آرشیو برای: "مرداد 1395"

تفسير نشيدٍ

يجبُ علی الطفلِ الصغير أن يکونَ في نشاطٍ کالکبارِ و شَغَلَ طولَ النهار بسرور و اجتهاد و يعتنيَ وقت الدرس بنظامٍ و يُقوِّيَ  في نفسه کلَّ خيرٍ و رشادٍ و يَطلُبَ بالعلم المنير الذي يُضيءُ قلبَه العيشَ النضيرَ أي الحياةَ الطيِّبَةَ. لأنَّ للعلم فضلٌ کبير و… بیشتر »

شرایط قبولی نماز و تقوا

امام رضا(ع) فرمود: خداوند سه وظیفه دینی را در همراهی سه وظیفه دیگر معرفی کرده است. به نماز و زکات امر فرموده به طوری که هر کس نماز بخواند اما زکات و خمس و حقوق مالی را نپردازد، نمازش مقبول نخواهد بود. همچنین خدا به سپاسگزاری از خویش و والدین امر فرموده… بیشتر »

چگونه فکر کنیم؟

  یکی از مسائل کلیدی زندگی تطبیق تصمیم‌های انسان با موازین صحیح است. خیلی برای انسان مهم است که درست انتخاب کند، درست عمل کند، یقین کند حتمآ نتیجۀ عملش خوب و موفقیت آمیز شده است و در طول زندگیش احساس خوشبختی و رضایت داشته باشد.     همیشه این سؤال ذهن… بیشتر »

برگزاری جلسه ششم رد شبهه

جلسه ششم مقدمات رد شبهه روز دوشنبه 95/05/25 در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد در این جلسه دوباره موضوع واقع سؤال شد و چگونه ميتوان واقعيت را از تخيل و احساسات تميز داد بحث به ميان امد و موارد مختلف پردازش گرديد، در حال زندگي كردن يكي از راه… بیشتر »

نگاهی به مبحث ولایت در کلام امام‌رضا(ع)

  مامون خلیفه مکار عباسی، با اهداف سیاسی، سازوکاری را در پیش گرفت تا ضمن تغییر جریان مبارزاتی، شیعی، محدودیت‌هایی را برای امام‌رضا(ع) ایجاد کند، و با عنوان جانشین خلافت، مسیر امامت را با تفسیر وارونه از خلافت و ولایت منحرف سازد. امام‌رضا(ع) در برابر این… بیشتر »

لا اله الاّ هو

عندما أبتدئُ بالأکلِ أقولُ «بسم الله» و إذا انتهيتُ منه أقول «الحمد لله» و اذا أرَدتُ انجازَ عملٍ ما في المستقبل أقول «إن شاءَ اللهُ» فأذکُرُ اسمَه کثيراً في قيامي و قُعودي و في کلِّ حرکةٍ من حرکاتي و عند کلِّ فعلٍ من أفعالي. من هو و لماذا أذکُرُهُ… بیشتر »

نشيد

مرحباً بکم اليوم يوم السَّبت. سمعتُ نشيداً حولَ الأرقام کتبتُه لکم. أتمَنَّی أن ينالَ استحسانَکم و ينالَ اعجاب اطفالکم و هو: واحد، اثنان، ثلاثة، اربعة، خمسة، ستَّة، سبعة، ثمانيَّة، تسعة، عشرَة وقَفَ الواحدُ لِيُصلِّيَ رکَعَ الاثنانِ لرَبِّي و الثلاثةُ… بیشتر »

المکالمة

سلام عليکم: أريد أن أکتبَ باللغة العربية مستفيدةً من الکلمات و بعض الأساليب و أتکلَّمَ بها. أرجو مساعدتکم. بیشتر »

یازدهم ذی القعده ولادت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام مبارکباد.

برگزاری جلسه دفاعیه پایان نامه طلاب

 روز چهارشنبه 95/05/20 جلسه دفاعیه خانمها علیپور و قربانی در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد خانمها علیپور و قربانی از پایان نامه های خود دفاع کردند این پایان نامه ها به عنوان پایان نامه های برتر شناخته شدند برتر بودن این دو پایان نامه به علت نو… بیشتر »

برگزاری جلسه چهارم مقاله نویسی

جلسه چهارم کارگاه مقاله نویسی روز سه شنبه 95/05/18 در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) تشکیل شد در این جلسه به صورت عملي طلاب پاراگراف نویسی چکیده نویسی ونتیجه نویسی را کار کردنددر این جلسه مطالب وجزئیات مربوط به هر کدام از این سر فصل ها آموزش داده شدنتیجه… بیشتر »

برگزاری جلسه پنجم رد شبهه

  جلسه پنجم مقدمات رد شبهه روز دوشنبه 95/05/18 در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد در این جلسه کارکرد عقل و ذاتیات آن مورد بحث قرار گرفت همچنین ضمن سوالی که از نحوه تشخیص دادن عملی (واقع (نفس الامر))صورت گرفت به طور کامل چگونگی تشخیص واقع در… بیشتر »

جبر و اختیار و جایگاه آن در زندگی انسان

بسمه تعالی   ناهید سلیمانی مقدم از حوزۀ حجت عجل الله جبر و اختیار و جایگاه آن در زندگی انسان   موضوع: جبر و اختیار. هدف: نحوۀ به کار گیری این اعتقاد در زندگی روزمره. سؤالات اصلی: 1ـ آیا انسان در تصمیم گیریهایش مجبور است یا مختار؟ 2ـ آیا خداوند در تصمیم… بیشتر »

