آرشیو برای: "مهر 1396"

تجمع طلاب در حوزه علمیه کوثر

روز یکشنبه 96/07/30 حضور طلاب حوزه علمیه حضرت ولی عصر (عج) در تجمع سراسری طلاب حوزه های علمیه خواهران تهران، در حوزه علمیه کوثر در این برنامه ضمن استفاده از بیانات سخنران، طلاب شعارهای استکبار ستیز، سر دادند. بیشتر »

سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری3

روز شنبه 96/07/29 سومین جلسه سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری توسط آقای دکتر هوشنگی در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد. مباحث این هفته شامل عناوین زیر می باشد… بسم الله الرحمن الرحیم ریشه های حجاب از دیدگاه مخالفان حجاب : 1- ریشه روانی: ایام… بیشتر »

ماه صفرواعمال آن

علت نامگذاری ماه صفر ماه صفر دومین ماه قمری است که برای آغاز آن اعمالی ذکر شده از جمله نماز، روزه و خواندن قرآن . در نامگذاری این ماه دو جهت ذکر شده است، یکی اینکه از "صُفْرَة(زردی)” گرفته شده؛ زیرا زمان انتخاب نام، مقارن فصل پاییز و زردی برگ… بیشتر »

واکنش‌های سه‌گانه اسلام نسبت به پدیده‌های فرهنگی

قرآن نسبت به فرهنگ موجود و یا پدیده‌های فرهنگی سه گونه واکنش اثباتی، نفی و یا بازسازی را بروز می‌دهد. از این رو گاه به تایید و امضای یک مقوله و یا پدیده فرهنگی اقدام می‌کند و گاه دیگر به شدت با آن مقابله کرده و آن را نفی و انکار می‌کند و می‌کوشد تا به… بیشتر »

مصادیق باقیات صالحات چیست؟

  نگاه انسان به هستی و اصالت بخشی به دنیا و یا آخرت نقش تاثیرگذاری در سبک زندگی افراد و اعمال و رفتار آنان دارد. اگر کسی اصالت را به آخرت می دهد و باور و اعتقاد دارد که دنیا، مزرعه ای برای آخرت است، به طور طبیعی دنبال اعمالی می رود که آخرتش را درست کند.… بیشتر »

اولین زائر امام حسین علیه السلام

جابر عبدالله انصاری، پس از وفات پیامبر اسلام (ع)، به یاری علی (ع) پرداخت و در بسیاری از جنگ ها در سپاه امام علی (ع) حضور داشت و جنگید. جابر اولین زائر امام حسین (ع) است. روز اربعین روزی است که جابر بن عبدالله انصاری صحابی رسول خدا صلوات الله علیه از… بیشتر »

نقش ائمه اطهار(ع) در صیانت از اسلام ناب محمدی

در این مطلب نقش هدایتی ائمه اطهار در فرهنگ‌سازی و آموزش عقاید به مردم و حفظ و صیانت از میراث گرانقدر پیامبر اکرم(ص) و نیز خدمات فراوان دانشمندان شیعی بر علم و تمدن اسلامی تشریح شده است. پس از شهادت امیرمؤمنان علی(ع) بسیاری از صحابه در مدینه و در نقاط… بیشتر »

همت بزرگ و عدم آسایش تن

مگر اسکندر می‌توانست اسکندر باشد و تنش راحتی ببیند! مگر نادر، همان نادر ستمگر، همان نادری که از کله‌ها مناره می‌ساخت، همان نادری که چشم‌ها را درمی‌آورد. همان نادری که یک جاه‌طلبی دیوانه و بزرگ بود، می‌توانست نادر باشد و تنش آسایش داشته باشد؟ گاهی کفشش،… بیشتر »

شهادت امام سجاد علیه السلام

‌اشتباهات رایج در روایت وقایع عاشورا

اشتباه اول اوج عزاداری امام حسین(ع) ده روز اول ماه محرم‌الحرام است. بین سخنرانان و مداحان، مشهور است که هر شب را به نام یکی از شهدای کربلا اختصاص دهند؛ مثلاً شب سوم برای حضرت رقیه و شب هفتم را برای حضرت علی اصغر(ع) سوگواری می‌کنند و تاسوعا را نیز به… بیشتر »

سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری2

روز شنبه 96/07/22 دومین جلسه سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری توسط آقای دکتر هوشنگی در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد. مباحث این هفته شامل عناوین زیر می باشد. ریشه های حجاب از دیدگاه مخالفان:1_ ریشه های فلسفی(رهبانیت) 2_ریشه های اجتماعی(ناامنی زن)3_… بیشتر »

تربيت در اسلام

قرآن كريم از هنگام نزول تا هم اكنون، سرچشمه پيدايش و سرمايه پرورش بزرگ‌ترين و پاك‌ترين روحها، بلندترين همت‌ها و استوارترين اراده‌ها، عميق ترين افكار، عالي‌ترين معارف، نغزترين ادبيات و دل انگيزترين هنرها در عرصه‌هاي گسترده و حوزه‌هاي گوناگون حيات فكري و… بیشتر »

