آرشیو برای: "مهر 1395"

جایگاه تبرک در ادیان الهی

یکی از موضوعات و شبهاتی که وهابیان، آن را مطرح می‌کنند، بدعت بودن تبرک است، آنان بی‌اطلاع از مستندات قرآنی و حدیثی تبرک، آن را محکوم کرده درباره آن تبلیغات به راه می‌اندازند و ابزاری برای حمله تبلیغاتی بر ضد شیعه قرار می‌دهند. در مقاله حاضر موضوع تبرک… بیشتر »

قسمتی از وصیت مرحوم آیت الله مرعشی نجفی

مولفه های شخصیتی زن مسلمان بر اساس الگوی اسلامی ایرانی

چکیده مباحث مربوط به زن، پیوسته یکی از موضوعات جذاب و پرهیاهو بوده است. در ایران باستان، زنان ایرانی بعد از اینکه از غارنشینی به زندگی روستایی روی آوردند به خاطر شرایطی که وجود داشت و نوع زندگی جدید به خلاقیت پرداخته و در اموری مثل کشف آتش،خانه… بیشتر »

سیر و سلوک زن در پرتو آیات و روایات

چکیده: هر آنچه برای انسان در مسیر سیر و سلوک الی الله نیاز هست توسط دین مبین اسلام بیان شده است. هر مرد و زنی با ایمان خویش و عمل به دستورات اسلام، می­توانند به مقامات بلند معنوی دست پیدا کنند. در این سیر، فرقی بین زن و مرد وجود ندارد هر چند در مباحثی… بیشتر »

برگزاری جلسه دوازدهم رد شبهه

جلسه دوازدهم مقدمات رد شبهه روز یکشنبه 95/07/25در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد در این جلسه از نیاز شناسی انسان صحبت شد و قانون کلی که بعد از شناخت نیاز ، چگونه باید آنها را برطرف کرد که صحیح باشد. بیان شد که عقل در سه مرتبه وجودی بدن ، تخیلات… بیشتر »

ارتباط عبد و مولا به استناد آیه 186 سوره مبارکه بقره

چکیده ارتباط بین فردی مهمترین مشخصه مدنیت است و برقراری آن نیازمند مشخصه ها و ویژگی هایی است که در جای خود قابل بررسی است ؛ اما ارتباط بین عبد و مقام قدسی مولا بالاتر از یک ارتباط مدنی بین فردی است لذا مقتضیات خود را می طلبد آنچه که در آیه «وَ إِذا… بیشتر »

جلوه‌های زیبا و دردناک در ماجرای عاشورا

یک چهره عاشورا، زیبایی‌هاست که در مسیر بین مکه تا کربلا و بیشتر در کربلا جلوه کرد و چهره دیگر آن، حوادث بسیار تلخ است که علاوه بر کربلا، در کوفه و شام نیز به ظهور و بروز رسید، آنجایی که حضرت ابوالفضل(ع) با لب تشنه و در عین حال نگران، وارد شریعه فرات… بیشتر »

فن ترجمه1

ترجمه از زبان فارسی به زبان عربی و از زبان عربی به زبان فارسی در باره فن ترجمه و برگردان آن به زبان مقصد کتاب­های بسیاری نوشته شده است. تمام این کتاب­ها برای مترجم مفید و راهنما بوده است. موضوع ترجمه «سخن» است. مبدع این سخن خداوند متعال و مجری آن انسان… بیشتر »

سیرمطالعاتی کتب شهید مطهری4

روز شنبه 95/07/24 چهارمین جلسه سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری در سال تحصیلی جدید توسط آقای دکتر هوشنگی درمدرسه برگزار شد موضوع این جلسه استقلال اجتماعی زن 1_وضعیت زن قبل از اسلام(اختیارات پدر و همسر) 2_وضعیت زن در غرب(تاریخچه:قرن 18،نقاط اشتراک و اختلاف… بیشتر »

دوازدهم محرم شهادت امام زین العابدین علیه السلام راتسلیت می گوئیم

فلسفه عزاداری امام حسین(علیه السلام)

پرسش: فلسفه عزاداری برای امام حسین(ع) چیست و شکل آن تا چه اندازه پشتوانه عقلی و نقلی دارد؟ پاسخ: فلسفه عزاداری مسئله گریه و عزاداری بر حضرت سیدالشهدا(ع) از افضل قربات است و دلایل سازنده و تربیتی متعددی دارد از جمله: 1. توجه به هدف قیام امام حسین که… بیشتر »

​نمازج لتدريب استعمالات «أکثر»

