آرشیو برای: "شهریور 1396"

سی ویکم شهریورماه آغاز هفته دفاع مقدس را گرامی می داریم

اعمال ماه محرم الحرام

اعمال ماه محرّم بدانکه این ماه ، ماه حُزن اهل بیت علیهم السلام و شیعیان ایشان است و از حضرت امام رضاعلیه السلام روایت است که چون ماه محرّم داخل مى شد پدرم را کسى خندان نمى دید و اندوه و حُزن پیوسته بر او غالب مى شد تا روز دهم چون روز عاشورا مى شد آن… بیشتر »

آغاز سال 1439 هجری قمری

تابلو فرهنگی مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج)

فلسفه رفاه کافران و گناهکاران

برخی‌ها سوال می‌کنند چرا كافران از رفاه و ناز و نعمت برخوردارند ولي افراد با ايمان معمولا بسختي روزگار را می‌گذرانند؟ در پاسخ اين سؤال توجه به دو نكته ضروري است: 1- اينكه تصور می‌شود ملت‌هاي فاقد ايمان و پرهيزگاري غرق در ناز و نعمتند، اشتباهي است كه از… بیشتر »

برگزاری جلسه دفاعیه سه نفر از طلاب

روز دوشنبه 96/06/27 جلسه دفاعیه سه نفراز طلاب مدرسه از ساعت 14 با هماهنگی های لازم از طرف معاونت پژوهش مدرسه برگزار گردید … در این جلسه خانم ها نرگس سرچهره ،سارا فرخنده و الهام میرزایی پایان نامه های خود را دفاع نموده و موفق به کسب نمره قبولی… بیشتر »

برگزاری جلسه دفاعیه سه نفر از طلاب

روز یکشنبه 96/06/26 جلسه دفاعیه سه نفراز طلاب مدرسه از ساعت 8 صبح با هماهنگی های لازم از طرف معاونت پژوهش مدرسه برگزار گردید …   در این جلسه خانم ها زهرا خلیلی ،مریم بابازاده و فاطمه علیرضایی پایان نامه های خود را دفاع نموده و موفق به کسب نمره… بیشتر »

آذوقه های فرهنگی در تربیت فرزند

شهدای ما مظهر فضائل انسانی بودند

میانمار

بهترین راه مقابله با حسودان

جرعه های معرفت-شرح حدیث معصومین (ع) در کلام رهبر انقلاب عَن الصّادِقِ جعفرِ بنِ محمدٍ (علیهماالسلام) قالْ: اِصْبِرْ عَلی أَعْدَاءِ النِّعَمِ ، فانک لن تکافی من عصی الله فیک بأفضل من أن تطیع الله فیه(1) امام صادق(ع) فرمود: بر دشمنان نعمت (یعنی حسودان)… بیشتر »

نحوه برخورد با گناهکار از نگاه اسلام

اسلام دربرخورد با گناهکاران آموزه‌هایی دارد که به پیروان خود دستور داده به هنگام مواجهه با گناه و گناهکار ، آنها را به کارگیرند . این آموزه‌ها در کتاب «گناه شناسى» حجت‌الاسلام محسن قرائتی بیان شده است .مطلب حاضردر بر گیرنده بخشی ازاین دستورات است که آن… بیشتر »

تجمع در اعتراض به کشتار مردم میانمار

روز شنبه96/06/25 طلاب مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) در اعتراض به کشتار مردم میانمار با حضور بقیه طلاب و روحانیون تهران در مقابل سازمان ملل تجمع کردند و صدای اعتراض خود را به گوش دست اندرکاران سازمان ملل رساندند… بیشتر »

افتتاحییه سال تحصیلی 97-96

  روز شنبه 96/06/25 مراسم افتتاحییه سال تحصیلی جدید در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد. این مراسم ساعت 8صبح با تلاوت آیاتی از کلام ا.. مجید آغاز شد …   برنامه های اجرا شده در این مراسم عبارتند از تلاوت آیاتی ازقرآن توسط سرکار خانم فانی… بیشتر »

25 ذی الحجه روز خانواده و روز نزول سوره هل اتی در شان اهل بیت پیامبر گرامی باد.

