی از نرم‌افزارهای نور معرفی شد. شیوه مقاله‌نویسی با کمک نرم افزار به خوبی ارائه و تدوین شد.

مریم علیپور- معاون پژوهش

مسابقه خلاصه نویسی

در هفته کتاب و کتابخوانی مسابقه‌ای تحت عنوان خلاصه نویسی کتاب انسان 250 ساله اثر مقام معظم رهبری مدظله‌العالی برگزار گردید

که در هفته پژوهش از برگزیدگان این مسابقه با اهدای جوایزی تقدیر و قدردانی شد.

تجلیل از پژوهشگران برتر

در راستای حمایت و تشویق از پژوهش و پژوهشگر، در مراسمی از پژوهشگران برتر مدرسه‌ای تقدیر و تشکر به عمل آمد.

در طی این مراسم که در تاریخ 97/09/24برگزار گردید از دو طلبه فعال و پژوهشگر مدرسه با اهدای جوایزی قدردانی شد.

کرسی آزاد اندیشی

ضمن گرامیداشت و تبریک هفته پژوهش؛ در این راستا، کرسی آزاداندیشی با موضوع مردم سالاری دینی برگزار گردید.

این برنامه با حضور استاد و طلبه برگزار گردید، خانم شربتدار به عنوان استاد داور، و خانمها افراسیابی و جوانبخت به عنوان طرفین موافق و مخالف حضور داشتند.

این کرسی در روز شنبه مصادف با تاریخ 23/9/97 با استقبال و حضور گرم استاد برگزار گردید.

مسائل مطروحه حول محور مردم سالاری دینی؛ تعریف آن از نظر آیت‌الله خامنه‌ایظله‌العالی ، تاریخچه آن در اسلام و شبهات مرتبط با آن، بود. در پایان به سوالات برخی از طلاب نیز پاسخ داده شد.

مراسم با پذیرایی از طلاب به پایان رسید.

مریم علیپور- معاون پژوهش

آشنایی با مجتهده بانو امین

 

جلسة پیش‌نشست با موضوع «آشنایی با مجتهده بانو امین» در تاریخ 97/08/28 با حضور سرکارخانم طاهری از اساتید و فعالان کانون فرهنگی بانو مجتهده امین تهران برگزار گردید.

موضوع این نشست حول زندگی و شخصیت بانو امین بوده و در پایان با پرسش و پاسخ طلاب همراه بود.

در پایان، مراسم با پذیرایی از طلاب خاتمه یافت.

مراسم هفته کتاب و کتابخوانی

روز سه شنبه 97/08/22 به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی و کتابدار مراسمی با حضور سرکار خانم میرخانی در مدرسه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد…

در این مراسم سرکار خانم میرخانی که خود نویسنده کتاب هستند به سخنرانی پیرامون کتاب و نویسندگی پرداختند وبه بیان خاطراتی از دوران کودکی و نحوه آشنایی با کتاب و کتابخوانی پرداختند وطلاب را به استفاده از فرصت های طلایی جوانی تشویق و ترغیب کردند

این مراسم با پذیرایی و برگزاری نماز جماعت ظهر و عصر پایان پذیرفت.

برگزاری جلسه دفاعیه تحقیق پایانی

روز دوشنبه 26/6/97

جلسه دفاعیه خانم‌ الهه متین فر با عنوان:

«ارتباط ایمان با عقل با تکیه بر آثار آیت‌الله جوادی آملی» به راهنمایی سرکار خانم محرمی و با داوری سرکارخانم دکتر ارفع؛  و

خانم مرضیه سادات موسوی با عنوان:

«تأثر و تأثیر فرد و جامعه در هدایت و ضلالت از منظر قرآن» به راهنمایی سرکارخانم گلچین و داوری سرکارخانم خلیلی برگزار گردید.

لازم به ذکر است؛ پایان نامة خانم موسوی با نمرة 20 به عنوان پایان‌نامة برتر انتخاب گردید.

معاون پژوهش، مریم علیپور

 

تشکیل جلسه شورای پژوهشی

جلسه شورای علمی پژوهشی با حضور اعضای شورا،

اعم از معاون پژوهشی خانم علیپور و اساتید محترم، خانم‌ها: یوسف زاده، گلچین، قربانی (جانشین خانم جان محمدی) و طباخی در تاریخ سه شنبه 97/04/27 ساعت 9 تشکیل شد.

در این جلسه دو طرح تفصیلی مورد بررسی قرار گرفت و به شرط رفع اشکالات به تصویب رسید.

معاون پژوهش، مریم علیپور

 

نشست تخصصی فرهنگ و فن آوری

این نشست روز دوشنبه 11 تیر 1397 ساعت 16:30 تا 19:30در مجمع فلاسفه ایران با حضور استادان گرامی، آقایان دکتر مهدی گلشنی و حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید پارسانیا برگزار گردید. در این نشست تعدادی از فعالان حوزه و دانشگاه شرکت داشتند و 3 نفر از نخبگان فلسفه حوزه علمیه ولی عصر عج نیز دعوت داشته و حضور بهم رساندند. ..

ابتدا حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید پارسانیا،

استاد حوزه و دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران به بیان سخن با موضوع فن آوری و فرهنگ پرداخته و بیان داشتند: « فن آوری از دو مسیر با فرهنگ پیوند می خورد. اول، مسیر فهم و تفسیر آن و دوم مسیر کاربرد و استفاده از آن است. هریک از این دو مسیر، دانش و منطق خود را دارد. دانش مربوط به فهم تکنولوژی و تبیین آن، علم تجربی است و دانش مربوط به استفاده از تکنولوژی، مجموعه ای از آگاهی های تجویزی، هنجاری و انتقادی است با عناوین نظیر حقوق، اخلاق و فقه. و هر یک از دو بخش روش مربوط به خود را دارد.

هسته بنیادین فرهنگ در متافیزیک بروز و ظهور پیدا می کند؛ و فن آوری از مسیر دو قلمرو آگاهی مزبور با عمیق ترین لایه فرهنگ، یعنی متافیزیک، نیز پیوند می خورد. فن آوری گاه در دامن یک فرهنگ تولید شده و گسترش پیدا می کند و گاه در ارتباطات بینافرهنگی از یک فرهنگ به فرهنگ دیگر منتقل می شود. در یک دو گانه دیگر فن آوری گاه بعد از فلسفه و علم مناسب با خود، در دل یک فرهنگ شکل می گیرد و گاه نیز قبل از این دو پدید می آید. انتقال فن آوری از یک فرهنگ به فرهنگ دیگر اغلب فرهنگ میزبان را با فن آوری ای مواجه می سازد که فاقد دانش تفسیری و تجویزی مربوط به آن است و این امر مشکلی است که با انتقال دانش های تجویزی و تفسیری فن آوری از نقطه مبدا، قابل حل نیست.»

پس از ایشان آقای دکتر مهدی گلشنی،

استاد تمام فیزیک دانشگاه صنعتی شریف به ایراد سخن با موضوع فرهنگ و تکنولوژی پرداختند. ایشان فرمودند: « فرهنگ نظامی است که شامل باورها، هنرها، عادات، اخلاق، مواریث ملّی و خصلتهای بومی است و شکل دهنده ذهنیت افراد و رفتار جامعه است. آن باورها و مفروضات، نسبت انسان به نظام هستی و جایگاه انسان در جهان را دربردارد و رفتار افراد انسانی نسبت به دیگر انسان ها را شکل می دهد. در میهن عزیز ما همواره معارف دینی یک مولفه عمده فرهنگ بوده است که انعکاس آن به خوبی در ادبیاتمان هویدا می باشد. اما متاسفانه امروزه آثار آن را کمتر در علم و تکنولوژی مان می بینیم.

حاکمیت فرهنگ سکولار بر تکنولوژی در غرب، که نسیم آن محیط ما را هم متاثر ساخته است، آثار زیر را به بار آورده است: تولید سلاح های مخرب؛ آلودگی محیط زیست؛ نادیده گرفتن مسائل اخلاقی و حکمت در کارهای علمی و فن آورانه؛ نادیده گرفتن مراتب بالاتر واقعیت؛ تضعیف بعد معنوی انسان و تغییر فرهنگ محیط. چیزی که در تحکیم این فرهنگ بسیار موثر واقع شده اهمیت یافتن تخصص، فارغ از دغدغه های اساسی و ریشه دار انسانی، است. امروز دانشجو فارغ التحصیل می شود در حالیکه در رشته تخصصی خودش معلوماتی آموخته است. اما ذهن او فارغ از مسائلی است که در تعامل او با جامعه اش و محیطش و تصمیم گیری هایش نقش کلیدی دارند.

اگر تکنولوژی در خلاء انسانی مطرح نیست و برای انسان ها مطرح است و حل مسائل انسان ها و دغدغه های آنها باید هدف آن باشد، لازم است تغییر نگرشی نسبت به تکنولوژی حاصل شود. این موضوع به تخصصی بیش از دروس صرف مهندسی نیاز دارد. رویکرد کل نگرانه مهندسان را قادر می سازد که در استفاده از دانش تخصصی شان انتقادی تر عمل کنند و نسبت به مسائل انسانی محیطی که در آن کار می کنند حساس باشند. در جهت اصلاح این مشکل در دهه های اخیر در بعضی از دانشگاه های غرب، خصوصاً آمریکا، درس هایی از علوم انسانی در زمینه ابعاد فرهنگی تکنولوژی ارائه می شود. برای تغییر نگرش نسبت به تکنولوژی در میهن اسلامی مان پیشنهاد ما این است که:

1.        بعضی از دروس علوم انسانی به صورت الزامی در برنامه دانشکده های علوم مهندسی وارد شود.