کان أبو طالب يُحِبُّهُ أکثَرَ من أولاده لَم يَعرفوا أصدَقَ من قوله و لا أکثرَ من أمانته لکنِّي أهتمُّ به أکثرَ ممّا أهتَمُّ بنفسي لكنّ كتابي هذا أكثرُ شموليّةً و تبسيطا من هذه المحاولات زيد أكثرُ إيمانا من سمير هو ما دلّ على أكثرَ من اثنين هو ما دلّ على… بیشتر »

صهیونیسم از دیدگاه امام خمینی(ره) و امام خامنه ای

چکیده پایان نامه " صهیونیسم از دیدگاه امام خمینی(ره) و امام خامنه ای" تحقیقی است توصیفی – تحلیلی و حدالامکان ساده ، که در آن به بررسی صهیونیسم و یهود پرداخته شده، در ابتدا سعی شده است اصطلاحات مهم و کلیدی تعریف شود صهیونیسم بطور تخصصی ریشه یابی و… بیشتر »

فلسفه نماز از دیدگاه امام خمینی(ره) و میرزا جواد آقای ملکی تبریزی

در این تحقیق، که با نام " فلسفه نماز از دیدگاه امام خمینی(ره) و میرزا جواد آقای ملکی تبریزی" میباشد،در ابتدا سعی شده به مفهوم شناسی و تاریخچه ی نماز پرداخته شود و سپس گوشه ای از زندگی دو عارف بزرگ مورد بررسی قرار گرفته است تا با آشنایی با زندگی و… بیشتر »

برگزاری مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام

روز دوشنبه 95/07/19 مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام با حضور طلاب و اساتید در سالن اجتماعات مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد این مراسم با برپایی نماز ظهرو عصر به جماعت شروع شد سپس اجرای نمایشنامه ورود اسرا به… بیشتر »

سیرمطالعاتی کتب شهید مطهری3

  روز شنبه 95/07/17 سومین جلسه سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری در سال تحصیلی جدید توسط آقای دکتر هوشنگی درمدرسه برگزار شد موضوع این جلسه نظام حقوق زن در اسلام بررسی شبه مرد سالاری در اسلام(مبنای ادعای اسلام در مقام ثبوت و اثبات و اثبات ادعای اسلام از طریق… بیشتر »

سیرمطالعاتی کتب شهید مطهری2

  روز شنبه 95/07/10 دومین جلسه سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری در سال تحصیلی جدید توسط آقای دکتر هوشنگی درمدرسه برگزار شد موضوع این جلسه در ادامه اخلاق جنسی در غرب .فلسفه ازدواج و تاریخچه بحث شد و در اخلاق جنسی در اسلام ،به اینکه اسلام معتقد به تساوی است نه… بیشتر »

چگونه فکر کنیم؟ (3)

حال چگونه می­توان با این فشارهای عصبی که ایجاد شده است نوع مشکل را تشخیص داد، آیا راهی وجود دارد که وقتی انسان در اوج عصبانیت،غم، خستگی، بی­پولی و احساس دردناکی که: کسی مرا دوست ندارد و کسی به من احترام نمی­گذارد؛ گرفتار شده است، بتواند نوع مشکل خود را… بیشتر »

اعمال ماه محرم الحرام

اعمال ماه محرّم بدانکه این ماه ، ماه حُزن اهل بیت علیهم السلام و شیعیان ایشان است و از حضرت امام رضاعلیه السلام روایت است که چون ماه محرّم داخل مى شد پدرم را کسى خندان نمى دید و اندوه و حُزن پیوسته بر او غالب مى شد تا روز دهم چون روز عاشورا مى شد آن… بیشتر »

آغاز سال 1438 هجری قمری

کارکردهای فرهنگی مساجد از دیدگاه امام خمینی(رحمه اله علیه) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی)

  چكيده: مسجد اسم مکان و محل تجمع مسلمانان در اوقات پنج گانه نماز است، اگرچه براساس روایت رسول خدا (صلی الله علیه واله) سراسر زمین سجده گاه انسان تلقی شده است اما به صورت خاص مکان مسجد که با معماری خاص در هر کوی و برزنی بنا شده است مورد این پژوهش قرار… بیشتر »

بررسی خلقت بشر از دیدگاه امام حسین علیه السلام در دعای عرفه

چكيده : انسان هميشه در تاريخ زندگي وحيات خويش به دنبال يافتن راه نجات و رستگاري از اين دنيا بوده است وفكر او به دنبال پاسخگويي به اين پرسش كه چگونه ميتوان زندگي ايده آلي دراين دنيا داشت تا به رستگاري رسيد . نقش شناخت درزندگي ، مهم است وهر كس برمبناي نوع… بیشتر »

