آرشیو برای: "اردیبهشت 1396"

تکلیف‌گرایی یا نتیجه‌گرایی از دیدگاه قرآن

بر اساس آموزه‌های قرآنی منطق عمل یک مسلمان، تسلیم بودن و توجه به انجام تکلیف و وظیفه است و نتیجه فرع بر آن است. در چنین منطقی هدف، اجرای تعهدات و وظایف است، خواه به نتیجه برسد و خواه در ظاهر به شکست بینجامد هر چند که دستیابی به نتیجه هم مهم است. در هر… بیشتر »

بیانات رهبری در آستانه‌ی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم و الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابی‌القاسم المصطفی محمّد و علی آله الاطیبین الاطهرین المنتجبین المعصومین سیّما بقیّةالله فی الارضین و لعنةالله علی اعدائهم اجمعین.  خیلی خوش‌آمدید برادران عزیز،… بیشتر »

نگاهی به جایگاه و اهمیت فوق‌العاده غیرت‌ورزی از دیدگاه قرآن و روایات

غیرت پایگاه دفاع از ناموس انسان، دارای اعتقاداتی است که باید از آن دفاع کند و مرزهای اعتقادی خویش را پاس دارد. البته از نظر قرآن این اعتقادات باید برخاسته از عقلانیتی باشد که مطابق فطرت و حقایق هستی است؛ نه اعتقاداتی که کورکورانه یا به پیروی از نیاکان… بیشتر »

برگزاری همایش بانوان مبلغ وتاثیر آن بر کاهش آسیب های اجتماعی

روز دوشنبه 96/02/25 همایش بانوان مبلغ و تاثیر آنان در کاهش آسیبهای اجتماعی با حضور اساتید، مبلغین و طلاب مدارس علمیه خواهران استان تهران، درتالار شیخ صدوق حضرت عبدالعظیم حسنی برگزار شد … همایش بانوان مبلغ و تاثیر آنان در کاهش آسیبهای اجتماعی با… بیشتر »

برگزاری جلسه8 سبک زندگی اسلامی با استاد خانم چینی چیان

روز یکشنبه 96/02/24هشتمین کلاس اخلاق با سرکار خانم چینی چیان در سال تحصیلی 96-95 برگزار شد. موضوع این جلسه: چهار خصوصیت ‌که در خانواده نباید باشد: ظلم،تکبر،سوء ظن، طمع ، حزن یعنی غم گذشته و خوف یعنی ترس از آینده بیشتر »

مکالمه حضوری درس 8

  ترجمه مکالمه 7: معلم: سلام عليکم، هل أنتم بخير؟ دانشآموزان: عليکِ السلام السيدة، شکراً، و کيف حالُکِ؟ معلم: الحمد لله، أنا بخير، طيِّب، أينَ وصلنا من الدرس أو أين کان درسُنا؟ محمد: أيّتُها السيدة کان الدرس في بحث «المثنی» معلم: إن کان عندکم سؤال عن… بیشتر »

عوامل موثر در ارتباط کلامی

ارتباط كلامي مؤثر به عوامل متعددي بستگي دارد همچون شخصيت فرستنده و گيرنده پيام، شيوه ارائه پيام، زمان و مكاني كه ارتباط كلامي در آن ايجاد مي شود، تركيب صحيح محتواي پيام، … . الف)فرستنده پیام تاثير سخن به گوينده سخن بستگي دارد. در مقدمه نهج الفصاحه… بیشتر »

فن ترجمه28

در زبان فارسی برای بيان آغاز کار و عملی از کلمه «شروع» استفاده می­شود و معمولاً بعد از اين کلمه مصدر فعل مورد نظر آورده می­شود. مانند: «فاطمه شروع به گريه کرد. مادر شروع به بوسيدن فرزندش کرد.». در زبان عربی بجای کلمه «شروع» افعال خاصی بکار می­رود. به… بیشتر »

راهکارهای فقرزدایی از جامعه در نگاه قرآن

فقر و فقیری، بینوایی و نداری است که توانایی ایستادن و ایستادگی را از مردم و جامعه می‌گیرد و آسایش و آرامش را از آنان سلب می‌کند؛ زیرا اقتصاد، ستون اصلی و چادر جامعه و به تعبیر قرآن «قوام جامعه» است. از همین رو به تعبیر روایات فقر ریشه بسیاری از… بیشتر »

