آرشیو برای: "بهمن 1395"

برگزاری جلسه بیستم مقدمات ردشبهه

جلسه بیستم مقدمات رد شبهه با حضور استاد سلیمانی مقدم روز یکشنبه 95/11/24در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد در این جلسه پس از مرور کنترل خیال و اثرات آن، کنترل احساسات بیان شد، برای کنترل احساسات اولین قدم باید ذاتیات و نیازهای آن مورد دقت و… بیشتر »

انواع نگاه­‌ها به صدقه

افراد در دادن صدقه و انفاقات مالی، دارای چند نگاه و نیت هستند: نوع اول تاجرانه است. عده­‌ای که از پرداخت صدقه، چشم به برکتی دوخته­‌اند که از پَسِ صدقه در مالشان حاصل می­‌شود. یکی می­‌دهند، تا دوتا به آنها برگردد. نوع دوم، هوشمندانه و از سر ترس است.… بیشتر »

هم نشینی با کلام امیر علیه السلام: حکمت 2...

    و قال (علیه السلام): ازری بنفسه من استشعر الطمع و رضی بالذل من کشف عن ضره و هانت علیه نفسه من امر علیها لسانه. و درود خدا بر او فرمود: آن که جان را با طمع ورزی بپوشاند خود را پست کرده، و آن که راز سختی­های خود را آشکار سازد خود را خوار کرده و آن که… بیشتر »

برگزاری کلاس آیات الاحکام توسط استاد خانم میرخان

روز سه شنبه95/11/26 کلاس آیات الاحکام توسط استاد خانم میرخان در مدرسه برگزار شد. يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى… بیشتر »

احسان به پدر و مادر فرمان قرآنی

  در آیات و روایات بر احسان به والدین بسیار تأکید شده است. احسان به معنای نیکی کردن، مصادیق و نمودهای فراوانی دارد که از آن جمله کمک‌های مالی بدون منت گذاشتن است. امام صادق(ع) درباره شرایط کمال احسان می‌فرماید: احسان به مردم به کمال نمی‌رسد جز با سه… بیشتر »

نماذج للتدريب «سواء»

النَّبيُّ عزيزٌ عند الله سواءً کنتَ مطيعاً له أو غير مطيع تأکَّدْ من أنَّک ستَشربُ من الکأس الذي سقيتْ به غيرک سواء کان حلواً أو مرّاً کيف تتصرفُ إذا في حالة شرقَة الأکلِ سواء أنت أو أحد أفراد أُسرتک الولادة سواء کانت طبيعيَّة أو قيصريَّة فترة تعرف… بیشتر »

هم نشینی باکلام امیرعلیه السلام:حکمت2

و قال (علیه السلام): ازری بنفسه من استشعر الطمع و رضی بالذل من کشف عن ضره و هانت علیه نفسه من امر علیها لسانه.   و درود خدا بر او فرمود: آن که جان را با طمع ورزی بپوشاند خود را پست کرده، و آن که راز سختی­های خود را آشکار سازد خود را خوار کرده و آن که… بیشتر »

برگزاری کلاس اخلاق خانم چینی چیان

روز یکشنبه 95/11/24 اولین کلاس اخلاق با سرکار خانم چینی چیان در سال تحصیلی 96-95 برگزار شد.موضوع این جلسه چگونه اهل بیتمان را از آتش جهنم حفظ کنیم؟…   چگونه اهل بیت را از آتش جهنم حفظ کنیم؟ پیامبر فرمودند : 1.عمل خیر 2.اهل خانه را یاد خدا… بیشتر »

سیرمطالعاتی کتب شهید مطهری14

روز شنبه 95/11/23 چهاردهمین جلسه سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری در سال تحصیلی 96-95 توسط آقای دکتر هوشنگی درمدرسه برگزار شد موضوع این جلسه طلاق…   طلاق ●سابقه و نظرات(آزادی مطلق و برداشتن همه قیود،تقدیس ازدواج و عدم امکان طلاق،امکان انحلال نکاح وجود… بیشتر »

فن ترجمه 18

نکته 18: اگر خبر مفرد و جامد باشد نيازی به ضمير رابط ندارد. بنابراين مترجم نيازی به آوردن يا ترجمه کردن ضمير ندارد. مانند: «الألوانُ سبعةٌ: رنگ­ها هفت تا هستند» و «الکلمةُ لفظٌ: کلمه لفظ است». اگر خبر مفرد و مشتق باشد، و اسم ظاهری را رفع نداده باشد،… بیشتر »

