آرشیو برای: "دی 1395"

انواع شخصیت ها از نظر کیفیت های حسی (افراد لمسی)

افراد لمسی این افراد بیشتر به کیفیت های لمسی توجه می کنند از آنچه لمس کرده اند، بیشتر حرف می زنند، هیجان شان خیلی کم است و خیلی آرامند حتی یک نوع رخوت و سستی را می توان در آنها دید، احساس آنها از دیگران عمیق تر است. افراد لمسی در گفتگوهایشان از کلمات:… بیشتر »

29 دیماه روز غزه گرامی باد

غزه، نماد مقاومت روز غزه مانند روز جهانی قدس فرصتی است که فریاد مظلومیت و حق طلبی مردم مظلومش به گوش جهانیان برسد، بخاطر سرپوش گذاشتن رسانه‌های غربی بر جنایات رژیم صهیونیستی و از طرفی بخاطر حماسه آفرینی مردم مظلوم غزه در دفاع از سرزمینشان 29 دی ماه با… بیشتر »

چیستی نور خدا(پرسش و پاسخ)

پرسش: نور چیزی دیدنی و محسوس است پس چگونه خدا نوری است که قابل رؤیت و محسوس نیست؟ پاسخ: خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: «لیس کمثله شی» و از این آیه برمی‌آید که خداوند قابل دیدن نیست و از طرفی در آیات دیگری مانند «الله نور السماوات و الارض مثل نوره...»… بیشتر »

آذرخشی در ظلمت (ویژه نامه شهادت شهید نواب صفوی )

آذرخشی در ظلمت، شهادت نواب صفوی تولد سال 1303 ش است. آفتاب در پس ابرهای سیاه ستم، آخرین نفس های خود را می کشد. پاها در بند است. دست ها رهایی ندارند و فریادها در گلو خفه است. در فضایی چنین سیاه، ستاره ای به خانه کوچک «آقا سیدجواد» قدم می نهد. نوای آسمانی… بیشتر »

فن ترجمه 14

نکته 14: در اضافه معنوی غالباً بين مضاف و مضاف اليه معنای يکی از حروف جرّ «لِـ، مِنْ، في» وجود دارد. برای مثال در «کتابُ محمدٍ» که مضاف اليه مالک مضاف است، حرف جر «لِـ» در تقدير است. در «خاتمُ ذهبٍ» که مضاف اليه جنس مضاف است، حرف جرّ «مِنْ» در تقدير… بیشتر »

دفاعیه پایان نامه

روز یک شنبه 95/10/26 بعد از نماز ظهرو عصردفاعیه سرکار خانم ده آبادی از طلاب مدرسه برگزار شد. عنوان پایان نامه ایشان " مرگ آگاهی شهدا از نظر آیات و روایات " می باشد در این جلسه استاد راهنما خانم ارفع و استاد داور خانم خلیلی شرکت داشتند این جلسه را موسس ،… بیشتر »

26دیماه1357فرارشاه معدوم

بیست و ششم دی ماه، یادآور فرار آخرین دیکتاتور پهلوی بود که آغازی بر پایان عمر 2500 ساله رژیم فاسد شاهنشاهی به حساب می آید؛ با فرار شاه از ایران، فصلی خواندنی و عبرت آموز از سرگذشت و فرجام حاکمان خودکامه پیش روی ملتهای ستمدیده به ویژه ملت مسلمان این مرز… بیشتر »

توصیه‌های اخلاقی شیخ نخودکی اصفهانی

  شیخ حسنعلی فرزند علی‌اکبر مقدادی اصفهانی معروف به نخودکی اصفهانی، فقیه، عارف، زاهد و صاحب کرامات فراوان، در سال 1279ق در نیمه ماه ذی‌‌القعده در خانواده‌‌ای متدین و متقی چشم به جهان گشود. پدرش، مرحوم ملاعلی‌اکبر، مردی متقی و پرهیزگار و معاشر و دوستدار… بیشتر »