انديشه جهاني مهدويت و ضرورت‌های آن

یکی از سؤالات اساسی این است كه با وجود علوم و فنون مختلف، بحث كردن در موضوع مهدويت چه ضرورتي دارد؟ آيا اين بحث، يك بحث فرعي است يا جزء مباحث مهم و اصلي زندگي است؟ آيا سخن از مهدويت، نيازي از نيازهاي امروز ماست و مي­‌تواند تحوّلي اساسي در زندگي ما ايجاد… بیشتر »

وظایف منتظران امام زمان(عج)

امام زمان(عج) فرمود: اکثرو الدعاء بتعجیل الفرج فان ذلک فرجکم- برای تعجیل در ظهور من بسیار دعا کنید که رهایی و گشایش کار شما نیز وابسته به ظهور من است. (فرهنگ سخنان حضرت مهدی(عج) ص317) آیت‌الله جوادی آملی می‌نویسد: منتظر واقعی نه تنها خودش صالح است بلکه… بیشتر »

ارتباط با امام زمان (عج) از دیدگاه آیت‌الله بهجت

آیت‌الله بهجت (ره) یکی از یگانگان عصر حاضر و مفاخر علمای شیعه است که در راه علم و عمل، از هیچ کوششی فروگذار نکرد. دفتر زندگی ایشان پر است از برگ‌های زرّینی که هر کدام برای ما درس زندگی است. محبت و ارتباط قلبی ایشان با اهل‌بیت علیهم‌السلام و به‌طور خاص… بیشتر »

ملاک‌های انتخاب اصلح از دیدگاه آیت‌الله بهجت

در پی سؤالات مکرر افراد گوناگون از آیت‌الله بهجت(ره) درباره انتخابات و شرایط و معیارهای انتخاب اصلح، دو متن زیر در زمان حیات معظم‌له برای تبیین شرایط نامزد‌های انتخاباتی از سوی ایشان صادر شد. با تشکر از مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌الله بهجت که این متن را… بیشتر »

مكالمه حضوري درس 7

ترجمه مکالمه 6: السائق: سلام عليک، أهلاً وسهلاً السائح: عليک السلام، شکراً. عفواً هل هناک قطار نفقٍ؟ السائق: لا، لم يصل قطار نفق الی هنا بعدُ. السائح: أين محطَّةُ الباص؟ السائق: المحطَّةُ مقابلَ المطار الدوليّ. و لکن تحرّک الباصُ قبل دقائقَ. السائح: کيف… بیشتر »

برگزاري مراسم نيمه شعبان

روز سه شنبه 96/02/19 در مدرسه مراسمي به مناسبت ولادت حضرت ابا صالح المهدي عليه السلام برگزار شد . اين مراسم با قرائت قرآن شروع شد سپس طلاب به مولودي خواني پرداختند. خانم دكتر قوي سخنران اين مراسم بودند خانم دكتر قوي بحث زن در اسلام ، زن از منظر امام… بیشتر »

تغذیه سالم و اسلامی در وعده صبحانه

اولین دستآورد کانون مدرسه با سرپرستی خانم موسوی به نمایش گذاشته شد. در این کانون گروهی 13 نفره درباره صبحانه اسلامی از منظر روایات تحقیق کردند و پس ازبررسی کتابهای طب الرضا و دانشنامه احادیث پزشکی مواردی که برای یک صبحانه مفید است به صورت نمادین به… بیشتر »

نشست پژوهشی با آقای دکتر نعمتی

  روز یکشنبه ۹۶/۰۲/۱۷ جناب آقای نعمتی به عنوان مشاور معاونت پژوهشی در طرحی بر مبنای رویکرد مهدویت گرایی برای تحقیقات کل حوزه و طلاب برای جهت گیری طلاب از لحاظ فکری جلسه ای بر قرار کردند تا هم تحقیقات طلاب در جهت مهدویت قرار گیرد و هم سوره ای بر مبنای… بیشتر »

دومین جلسه شورای پژوهشی در سال 96

روز یکشنبه 96/02/17 جلسه شورای پژوهشی در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) تشکیل شد. در این جلسه موسس مدیریت معاون پژوهش و اساتید محترم شرکت داشتند . در این شورا اصلاحات طرح تفضیلی یکی از طلاب برای بار دوم بررسی شد و موضوع تحقیق پایانی اصلاح گردید. در این… بیشتر »