سلام بر فاطمه علیها سلام

  سلام بر بی بی دو عالم سلام بر ام ابیها سلام بر تمامی عالم که اگر او نبود عالم و ما فیها خلق نمیشد سلام بر همه ارامش در عالم سلام بر عشق سلام بر تمام رزق و سلام ،نور دیده پیامبر خدا صلی الله علیه و اله و سلم بانوی من میدانم در زندگی مرد به عنوان آسایش… بیشتر »

جایگاه ولایت در نگرش حضرت فاطمه(علیها سلام)

در آموزه‌های وحیانی قرآن، اصولی است که اعتقاد و ایمان به آن نقش کلیدی در سعادت و رستگاری انسان دارد. از جمله آنها توحید، نبوت، امامت و معاد است. از آنجا که امامت، استمرار نبوت و رسالت است، این مهم در سخنان و بیانات حضرت فاطمه زهرا(س) بسیار برجسته… بیشتر »

اعتراف اندیشمندان غربی به اعتقادی بودنِ انقلاب اسلامی ایران

مکتبی و اعتقادی بودنِ انقلاب اسلامی ایران حقیقتی است که در اعترافات برخی دانشمندان غربی متجلی شده است که چند نمونه از آنها را ذکر می‌کنیم: زنده شدن عظمت ديرينه جهان اسلام روژه گارودي انديشمند معروف فرانسوي تصریح می­‌کند: «انقلاب اسلامي ايران تأثيرات… بیشتر »

معنای لغوی واصطلاحی ارتباط و کلام

معنای لغوی ارتباط: ارتباط در لغت به معنای ربط دادن، بستن، پیوند، پیوستگی و رابطه می باشد.ارتباط داشتن یعنی پیوستگی داشتن، مربوط بودن، رابطه داشتن، وابسته بودن و مراوده داشتن (معین، 1363، ص189) معنای لغوی کلام: کلام نیز معنای سخن و قول را می دهد. سخنی که… بیشتر »

دم را غنیمت بشمار

آدمی باید دم غنیمت شمارد و وقت را از دست ندهد؛ یعنی باید همه توجه و اهتمام خویش را معطوف حال کند. همین لحظه همان زمانی است که همیشه در انتظار آمدنش بود و نگذارد که از دست برود؛ زیرا آینده‌ای که در انتظارش است، همین دم و حال و لحظه‌ای است که در آن وقت… بیشتر »

22 بهمن مبارکباد.

نمایش فیلم یتیم خانه ایران

روز سه شنبه 95/11/19فیلم یتیم خانه ایران از طرف موسسه راوی فیلم در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج)به نمایش گذاشته شد. این فیلم درباره فاجعه سال1294 می باشد که به خاطر اشغالگری های انگلستان و اینکه مواد غذایی را به مردم نمیدادند و انبارهای مردم را خالی… بیشتر »

تداوم انقلاب انبیا به دست امام خمینی(ره)

بدون شک جریانی که پیامبران الهی در زندگی بشر به راه انداخته‌اند، اصیل‌ترین، دیرپاترین و ماندگارترین جریان فکری و اجتماعی در تاریخ زندگی بشر است. انبیای الهی با تکیه بر آموزه توحید و مخاطب قرار دادن عقل و فطرت انسان‌ها و بسیج کردن انگیزه‌های اصیل و… بیشتر »

نماذج للتدريب «المطلوب»

ليس المطلوب منک وجود مصحفٌ في جيبک بل المطلوب منک وجود آية في أخلاقک ليس المطلوب توحيد المعارضة و إنَّما توحيد الهدف ليس المطلوب من الجميع هو القيام بما يُشبِه المعجزة بل المسألةُ تتحقَّقُ بالإرادة ليس المطلوب هو ارغام الزوجة بل المطلوب الإخلاص لها ليس… بیشتر »

فن ترجمه 17

نکته 17: با انواع خبر آشنا شديم. خبر می­تواند به صورت مفرد (جامد و مشتق)، شبه جمله (ظرف و جار و مجرور)، جمله خبری (اسميه و فعليه) مطلبی را در باره مبتدا به مخاطب بگويد. بنابراين بايد خبر با مبتدا ارتباط داشته باشد. اين ارتباط اکثراً با ضمير برقرار… بیشتر »