مشارکت شهروندی در سبک زندگی اسلامی

  مشارکت شهروندان ابزاری برای تقویت مدیریت شهری در جوامع پیشرفته امروزی و از شاخص‌های سبک زندگی جوامع مختلف محسوب می‌شود. تنوع و پیچیدگی مسائل شهری در کنار معضلات اجرایی و مدیریتی، مشارکت شهروندان را در مسائل شهری ضروری نشان می‌دهد. در بحث مشارکت فعال… بیشتر »

بیست وچهارم ذی الحجه روز مباهله

مباهله نقطه عطفی در تاریخ اسلام است. در آن روز بار دیگر نور اسلام در آفاق هستی درخشیدن گرفت و عالمیان در سال نهم هجرت، حقانیت نبوت پیامبر (ص) و اهل بیت آن حضرت را برای چندمین بار به نظاره نشستند و روز مباهله، به عنوان یکی دیگر از روزهای دعا وشکرگزاری در… بیشتر »

فضیلت و ارزش جویندگان علم و عالمان

جرعه های معرفت-شرح حدیث معصومین (ع) در کلام رهبر انقلاب عَن عَبدِاللهِ بنِ میمون عن الصادقِ جعفرِ بنِ محمدٍ (علیهماالسلام) عن ابیهِ عن آبائِهِ (علیهم‌السلام) قالْ قالَ رسولُ الله(ص) : مَنْ سَلَكَ طَرِيقاً يَطْلُبُ فِيهِ عِلْماً سَلَكَ اَللَّهُ بِهِ… بیشتر »

چند اصل در تبلیغ

    در هر تبلیغی چند اصل مورد نظر قرار می­گیرد، توجه به این اصول باعث می­شود که حق مخاطب و مبلغ و مطلب کاملآ در نظر گرفته شود.     اولین و مهم­ترین اصل تشخیص نوع مخاطب است، وبرای این تشخیص باید دقت شود که مخاطبین از چه گروه سنی هستند، کودک،نوجوان، جوان،… بیشتر »

اخلاق و رفتار امام موسی بن جعفر (علیه السلام)

عبادت و نیایش هر فرد در حدود معرفت و شناسائی پروردگار عالم، اندازه گیری میگردد.مجال است فردی بدون معرفت کافی و لازم نسبت به پروردگار خود، عبادت و ستایش شایسته ای انجام دهد از اینرو آنانکه شناسائی کامل از مبداء غیبی دارند و مراحل ایمان و عقیده را طی کرده… بیشتر »

بررسی اهمیت حدیث منزلت در اثبات ولایت و خلافت امام اول مسلمانان

خلافت هارونی امیرمؤمنان علی(علیه السلام) یکی از احادیث متواتر درباره ولایت و خلافت حضرت امیرمومنان علی(ع) و جانشینی بلافصل آن حضرت از پیامبر اکرم(ص) حدیث منزلت است که بر اساس آیه قرآن و خلافت هارون از موسی(ع)، جانشینی امام علی(ع) از پیامبر(ص) به خلافت… بیشتر »

برگزاری جشن غدیر

روز چهارشنبه 96/06/15 به مناسبت 18 ذی الحجه عید غدیر خم جشن باشکوهی در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد …   ورود به مراسم به همراه اهداء بروشور به مناسبت غدیر قرائت قرآن توسط سرکار خانم حسینی کلیپ شعر خوانی صابر خراسانی با موضوعیت غدیر… بیشتر »