سیرمطالعاتی کتب شهید مطهری22

روز شنبه 96/02/16 بیست ودومین جلسه سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری در سال تحصیلی 96-95 توسط آقای دکتر هوشنگی درمدرسه برگزار شد موضوع این جلسه رابطه حجاب و عفاف… رابطه عفاف و حجاب … •نگاه کردن • غض( در قران غض امده(نگاه کردن) / غمض ( ندیدن) • خود… بیشتر »

فن ترجمه27

نکته 27:          دانستيم در زبان فارسی و عربی برای برقراری ارتباط بين دو جمله مستقل از کلمات ربط استفاده می­شود. يکی از کلمات ربطی در زبان فارسی «به محض اينکه» می­باشد. برای مثال: «به محض اينکه از مدرسه خارج شدم بياد آوردم که کلاس دارم.» اينگونه عبارات… بیشتر »

یوسف آل عبا» حضرت علی اکبر علیه السلام و روز جوان

حضرت علی اکبر فرزند امام حسین علیهما السلام در بین سال های 33 تا 35 ه از مادری به نام لیلا دختر ابی مرّه در شهر مدینه چشم به جهان گشود. وی در مکتب انسان ساز پدر شیوه های صحیح دفاع از مکتب و اطاعت از امامت و حمایت از آرمان های مقدس آن را آموخت. او در روز… بیشتر »

مشارکت مردم در سرنوشت خود از منظر قرآن

مشارکت در سرنوشت فردی و جمعی از نظر اسلام، نه تنها یک حق بلکه یک وظیفه شرعی است و عقل و نقل به عنوان ابزارهای شناخت احکام الهی به این مطلب توجه می‌دهد. بنابراین، حضور در امور اجتماعی از جمله انتخابات و تعیین سرنوشت جامعه همانند امر به معروف و نهی از… بیشتر »

«شکر نعمت و کفران نعمت»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح یکشنبه گذشته (۱۳۹۶/۲/۱۰) در ابتدای درس خارج فقه خود در حسینیه‌ی امام خمینی (رحمه‌الله) به بیان شرح حدیثی تربیتی از حضرت امام جعفر صادق (علیه‌السلام) در موضوع «شکر نعمت و کفران نعمت» پرداختند. پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR… بیشتر »

چهل نکته قرآنی در انتخاب مدیران اصلح

رهبری و مدیریت در جوامع انسانی یکی از مهم‌ترین عوامل رشد و توسعه آنها به شمار می‌آید. چه بسا کشورهایی که به لحاظ منابع انسانی و مالی غنی هم هستند اما به جهت فقدان رهبری و مدیریت صحیح و کارآمد و عدم استفاده بهینه از این منابع به آن درجه از رشد و… بیشتر »

چگونه صبر کنیم؟قسمت 9

سلام دوستان اما مطلب تا به آنجا رسیده بود که مسیر رسیدن به هدف را باید تشخیص می‌دادیم، و اکنون موانع مسیر یابی برایتان بیان می‌شود: ۱ـ مقایسه کردن ۲ـ احساس حقارت و خود کم بینی ۳ـ توقع از دیگران ۴ـ بد فهمی از دین، دعا و اجابت دعا ۱ـ مقایسه کردن:     وقتی… بیشتر »

اصول و قواعد مناظرات انتخاباتی از دیدگاه قرآن

هر کاری دارای اصول و قواعدی است که باید مراعات شود. انتخابات و نیز مناظرات انتخاباتی نیز از جمله کارهایی است که دارای اصول و قواعدی است. برخی از این قواعد از قواعد اخلاقی عام است که اختصاصی به مسلمان یا کشور و نظام اسلامی ندارد؛ اما برخی از اصول و قواعد… بیشتر »

انواع سبك هاي ارتباطي

انواع سبك هاي ارتباطي ارتباطات به عنوان فرايندي آگاهانه يا ناآگاهانه كه احساسات و نظرات منبع پيام را به گيرنده انتقال مي دهد، ممكن است به صورت كلامي، غيركلامي، عاطفي و يا جنسي باشد. ارتباط کلامی ارتباط كلامي، تبادل معاني ميان افراد است كه از طريق زبان… بیشتر »

مکالمه حضوری درس 6

ترجمه مکالمه 5:   عبارات زير را به عربی بنويسيد. سلوَیٰ: سلام عليک حارس الفُندُوق: عليک السلام يا أختي أهلاً و سهلاً سلوی: شکراً، أينَ مکتب الاستقبال؟ الحارس: مکتب الاستقبال أمامکِ سلوی: شکراً يا أخي هل هذا الفندوق نظيفة و طيِّبة و مريحة؟ الحارس: نعم… بیشتر »