چرایی وجوب امر به معروف در قیام امام حسین(علیه السلام)

یکی از شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر احتمال تأثیر است که در نهضت امام حسین(ع) موجود نبود، چرا که معلوم بود یزید و پیروانش نه از حکومت کنار می‌روند و نه از روش و منش خود دست برمی‌دارند. بنابراین امام حسین(ع) با چه منطق و حجت شرعی قیام کرد و جان… بیشتر »

فرشتگان محافظ و ضرورت مراقبت در گفتار

جرعه های معرفت-شرح حدیث معصومین (ع) در کلام رهبر انقلاب عن سُلیمان بن جعفرِ الجَعفری قالْ سَمِعتُ موسی بن جعفرٍ(علیه‌السلام )یَقولْ مَرَّ أمیرالمؤمنین علیُّ بنُ ابی‌طالبٍ(علیه‌السلام) بِالرَّجُلٍ یَتَکَلَّمُ بِفُضولِ الکلام فوقف علیه ثم قال یا هذا انک… بیشتر »

چگونگی برخورد با آداب و فرهنگ رایج

قرآن و فرهنگ زمانه  نوشتار حاضر، به تبیین چگونگی برخورد قرآن با فرهنگ زمانه و مصادیق مبارزه قرآن کریم با فرهنگ و آداب و رسوم غلط می‌پردازد. قرآن كريم در دوران جاهليت عربستان نازل شد و هدف از نزول آن هدایت مردم بود. لازمه هدایتگری ارتباط با مجموعه باورها… بیشتر »

اخلاق حضرت علامه طباطبایی(ره)

علامه طباطبایی(ره) همواره تأکید می کردند که دین و عقل با هم سازگاری دارند؛ در جایی که فکرمان از عهده فهم بعضی از مسائل برنیاید، در آن جا حقیقت دینی را پذیرفته، استدلال عقلی را به یک سو می نهیم. در مورد معاد جسمانی یا معاد روحانی و عقلانی نظرشان این بود… بیشتر »

«حرام‌خواری» عامل شقاوت انسان

  یکی از درس‌ها و عبرت‌های عاشورا، فرجام حرام‌خواری و تاثیر سوء آن در عاقبت انسان است. امام حسین(ع) در روز عاشورا بارها با سپاهیان عمر سعد احتجاج کرد و آنها را موعظه نمود؛ ولی گوش شنوایی نبود که حضرت را اجابت کند. امام(ع) صراحتا به سپاهیان عمر سعد که… بیشتر »

سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری 1

روز شنبه 96/07/15 اولین جلسه سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری توسط آقای دکتر هوشنگی در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد. موضوع این هفته پیرامون کتاب"مسئله حجاب” شهید مطهری مطرح گردید و به عناوین زیر پرداخته شد. فلسفه پوشش: زن و مرد با هم… بیشتر »

چرایی عدم بیعت با یزید(پرسش و پاسخ)

پرسش: امام حسین(ع) با کدام توجیه منطقی حاضر نشد همچون امام حسن‌(ع) که با معاویه مصالحه کرد، با یزید از روی مصلحت بیعت کند؟ پاسخ: دلایل امتناع از بیعت با یزید وقتى امام حسین‌(ع) از نزد وليد بيرون رفت، مروان گفت: خلاف گفته من كردى به خدا ديگر چنين فرصتى… بیشتر »

منطق حاکم بر احتجاجات امام سجاد علیه السلام پیرامون نهضت عاشورا

احتجاجات امام سجاد از نیرومندترین عوامل جاودانه ساختن قیام عاشورا و اهداف نهضت امام حسین است. آن حضرت از عصر عاشورا تا بازگشت و استقرار در مدینه احتجاج هایی با عوامل حکومتی و مردم شهرهای مختلف از جمله کوفه و شام داشته اند که بر این احتجاجات منطقی خاص… بیشتر »

مباحث مهدويت با استاد آقاي نعمتي

روز دوشنبه 96/07/10 دومین جلسه از سلسله مباحث مهدويت توسط استاد نعمتي در مدرسه علميه حضرت ولي عصر (عج) برگزار شد.در اين جلسه دعا مفهوم سلام بر رسول خدا و دربرگیرنده دو مفهوم است… اول تجدید میثاق و دعای برای تعجیل در ظهور تعجیل در وعده‌ها برای جلب… بیشتر »

ویژه نامه شهادت امام سجاد علیه السلام

امام سجاد علیه السلام در ماجرای کربلا، مصیبت جانگداز امام حسین علیه السلام و اصحاب با وفای آن حضرت را دید و بعد از آن رنج اسارت حرم اهل بیت علیهم السلام را تحمل نمود. اما با افشاگری در طول اسارت و گریه در مدینه در طول عمر گهربار خویش، پیام امام حسین… بیشتر »

شهادت امام سجاد علیه السلام

چرایی انتخاب کوفه(پرسش و پاسخ)

