آرشیو برای: "آبان 1396"

نفس انسانی و گرایش به خیر یا شر؟!

روان شناسان غربی نفس انسانی را گاه در ذات و سرشت اصلی، شرور دانسته و گاه دیگر نیک نهاد و خیر دانسته اند؛ اما بر اساس روان شناسی قرآنی، نفس انسانی در حالتی از اعتدال و استوا قرار دارد. خدا می‌فرماید: وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا… بیشتر »

برگزار شدن مراسم ختم مرحوم آذر شنوا

مجلس ختمی درروز چهارشنبه 96/08/29 در مسجد حضرت ولیعصر(عج) با حضور خانواده آن مرحوم،مسئولین حوزه و مکتب وجمعی از طلاب برگزار گردید. این مراسم با تلاوت قرآن شروع شد سپس آقای نوش آبادی به مداحی پرداختند و در پایان هم هدایای فرهنگی به یاد آن مرحوم به حاضران… بیشتر »

محمد صلی الله علیه و آله پیامبر صلح و دوستی

تو را با بوی عطر، با مهربانی، تو را با لبخند شراکت شادی ها شناختیم. سایه بان حمایت تو را هرگز هیچ خسته ای کم نیاورد و در انزوای غربت هیچ تنهایی، پس از بردن نام تو بی نصیب از شوق نماند. تو آمده بودی تا سلام کردن را حتی به کبوتران بیاموزی. بیشتر از باران… بیشتر »

اعمال ماه ربیع الاول

ماه “ربیع الاول” همانگونه که از اسم آن پیداست بهار ماه ها می باشد؛ به جهت اینکه آثار رحمت خداوند در آن هویداست. در این ماه ذخایر برکات خداوند و نورهای زیبایی او بر زمین فرود آمده است. زیرا میلاد رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) در این… بیشتر »

ارتباط کلامی همسران از منظر اسلام و روانشناسی

چکیده پایان نامه خانم فاطمه علیرضایی روابط کلامي همسران در بهبود زندگي زناشويي اهمیت دارد. چراکه از مهم‌ترين عوامل اختلاف در زندگي و يا حتي طلاق عدم اصلاح ارتباط کلامي و غيرکلامي ميان همسران است که از آن غفلت بسيار مي‌شود؛ پس با ارائه‌ راهکارهاي عملي بر… بیشتر »

چرایی لقب رضابرای امام رضا علیه السلام

پرسش: به چه دلیل امام، لقب «رضا» را داراست و چه کسی این لقب را برای امام نهاده است؟ پاسخ: این لقب ریشه الهی دارد؛ امام کاظم(ع) پیوسته فرزند خود را رضا خطاب می‌کرد و می‌فرمود: «قلت لولدی الرضا؛ من او را رضا می‌خوانم.» (بحارالانوار، ج 49، ص 4) درباره لقب… بیشتر »

مدینه در ماتم

اینک «پدری مهربان» از دنیا می رود، پدری بی مانند جهان را ترک می گوید و آنگاه که بی تابی و بی قراری دخترش را نظاره می کند خطاب به او چنین می فرماید: «فاطمه عزیزم، غصه به خود راه مده که تو اوّلین کسی هستی که به دیدار من می شتابی. برگی از دفتر زندگانی… بیشتر »

برگزاری مراسم یادبود مرحوم آذرشنوا

به مناسبت درگذشت مرحوم آذر شنوا از همکاران متعهد مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) مجلس یادبودی در روز دوشنبه 96/08/29 از ساعت 14 در مسجد حضرت ولی عصر (عج) واقع در خ آذربایجان، بین آژیده و سلیمانیه برگزار می شود از دوستان و همکاران گرامی دعوت می شود تا با… بیشتر »

گواهی زمین در روز رستاخیز

آیه: إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا* وَأَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقَالَهَا* وَقَالَ الْإِنسَانُ مَا لَهَا* یوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا* بِأَنَّ رَبَّک أَوْحَی لَهَا[i] ترجمه: هنگامی که زمین با لرزشش به لرزه درآورده شود،* و زمین (بار)… بیشتر »

24آبان1360سال روز رحلت مفسر بزرگ شیعه علامه طباطبایی (ره)

علاّمه طباطبایی(ره)، در همه محافل علمی و فرهنگی به عنوان مفسری بزرگ و فیلسوف و حکیمی الهی مطرح است؛ درخشش او در صحنه تفسیر و عرصه حکمت، گرچه سایر ابعاد علمی آن بزرگ را تحت الشعاع قرار داده است، ولی جایگاه علمی او در سایر رشته های معارف اسلامی، چون فقه،… بیشتر »

24آبانماه هفته کتاب و کتابخوانی گرامی باد.