2.        حوزه های بین رشته ای بین علوم انسانی از یک طرف و علوم مهندسی از طرف دیگر راه بیفتد، چنانکه در اروپا و آمریکا رایج شده است.»

فاطمه علیپور

برگزاری جلسه نهیلیسم بمثابه وضعیت معاصر،راه حل فلسفی

برگزاری جلسه فلسفه وآینده ایران

برگزاری جلسه دفاعیه

روز دوشنبه 96/10/11 جلسه دفاعیه خانم شریفی در مدرسه حضرت ولی عصر(عج) برگزار شد .

موضوع پایان نامه، معنا شناسی واژه سلام و بررسی آن در قرآن می باشد که استاد راهنما خانم ارفع و داوری این پایان نامه را خانم خدایی برعهده داشتند که این پایان نامه با نمره 20 دفاع شد و به عنوان پایان نامه برتر شناخته شد.

برگزاری شورای پژوهشی

روز دوشنبه 96/10/11 جلشه شورای پژوهشی ساعت 8 صبح در مدرسه حضرت ولی عصر(عج) برگزار شد.

در این جلسه موضوع و طرح اجمالی چند نفر از طلاب مطرح شد که تعدادی از آنها پذیرفته شد.

مناظره با موضوع ولایت فقیه

روز یکشنبه 96/09/26 بعد از نماز ظهر و عصر به مناسبت هفته پژوهش مناظره ای با موضوع ولایت فقیه در مدرسه حضرت ولی عصر (عج) اجرا شد .

این مناظره را طلاب سال دوم بر اساس درسی که داشتند اجرا کردند.

استاد ناظر و کمک کننده ها هر دو گروه موافقین بودند و استاد محترم سرکار خانم حیدری فر در گروه مخالفین بودند.

نشست به مناسبت هفته پژوهش

روز شنبه 96/09/25 بین نماز ظهر و عصر نشستی با طلاب در مدرسه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد .

در این نشست استاد محترم سرکار خانم طباخی در باره پایان نامه خود با موضوع (جن) توضیحاتی دادند و در پایان به سوالات طلاب در این زمینه پاسخ دادند.

دو دلیل برای نامیدن شیعه به شیعه جعفری

چنانکه می دانیم به پیروان امیرالمومنین علی(علیه السلام) شیعه می گویند؛ با این وجود، جریان شیعه به شیعه جعفری معروف شده است. در این مقاله برآنیم در این باره بیشتر به کنکاش پرداخته و به دو دلیل برای نامیدن شیعه به شیعه جعفری اشاره کنیم.

دلیل اول: زمینه برای رشد جبهه فرهنگی در زمان امام صادق(علیه السلام)

در زمان حضرت علی(علیه السلام)، میدان برای گسترش فرهنگ شیعه چندان مهیا نبود؛ نه در زمان حاکمیت خلفا، و نه در دوره خلافت ایشان. در دوره خلفا که ظلمهای بیشماری در حق حضرت روا داشته شد و به تعبیر حضرت، در گلوی او استخوان و در چشم او خار بود[1]

و مردم از او رویگردان بودند؛ در زمان خلافت نیز بواسطه تحمیل شدن جنگهای نظامی و فتنه داخلی، حضرت نتوانست چنان که باید و شاید، فرهنگ شیعی را نهادینه کند. اما در زمان امام صادق(علیه السلام) زمینه برای فعالیتهای فرهنگی مساعد بود؛ زیرا که با گسترش حکومت اسلامی، زمینه برای تضارب آراء فراهم شده بود و دانشمندان ملیتهای مختلف به حضور امام رسیده و سوالات خویش را می پرسیدند و حتی بعضا نیز مسلمان می شدند[2]
حضرت امام صادق(علیه السلام) با تربیت شاگردان بسیاری، آحاد جامعه و مخصوصا پیروان خود را نسبت به علم و دانش ترغیب می کرد و می فرمود که دوست دارم شما، یا دانشمند باشید یا دانشجو[3]

آن امام همام با تعلیم شگفتیهای آفرینش به یکی از شاگردان خود به نام مفضل بن عمر، نکاتی از اسرار آفرینش و طب را به ایشان آموخت که پس از دوازده قرن، مطالب آن برای دانشمندان کشف شد(مثل کشف جریان خون)[4]

بنابراین امام صادق(علیه السلام) پایه های مکتب شیعه را با علم و حکمت مستحکم نمود و شیعه را هویتی علمی بخشید، و به پاس خدمات گرانقدر آن امام همام در راه مکتب تشیع، مکتب شیعه به نام شیعه جعفری منسوب شد.

ادامه »

بازدید از کتابخانه دانشگاه علوم و حدیث

روز یکشنبه 96/09/19 به مناسبت هفته پژوهش طلاب به همراه معاون پژوهش مدرسه از کتابخانه دانشگاه علوم و حدیث شهرری بازدید کردند

مخزن های این کتابخانه، کتابهای جدید و نابی را در خود جای داده بودند وطلاب توانستند برای کارهای تحقیقی خود از این کتاب ها استفاده کنند وبعد از زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی و صرف ناهار به این بازدید پایان دادند…

مباحث مهدويت با استاد آقاي نعمتي

روز دوشنبه 96/07/10 دومین جلسه از سلسله مباحث مهدويت توسط استاد نعمتي در مدرسه علميه حضرت ولي عصر (عج) برگزار شد.در اين جلسه دعا مفهوم سلام بر رسول خدا و دربرگیرنده دو مفهوم است…

اول تجدید میثاق و دعای برای تعجیل در ظهور تعجیل در وعده‌ها برای جلب رضایت مادر امت  حضرت زهرا سلام الله علیها.


 خطبه امام حسین علیه السلام در روز صبح عاشورا بعد از نماز صبح خطاب به کاروان بیان کردند .

حضرت درغالب خطبه با یاران آخرین وداع را صورت می دهند وقتی دشمن عصر تاسوعا خواستندکه حمله را آغاز کند حضرت از عباس(علیه السلام) خواست برای عبادت فرصت بخواهد .و یاران هر یک مشغول نماز وقرآن خواندن می شوند.


 ایشان در ادامه مباحثی را در خصوص رجعت نیز بیان نمودند.

برگزاری جلسه دفاعیه سه نفر از طلاب

روز دوشنبه 96/06/27 جلسه دفاعیه سه نفراز طلاب مدرسه از ساعت 14 با هماهنگی های لازم از طرف معاونت پژوهش مدرسه برگزار گردید …

در این جلسه خانم ها

نرگس سرچهره ،سارا فرخنده و الهام میرزایی پایان نامه های خود را دفاع نموده و موفق به کسب نمره قبولی شدند.

پایان نامه خانم میرزایی به عنوان پایان نامه برتر انتخاب شد و نمره 20 گرفتند

موضوعات دفاع شده ارکان ایمان از منظر امام علی علیه السلام،

معنا شناسی واژه ودود و بررسی آن در آیات و روایات

و واژه توبه در قرآن بودند

که با حضور موسس،معاونت پژوهش، استاد داور ،استاد راهنما دفاع شدند.

برگزاری جلسه دفاعیه سه نفر از طلاب

روز یکشنبه 96/06/26 جلسه دفاعیه سه نفراز طلاب مدرسه از ساعت 8 صبح با هماهنگی های لازم از طرف معاونت پژوهش مدرسه برگزار گردید …
 
در این جلسه خانم ها

زهرا خلیلی ،مریم بابازاده و فاطمه علیرضایی پایان نامه های خود را دفاع نموده و موفق به کسب نمره قبولی شدند.

موضوعات دفاع شده تاثیر آرامش مادر بر تربیت کودک،

نقش حسن ظن در استحکام خانواده از منظر آیات و روایات

و بررسی تطبیقی کلامی بین همسران از منظر اسلام و روان شناسی بودند

که با حضور موسس، مدیریت مدرسه ،استاد داور ،استاد راهنما دفاع شدند.

برگزاری همایش بانوان مبلغ وتاثیر آن بر کاهش آسیب های اجتماعی

روز دوشنبه 96/02/25 همایش بانوان مبلغ و تاثیر آنان در کاهش آسیبهای اجتماعی با حضور اساتید، مبلغین و طلاب مدارس علمیه خواهران استان تهران، درتالار شیخ صدوق حضرت عبدالعظیم حسنی برگزار شد …

همایش بانوان مبلغ و تاثیر آنان در کاهش آسیبهای اجتماعی

با سخنرانی حجت الاسلام آقامیری مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران،

حجت الاسلام زیبایی نژاد رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده،

حجت الاسلام ناصحی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران،

حجت الاسلام عبدالهی دادستان دادگاه ویژه روحانیت حوزه قضایی تهران،

آقای عبدالهی معاون اداری مالی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران و اجرای گروه تواشیح بقیه الله برگزار شد.