تأثیر تفکر توحیدی در سبک زندگی اسلامی

چکیده اساسی­ترین  اصل اعتقادی که زیربنای تمامی علوم، ادراکات و افعال، و همچنین رفتار و خلقیات انسان بوده و برهمه شئونات گذاشته و آن­ها را به رنگ خود در ­می­آورد، اصل اندیشه توحید بر سبک زندگی در دو حیطه فردی و اجتماعی است. سبک زندگی از مفاهیم مهمی است… بیشتر »

برگزاری جلسه یازدهم رد شبهه

جلسه یازدهم مقدمات رد شبهه روز شنبه 95/07/10در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد در این جلسه درباره انواع نيازهاي انسان صحبت شد و علت بوجود امدن بدن براي انسان توضيح داده شد گفتيم چون انسان نفس مجرد ناقص است براي برطرف شدن نقصش بايد كاري انجام دهد… بیشتر »

برگزاری جلسه دهم رد شبهه

جلسه دهم مقدمات رد شبهه روز یکشنبه 95/07/06در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد در این جلسه درباره خود شناسي كه انسان چه موجودي است مجرد يا مادي بحث شد و اين موجود كه مجرد است چه نيازهايي دارد و چرا اين نيازها را دارد استدلال اورده شد... بیشتر »

آمادگی دفاعی؛ ضرورت دینی و واجب عقلی

در مطلب حاضر لزوم حفظ و تقویت بنیه دفاعی جامعه اسلامی در برابر تهدیدات دشمنان برای پیشگیری از جنگ از دیدگاه قرآن و آموزه‌های اسلامی بررسی شده است. *** بی‌شک اگر دنيا از ظالمان توسعه‌طلب و تجاوزكاران زورگو خالى مى‏شد هيچ نيروى نظامى براى حفظ مرزهاى… بیشتر »

سالک باید همواره دانشجو و متعلم باشد

(بدان ای سالک عزیز!) تمام انبیا،‌ معلم‌‌ها هستند و تمام بشر دانشجو... عالم یک دانشگاهی است و انبیا و اولیا ... معلم هستند،‌ و سایر بشر دانشجو و باید دانشجو باشند... تمام دنیا باید دو طبقه داشته باشد؛ یک طبقه معلم و استاد،‌ و یک طبقه دانشجو و متعلم.… بیشتر »

24 ذی الحجه روز مباهله پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم با نصاری نجران

مباهله چه روزي است ؟ اهميت واقعه مباهله پس از فتح مكه در سال هشتم هجرى و درخشش قدرت اسلام در جزيرةالعرب، پيروان ديگر اديان و مذاهب و رهبران و رجال سياسى و مذهبى توجه خاصى به اسلام و مسلمانان و به كانون اين قدرت عظيم يعنى مدينةالرسول پيدا كردند. اين امر… بیشتر »

افتتاحییه شش مدرسه در لانه جاسوسی

روز یکشنبه 95/07/04 همایش افتتاحییه حوزه های علمیه خواهران با حضور شش مدرسه وسخنرانی دکتر عباسی در لانه جاسوسی برگزار شد ایشان با سلام و درود به ارواح طیبه شهدا و امام راحل سخنان خود را آغاز نمودند و با تجلیل از هفته جنگ و دفاع مقدس یاد آن مردان بزرگ را… بیشتر »

نماذج للتدريب «لابَدَّ أنْ»

لابُدَّ من الاجتهاد لابُدَّ أن يکونَ الطالبُ مُؤَدَّباً لابُدَّ أن يکونَ له مساعدٌ لابُدَّ أن يکونَ لَه واهبُ رشادٍ لابُدَّ أن تُفَتِّشَ عن رجلٍ أمينٍ لابُدَّ أن نَطمَئِنَّ اليه لابُدَّ أن نَختارَه لحملِ تلکَ الأمانة لابُدَّ لشبه الجملة من… بیشتر »

سیرمطالعاتی کتب شهید مطهری

روز شنبه 95/07/03 اولین جلسه سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری در سال تحصیلی جدید توسط آقای دکتر هوشنگی درمدرسه برگزار شد موضوع این جلسه اخلاق جنسی در اسلام و غرب بود درباره مباحث زنان(حقوق زنان) صحبت شددر غرب تفریط و افراط است که مبنا ،ریشه و ثمره اش هر کدام… بیشتر »