سیرمطالعاتی کتب شهید مطهری13

  روز شنبه 95/11/16 سیزدهمین جلسه سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری در سال تحصیلی 96-95 توسط آقای دکتر هوشنگی درمدرسه برگزار شد موضوع این جلسه ادامه تعدد زوجات…   1.الگوی مطلوب اسلام: ● فزونی تعداد زنان به مردان(شرط لازم) ● تمایل زنان به استفاده از حق… بیشتر »

اختتامییه جشنواره علامه حلی

همزمان با ایام الله دهه مبارکه فجر اختتامیه ششمین جشنواره استانی علامه حلی ره در مجموعه فرهنگی غدیر (فتح المبین) تهران روز پنجشنبه ۱۴ بهمن برگزار شد. در این مراسم از پژوهشگران برگزیده طلبه تقدیر شد. یادآور می شود این جشنواره پژوهشی هرساله با رقابت بین… بیشتر »

همایش طلیعه حضور

همایش طلیعه حضور ویژه طلاب سال اول ورودی سال تحصیلی ۹۶-۹۵ حوزه های علمیه خواهران استان تهران، روز سه شنبه 95/11/12 در شهر مقدس قم مجتمع فرهنگی-آموزشی یاوران حضرت مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه)برگزار شد هدف از برگزاری این همایش وظایف فرهنگی و تبلیغی… بیشتر »

زینت پدر، بررسی شخصیت و مقام حضرت زینب علیهاالسلام

پنجم جمادی الاولی میلاد شخصیت بزرگی است که وجودش در تاریخ، به زن بودن «معنا» بخشید! تجسمی از شجاعت و صبر بود و معلمی برای پاکدامنی؛ نیز الگویی برای پیروان ولایت و رهبری. زاد روز فرخنده او را «روز پرستار» نام نهاده اند و چه مناسبت پرشکوهی! ولادت حضرت… بیشتر »

پذیرش سراسری حوزه های علمیه خواهران سال تحصیلی 97-96

نماذج للتدريب «ينبغي»

ينبغي عدم الابتداء في أي مشروع إلاّ بعد دراسته بدقّة يَنْبَغِي أَنْ يَكونَ مُتَوَفِّراً على شُروطِ التَّسْجيلِ يَنْبَغِي أَنْ يَحْضُرَ أَوَّلاً ينبغي الأمرُ يَنْبَغِي لفلان أن يعمل كذا ينبغي مساعدة المحتاجين ينبغي نشر السّلام  ينبغي عليه أن ينشر السّلام… بیشتر »

چگونه صبر کنیم؟ قسمت7

دوستان خوبم سلام، دنباله بحث در مورد شناخت هدف است؛ دیدید برای اینکه بتوان صبر کرد باید خود را شناخت. در این مدت خود را واکاوی کردید؟ برای صبوری باید هدف خود را هم معلوم کنید، یعنی شما از زندگی خود چه می‌خواهید؟ چه چیزی را در زندگی خود از همه بیشتر دوست… بیشتر »

دوازدهم بهمن ماه ورود امام خمینی (ره) به ایران

مسئله بازگشت امام خمينى به ايران، از ابتداى اقامت او در پاريس مورد بحث محافل سياسى و مطبوعات بود، ولى پس از رفتن شاه اين سئوال در بيشتر مصاحبه ها عنوان مى شد، و پاسخ امام به همه مصاحبه كنندگان اين بود: «در اولين فرصت». در روزهاى آخر دى 1357 خبر بازگشت… بیشتر »

مراسم تشییع شهدای آتش نشان ساختمان پلاسکو

روز دوشنبه 95/11/11 با توجه به پیام رهبر انقلاب اسلامی در تاریخ 95/11/10 طلاب مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) به همراه مدیریت، معاونین، اساتید به مصلی تهران رفتند و در مراسم تشییع شهدای آتش نشان شرکت کردند.متن پیام رهبر انقلاب اسلامی… بسم الله… بیشتر »

فضيلت و اعمال ماه جمادي الاول

بسم الله الرّحمن الرّحيم   جُمادی‌الاَوَّل یا جَمادی‌الاولی، پنجمین ماه سال هجری قمری است. جمادی‌ از ریشه ‌جمادا (جَمُدَ) به ‌معنای ‌انجماد، سرمای ‌سخت ‌و یخ‌ زدن‌ است. این ‌ماه‌ را از آن ‌رو جمادی ‌نامیده‌اند كه در زمان نامگذاری، ‌آب ‌در این‌ ماه‌… بیشتر »