ابتدا درمورد ویژگی های فردی یک مبلغ حرف زدند اینکه باید چطور در جمع برخورد کند

بعد دررابطه با ضرورت وجود مبلغین صحبت شد از اهمیت حضور مبلغین در فضای مجازی ، 

بعد ازآن اینکه چطور باید مخاطب رو جذب کرداینکه چطور باید با او برخورد کرد و اینکه یک مبلغ باید چه مهارت هایی رو یاد بگیره .


در آخر هم نقش مبلغین در انتخابات رو گفتند

در پایان این مراسم هم از همه مبلغین برتر مدارس تهران تشویق و تقدیر به عمل آمد.

و از مدرسه حضرت ولی عصر (عج) خانم سلیمانی مقدم با 34 سال تبلیغ به عنوان مبلغ برتر انتخاب شدند.

تغذیه سالم و اسلامی در وعده صبحانه

اولین دستآورد کانون مدرسه با سرپرستی خانم موسوی به نمایش گذاشته شد. در این کانون گروهی 13 نفره درباره صبحانه اسلامی از منظر روایات تحقیق کردند و پس ازبررسی کتابهای طب الرضا و دانشنامه احادیث پزشکی مواردی که برای یک صبحانه مفید است به صورت نمادین به نمایش گذاشته شد ومقرر شد سه شنبه هر هفته بعد از مراسم زیارت عاشورا صبحانه طلاب از این مواد تهیه شود.

نشست پژوهشی با آقای دکتر نعمتی

 

روز یکشنبه ۹۶/۰۲/۱۷ جناب آقای نعمتی به عنوان مشاور معاونت پژوهشی در طرحی بر مبنای رویکرد

مهدویت گرایی برای تحقیقات کل حوزه و طلاب برای جهت گیری طلاب از لحاظ فکری جلسه ای بر قرار کردند

تا هم تحقیقات طلاب در جهت مهدویت قرار گیرد

و هم سوره ای بر مبنای مهدویت به میمنت نیمه شعبان برقرار شود

تا سوره های قرآن ،آیاتی که اشاره به امام زمان علیه السلام دارد بررسی شود

و به عنوان کار پژوهشی و تحقیق پایانی و مقالات حوزه ارائه شود.

 

 

دومین جلسه شورای پژوهشی در سال 96

روز یکشنبه 96/02/17 جلسه شورای پژوهشی در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) تشکیل شد.

در این جلسه موسس مدیریت معاون پژوهش و اساتید محترم شرکت داشتند .

در این شورا اصلاحات طرح تفضیلی یکی از طلاب برای بار دوم بررسی شد و موضوع تحقیق پایانی اصلاح گردید.

در این جلسه طرح اجمالی شش گروه رشد بررسی شد.

اولین جلسه شورای پژوهشی در سال 96

روز دوشنبه 96/01/28 جلسه شورای پژوهشی در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) تشکیل شد در این جلسه موسس مدیریت معاون پژوهش و اساتید محترم شرکت داشتند وطی بحث و گفتگو موضوع و طرح اجمالی و طرح تفضیلی چند نفر از طلاب پایه پنجم تصویب شد.در این جلسه اساتید محترم برای موضوعات طلاب کتاب های کاربردی معرفی کردند. این جلسه حدود دو ساعت بعد پایان پذیرفت.

دراین جلسه عنوان هایی که تصویب شد به شرح زیر می باشد.

عنوان طرح تفضیلی :

خانم میرزائی : معنا شناسی واژه توبه در قرآن

خانم سرچهره : ارکان ایمان از منظر امام علی علیه السلام

خانم بابازاده : نقش حسن ظن در استحکام خانواده از منظر آیات و روایات

خانم فرخنده : معنی شناسی واژه ودود در قرآن

خانم خلیلی : تاثیر آرامش مادر بر تربیت کودک

و طرح اجمالی :

خانم خداپرست : تاثیر یاد خدا در آرامش انسان با تاکید بر آیه 28 سوره رعد

خانم عباسی : مبانی  قرآنی دیدگاه های تربیتی ( انسان سازی ) حجه الاسلام صفایی حائری

برگزاری جلسه بیست ویکم مقدمات ردشبهه

جلسه بیست ویکم مقدمات رد شبهه با حضور استاد سلیمانی مقدم روز سه شنبه 95/12/10در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد در این جلسه از کنترل احساسات سخن به میان آمد…

برای کنترل احساسات چند نکته را باید مد نظر قرار داد:


احساسات در سه صورت درگیر میشود:

1-یا درگیر آینده و آرزوها است

2-یا درگیر گذشته است و افسوسها

3-و يا در گیر حال است و غليانهاي مختلف احساسي از غم و شادي و ترس و محبت …

نوع اول و دوم همان است كه حضرت علی علیه السلام می فرمایند:

علیکم  باتباع الهوی و طول الامل واجب است بر شما که از تبعیت کردن هواهای نفسانی و ارزوهای دور و دراز و طولانی برحذر باشید و یا

می فرمایند :

گذشته و آينده عدم هستند و از ميان دو عدم حال را دریابید.


اما حال که دستخوش غليانهاي احساسی است، با علم به این مطلب کنترل میشود که انسان موجود مجرد ناقصی است که باید عملی انجام بدهد تا به مرور از نقصش کاسته شود و رشد نماید و

برای درست عمل کردن انسان دو کمک دارد

1-عقل انسان با عقل عالم ارتباط برقرار میکند و خوب و بد را مییابد.

2 - عقل به احساسات حکم کلی را میدهد و احساسات انسان قدرت دارد آن حکم کلی را در جزئیات تشخیص دهد و بفهمد کدام جزئی درست و کدامش غلط است.


اما این تشخیص خود کمکی در خوب یا بد بودن انسان ندارد و باعث کنترل احساسات نمی شود بلکه اگر جنگ بین عمل کردن مطابق آنچه عقل فرمان داده و رها کردن افراطها و تفریطها را خوب فرماندهی کند و جنگ مقابل عقل و احساسات با غلبه عقل تمام شود آنوقت است که احساسات می تواند کنترل شود اما برای همین یک دفعه و انسان هر لحظه این جنگ را دارد و باید در این لحظه لحظه ها پیروز شود تا انسان بماند و نقصش به کمال تبدیل گردد.

پژوهشی در نکته های سبک زندگی اسلامی

روز دوشنبه 95/12/09 در برنامه صبحگاه مدرسه استاد خانم سلیمانی مقدم درباره سبک زندگی به سخنرانی پرداختند موضوع:توکل…

در ابتدا توکل را بر این موارد معنی می کنند :

1. توکل کن و نتیجه را به خدا بسپار

2. دعا کن و منتظر اجابت باش

3. اگر دعایت مستجاب نشد صبر کن

4. راضی به رضای خدا باش

اگر برای توکل کردن به چند پایه از مهم در دین اسلام تمسک می جوییم چرا نتیجه ای که بواسطه عمل مطابق دستورات اسلام باید برای ما به وجود بیاید ایجاد نمی شود؟

برطبق این نوع تفکر ما برای توکل از دعا کردن، صبرو رضایت استفاده می کنیم اما چرا حداقل نتیجه مطابق دستور خدا عمل کردن را تجربه نمی کنیم و انزال السکینه فی قلوب المومنین اولین قدم در سیر الی الله باید برای انسان ایجاد شود ولی ما به نظر خود توکل می کنیم ، حرکت می کنیم، دعا می کنیم، صبر کرده راضی به رضای خدا هم هستیم ولی چرا آرامش نداریم؟

چرا در هر لحظه و قدم این درک را که به خدا نزدیک تر شده ایم را نداریم؟

چرا چشم دلمان هر روز بیشتر و بهتر نمی تواند خدا را در ظهورات و تجلیات مختلفش ببیند؟

ادامه مبحث جلسات بعدی…

جلسه شورای پژوهشی

روز شنبه 95/12/07 جلسه شورای پژوهشی در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) تشکیل شد در این جلسه موسس مدیریت معاون پژوهش و اساتید محترم شرکت داشتند وطی بحث و گفتگو موضوع و طرح اجمالی و طرح تفضیلی چند نفر از طلاب پایه پنجم تصویب شد.در این جلسه اساتید محترم برای موضوعات طلاب کتاب های کاربردی معرفی کردند. این جلسه حدود دو ساعت بعد پایان پذیرفت.

پژوهشی در نکته های سبک زندگی اسلامی با استاد خانم سلیمانی مقدم


روز دوشنبه 95/11/02 در برنامه صبحگاه مدرسه استاد خانم سلیمانی مقدم درباره سبک زندگی به سخنرانی پرداختند

موضوع: وقتی از کسی ناراحت و عصبانی هستیم چگونه رفتار کنیم .


چند راهکار بیان گردید


1.تمام ناراحتی خود را در ابتدا بیان کنیم البته در جایی که کسی نیست تمام ناراحتی بدون ترس از اینکه این نوع بیان کردن ناراحتی خوب است یا بد اگر بلند صحبت کردن مشکل بود ان ناراحتی را بنویسید انقدر بنویسید تا دیگر در ذهن شما چیزی از ناراحتی نماند وقتی ذهن شما خالی شد.