هیچ ذخیره و میراثی سودمندتر و با ارزش تر از کتاب نیست 24 آبان؛ روز کتاب و کتاب خوانی کتاب وسیله ای است که دانش بشری به مدد آن از تباه شدن مصون می ماند و به آیندگان منتقل می شود. كتاب محصول تجربه‏ هاي بشري و خلاقيت‏هاي ذهني و آموخته‏ هاي دراز مدت انسان… بیشتر »

سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری5

روز شنبه 96/08/22پنجمین جلسه سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری توسط آقای دکتر هوشنگی در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد. مباحث این هفته شامل ادامه سلسله مباحث پیرامون شبهات حجاب:   در این جلسه مطالبی با عناوین زیر بیان گردید: -الزامی نبودن حجاب در صدر… بیشتر »

مکتب تکفیر و مکتب اربعین

رَبّ أدخلنی مُدخَلَ صِدقٍ وَ أخرِجنی مُخرَجَ صِدقٍ وَ اجعَل لّی مِن لّدُنکَ سُلطاناً نصیراً. مقاله ای که پیش رو دارید، شمّه ای است از معالی و مکارم انسانیت در جنة الطّریق؛ راهی به سوی بهشت که مسافرانش عشق را به دوش می کشند تا عظمت و علو بشریت را به… بیشتر »

سخن‌چینی بزرگ‌ترین جادو

عمر و ایمان دو سرمایه الهی و همچون دو کفه یک ترازو به حساب می‌آیند. انسان‌ها با توجه به اینکه در زمان خلق شدنشان از جانب خداوند از قوه عقلانی و سپس اختیار برخوردار شدند؛ اگر خواهان سعادت خود هستند لازم است در طول حیاتی که خالق یکتا به آنها بخشیده است،… بیشتر »

مراسم عزاداری شب اربعین

روز چهارشنبه 96/08/17 به مناسبت اربعین سرور و سالار شهیدان آقا اباعبدالله الحسین علیه السلام مراسم عزاداری در مدرسه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد. به این مناسبت در برنامه صبحگاه بعد از قرائت قرآن، زیارت عاشورا و مداحی توسط خانم فانی تمدن ، سفره پذیرایی… بیشتر »

معناشناسی واژه¬ی توبه در قرآن

معناشناسی بخشی از دانش زبان‏شناسی است که از رهگذر آن می‏توان به تحلیل معنای واژه‏ها و جمله‏های یک متن پرداخت و جایگاه دقیق کلمه‏ها و ترکیب‏های آن را با توجّه به نظام معنایی که در آن قرار دارد، به دست آورد. این نوشتار به معناشناسی واژه­ی توبه در قرآن… بیشتر »

زائرین و خادمان اربعین حسینی، مبلّغان دین خداوند

حجت‌الاسلام والمسلمین «حسین انصاریان» در آستانه راهپیمایی اربعین حسینی(ع) یادداشتی درباره ارزش و اهمیت اربعین و حرکت عظیم مردم در زیارت حضرت سیدالشهداء(ع) در این روز نوشته و در خبرگزاری تسنیم منتشر شده که متن آن از نظر خوانندگان عزیز می‌گذرد. امام… بیشتر »

معنی و مفهوم عقاید

عقاید از عقد و گره می­آید و منظور تفکرات و جهت­ های فکری است که با تمام اعمال،رفتار،احساسات وتخیلات انسان گره می­خورد، به نحوی که بدون توجه مطابق آن­ها عمل انجام می­شود و یا عکس العمل صورت می­گیرد.     به طور کلی برای انسان دومحور فکری می­توان در نظر… بیشتر »

شرکت درراهپیمایی 13 آبان

روز شنبه 96/08/13 جمعی از طلاب مدرسه علمیه حضرت ولیعصر(عج)در تجمع دانش آموزان و دانشجویان، مقابل لانه جاسوسی امریکا شرکت کردندو شعار مرگ بر امریکاسر دادند… بیشتر »

نشانه گیری حریم خانواده در شبکه‌های ماهواره‌ای

اهداف شبکه‌های ماهواره‌ای هدف شبكه‌های ماهواره‌ای تغییر الگوی نگرشی و رفتاری خانواده‌هاست. این برنامه‌ها قصد دارند نوع تفكر و بینش سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ما را تغییر دهند و مصرف‌گرایی را میان تماشاگرانشان نهادینه كنند. این نوع شبكه‌ها ابتدا… بیشتر »