سلوک معنوی و عرفانی امام سجاد(علیه السلام)

نویسنده در مطلب حاضر بخش‌هایی از سیر و سلوک امام سجاد(ع) را بر اساس مناجات خمس عشره(پانزده گانه) تبیین کرده است. *** پیشوایان دین و دنیا انسان موجودی دو بعدی است؛ زیرا از جسم و روح آفریده شده است و کالبد جسمانی برگرفته از خاک با روح الهی درآمیخته شده و… بیشتر »

برگزاری مراسم به مناسبت اعیاد شعبانیه

روز دو شنبه 96/02/11 به مناسبت اعیاد شعبانیه ، ولادت حضرت امام حسین علیه السلام، حضرت اباالفضل علیه السلام و امام زین العابدین علیه السلام مراسم جشن و سرور در مدرسه برگزار شد. این مراسم با تلاوت قرآن شروع شد.سپس دکلمه خوانی و قرائت شعر در وصف ائمه توسط… بیشتر »

فن ترجمه26

نکته 26: دانستيم برای برقراری ارتباط لفظی بين دو عبارت در زبان فارسی و عربی از کلمات ربطی استفاده می­شود. يک مترجم خوب بايد معادل­های صحيحی برای اين کلمات بيابد و از آنها به درستی استفاده کند؛ بطوری که متن ترجمه شده از نظر لفظ و معنی صحيح باشد. با دو… بیشتر »

سیرمطالعاتی کتب شهید مطهری21

روز شنبه 96/02/09 بیست ویکمین جلسه سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری در سال تحصیلی 96-95 توسط آقای دکتر هوشنگی درمدرسه برگزار شد. موضوع این جلسه:انتخابات… ملاک برای انتخابات ریاست جمهوری باید سوابق پیشین نامزدها و عملکرد آنها باشد و نحوه برخورد در… بیشتر »

اردوی زیارتی طلاب به مشهد مقدس

طلاب مدرسه روز دوشنبه 96/02/04 به همراه معاون فرهنگی مدرسه عازم سفر معنوی مشهد مقدس شدند این سفر روحانی مقارن شد با 27 رجب مبعث پیامبر اکرم صلی ا… علیه و آله که به همین مناسبت برنامه های متنوعی برای طلاب اجرا شد از جمله دعوت از یکی از خادمین حرم… بیشتر »

کشتی نجات( ولادت امام حسین علیه السلام)

امام سوم، ابو عبد الله حسین بن علی بن ابی طالب علیهم السلام، در سوم ماه شعبان در شهر مدینه به دنیا آمد. مادرش فاطمه دخت رسول الله (ص) بود. آن حضرت با نثار خون پاک خود و یارانش، از اسلام و ارزشهای اسلامی پاسداری نمود. روز میلاد آن امام عزیز به روز پاسدار… بیشتر »

گزیده هایی از کتاب جنگ نرم

  امروز اولویت اصلی کشور مقابله با جنگ نرم است. جنگ نرم ، صحنه رویارویی دروغ های بزرگ با واقعیت های تردید ناپذیر است. در این جنگ نرم ، کافی است هواداران جبهه حق بیدار باشند و بیکار ننشینند چرا که زبان حق همیشه موثر تر از زبان باطل است. یکی از ابزارها در… بیشتر »

فضیلت و اعمال ماه شعبان

  فضیلت و اعمال مشترکه ماه شعبان فضیلت ماه شعبان شعبان ماه بسیار شریفى است و به حضرت سید انبیاء صَلَّى اللهِ عَلِیهِ وَ آله منسوب است و آن حضرت این ماه را روزه مى‌گرفت و به ماه رمضان وصل مى‌كرد و مى‌فرمود شعبان، ماه من است هر كه یك روز از ماه مرا روزه… بیشتر »

وظایف شاگرد نسبت به استاد

استاد یعنی پدر واقعی دانشجو دانشجو باید بر این اساس بیندیشد که استاد او ، پدر واقعی و خود او به منزله فرزند و زاده روحانی اوست . فرزند روحانی از فرزند جسمانی ، بهتر و ارجمندتر است . پس دانشجو باید در اداء حق ابوت و تربیت استاد پس از رعایت حق پدر خویش… بیشتر »