2.انقدر نوشته را بخوانید تا نسبت به ان ناراحتی بی تفاوت شوید و بتوانید به ان ناراحتی بخندید


3.حالا دیگر نسبت به ان ناراحتی احساسات شما درگیر نیست زیرا تا زمانی که احساسات درگیر باشد عقل بسته است و وقتی عقل نتواند تحلیل کند و جهت انسانی و خوب و بد را به انسان بدهد تمام تصمیمات احساساتی و یا به افراط و یا به تفریط و متاسفانه تحت تسلط وسوسه ها و تحریکات شیطانی میشود پس باید به نحوی احساسات را کنترل کرد ما راه نوشتن و خواندن را پیشنهاد کردیم بعد از کنترل احساسات میتوان از بیرون به مساله نگاه کرد مثل کسی که با مساله درگیر نیست


4.در این مرحله باید خود را جای طرف مقابل گذ اشت و از عینک او مساله را دید


5.حال دو مساله داریم بدون سوگیری و جهت گیری هر کدام از دو طرف را تحت میزان و معیار عقل و شرع و عرف عاقل برده و درست و غلط مساله را می یابیم


6.در این مرحله اگر اشتباه از جانب شما بود برای جبران انچه ازدست رفته اقدام کنید و اگر اشتباه از جانب طرف مقابل بود


7.اگر خطا در زندگی شما تاثیری نداشت طبق ایات قران و اذامرو بالغومرو کراما یا و یدرؤون السیئة بالحسنة یا و عن الغومعرضون گویی اتفاقی نیافتاده از کنار این مساله بگذرید و در مرتبه بالاتر قران میفرماید اصلا به جای بدی خوبی کنید که شاید دشمن شما با شما دوست شود


8.واما اگر خطا در زندگی شما تاثیر داشته باشد و شما را از اسلام و حقیقت دور کند انوقت باید برنامه ریخت و مبارزه کرد تا ته مطلب زیرا باید حق خود را گرفت


موفق و پیروز و شاد باشید

 

پژوهشی درنکته های سبک زندگی اسلامی

روزدوشنبه 95/11/25 کلاس سبک زندگی اسلامی در برنامه صبح گاه مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد استاد این کلاس سرکار خانم سلیمانی مقدم استاد پژوهش مدرسه به ایراد سخنرانی پرداختند ایشان در ضمن سخنان خود درباره آیه قران: «و ثیابک فطهر والرجز فاهجر» صحبت کردند…
 
 برمبنای آیات قران وتوضیحی که علامه حسن زاده آملی حفظه الله در کتاب صد و ده اشاره فرمودند:

تنها راه نظافت است هر چه برای نظافت بکوشید به حقیقت نزدیک­تر هستید،  نباید برای شما فرق کند که خانه­ خودتان است یا ماشینف اداره است یا خیابان فرقی نباید بکند. از کوزه همان برون تراود که در اوست .

    برای رسیدن به حقیقت قران هم راه طاهر بودن است که «لایمسه الا المطهرون».  

    پس باید برای نظافت و پاک بودن باید برنامه ریزی کرد مطابق علاقه نیاز و ارجحیت بهترین برنامه ریزی را که کمترین مشکل را ایجاد می­کند باید انتخاب کرد.

برگزاری جلسه بیستم مقدمات ردشبهه

جلسه بیستم مقدمات رد شبهه با حضور استاد سلیمانی مقدم روز یکشنبه 95/11/24در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد

در این جلسه پس از مرور کنترل خیال و اثرات آن، کنترل احساسات بیان شد،

برای کنترل احساسات اولین قدم باید ذاتیات و نیازهای آن مورد دقت و شناخت قرار گیرد، کار احساسات ادراک جزئیاتی است که خیال آن­ها را به تصویر کشیده است، بعد این جزئیات را با هم مقایسه می­ کند و از میان آن­ها همانی که مطابق خواسته­ های ذاتی احساسات است انتخاب می­کند، در واقع احساسات منبع و محل صدور دوست داشتن­ها و دوست­ نداشتن­ها می­ باشد، جایگاه جذب­ ها ودفع­ ها است، محل میل­ها و طردها است. این جذب و دفع به واسطه ذاتیاتی است که این قوه دارد از حب ذات، ارزشمند بودن خود، قانع نبودن به حالتی  یا خصوصیتی که دارد زیبایی شناسی، کنجکاوی، حس پرستش، حس نیاز به احترام، حس نیاز به محبت، اظهار وجود دارد

که هر کدام از این ذاتیات به سه شکل ظهور پیدا می­کند:

1ـ به شکل افراطی یعنی حد خود و دیگران به زیاده خواهی شکسته می­شود

2ـ تفریط یعنی حد خود و دیگران به کم خواهی شکسته می­شود 

3ـ تعادلی که نه حد خود و نه حد دیگران شکسته نمی­ شود بلکه کل تصمیم­ گیری­ها بر مبنای عقل، شرع و عرف عاقل ایجاد خواهد شد؛

اگر تصمیم گیری بخواهد برمبنای عقل باشد باید بتوان یک قانون کلی از مطلب مورد نظر ایجاد کند که اگر هزار بار در این مورد خاص قرار بگیرد باز هم مطابق همین تصمیم را می­گیرد و اگر هزار نفر دیگر هم دراین موقعیت قرار بگیرند باز هم همین تصمیم را می­گیرد.

    برای کنترل احساسات اول باید ذاتیات آن را شناخت، نوع تغذیه­ هر کدام از آن ذاتیات را پیدا کرد، موانع و مشکلات را فهمید، بعد از این اطلاعات و عمل مطابق آن یعنی حب ذات باید غذای لایق خود را بخورد انوقت بخواهیم تکبر نکند؛ آنوقت در هجوم و فشار وسوسه­ ها می­توان احساسات خود را کنترل کرده و به راه صواب هدایت کرد.

سلام بر فاطمه علیها سلام


 
سلام بر بی بی دو عالم

سلام بر ام ابیها

سلام بر تمامی عالم که اگر او نبود عالم و ما فیها خلق نمیشد

سلام بر همه ارامش در عالم سلام بر عشق سلام بر تمام رزق و

سلام ،نور دیده پیامبر خدا صلی الله علیه و اله و سلم


بانوی من میدانم در زندگی مرد به عنوان آسایش دهنده و حافظ و مدیرقرار داده شده است و زن به عنوان آرامش دهنده عشق، مربی جلوه گر شده است
مادر جان اگر حضرت علي عليه السلام در قول رسول گرامی پدر امت معرفی شده اند شما چه ؟

بی بی جان، مادر ابن جماعت انسانی نمی شوید؟


مادر جان، عشق عالم، مادر پدر، ما هم یتیمان آل محمدیم و آرامش
و تربیت را از دامن و دست پر مهر شما طالبیم به این یتیمان هم نظری.


مادر جان آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند


آیا شود که گوشه چشمی به ما کنند


السلام علیک یا سیدة نساءالعالمین

خانم سلیمانی مقدم معاون پژوهش مدرسه

اختتامییه جشنواره علامه حلی

همزمان با ایام الله دهه مبارکه فجر اختتامیه ششمین جشنواره استانی علامه حلی ره در مجموعه فرهنگی غدیر (فتح المبین) تهران روز پنجشنبه ۱۴ بهمن برگزار شد. در این مراسم از پژوهشگران برگزیده طلبه تقدیر شد. یادآور می شود این جشنواره پژوهشی هرساله با رقابت بین طلاب حوزه های علمیه خواهران و برادران در دو سطح کشوری و استانی برپا می شود.

مراسم ساعت9 صبح روز پنج شنبه با تلاوت قرآن شروع شد و بعد از سرود جمهوری اسلامی و خوش امد گویی و خیر مقدم ،مولودی خوانی به مناسبت میلاد حضرت زینب سلام الله علیها اجرا شد.

برنامه بعدی گزارش از روند جشنواره علامه حلی توسط دبیر جشنواره ،آقای رنجبر ارائه شد.

 

ایشان درباره تعداد آثار ارسال شده به جشنواره و موضوعاتی از این قبیل صحبت کردند.

سپس آیت الله صدیقی سخنرانی ایراد فرمودند:

 

که اهم مباحث ایشان به این شرح است:

1.توصیه به خود شناسی 

2. رجوع به قرآن و تدبر در آن 

3.صاحبدل بودن و کنار زدن ححاب های غفلت

  4. توصیه به تعریق(ریشه دار کردن) علم و کلام بر اساس آیه کلمه طیبه…  

5.و به قلم آوردن علم بر اساس آیه ن والقلم ما یسطرون

  6. توصیه به اینکه طلاب به گونه ای درس بخوانند که قابلیت تدریس آن را پیدا کنند و حتما تدریس داشته باشند تا از برکات آن بهره مند شوند.که این توصیه ای است که آیت الله بهجت همواره بر آن تاکید می کردند.

  7. ترزیق ابعاد مختلف فقه حکومتی به جامعه باید توسط طلاب صورت بگیرد. 

8 توصیه به اینکه امروز به ندای هل من ناصر امام خمینی (ع)با پژوهش و بارور کردن فقه پاسخ گفته شود.