نقش شبکه‌های اجتماعی در بی‌رغبتی جوانان به ازدواج و تشکیل خانواده

اشاره خانواده دیرپاترین و مناسب‌ترین نهاد اجتماعی در تاریخ زندگی انسان بر روی کره خاکی است، که همواره بار رویش‌، پرورش و تداوم نسل انسانی را بر دوش خود برداشته است. امروزه کمتر نظریه‌پرداز و متفکر اجتماعی را می‌توان سراغ گرفت که از ضرورت و اهمیت نهاد… بیشتر »

ولایت عرفانی و اخلاقی یا سیاسی؟

1.غدیر؛ تجلی ولایت سیاسی و حکومت اثبات ولایت سیاسی حضرت علی علیه السلام به عنوان پیام اصلی واقعه غدیر پی می‌گیریم. الهی و آسمانی بودن حکومت پیامبر(صلی الله علیه وآله) 2.با اثبات الهی بودن حکومت پیامبر اکرم (ص) که در ادامه به آن‌اشاره خواهیم کرد و تصریح… بیشتر »

پانزدهم ذی الحجه میلاد امام هادی علیه السلام

امام هادی علیه السلام در مدینه متولد شد. مشهورترین القاب ایشان هادی و نقی، است. در 8 سالگی به امامت رسید. و 33 سال امامت را عهده دار بود. خلفای معاصر ایشان معتصم، واثق، متوکل، منتصر، مستعین و معتز بودند. امام هادی علیه السلام نمونه ای از انسان کامل و… بیشتر »

برگزاری جلسه اساتید

روز یکشنبه96/06/12 اولین جلسه اساتید به مناسبت شروع سال تحصیلی 97-96 با حضور موسس، مدیریت و اساتید مدرسه برگزار شد. در این جلسه پس از تلاوت قرآن، مدیریت درباره راهکارهای بهتر برای آموزش طلاب، استفاده بهینه از ساعت های آموزشی، و برنامه هایی که مدرسه برای… بیشتر »

عوامل مؤثر در تربیت

  [همان گونه رسولی از خودتان به میان شما فرستادیم تا آیات ما را بر شما بخواند و شما را پاک کند و به شما کتاب و حکمت بیاموزد و آنچه نمی دانستید به شما یاد دهد.] دو عامل در تربیت انسان مؤثر است، عاملی مربوطه به درون انسان می باشد و عاملی نیز از بیرون وجود… بیشتر »

علل عقب‌ماندگی مسلمانان از منظر قرآن کریم چیست؟

پاسخ: از آیات قرآن به خوبی استفاده می‌شود که هرگونه شکست و ناکامی نصیب ما شود معلول یکی از دو چیز است: یا در جهاد کوتاهی کرده‌ایم، و یا اخلاص در کار ما نبوده است، و اگر این دو باهم جمع شود بنا به وعده مؤکد الهی، پیروزی و هدایت حتمی است. و اگر درست… بیشتر »

کلام امیر علیه السلام در حکمت 31 نهج البلاغه:

  حضرت علی علیه السلام در حکمت31 نهج البلاغه درباره شناخت پایه های ایمان می­فرماید: ایمان بر چهار پایه استوار است: صبر، یقین، عدل و جهاد. صبر خود بر چهار پایه قرار دارد:شوق، هراس، زهد و انتظار. آن کس که اشتیاق بهشت دارد شهوت­هایش کاستی می­گیرد. شهوت در… بیشتر »

دهم ذی الحجه عید سعید قربان گرامی باد.

قربان، عید تسلیم وتعظیم شعایر الهی آن روز، صحنه رقابت آسمان با زمین بود . ابراهیم باید میان اسماعیل و پروردگارش، یکى را بر مى ‏گزید. چرا که محبوب ، تحفه‏ اى از او خواسته ؛ هدیه اى به نازکى حلق مبارک اسماعیل و اراده‏اى به استحکام تیزترین شمشیرها. و اینجا… بیشتر »