برگزاری اولین جلسه تدبر در قرآن

اولین جلسه طرح تدبردر قرآن روز یکشنبه 95/05/17 در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد در این جلسه معاونین پژوهش فرهنگی وآموزش سه حوزه حضرت ولی عصر (عج)- زهرای اطهر (س) والزهرا(س) کوی نصر شرکت داشتند در این دوره بر مبنای ظاهر آیات قرآن، ارتباط آیات… بیشتر »

برگزاری دومین جلسه هسته پژوهشی اساتید

دومین جلسسه هسته پژوهشی اساتید روز شنبه 95/05/16 در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) تشکیل شد در این جلسه مدیریت محترم معاون پژوهش و اساتید مدرسه شرکت داشتند کلام مقام معظم رهبری درباره جهاد کبیر بررسی و دسته بندی شد و طرح کلی کار تحقیقاتی این واحد پژوهشی… بیشتر »

اعمال ماه ذی القعده

عمال و مناسبتهای ماه ذی القعده ماه حرام ماه ذی القعده یکی از ماه‌های حرام است که خداوند متعال در قرآن از آنها یاد کرده است. ماه‌های حرام عبارتند از ذی القعده، ذی الحجه، محرم و رجب. از خصوصیات ماه‌های حرام این است که ثواب عمل خیر مضاعف و عقاب عمل… بیشتر »

علت موصوف شدن حضرت معصومه(سلام ا...علیها) به کریمه اهل بیت

  حضرت فاطمه(س) در اول سال 173 هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشود، پدرش امام هفتم شیعیان حضرت موسی‌بن جعفر(ع) و مادرش حضرت نجمه بود که به علت پاکی و طهارت نفس به او طاهره می‌گفتند، امروز بارگاه ملکوتی و مرقد مطهرش همچون خورشیدی می‌درخشد و همواره… بیشتر »

برگزاری جلسه دفاعیه

روز چهارشنبه 95/05/20 از ساعت 8 صبح جلسه دفاعیه خانمها قربانی و علیپور در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) برگزار می شود از کلیه طلاب سال پنجم و فارغ التحصیلانی که پایان نامه های خود را برای دفاع آماده می کنند دعوت می شوند در این دفاعیه شرکت کنند حضور در… بیشتر »

اول ذی القعده ولادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها خجسته باد.

پاداش ده برابر برای آیت‌الله مشکینی

آیت‌الله مشکینی نقل می‌کند: در سال‌های آغاز طلبگی، روزی در جیبم فقط پنج ریال داشتم. در خیابان راه می‌رفتم. یکی از طلاب به من رسید و گفت «پنج» ریال داری به من قرض بدهی؟ با خودم گفتم اگر این پول را به او بدهم خودم بی‌پول می‌مانم ولی دیدم که با این پول،… بیشتر »

برگزاری جلسه چهارم رد شبهه

جلسه چهارم مقدمات رد شبهه روز دوشنبه 95/05/11 در مدرسه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد در این جلسه ابتدا مصادیق واقع عملا کار شد بعد مقدمات عقل به عنوان یک منبع برای شناخت شبهه و به عنوان منبع برای رد شبهه توضیح داده شد در این جلسه کارکرد عقل تشریح شد که… بیشتر »

برگزاری جلسه سوم مقاله نویسی

جلسه سوم کارگاه مقاله نویسی روز چهارشنبه 95/05/06 در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) تشکیل شد در این جلسه به صورت عملي مقدمه نويسي مفصل توضيح داده شد بعد دوستان مطابق دسته بندي هايي كه فبلا از سؤالات داشتند مقدمه نوشتند و مقدمه ها اصلاح شد، كمي پاراگراف… بیشتر »

کار و تلاش اقتصادی از دیدگاه امام صادق علیه السلام

یکی از بارزترین امتیازهای جوامع ایده‌آل، داشتن اقتصادی سالم، پویا و وجود مجریان فعال، متعهد و کاردان در عرصه‌های اقتصادی است. پیامبران الهی نیز برای ایجاد قسط و عدالت در سطح وسیع آن در میان اقشار مختلف جامعه و تأمین نیازهای مادی مردم و آبادانی و آسایش… بیشتر »

شهادت امام جعفر صادق علیه السلام تسلیت باد.

اردوی راهیان نور

مدیران محترم مدارس علمیه، مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی استان تهران   سلام علیکم با احترام، ضمن آرزوی توفیقات روزافزون، به اطلاع می رساند سازمان بسیج طلاب و روحانیون سپاه حضرت محمد رسول الله(صل الله علیه و آله و سلم) تهران بزرگ از طلاب و فارغ… بیشتر »

اگر دانشجويش بخوابد طلبه ‌اش بخوابد ...

گاهي انسان مي‌گويد ما نظام داريم رهبر داريم مسئولين داريم و ولي فقيه داريم و اينها همه حق‌ اند اما اينها يك طرف قضيه است پنجاه درصد امر است پنجاه درصد ديگر به عهده مردم است. وجود مبارك حضرت امير (س) وقتي مي‌خواست مصر را اداره بكند يك فرمانده لشكر خود… بیشتر »