مرگ آگاهی شهدا از دیدگاه آیات و روایات

واژه مرگ  از مفاهیم عام و روشنی است که در منطق قرآن به عنوان یک امر وجودی و دریچه‌ای در انتقال انسان از جهان فانی به عالم باقی است. مرگ به عنوان یک حقیقت عینی دارای آثاری است که آگاهی ازآن انسان را در جهت تحصیل مرگ جمیل ( شهادت ) برمی‌انگیزد. لذا در این… بیشتر »

فن ترجمه 16

نکته 16: دانستيم جمله اسميه مرکب از حداقل دو اسم (مبتدا و خبر) است. اکنون پس از فرا گرفتن ترکيبات وصفی و اضافی، می­توان با افزودن صفت يا مضاف اليه به مبتدا و خبر يا يکی از آنها، همان جملات را گسترش داد. برای مثال در «محمدٌ طبيبٌ» با افزودن يک صفت به… بیشتر »

جشنواره غذا

روز شنبه 95/11/09 به مناسبت افتتاح اولین روز ترم دوم تحصیلی 96-95 جشنواره غذا باا حضور کلیه طلاب بعد از نماز ظهر و عصردر مدرسه برگزار گردید. طلاب انواع غذاهای طبخ شده ،شیرینی، ژله، دسر… با تزئینات زیبا را به نمایش گذاشتند و داوران با چشیدن غذاها… بیشتر »

رمز عقب‌ماندگی و بدبختی جوامع

پاسخ: قرآن کریم درباره نیکبختی و بدبختی جوامع انسانی می‌فرماید: «ان‌الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم» خداوند وضع هیچ ملتی را عوض نمی‌کند تا آنکه خودشان تغییری در خود ایجاد کنند. (رعد- 11) این آیه کریمه، رمز جلو افتادن و عقب افتادن ملت‌ها را… بیشتر »

توفیق شکر و استغفار

یکی از نعمت‌های بزرگ الهی به بشر، توفیق است. اگر توفیق رفیق انسان نشود هرگز نمی‌تواند امید داشته باشد که به هدایت و کمال دست یابد و از خسران ابدی رها شود. تعلیم و تزکیه انسان نیز به توفیق الهی است. اینکه انسان توفیق پیدا کند به دانش و تقوا و خودسازی دست… بیشتر »

انواع شخصیت ها از نظر کیفیت های حسی، افرادبصری

بصری ها، افرادی هستند که بیشتر به کیفیت های دیداری توجه دارند و تصاویر برای آن ها بیشتر جلب نظر می کند و از آنچه که دیده اندبیشتر صحبت می کنند. سریع صحبت می کنند. از حرکات دست، بسیار استفاده می کنندو سعی می کنند سخنان خود را با حرکات، به تصویر بکشند .در… بیشتر »

بازشناسی رفتارهای مثبت با محوریت سوره نور

چکیده : رفتار، بخشی از حقیقت انسان است که از طریق آن زندگی انسانی خود را پیش برده ودر رسیدن به اهدافش،از آن کمک می گیرد. به صورت فطری برای همه افراد، اصل این مطلب که پاره ای از رفتارها مثبت و پاره ای منفی هستند قابل درک است. لذا  این تحقیق با توجه به… بیشتر »

ابراز همدردی با پرسنل آتش نشان ایستگاه 118

روز دوشنبه 95/11/04 مدیریت محترم مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) معاونین پژوهش و فرهنگی ...به ایستگاه 118 آتش نشانی که در همسایگی مدرسه قرار دارند رفتند و با اهداء بنر تسلیت تاسف و همدردی خود را از حادثه شهادت آتش نشانان درساختمان پلاسکو حضورا ابراز کردند. بیشتر »

گوش دادن به غیبت دیگری چه حکمی دارد؟ 

✅ «لا یَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً أَ یُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ یَأْكُلَ لَحْمَ أَخیهِ مَیْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحیمٌ؛ [حجرات/۱۲] هیچ یك از شما دیگرى را غیبت نكند، آیا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده خود… بیشتر »

نماذج للتدريب «لا يَنبغي»

لا ينبغي للزوج استخدام قوَّته لا ينبغي المرور مرَّ الکرام علی حادثة مکَّة المکرَّمة لا ينبغي اعطاءُ الأرقام الخاصَّة باستخدام السِّلاح النَّووِّي لا ينبغي نقل النزاع داخل البيت إلی الخارج لا ينبغي أبداً التقاعُس من مکافحة الإرهاب لا ينبغي علی الولايات… بیشتر »