سخنران بعدی آیت الله رشاد به بیان مصالبی پرداختند

 

از جمله لزوم اینکه قدر دان انقلاب اسلامی بوده و روحیه انقلابی خود را حفظ کنیم.

اهم مباحث ایشان تبیین جایگاه پژوهش در تعلیم و تعلم بود و توصیه به اینکه شیوه آموزشی از سبک فعلی به سبک پژوهش کشیده شود.

دیگر اینکه حوزه تهران با توجه به امکانات و ظرفیت و شرایطی که دارد باید قطب پژوهش حوزه های علمیه باشد.چرا که تهران شهر دانشگاهی و علم است و تهران مرکز هجوم شبهات و بسیار سوال خیز است.

در حال حاضر حوزه تهران در پژوهش رتبه اول کمی و سوم کیفی را داراست اما کافی نیست و باید موقعیت قطب پژوهش حوزه های کشور را احراز کند.

توصیه نمودند طلاب سازماندهی شوند تا در حوزه علوم انسانی اسلامی به مطالعه بپردازند.


سخنران بعدی آیت غروی عضو شورای عالی حوزه های علمیه سراسر کشور هم به ایراد سخنرانی پرداختند که موضوع آن با توجه به مناسبت ایام الله دهه مبارک فجر و انقلاب بود.

و اشاره ایشان به نقش روحانیت در شکل گیری و حدوث انقلاب و نیز حفظ و بقای آن بود.
در پایان از برگزیدگان جشنواره با اهدای جوایز تقدیر شد.که یکی از این مدارس برگزیده مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) بود.

دفاعیه پایان نامه

پیوند: http://valiasr.whc.ir/

روز یک شنبه 95/10/26 بعد از نماز ظهرو عصردفاعیه سرکار خانم ده آبادی از طلاب مدرسه برگزار شد.

عنوان پایان نامه ایشان ” مرگ آگاهی شهدا از نظر آیات و روایات ” می باشد

در این جلسه استاد راهنما خانم ارفع و استاد داور خانم خلیلی شرکت داشتند

این جلسه را موسس ، مدیریت ، معاون پژوهش و دیگر اساتید مدرسه همراهی کردند.

دفاعیه پایان نامه

پیوند: http://valiasr.whc.ir/

روز سه شنبه 95/10/14 ساعت 8:30 صبح دفاعیه سرکار خانم اروجی از طلاب مدرسه برگزار شد.

عنوان پایان نامه ایشان ” بازشناسی رفتارهای مثبت با محوریت سوره نوراست

در این جلسه استاد راهنما خانم دهقان پور و استاد داور خانم ارفع شرکت داشتند

این جلسه را موسس ، مدیریت ، معاون پژوهش و دیگر اساتید مدرسه همراهی کردند.

تفسیرقرآن در برنامه صبحگاه مدرسه

پیوند: http://valiasr.whc.ir/

روز چهارشنبه 95/10/08 معاون پژوهش مدرسه در برنامه صبحگاه به تفسیر مختصری پیرامون

آیه 89 سوره آل عمران( الا الذین تابوا من بعد ذلک و اصلحوا فان الله غفور رحیم) پرداختند.

ایشان در ضمن سخنان خود فرمودند:

یکی از مسائل مهم در زندگی مساله توبه است و توبه به تبع گناه معنا پیدا می کند . برخورد با گناه به سه صورت است

1. تا آخر عمر به آن توجه کنیم و توبه و انابه داشته باشیم که این نظر غزالی است

2. خدا می بخشد خدا ارحم الراحمین است

3. کاری که به نحو خطا انجام شده است تحلیل شود جبران شود اصلاح گردد آن عمل شناخته شود جایگاهش در زندگی فهمیده شود و تصمیم بر ترک آن گرفته شود این نحو عمل، بخشش خدا را هم به همراه دارد

برگزاری جلسه شورای پژوهشی

پیوند: http://valiasr.whc.ir/

روز سه شنبه 95/10/07 جلسه شورای پژوهشی اساتید در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) تشکیل شد

در این جلسه موسس مدیریت معاون پژوهش و اساتید محترم شرکت داشتند

وطی بحث و گفتگو طرح اجمالی چند نفر از طلاب پایه پنجم با موضوع

تاثیر آرامش مادر بر تربیت کودک،

بررسی تطبیقی کلامی بین همسران از منظر اسلام و روان شناسی ،

واژه توبه در قرآن،

نقش حسن ظن در استحکام خانواده از منظر آیات و روایات

تصویب شد.در این جلسه اساتید محترم برای موضوعات طلاب کتاب های کاربردی معرفی کردند.

پژوهشی درنکته های سبک زندگی اسلامی

پیوند: http://valiasr.whc.ir/

روزدوشنبه 95/09/29 کلاس سبک زندگی اسلامی در برنامه صبح گاه مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد استاد این کلاس سرکار خانم سلیمانی مقدم استاد پژوهش مدرسه به ایراد سخنرانی پرداختند

ایشان در ضمن سخنان خود درباره برنامه ریزی صحبت کردند

برای برنامه ریزی ابتدا باید هدف ها ،خواسته ها و هر آنچه را که دوست داریم رابنویسیم و لیست کنیم .

برای برنامه ریزی کردن باید دقت شود که تمام مراتب انسانی از بدن و پنج حس آن ( بویایی، شنوایی، چشایی، لامسه و بینایی) خیال و احساسات و عقل را هر کدام جدا و مجزا در نظر گرفته شود و نیازش معلوم شود و در هر مرتبه ای هر آنچه که دوست داریم و دوست نداریم معلوم شود

این شناسایی باید به ترتیب باشد یعنی اول بدن نیازش را بشناسیم ، علاقه خود را در آن زمینه تشخیص دهیم آن علاقه را با عقل و شرع و عرف عاقل محک بزنیم بعد که فهمیدیم چه نیاز است و چه درست است حال برای آن برنامه بریزیم یک برنامه موفق باید همه موارد را شامل بشود . نمی شود فقط به بدن رسید یا فقط به احساسات پرداخت در برنامه روزانه همه مراتب انسان باید دیده شود.

در برنامه ریزی روزانه برای همه مراتب باید نسبت اهم و مهم را در نظر گرفت در هر روز برنامه برای اهم های زندگی در نظر گرفته می شود

برگزاری جلسه نوزدهم مقدمات رد شبهه

پیوند: http://valiasr.whc.ir/

جلسه نوزدهم مقدمات رد شبهه با حضور استاد سلیمانی مقدم روز یکشنبه 95/09/28در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد.

در این جلسه در دنباله بحث كنترل خيال صحبت شد در جلسه گذشته خيال سالم و مريض بيان شد و اين جلسه در دنباله كنترل خيال مريض راه كنترل بيان شد .

راه كنترل:هر موقع خيال مريضوار عمل كرد بايد توجه خيال را به خاطرات خوبي كه داشته ايم منحرف كنيم انقدر در ان خاطرات غرق شويم تا ان فكر مسموم از بين برود و اگر موفق نشويم به سراغ تخيلات ميرويم تخيلاتي كه خطا و گناه نباشد و ما را از واقعيت جدا كند و اگر نشد سراغ تخيلاتي ميرويم كه شايد بعدا بتواند درعالم خارج موجود شود اگر اين هم اثر نكرد سراغ كارهاي عملي و واقعي ميرويم از پياده روي،مطالعه’كارهاي بدني سخت كه همه وقت انسان را پر كند وتمام توان و انرژی انسان را تخليه كند تا ذكر گفتن تا صلوات فرستادن خلاصه هر چيزي كه ان خيال مسموم يا خطا را در ذهن از بين ببرد و اگر هيچ راهي اثر نكرد انموقع است كه عاجزانه و مستاصل به سراغ جناب صاحب عصر و زمان حضرت حجت عج الله می رويم مشكل رابيان مبكنيم و اين دعاي مستجاب اقا نجات بخش هستند اقا درمان هستند اقا راهبر هستند و اقا يار انسان در مسيرهاي سخت مبارزه با شيطان ميباشند موفق باشيد

برگزاری جشن به مناسبت هفته پژوهش

پیوند: http://valiasr.whc.ir/

روز سه شنبه 95/09/23 جشن پر محتوایی به مناسبت هفته پژوهش با حضور موسس، مدیریت، اساتید و طلاب در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد.

این مراسم با قرائت قرآن آغاز شد سپس یکی از طلاب که شاعر هم هستند شعر خودشان را خواندند .

سپس معاون پژوهش مدرسه به ایراد سخنرانی پرداختند و هفته پژوهش را تبریک گفتند ودرباره مقاله ای که به نقد گذاشته بودند با عنوان (علت خلقت شیطان بر مبنای فلسفه و عرفان اسلامی) صحبت کردند.

این مقاله در جشنواره کنگره ملی پیشگامان پیشرفت به عنوان مقاله پوستری انتخاب شده بود . سپس موسس ، مدیرت اساتید و طلاب به نقد این مقاله پرداختند نقدها در دو جنبه ویرایش و مفهومی صورت گرفت ومعاون پژوهش هم پاسخگوی نقدها بودند .