هشت سنت غلط ازدواج از نگاه رهبر انقلاب

    ۱. مهریه سنگین کسانی که مهریه‌ی بالا برای خانمشان قرار می‌دهند، به جامعه ضرر می‌زنند. خیلی از دخترها توی خانه می‌مانند، خیلی از پسرها بی‌زن می‌مانند، به‌خاطر این‌که این چیزها وقتی در جامعه رسم شد، سنت و عادت شد، به جای «مَهرُ السّنّة»، به جای… بیشتر »

کیفیت گفتگو با افراد سمعی

  سمعی ها به گفتار ما توجه دارند نه به تحسین ها ، تقدیرها، تشکرها. آن ها به آنچه در موردشان گفته می شود اعم از( گفتار نغز) و (کلام شیرین)، ( کنایه ها)، ( طعنه ها)، ( گفتار مودبانه و محترمانه)، ( اظهار علاقه ی گفتاری) توجه خاص دارند. با سمعی ها باید در… بیشتر »

22دیماه 1357تشكیل شورای انقلاب به فرمان امام خمینی

با اوج گیری نهضت اسلامی در سال 1357، اندیشه ی طرح تشكلی به نام «شورای انقلاب» در میان روحانیون معتمد امام« قدس سره» پدید آمد، و در سفر شهید مطهری به پاریس، با امام مطرح شد... بیشتر »

چگونه صبر کنیم؟قسمت 6

بسمه تعالی سلام دوستان وقت بخیر، یادتون هست برای موفق شدن باید چند کار انجام داد، اولین کار خواستن بود، انسان اگر در سدد خواستن برآید باید در قدم اول خود را بشناسد. برای خودشناسی نیاز هست ابعاد وجودی انسان بازبینی شود و مطابق هر کدام از آن‌ها نیازش… بیشتر »

نماذج للتدريب «هکذا»

هکذا کان يقول الأب هکذا يَفعَلُ مُوحِشُ القلب الذي لا بيتَ له هکذا قال بعضُ الشاکرين هکذا أنتَ الآنَ أمّا غداً فمَن يدري؟ هکذا تَبدو فلانةُ بدون ماکياج هکذا بَشَّرَتْ بمحمد رسول الله الأناجيلُ هکذا هُم البشرُ إن کنتَ أفضلَ منهم حسدوا و إن کنتَ أقلَّ… بیشتر »

فن ترجمه 13

نکته 13: با ترکيب­های وصفی «درختِ بلند»، ترکیب­های اضافی «درختِ باغ» و ترکيب­های وصفی اضافی «درختِ بلندِ باغ» آشنا شديم. شايان ذکر است که به اين نوع از ترکيب­های اضافی در زبان عربی اضافه معنوی (محض يا حقيقی) گفته می­شود. در برخی از ترکيب­های وصفی زبان… بیشتر »

دهم ربیع الثانی وفات بانوی کرامت فاطمه معصومه علیها سلام

بررسی و مروری بر کرامت های حضرت معصومه علیها السلام مقدمه 1- می دانیم که نظام آفرینش براساس اسباب و مسبب ها خلق شده و هر مسببی متاثر از سبب و هر معلولی زاییده علتی است. 2- علت اصلی هر چیزی و مبدا آن خداوند است. و اوست که نظام علی و معلولی را پدید آورده… بیشتر »

بیانات در دیدار مردم قم به مناسبت سالروز قیام 19دى‌

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم‌ خوشامد عرض میکنم به همه‌ى برادران، خواهران، علماى محترم، جوانان عزیز و تبریک عرض میکنم میلاد مسعود نبىّ معظّم و مکرّم اسلام و امام صادق (علیه‌الصّلاةوالسّلام) را به همه‌ى شما و همه‌ى ملّت ایران و به همه‌ى امّت اسلامى. آنچه در… بیشتر »