برگزاری مراسم عید مبعث

روز دو شنبه 96/02/04 به مناسبت عید مبعث پیامبر اکرم صلی ا…علیه و آله  مراسم جشن و سرور در مدرسه برگزار شد. این مراسم با تلاوت قرآن شروع شد.سپس دکلمه خوانی و قرائت شعر در وصف رسول خدا و مبعث توسط یکی از طلاب انجام شد بعد از آن مولودی خوانی و هم… بیشتر »

اجرای طرح سنجش سلامت

اجرای طرح سنجش سلامت طلاب پایه اول و دوم با حضور طلاب در مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر طرح سنجش سلامت طلاب از اسفند سال ۹۵ با ثبت نام اینترنتی طلاب پایه اول و دوم در سامانه مرکز مدیریت خواهران صورت پذیرفت. این طرح با توجه به توافقی که بین مرکز مدیریت… بیشتر »

برگزاری جلسه7 سبک زندگی اسلامی با استاد خانم چینی چیان

روز یکشنبه 96/02/03هفتمین کلاس اخلاق با سرکار خانم چینی چیان در سال تحصیلی 96-95 برگزار شد. موضوع این جلسه: اولویت های اخلاقی برای تداوم خانواده: … عفت: عفت جزء دو دعایی است که امام زمان عج برای ما میکند. عفت در نفس مانع غلبه شهوات بر نفس میشود و… بیشتر »

"تاج بندگی" مبعث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله

بعثت و فرود آمدن جبرییل در حرا، بازگشایی راه های آسمان به حریم بسته انسان است. خداوند، بانگ بیدار باش را از سر رحمت بیکران خود به صدا درآورده است. این سروش ایزدی بر بال جبرییل فرود آمد و از حنجره پاک محمد صلی الله علیه و آله بر زمین منتشر گردید. داستان… بیشتر »

سیرمطالعاتی کتب شهید مطهری20

روز شنبه 96/02/02 بیستمین جلسه سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری در سال تحصیلی 96-95 توسط آقای دکتر هوشنگی درمدرسه برگزار شد موضوع این جلسه:انتخابات… برای بررسی این دوره باید دوره های گذشته هم مرور شود. اول بگوییم به چه کسی رای ندهید بعد اصلح را معرفی… بیشتر »

چگونه صبر کنیم؟قسمت 8

بسمه تعالی    دوستان خوبم سلام ، امیدوارم برای صبر کردن وقت گذاشته باشید و تا اینجا کار را دنبال کرده باشید. در بحث امروز در دنباله‌ی مطلب، انسان‌های صبور باید بدانند چه می‌خواهند ،مطلب به شناخت مسیر رسید. شناخت مسیر     لازمه‌ی هر مسیری وجود مبدأ و… بیشتر »

فن ترجمه25

نکته 25: در بحث­های گذشته با ساختار جمله­ های ساده و مستقل آشنا شديم. در زبان فارسی جمله­ ای که تنها يک فعل داشته باشد، جمله ساده خوانده می­شود. هر گاه جمله ساده دارای معنی تمام و کامل باشد آن را جمله مستقل می­نامند. انسان برای بيان مقصود خود در بيشتر… بیشتر »

26رجب رحلت حضرت ابوطالب علیه السلام سید بطحاء

حضرت ابوطالب علیه السلام، بعد از رحلت پدرش حضرت عبدالمطلب علیه السلام، سرپرستی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله را به عهده گرفت و بعد از بعثت پیامبر(ص) با تمام وجود از ایشان حمایت کرد. ایشان ایمان خویش را مکتوم نگه داشت تا سروری او در میان مشرکین محفوظ… بیشتر »

3اردیبهشت بزرگداشت شیخ بهایی زاهد سیاستمدار

اشاره سوم اردیبهشت ماه، روز بزرگداشت شیخ بهایی، عالم کم نظیر، فقیه و حکیم فرزانه است. او که از شاگردان شهید ثانی و از افتخارات جهان اسلام به شمار می آید. شیخ بهایی در طول حیات پربار خویش، به نقاط مختلف جهان سفر کرد و از محضر استادان برجسته، در رشته های… بیشتر »

نگاهی به زندگی امام موسی بن جعفر علیه السلام

25 رجب سال 183 ه.ق در بغداد در زندان هارون الرشید، به شهادت رسید. طلوع خورشید ابو بصیر گفت: همراه امام صادق علیه السلام برای شرکت در مراسم حج عازم مکه بودیم. وقتی به سرزمین ابواء رسیدیم، حضرت برای ما صبحانه ای تدارک دید. مشغول صرف صبحانه بودیم که کسی از… بیشتر »