ودر پایان هم دادن جایزه به طلابی که در جشنواره رشد شرکت کرده بودند و طلابی که برای فصلنامه حوزه مقاله نوشته بودند . این مراسم با پذیرایی از طلاب پایان پذیرفت.

پژوهشی درنکته های سبک زندگی اسلامی

پیوند: http://valiasr.whc.ir/

روزدوشنبه 95/09/22 کلاس سبک زندگی اسلامی در برنامه صبح گاه مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد

استاد این کلاس سرکار خانم سلیمانی مقدم استاد پژوهش مدرسه به ایراد سخنرانی پرداختند.

ایشان در ضمن سخنان خود فرمودند:

برای زندگی باید برنامه ریزی کرد ابتدای برنامه ریزی باید اولویت ها را مشخص کرد : (اهم، مهم و معمولی).

برنامه زندگی باید شناور باشد برنامه زندگی و کلا برنامه باید هدفمند باشد این هدف یا الهی است یا غیر الهی و برنامه وسط وجود ندارد.

برنامه را باید در حد توان خودمان بریزیم . اگر یک روز را در هفته برای برنامه ریزی در نظر بگیریم و برای کل هفته برنامه ریزی کنیم در طول هفته دغدغه فکری برای برنامه هایمان نداریم .

حضرت آقا فرمودند:

هر کاری می کنید عمل جهادی انجام دهید (مضمون).

برنامه باید ( شناور، هدفمندو در حد توان متناسب با فرد باشد).

برگزاری جلسه هجدهم مقدمات رد شبهه

پیوند: http://valiasr.whc.ir/

جلسه هجدهم مقدمات رد شبهه با حضور استاد سلیمانی مقدم روز یکشنبه 95/09/21در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد.

در این جلسه درباره در حال زندگی کردن صحبت شد جسم سالم برای فعالیت بهتر (بدن ورزیده داشتن است).

تنها عذاب وجدان کافی نیست باید تحلیل کرد

خمیر انسان با شادی و آرامش بسته شده است، عذاب وجدان این آرامش را از بین می برد هرکسی در خودش تغییری ایجاد کند (حتی یک نفر ) موج آن تغییر در جهان نمود دارد.

حیرانی و سرگردانی نتیجه عدم اتکا به خداوند است ترس های ما باعث تحریک احساسات می شودتحریک احساسات افراط یا تفریط باعث تسلط شیطان می شود

راه حل های مقابله با ترس

1. توکل بر خدا ( پایه عقلی - احساسی و عملی دارد.

2. توسل به امام .راه حل های کمک دهنده دیگر: عبادت - نماز- تلاش. با عمل به در حال زندگی کردن به دست می یاد

اردوی یک روزه قم و جمکران

پیوند: http://valiasr.whc.ir/

روز پنجشنبه 95/09/18 جمعی از طلاب و اساتید مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) به شهر مقدس قم مسافرت کردند در این اردوی پژوهشی - فرهنگی یک روزه در بدو ورود ابتدا طلاب به بازدید از موسسه موضوع شناسی فقهی آقای فلاح زاده ( موزه فقه و زندگی ) برده شدند موزه جالبی بود در این موزه حیوانات مختلف حلال گوشت و حرام گوشت، ماکت های مختلف در باره مراسم حج وجود داشت سجاده مقام معظم رهبری هم در آنجا بودموزه بیشتر دیدنی بود تا گفتنی بعد از پایان مراسم بازدید، طلاب به زیارت حضرت معصومه علیها سلام برده شدند و عرض تسلیت شهادت امام حسن عسگری رابه محضرشان گفتند سپس به زیارت مسجد مقدس جمکران رفتند ودرپایان راهی تهران شدند…

پژوهشی درنکته های سبک زندگی اسلامی

پیوند: http://valiasr.whc.ir/


روزدوشنبه 95/09/15 کلاس سبک زندگی اسلامی در برنامه صبح گاه مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد.


استاد این کلاس سرکار خانم سلیمانی مقدم استاد پژوهش مدرسه به ایراد سخنرانی پرداختند .

ایشان در ضمن سخنان خود فرمودند:

دنباله‌ی بحث در حال زندگی کردن توضیح داده شد

یکی از راه‌کارهای در حال زندگی کردن داشتن برنامه می‌باشد که نحوه‌ی برنامه‌ریزی بیان شد:

1ـ برای برنامه ریزی اول باید هدف را مشخص کنیم که در زندگی چه می‌خواهیم و لوازم، تبعات و مقدمات هرآنچه هدف انتخاب کردیم را مشخص نماییم، این مشخص کردن هدف به عنوان انگیزه دهنده استفاده می‌شود که هر وقت در بین کار سست شد و خسته این هدف‌گذاری می‌تواند دوباره آن انرژی و نشاط از دست رفته را بازگرداند.

2ـ برنامه ریزی باید شناور باشد بخصوص برای بانوان که مشغله‌ی کاری و فکری زیادی دارند.3ـ برنامه ریزی باید به اندازه‌ی توان هر شخص باشد، نه این‌که خود را با دیگران مقایسه کنیم و هر کاری که دیگران می‌کنند که با آرمان‌ها و ذائقه‌ی ما مناسب بود بخواهیم همان را انجام بدهیم، هر کسی باید شرایط خود را بسنجد.

برگزاری جلسه هفدهم مقدمات رد شبهه

پیوند: http://valiasr.whc.ir/

 

جلسه هفدهم مقدمات رد شبهه با حضور استاد سلیمانی مقدم روز یکشنبه 95/09/14در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد.

در این جلسه راه‌کار برای بدست آوردن خیالی سالم بررسی شد؛

نکات قابل ذکر:

1ـ پرهیز از سوء ظن زیرا سوء ظن یعنی انسان با تخیلات و توهمات خود مسائل را بررسی می‌کند

2ـ برای بیرون رفتن از تخیلات و توهمات باید هر آنچه در ذهن داریم با واقع(که قبلا مفصل توضیح داده شده) مطابقت داد تا دچار دوگانگی در شخصیت و تفکرات نشویم

3ـ راه حل در حال زندگی کردن این است که هر چه در ذهن می‌آید که احساس آرامش، نشاط، تعادل، لذت، قدرت تفکر و قدرت تصمیم‌گیری را از من می‌گیرد، باید در همان لحظه فکر خوبی که باعث نشاط و خاطره‌ی خوب در گذشته برایم بوده را در ذهن تجدید کنم و راه برای تصورات ناراحت کننده و ناامن کننده‌ی احساسات باز نگذارم

برگزاری جلسه شانزدهم مقدمات رد شبهه

پیوند: http://valiasr.whc.ir/

جلسه شانزدهم مقدمات رد شبهه با حضور استاد سلیمانی مقدم روز یکشنبه 95/09/07در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد

در این جلسه درباره خیال سالم و خیال مریض صحبت شد و راه کنترل خیال بیان گردید .

1. خیال سالم:

خیالی است که مطابق فطرت انسانی کار می کند یعنی قبل از اینکه انسان بخواهد کاری انجام دهد یا تصمیمی بگیرد خیال بتواند چند عمل را از ابتدا تا انته ترسیم کند تا انسان بتواند قبل از عمل نتیجه هر کاررا ببیند و بعد از بین آن کارها عملی را که مطابق عقل شرع و عرفی که عقل و شرع آن را تایید می کند انتخاب کرده عمل نماید.

2. خیال مریض:

خیالی است که نسبت به رفتار دیگران حکم صادر می کند وفقط به فکر این است که چه کار کنم تا دیگران خوششان بیاید و این حرفی را که دیگران زدند یا عملی را که کردند برای اذیت من بوده یا برای تحقیر کردن من بوده است این خیال دیگر فرصتی پیدا نمی کند تا کار اصلی خودش را انجام دهد .

راه حل :

1. هر وقت خیال مطابق خیال مریض کار کرد فکر خود را مشغول کار خوب ، خوشایند و فکر چیزهای زیبا و قشنگ بکند و این قدر این کار را انجام دهد تا ذهن عادت کند و به ان فکر مسموم برنگردد.

2. توجه به امام عصر (عج) و زیاد خواندن دعای فرج

3. خواندن سوره یاسین و توجه به آیه ” سلام قولا من رب الرحیم ” برای اثبات خوبی که می خواهیم یاد بگیریم و توجه به آیه ” … فاذا هم خامدون ” برای آن خصلت بد و فکر ناهماهنگ که می خواهیم از ذهن بیرون رود .

امیدوارم همیشه ذهنی آرام و شاد داشته باشید

پژوهشی درنکته های سبک زندگی اسلامی

پیوند: http://valiasr.whc.ir/

روزچهارشنبه 95/09/03 کلاس سبک زندگی اسلامی در برنامه صبح گاه مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد

استاد این کلاس سرکار خانم سلیمانی مقدم استاد پژوهش مدرسه به ایراد سخنرانی پرداختند

ایشان به شرح این آیه قرآن پرداختند که

(واعلموا ان الله یعلم ما فی انفسکم فاحذروه واعلموا ان الله هو الغفور الرحیم)سوره بقره.