واکنش رهبر انقلاب به برنامه قند پهلو

گفت وگو با شهرام شکیبا، شاعر و طنزپرداز ۱۴ سال پیش، رهبر انقلاب در دیدار گروه «ورزش و سرگرمى» صدا، با اشاره به اهمیت و جایگاه تفریح و شادمانی در اسلام فرمودند: «من قبول ندارم کسی چهره ی اسلام را یک چهره ی خشمگین واخمو و بد اخلاق تصور کند. به هیچ و جه،… بیشتر »

درمان بیماری روحی ازشهید نواب صفوی

در مورد علاج و درمان بیماری روحی از شهید سید مجتبی نواب صفوی سوال شد، شهید نواب صفوی قلم به دست گرفت و این نسخه را تجویز کرد: گل درخت سخاوت و مغز حبه صبر و برگ فروتنی را به ظرف یقین بریزد و با وزنه حلم آنها را بکوبد و به هم مخلوط کند و آن را با آب خوف… بیشتر »

درمان بیماری روحی ازشهید نواب صفوی

در مورد علاج و درمان بیماری روحی از شهید سید مجتبی نواب صفوی سوال شد، شهید نواب صفوی قلم به دست گرفت و این نسخه را تجویز کرد: گل درخت سخاوت و مغز حبه صبر و برگ فروتنی را به ظرف یقین بریزد و با وزنه حلم آنها را بکوبد و به هم مخلوط کند و آن را با آب خوف… بیشتر »

هشتم ربیع الثانی ولادت امام حسن عسگری علیه السلام...

میلاد امام حسن عسکری علیه السلام هشتم ربیع الثانی سال 232 ه . ق، خورشید مدینه طلوع دیگرگونه ای داشت. خانه امام هادی علیه السلام غرق شادی و نور بود و فرشتگان برای طواف دور گهواره امام حسن عسکری علیه السلام صف کشیده بودند. آن امام والامقام، پس از… بیشتر »

زندگی نامهٔ آیةالله محمدعلی شرعی

تولد و دوران‌ كودكي‌ حضرت آیت‌الله حاج‌ شيخ‌ محمد علي‌ شرعي‌ در اسفند ماه‌ 1314 خورشيدي‌ در داراب‌ فارس‌ ديده‌ به‌ جهان‌ گشود. خانواده‌ ايشان‌ بخاطر تقوي‌ و عشق‌ و علاقه‌ به‌ اهل‌ بيت‌ (عليهم‌ السلام‌ ) از محبوبيت‌ خاصي‌ در ميان‌ اهالي‌ داراب‌ برخوردار… بیشتر »

دفاعیه پایان نامه

روز سه شنبه 95/10/14 ساعت 8:30 صبح دفاعیه سرکار خانم اروجی از طلاب مدرسه برگزار شد. عنوان پایان نامه ایشان " بازشناسی رفتارهای مثبت با محوریت سوره نوراست در این جلسه استاد راهنما خانم دهقان پور و استاد داور خانم ارفع شرکت داشتند این جلسه را موسس ،… بیشتر »

نگاهی به زندگانی و شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام

زندگینامه عبدالعظيم عليه السّلام فرزند عبدالله بن علي، از نوادگان حضرت امام حسن مجتبي عليه السّلام است و نسبش با چهار واسطه به آن حضرت مي رسد . پدرش عبدالله نام داشت و مادرش فاطمه دختر عقبه بن قيس . ولادت با سعادت حضرت عبدالعظيم عليه السّلام در سال… بیشتر »

نماذج للتدريب «حينما»

حينما يُريدُ المسلمون أن يُصلُّوا يتوجَّهونَ إلی الکعبة حينما يتوجَّهُ الفلاّحُ إلی حقله يقول يا رضاءَ الله و رضاءَ الوالدين حينما تسودُ القوة فالإتفاقات ليست ذات بال حينما عاد إلى البيت وجد صديقه ينتظره حينما يَخذُلُنا الأصدقاء نعودُ للمارسة أشياء کنّا… بیشتر »