پرسش: چرا امام‌حسین(ع) برای قیام خود کوفه را انتخاب کرد و یمن را که سابقه‌ای شیعی داشت انتخاب نکرد؟ پاسخ: نقدی بر نظریه تشکیل حکومت مهم‌ترين ‌اشكال‌هاى اين نظريه دو ‌اشكال عمده زير است: 1- اين نظريه با مبانى كلامى شيعه ـ كه امام را عالم به غيب مى‌داند ـ… بیشتر »

زیارت عاشورا و اعتبار سند آن

زيارت عاشورا با مجموع درس‌هاي عقيدتي، سياسي، فكري و انزجار از دشمنان اهل بيت عصمت و طهارت‌، در حكم محك و معياري است كه سَره را از ناسره جدا می‌كند و تقدم تبرّي است بر تولّي، دعا و نيايش است به درگاه خداوند و درخواست توفيق انتقام از دشمنان و باز تمنّاي… بیشتر »

نماز اولویت نخست امام حسین(ع) در واقعه کربلا

  در رابطه با نهضت حضرت اباعبدالله - علیه‌السلام - سخنان بسیار گفته شده و مطالب زیادی نوشته شده است و هر کس به جنبه‌ای و گوشه‌ای از آن نهضت عظیم اشاره کرده است و بیشترین نوشته‌ها در رابطه با شجاعت آن حضرت و خباثت دستگاه بنی‌امیه و بی‌وفایی اهل کوفه بوده… بیشتر »

سخنراني خانم پیری همسرجاویدالاثر به مناسبت هفته دفاع مقدس

روز سه شنبه96/07/04 همزمان باهفته دفاع مقدس مدرسه علميه حضرت ولي عصر(عج) ميزبان خانم پیری همسر جاوید الاثر ازمدافعان حرم بود. در این مراسم همسر شهید جاوید ضمن اشاره به نحوه مفقودالاثر شدن ایشان، برخی از ویژگی های شاخص همسر خویش اشاره نموده و به بیان… بیشتر »

مباحث مهدويت با استاد آقاي نعمتي

روز دوشنبه 96/07/03 اولين جلسه از سلسله مباحث مهدويت توسط استاد نعمتي در مدرسه علميه حضرت ولي عصر (عج) برگزار شد.در اين جلسه ضمن بيان مقدماتي جهت تبيين موضوع و ضرورت آن به مباحثي از قبيل.. ظهور كه برپا شود نه فقط جامعه انساني بلكه عالم هستي ارتقاء داده… بیشتر »

سخنراني خواهر شهيد منصورموحدبه مناسبت هفته دفاع مقدس

روز دوشنبه 96/07/03 همزمان با فرارسيدن چهارمين روز از هفته دفاع مقدس مدرسه علميه حضرت ولي عصر(عج) ميزبان خواهرشهيد منصور موحد از شهداي آزاد سازي خرمشهر بود… مراسم در ساعت 12همراه با ذكر صلوات و پخش مداحي در وصف شهدا برقرار شد. سركار خانم موحد به… بیشتر »

روايتگري خانم موسوي به مناسبت هفته دفاع مقدس

روز يكشنبه 96/07/02 به مناسبت ماه محرم و هفته دفاع مقدس خانم موسوي طلبه سال پنجم به روايتگري سوره فجر پرداختند… در سوره فجر قصه انساني را مي خوانيم كه قرآن آن را ذي حجر معرفي مي كند ذي حجر يعني كسي كه داراي عقل و خرد است و از اين جهت با ذي حجر… بیشتر »

آسیب شناسی مجالس عزاداری از دیدگاه رهبر معظم انقلاب

مجالس سوگواری برای سالار شهیدان(ع) در کنار کارکردهای فراوانی که دارد، در طول زمان آمیخته با آسیب‌هایی شده که همین امر موجب کاسته شدن از تاثیرگذاری آن می‌شود. در طول سالهای پس از انقلاب اسلامی بزرگان تلاش زیادی کرده‌اند تا با روشنگری و آگاهی‌بخشی از این… بیشتر »

سخنرانی جانباز و آزاده سرافراز جناب آقای غنی

 روز شنبه 96/07/01 مصادف با دومین روز از هفته دفاع مقدس مدرسه حضرت ولی عصر(عج) میزبان جانباز و آزاده سرافراز جناب آقای سیدهادی غنی بود… این برنامه در ساعت 12:30 بعد از نماز ظهر و عصر شروع و به مدت 45 دقیقه ادامه داشت . این مراسم با استقبال با شکوه… بیشتر »

برگزاری نمایشگاه به مناسبت هفته دفاع مقدس

روز شنبه 96/07/01 به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس نمایشگاهی در مدرسه حضرت ولی عصر (عج) با کمک طلاب و معاون فرهنگی مدرسه برگزار شد در این نمایشگاه خاطراتی از دفاع مقدس و دست آوردهای جنگ به نمایش گذاشته شد… بیشتر »