بنا بر تجلی بودن همه موجودات نسبت به خداوند ، خداوند بینا و شنوا نسبت به تجلیات خود می باشد مثل وقتی که نفس انسان به خیالات، احساسات،وتفکرات خود واقف است وتسلط دارد . بیان شد نه تنها خدا بلکه کل عالم وجود هم اطلاع دارند همانطور که در قیامت کل در و دیوار و دست و پا و… برعلیه انسان شهادت می دهند پس باید دقت کرد و مراقب بود همه می دانند منتها اکثر اوقات خداوند مانع می شود تا عالم بر مبنای دانسته های خود با ما رفتار کنند و بدی و اشتباه را به رخ انسان بکشند زیرا (ان الله هو الغفور الرحیم )خدا بسیار بخشنده است و به انسان فرصت می دهد تا انسان بتواند برگردد و جبران کند

پژوهشی درنکته های سبک زندگی اسلامی

پیوند: http://valiasr.whc.ir/

روزدوشنبه 95/09/01 کلاس سبک زندگی اسلامی در برنامه صبح گاه مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد

استاد این کلاس سرکار خانم سلیمانی مقدم استاد پژوهش مدرسه به ایراد سخنرانی پرداختند ایشان در ضمن سخنان خود فرمودند:

یکی از نکته هایی که در زندگی اسلامی مهم وموثر است شاد بودن است

و برای شاد بودن حداقل 4 نکته باید در نظر گرفته شود

 1.برنامه ریزی داشته باشیم

2.برای برنامه ریزی کردن باید آرامش داشته باشیم

3.برای آرامش داشتن باید در حال زندگی کنیم

4.برای در حال زندگی کردن لازم است در گذشته و تاثیرات ناخوش آیند و آینده و انتظارهای سخت نماند.

گذشته و آینده دو عدم هستند نیستی است ذهنی است و واقعیتی در خارج ندارد بلکه در حال باید زندگی کرد و تمرکز داشت

به فرموده حضرت علی علیه السلام از میان دو عدم (گذشته و آینده ) حال را دریاب

پژوهشی درنکته های سبک زندگی اسلامی

پیوند: http://valiasr.whc.ir/

 

روزدوشنبه 95/08/24 کلاس سبک زندگی اسلامی در برنامه صبح گاه مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد

استاد این کلاس سرکار خانم سلیمانی مقدم استاد پژوهش مدرسه به ایراد سخنرانی پرداختند ایشان در جواب سوال یکی از طلاب که چگونه در حال زندگی کنیم توضیح دادند که

اگر بخواهیم در حال زندگی کنیم باید تعلق خود را از هر چیز غیر از خدا از بین ببریم

به فرموده حضرت علی علیه السلام : احبب ما شئت فانک مفارقه ، هر چیزی را که می خواهی دوست داشته باش اما بدان از آن جدا خواهی شد.

پس اگر بخواهیم در افسوس گذشته و در انتظار و حسرت آینده نمانیم باید رابطه خود را با خدا اصلاح کنیم و درباره اعتقاداتمان دوباره بررسی انجام بدهیم.

برگزاری جلسه پانزدهم مقدمات رد شبهه

پیوند: http://valiasr.whc.ir/

جلسه پانزدهم مقدمات رد شبهه با حضور استاد سلیمانی مقدم روز یکشنبه 95/08/23در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد

در این جلسه نحوه کارکرد خیال بیان گردید که خیال در یک صورت به نحو درست عمل انجام می دهد

و در غیر این صورت خیال مریض شده است و بر خلاف رشد انسانی کار می کند

بیان شد که اصل خلقت خیال برای آن است که برای هر تصمیمی که انسان می خواهد بگیرد باید قبل از عمل کردن بتواند راه های مختلف را در تصویر خود پردازش کند و انسان بتواند در قوه خیال خود به تصویر بکشد که این کار از کجا شروع می شود ، چه مسیری را طی می کند و به کجا خاتمه می یابد ،

اگر انسان بتواند برای هر عملی که انجام بدهد حداقل چند راه را به تصویر بکشد و بعد در بین این راه ها کدام یک از راه ها مطابق عقل است ( یعنی بتواند از آن راه یک قانون کلی درآورد) و مطابق شرع باشد و هماهنگ با عرفی باشد که عقل و شرع آن را تایید کند در این صورت انسان قدرت پیدا می کند که مطمئن باشد کاری که انجام می دهد درست است

اما در غیر این صورت تمام تصاویری که به ذهن خطور می کند خطرناک است و در بعضی از اوقات شامل این آیه می شود که فاجتنبوا کثیرا من الظن ، ان بعض الظن اثم……

برگزاری مراسم به مناسبت هفته کتاب

پیوند: http://valiasr.whc.ir/

روز یکشنبه 95/08/23 به مناسبت هفته کتاب مراسمی در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر برگزار گردید سخنران این مراسم سرکار خانم ریحانه قاسمی، طراح قرآن عظیم و نویسنده کتاب رنگ فرمانروای فرهنگ بودند.در این جلسه سرکار خانم قاسمی درباره کاربرد رنگ در قرآن مثلا در آیه 69سوره بقره که رنگ زرد را تسر الناظرین بیان کرده و در آیه 64 سوره الرحمن اشاره به رنگ سبز شده.
رنگهای (زرد ،سبز،سفید،قرمز،آبی تیره،سیاه)در قرآن آمده.
و ویژگی های رنگ های به کار برده شده در قرآن عظیم گفته شد.


کاربرد رنگها در قرآن عظیم


1.سبز 20% آیات تشویق به صبر و رو به رشد
2.خاکستری 18% آیات افعال گنهکاران
3. آبی 15% عظمت و تواب بودن و معجزات خدا
4.نارنجی 14% هشدار و عتاب کم و به صورت سوالی
5.قرمز 11% تشریح عذاب
6.آبی تیره 10%
7.بنفش ،طلایی،آجری و سبز روشن هر کدام 3%
8.قهوه ای 1%
9.سیاه 0%
و در پایان این مراسم از صحبت های خود ایشان مسابقه ای برگزار شد و به 5 نفر از برگزیدگان جوایز نقدی اهداء شد.

پژوهشی درنکته های سبک زندگی اسلامی

پیوند: http://valiasr.whc.ir/

روزدوشنبه 95/08/17 کلاس سبک زندگی اسلامی در برنامه صبح گاه مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد استاد این کلاس سرکار خانم سلیمانی مقدم استاد پژوهش مدرسه به ایراد سخنرانی پرداختند

بنا به فرموده ایشان یکی از مقدمات ، مسیر، هدف، شرایط و نتیجه تلاش برای انسان شدن وفای به عهد است که آیات فراوانی این مهم را تذکر داده است یا ایهاالذین آمنوا اوفوا بالعقود.(مائده،1)

و حضرت علی علیه السلام حکم به کفر خود را از طرف خوارج با طیب خاطر می پذیرند زیرا آتش بس و قبول حکمیت را پذیرفته بودند و نخواستند بر خلاف چیزی که وعده دادند عمل کنند.

عمل کردن به وعده هایی که داده ایم ما را به مقصود می رساند.

آموزش استفاده از سی دی های نور

پیوند: http://valiasr.whc.ir/

 

روز یکشنبه 95/08/16 کلاس آموزش استفاده از مجموعه سی دی های نور توسط آقای کنی در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج)برگزار شد.

آموزش نرم افزارهای نور

نرم افزارجامع التفاسیر
تشکیل میز پژوهشی در قسمت کتابخانه
برای دسته بندی منابع وطریقه جستجو به صورت ترکیبی با نمادهای موجود در نرم افزار و در مورد زبانه آیات در تفاسیر و قران و آموزش جستجو به روش دیگر که در پایین صفحه قرار داشت و آموزش انتقال به ورد ویا یاداشت با توجه به ورژن برنامه را توضیح دادند.

در دانشنامه قران کریم هم توضیحاتی در مورد زبانه های موجود در صفحه دادند.

نرم افزار جامع الاحادیث
ایجاد میز پژوهشی و جستجوی ساده و پیشرفته و روش پیدا کردن کتب مرتبط ،ایات در قرآن و حدیث را هم توضیح دادند

تشکیل شورای پژوهشی در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج)

پیوند: http://valiasr.whc.ir/

روز سه شنبه 95/08/11 شورای پژوهشی در مدرسه علمیه حضرت ولی عصز تشکیل شد
در این جلسه اساتید بزرگوارخانم ها میرخان،قوی، باسخا، ارفع، یوسف زاده و خانم سلیمانی معاون پژوهش و سرکار خانم رحمتی مدیریت محترم مدرسه شرکت داشتند در این جلسه 3طرح اجمالی تصویب شد.

پژوهشی درنکته های سبک زندگی اسلامی

پیوند: http://valiasr.whc.ir/

 

روزدوشنبه 95/08/10 کلاس سبک زندگی اسلامی در برنامه صبح گاه مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد

استاد این کلاس سرکار خانم سلیمانی مقدم استاد پژوهش مدرسه به ایراد سخنرانی پرداختند

بنا به فرموده ایشان یکی از خصوصیات سبک زندگی اسلامی دوست بودن با همدیگر است این دوست بودن ویژگی ها و موانعی دارد.

ویژگی ها:

1. همراهی با دوست در تمام شرایط ( سختی، آسانی، گرفتاری، خوشی، مریضی و صحت)

2. حفظ الغیب دوست: در جایی که نیست از او دفاع شود و مانع از ضرر برای او گردد و مانع غیبت کردن درباره او شود.