فن ترجمه 12

نکته 12: در زبان فارسی ترکيب­هايی مانند : «کتابخانه مدرسه، چشم من، کتابهای محمد، دو دختر فاطمه، مسلمانان جهان، کتاب دانش آموزی، نماز شب، انگشتر طلا» صفت و موصوف نيستند. به اين ترکيب­ها ترکيب اضافی گفته می­شود. برای ترجمه اين ترکيب­ها به زبان عربی بايد… بیشتر »

انواع شخصیتهاازنظرکیفیت های حسی

افراد سمعی این افراد بیشتر به کیفیت های شنیداری توجه دارند و از آنچه شنیده اند، بیشتر صحبت می کنند، کلام و طنین وآهنگ را به خاطر می سپارند، هیجان آرامتری دارند. آهسته صحبت می کنند، سعی می کنند که بیان آنها شیوا و رسا باشد و به گفتار خود، توجه خاصی نشان… بیشتر »

برنامه صبحگاهی مدرسه سال تحصیلی 96-95

فعالیت های هفته پژوهش آذر95

1. برگزاری نمایشگاه از کتابها و مقاله های نوشته شده توسط اساتید مدیریت و موسس . 2. برگزاری نمایشگاه از مقاله های نوشته شده توسط طلاب 3. معرفی و نمایشگاه از کتابهای آقای میرخان 4. برگزاری نشست نقد مقاله نوشته شده توسط معاون پژوهش تحت عنوان علت خلقت شیطان… بیشتر »

شرکت طلاب در مراسم نه دی

روز پنج شنبه 95/10/09 طلاب مدرسه به همراه معاون فرهنگی مدرسه در مراسم با شکوه نهم دی که در مصلی برگزار شده بود شرکت کردند. به فرموده مقام معظم رهبری در نهم دی ماه مردم به برکت نام حسین بن علی به صحنه آمدند و بساط فتنه گران را جمع کردند . بیشتر »

فضیلت و اعمال ماه ربیع الثانی

ماه پر برکت ربیع الاول را پشت سر گذاشتیم ، و اکنون وارد یک ماه دیگر از ماه های خوب خدا می شویم ،این گذشت ایام و رفتن و آمدن روزه ها و ماه ها گذر عمر ما را نشان می دهد و چه خوب است که در این گذران عمر از هر فرصتی بهره ها ببریم . هر زمانی را با یاد خداوند… بیشتر »

تفسیرقرآن در برنامه صبحگاه مدرسه

روز چهارشنبه 95/10/08 معاون پژوهش مدرسه در برنامه صبحگاه به تفسیر مختصری پیرامون آیه 89 سوره آل عمران( الا الذین تابوا من بعد ذلک و اصلحوا فان الله غفور رحیم) پرداختند. ایشان در ضمن سخنان خود فرمودند: یکی از مسائل مهم در زندگی مساله توبه است و توبه… بیشتر »

برگزاری جلسه شورای پژوهشی

روز سه شنبه 95/10/07 جلسه شورای پژوهشی اساتید در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) تشکیل شد در این جلسه موسس مدیریت معاون پژوهش و اساتید محترم شرکت داشتند وطی بحث و گفتگو طرح اجمالی چند نفر از طلاب پایه پنجم با موضوع تاثیر آرامش مادر بر تربیت کودک،… بیشتر »

بیست جمله‌ی برگزیده از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره «حماسه نهم دی» و «فتنه»

در آستانه فرارسیدن روز «نهم دی»، پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR بیست جمله‌ی برگزیده از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را درباره «حماسه نهم دی» و «فتنه»، منتشر کرد: * فتنه‌ها را باید با روشنگری خاموش کرد. هر جا روشنگری باشد، فتنه‌انگیز دستش کوتاه میشود.… بیشتر »