نهم ذی الحجه شهادت حضرت مسلم بن عقیل علیه السلام

حضرت مسلم برادرزاده امام علی (ع)، صاحب رأی و علم و شجاعت بوده و در مکه اقامت داشت. امام حسین ع او را به کوفه فرستاد. چندین هزار نفر با او بیعت نمودند، اما عبیدالله بن زیاد با وعده و تهدید آنان را متفرق کرد.مسلم تنها ماند و دستگیر شد وغریبانه به شهادت… بیشتر »

روز عرفه روز نیایش

عرفه، تفسير آشكارى به دل‏ها گشوده ونشان می دهد حسين عليه‏السلام از كدام سرچشمه عرفان مى‏نوشيد، كه آنچنان با لب تشنه در كربلاى پر بلا شهيد مى‏شود.  و امروز در عرفات، حضور موعود(عج) رونق صفا است. الهی! عرفه ام با حسین (علیه السلام) از عرفات کوچ کرده و رحل… بیشتر »

عرفان اسلامی

     یکی از جذاب­ترین مسائلی که جامعه­ی امروز را درگیر خود کرده و مردم به خصوص جوان­ها را به آن متمایل نموده مسأله­ی عرفان است. عرفان یادآور آرامش و خلسه و قدرت و راز آلود بودن و ارتباط برقرار کردن با غیب و تأثیر گذاشتن بر امورات مادی است! اینطور در… بیشتر »

عمل در نهایت دقت و اتقان

اسلام مسلمان سست را نمی­ پذیرد                             ولا تهنوا و لا تحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مؤمنین                           و سست نشوید! و غمگین نگردید و شما برترید اگر ایمان داشته باشید. آل عمران/139 به سیره نبوی صلی الله علیه و اله که… بیشتر »

هفتم ذی الحجه شهادت امام محمد باقر علیه السلام

مسجد مدینه و حرم رسول(ص)، هنوز طنین صدای باقرالعلوم(ع) را در خود دارد که به نشر علوم و احادیث اهل بیت می پرداخت. فخر ما این است که شیعه حضرت باقر و پیرو مرام عترتیم. اینک در عصر «چراها» و در روزگار شبهه های ایمان سوز، زمزم کلام و پیام الهی اوست که در دل… بیشتر »

نکاتی در باره تبلیغ:

تبلیغ هم خانواده­ی ابلاغ است،ابلاغ به معنای رساندن پیام دیگری است.پس در رساندن پیام امانتداری رأس کار می­شود؛ همچنین در پیام رسانی، منویات، خصوصیات و نوع تفکرات شخصی که پیام از جانب او می­رسدرا کاملا هماهنگ باید به مخاطب منتقل شود. مسأله­ی تبلیغ در… بیشتر »

پنجم شهریور بزرگداشت زکریای رازی؛ روز دارو سازی

«ابوبکر محمد» پسر «زکریای رازی» فیلسوف، عالم طبیعی و شیمیدان و پزشک بزرگ ایران عالم اسلامی و ملقب به «جالینوس المسلمین» از مفاخر مشاهر جهان و یکی از نوابغ روزگار قدیم است. تولد او در اوایل شعبان سال 251 هجری در ری اتفاق افتاد و در همین شهر به تحصیلات… بیشتر »

عوامل و موانع شکرگزاری

قرآن در آیات متعدد به تبیین و تحلیل علل و عوامل شکرگزاری و موانع آن می‌پردازد تا روشن سازد که چرا بیشتر مردم از سپاس و شکر‌گزاری اعراض می‌کنند و به ناسپاسی و کفران نعمت روی می‌آورند. نویسنده در نوشتار زیر به تحلیل قرآن در این باره پرداخته است. چیستی شکر… بیشتر »

آغاز هفته دولت گرامی باد.

هشتم شهریور یادآور شهادت شهیدان رجایی و باهنر و هفته دولت است. همه ساله برنامه های دولت، وظایف دولت مردان و … در این هفته تبیین می شود و بعضی طرح ها به بهره برداری می رسد. پشتوانه اصلی برنامه های دولت، حمایت مردم از دولت است که توسعه و خدمت رسانی… بیشتر »