3. اگر بدی کرد آن بدی را به خوبی تلافی کنیم

4. اگر بدی کرد و این بدی در زندگی ما تاثیر اساسی و از بین بردن آرامش، امنیت و ایمان را نداشت بزرگوارانه از این بدی بگذریم گویا اصلا این بدی اتفاق

نیافتاده است.

5. اما اگر دوست بدی کرد وبدی او در زندگی ما تاثیر اساسی دارد به نحوی که آرامش ، امنیت و ایمان را از بین می برد با در نظر گرفتن آیه شریفه (

یدروون السیئه بالحسنه )باید عکس العمل نشان داد اما این عکس العمل نباید به نحوی باشدکه جدایی ، قهر و دعوا بشود تا حدی که دیگر راهی برای

بازگشت و عذر خواهی و توبه باقی نماند. ( اگر ظلمی شد عقاب کنید اما گذشت بهتر است )

6. برای اینکه بتوان به این نوع برخورد و عکس العمل نشان دادن دسترسی پیدا کرد لازم است از لحاظ اعتقادی ارتباط خودرا با خدا تجدید نظر کنیم به عنوان مثال تا وقتی انسان فقط خود را موثر در زندگی بداند هیچ ارتباط صحیحی اتفاق نمی افتد و این بزرگ ترین مانع دوستی است ما دچار فرهنگ غلطی هستیم که از همان اوان کودک نظر دیگران در نوع پردازش ذهنی ما در رابطه با خودمان بسیار موثر می شود. از اول یاد می گیریم اینگونه لباس بپوشیم تا همه بگویند به به چه دختر زیبایی ، متاسفانه هیچ گاه یا حداقل خیلی کم نظر خودمان در رابطه با ظاهر و باطنمان مورد توجه قرار می گیرد و این بد اخلاقی و بی توجهی به مسئولیت هر شخص نسبت به خودش بی توجهی به کلیدی بودن انتخاب برای شخصیت سازی ما باعث می شود یک غلط بزرگ در ذهن کم کم رشد کند که دیگران اعمال و نظراتشان در زندگی ما خیلی تاثیر گذار هستندو حال آنکه این با آموزه های قرآن صحیح نیست قرآن می گوید هر چه بر انسان وارد می شود از جانب خود شماست یا بدی هایی که به شما می رسد از جانب اعمال شماست . یا هر خوب و بدی که به شما می رسد از جانب خداوند است…..

برگزاری جلسه چهاردهم مقدمات رد شبهه

پیوند: http://valiasr.whc.ir/

جلسه چهاردهم مقدمات رد شبهه با حضور استاد سلیمانی مقدم روز یکشنبه 95/08/09در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد .

در این جلسه مطرح شد برای شناخت نیازها لازم است ذاتیات هر مرتبه وجودی را بشناسیم و این شناخت وقتی کامل می شود تابرای هر مرتبه، نیاز، نوع تغذیه، فعالیت و نوع کاری که انجام می دهد، موانعی که باعث می شود این مرتبه مریض شود، هدف و مسیر را بشناسد.

برای شناخت نوع تغذیه و موانع از عقل و حکم کلی که می دهد استفاده می کنیم.

عقل قانون کلی را در مرتبه بدن، خیال و احساسات می دهد یعنی هر چیزی که به انسان آرامش، نشاط، تعادل، لذت، قدرت، تفکرو قدرت تصمیم گیری می دهد آن مطلب خوب است و باید برای به دست آوردن آن تلاش کرد زیرا آن عمل یا عکس العمل باعث رشد انسانی می شود و هر چه بیشتر انسان به خدا نزدیکتر می گردد.

اما اگر برای انتخاب و انجام عمل مطابق عقل و شرع و عرف عاقل تصمیم گیری نشود در این صورت استعداد انسان برای تجرد تام پیدا کردن و کامل شدن از دست می رود .

برای حرکت در این مسیر ما از قوه خیال آغاز می کنیم این قوه ذاتیاتی دارد که باید بشناسیم یعنی خیال تصویر بردار هر آن چیزی است که 5 حس ظاهری آن ها را درک می کند بعد این تصاویر را با هم تلفیق می کند البته این می تواند تلفیق مطابق خواسته های احساسات و یا جهت دهی های عقل باشد و بعد از این تلفیق نفس انسان خلق تصویری جدید می کند

این سه ذاتی قوه خیال به دو شکل می تواند ظاهر شود:

1. صحیح

2. به شکل مریض و افراطی و تفریطی

ان شاا… در جلسه اینده شکل افراطی و تفریطی و نوع تغذیه، موانع و هدف قوه خیال بیان می شود

برگزاری جلسه سیزدهم رد شبهه

پیوند: http://valiasr.whc.ir/

جلسه سیزدهم مقدمات رد شبهه با حضور استاد سلیمانی مقدم روز یکشنبه 95/08/02در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد در این جلسه بعد از بیان اجمالی نیازها به امکانات خود برای برطرف شدم نیازها پرداخته شد یکی از این امکانات عقل است عقل چند کار را به طور فطری و ذاتی انجام می دهد که به طور خلاصه می توان اینگونه بیان کرد : 1- عقل می تواند ذاتا خوب و بد را تشخیص دهد و در این جلسه نحوه به دست اوردن این قانون بیان شد 2- عقل می تواند قانون کلی بدهد.

برگزاری جلسه دوازدهم رد شبهه

پیوند: http://valiasr.whc.ir/

جلسه دوازدهم مقدمات رد شبهه روز یکشنبه 95/07/25در مدرسه علمیه حضرت ولی

عصر (عج) برگزار شد در این جلسه از نیاز شناسی انسان صحبت شد و قانون کلی که

بعد از شناخت نیاز ، چگونه باید آنها را برطرف کرد که صحیح باشد. بیان شد که عقل در

سه مرتبه وجودی بدن ، تخیلات و احساسات می تواند درست و غلط را تشخیص بدهد

و قانون عقل به این نحو است که هر چیزی که برای انسان آرامش ، نشاط ، تعادل ، لذت

، قدرت تحلیل و تفکر و قدرت تصمیم گیری بدهد آن چیز درست است و هر چیزی که

برای انسان اضطراب، غم، عدم لذت ، عدم تعادل ، عدم تفکر ، و عدم تصمیم گیری

بیاورد آن چیز غلط است پس اول بشناسیم نیاز چشم چیست و بعد برای برطرف کردن

این نیاز باید این شش خصلت را در امر منتخب داشته باشد.

برگزاری جلسه یازدهم رد شبهه

جلسه یازدهم مقدمات رد شبهه روز شنبه 95/07/10در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد در این جلسه درباره انواع نيازهاي انسان صحبت شد و علت بوجود امدن بدن براي انسان توضيح داده شد گفتيم چون انسان نفس مجرد ناقص است براي برطرف شدن نقصش بايد كاري انجام دهد و چون مجرد ناقص است بدون وسيله نميتواند كاري كند پس خدا به انسان بدن داده است تا با تعامل با عالم ماده عكس العمل از خود نشان دهد و اين عكس العمل هر گاه بر طبق عقل و شرع و عرف عاقل باشد در حالي كه بجا به موقع و به اندازه است روح به مرور نقص تجردش را از دست ميدهد و كم كم به تجرد تام ميرسد پس چون انسان در اين تجرد تام ميخواهد خدا را بشناسد بايد عملش همانند خدا باشد پس خدابه انسان اختیار داد تا با تحريكات بيروني كه بر مبناي حكمت و نياز و مصلحت انسان است وبر او اجبار ميشود و انسان در قبال اين مساله اجباري از خود عكس العمل نشان ميدهد و اگر اين عمل اختياري مطابق عقل باشد يعني بتوان از ان يك قانون كلي در اورد كه اگرخود شخص يا افراد ديگر هزار بار با اين مساله برخورد پيدا كنند همين كار را انجام ميدهد و نيز مطابق شرع باشد و هماهنگ با اداب و رسوم عاقلانه كه شرع هم ان را قبول دارد ان وقت اين انسان به كمال لايق خود كه ديدن خدا در تمام مراتب وجوديش ميباشد ميرسد.

برگزاری جلسه دهم رد شبهه

جلسه دهم مقدمات رد شبهه روز یکشنبه 95/07/06در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد در این جلسه درباره خود شناسي كه انسان چه موجودي است مجرد يا مادي بحث شد و اين موجود كه مجرد است چه نيازهايي دارد و چرا اين نيازها را دارد استدلال اورده شد…

برگزاری دفاعیه دو نفر از طلاب

روز چهارشنبه 95/06/24 دفاعیه از پایان نامه دو نفر از طلاب خانمها باقریانی و علی آقایی با حضور استادان راهنما به ترتیب خانمها رحمتی و سید فاطمی وحضوراستاد راهنما خانم حاجیان و اساتید محترم مدرسه و طلاب برگزار شد.عنوان پایان نامه ها عبارت بودند از مولفه های شخصیتی زن مسلمان بر اساس الگوی اسلامی ایرانی و کتاب شناسی و ترجمه بخشی از کتاب الاربعون حدیث شهید اول…