چهل حدیث والدین

قال الله تعالی: و قضی ربک الا تعبدوا الا ایاه و بالوالدین احسانا اما یبلغن عندک الکبر احدهما، او کلاهما فلا تقل لهما اف و لا تنهرهما و قل لهما قولا کریما... سوره اسراء: 23. و خدای تو حکم فرموده که، هیچ کس را جز او نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید اگر… بیشتر »

نماذج للتدريب «ربَّما»

ربَّما قامَ زيدٌ ربَّما يَقومُ زيدٌ ربَّما ألقاکَ يوماً ربَّما الأمس أزعجنا و لکن ما ذنبُ اليومِ ليَرَی وجوهاً عابسةً ربَّما والداک لم يُقدِّما لک کلَّ ما تُريدُ و لکن تأکَّد تماماً أنَّهما قدَّما لک کلَّ ما يَملکانِ ربَّما يَأتي يوماً و تُخبرُني… بیشتر »

چگونه صبر کنیم؟قسمت 5

بسمه تعالی دوستان سلام، حالتون چطور است، بحث صبر به آن‌جا رسید که هر کسی باید موضع خود را مشخص می‌کرد، هر کسی اگر کمی فکر کند و جایگاهش را در زندگی خودش پیدا کند شاید نیمی از راه صبر را رفته باشد. نمیدانم شما که این مطلب را می‌خوانید به چه چیزی علاقه… بیشتر »

بیانات رهبر معظم انقلاب پیرامون رسالت حضرت عیسی (علیه‌السلام)

اگر حضرت مسیح امروز در میان ما بود ... گزیده‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون شخصیت و رسالت حضرت عیسی بن مریم (علیه‌السلام) * اگر امروز مسیح بود... اگر حضرت عیسی مسیح (علیه‌السلام) امروز در میان ما میبود، لحظه‌ای را برای مبارزه با… بیشتر »

پاکی چشم و برکات آن

پیامبر اکرم(ص) فرمود: کل عین باکیه یوم‌القیامه الا ثلاث اعین: عین بکت من خشیه‌الله و عین غضت عن محارم‌الله و عین باتت ساهره فی سبیل‌الله. همه چشم‌ها روز قیامت گریانند مگر سه چشم: 1) چشمی که از ترس خدا گریه کرده است. 2) چشمی که به خاطر نگاه نکردن به حرام… بیشتر »

فن ترجمه 11

نکته 11: با توجه به قواعد و تمارینی که در باره صفت و موصوف گفته شد، مشاهده می­شود گاهی موصوف علاوه بر صفت، مضاف اليه هم دارد. برای مثال در عبارت «يَتَمَتَّعُ الجبَلُ بِمناظِرِه الجميلةِ و مُناخِهِ الجَيِّدِ» کلمه «مناظر و مُناخ» موصوف و «الجميلة و… بیشتر »

سیرمطالعاتی کتب شهید مطهری12

روز شنبه 95/10/04 دوازدهمین جلسه سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری در سال تحصیلی 96-95 توسط آقای دکتر هوشنگی درمدرسه برگزار شد موضوع این جلسه ادامه تعدد زوجات شبهات: 1. اشکال روحی ، تجزیه ناپذیری عشق 2. اشکال تربیتی ،ایجاد دشمنی در خانواده 3. اشکال اخلاقی،… بیشتر »

راه‌های افزایش صبر و آستانه تحمل

تحمل و بردباری دارای مراتبی است و هر انسانی میزانی از فشار سختی‌ها و مصیبت‌ها را بر می‌تابد. تحمل شخص می‌تواند در چند سطح صبر، صبر جمیل، حلم و مانند آن‌ بر اساس آموزه‌های وحیانی قرآن تفسیر و تعبیر شود. در مطلب حاضر که در دو بخش تقدیم خوانندگان عزیز… بیشتر »