اهمیت و نقش زیارت اربعین

مروری گذرا بر روایات پیامبر و اهل‌ بیت(ع) به خوبی نشان می‌دهد که از منظر فرهنگ ناب شیعه، زیارت امام حسین(ع)، ‌گریه و سوگواری بر مصائب آن امام و بزرگداشت ایام شهادت آن حضرت و یاران مظلومش، از جایگاه بلند و برجسته‌ای برخوردار است. روایات معتبر اسلامی از… بیشتر »

13آبان سال روز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و روز دانش آموز

یکی از مبارزات تاریخساز و پیروز، که به رغم تواناییهای غیر قابل انکار استکبار، پیروزی از آن جبهه مستضعفین گردید انقلاب اسلامی در 22 بهمن 57 بود، و در تکمیل و تعمیق این پیروزی اشغال لانه جاسوسی در سیزدهم آبانماه 1358 بود. صبح روز 13 آبان 57، دانش آموزان… بیشتر »

بازشناسی رفتارهای منفی با محوریت سوره نور

  یکی از مهمترین و اساسی ترین راه های تربیت روح و روان انسان به ویژه در دوران معاصر بهره مندی از آموزه های قرآنی است. سوره نور به عنوان یکی از بارزترین سوره ها رفتار های منفی و مثبت بسیاری را بیان داشته که انسان با شناخت هر یک از انها می تواند ضعف و… بیشتر »

دهم آبان سالروز شهادت آیت الله قاضی طباطبائی(ره)

شهید آیةالله قاضی طباطبایی(ره) متون اولیه حوزوی را در حوزه علمیه تبریز فراگرفت و برای تکمیل مبانی علمی در سطوح عالی به قم و سپس به نجف اشرف مشرف شد و و با کوله باری از علم و دانش و معرفت با زادگاه خود بازگشت. این عالم مجاهد با عزمی راسخ و ایمانی قوی و… بیشتر »

معناشناسی واژه¬ی ودود در آیات و روایات

به بیان خداوند حکیم، سعی در فهم آیات قرآن کریم، وظیفه­ی هر انسان عاقلی است که در پی سعادت خویش است و با تفکّر و تأمّل در کلام الهی، می­توان به این­ مهم دست یافت. یکی از کاربردی­ترین و جدیدترین روش­ها در فهم قرآن، روش معناشناسی توصیفی است که به بیان… بیشتر »

تفسیر زیبایی‌های عاشورا

پرسش: چگونه می‌توان به زیبایی‌های عاشورا پی برد واین کلام پیام‌رسان عاشورا حضرت زینب (س) را که فرمود: «ما رایت الا جمیلاً» تفسیر نمود؟ پاسخ: اگر گاهى «عظمت در نگاه است، نه در چیزى که بدان مى نگرند.» - آن گونه که برخى گفته‌اند - گاهى هم زیبایى در نگاه و… بیشتر »

ارکان ایمان از منظر حضرت علی (علیه السّلام)

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده   ایمان از مهم­ترین و جدّی­ترین مباحث دینی است و چون ایمان به عنوان هدف و مقصد تمام ادیان آسمانی و محصول نهایی تلاش­های انبیاء (علیهم السّلام) در طول تاریخ بوده، شایان توجّه جدّی است –این تلاش­ها جز بر این… بیشتر »

سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری4

روز شنبه 96/08/06 چهارمین جلسه سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری توسط آقای دکتر هوشنگی در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد. مباحث این هفته شامل ادامه سلسله مباحث پیرامون شبهات حجاب:   -حجاب امری فردی است و در دایره حریم خصوصی نقد : حجاب امری عمومی و… بیشتر »

نقش حسن ظن در استحکام خانواده از منظر آیات و روایات

چکیده: حسن ظن به معنای نیک انگاری درباره خداوند، فعل و انفعالات جهان و مؤمنین است و از مهمترین فضائلی شمرده می شود که در رشد و تکامل انسان نقش دارد.  خانواده رکن اساسی جامعه انسانی و نهادی مقدس است که زمینه ساز رشد و تکامل فردی و دستیابی اعضای آن به… بیشتر »

مراسم عزاداری به مناسبت شهادت حضرت رقیه علیها سلام

روز چهارشنبه 96/08/03 به مناسبت شهادت حضرت رقیه علیها سلام مراسم عزاداری در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد. در این مراسم بعد از قرائت زیارت عاشورا،خانم فرج الله به ذکر مصیبت خاندان رسول الله پرداختند و در پایان سفره پذیرایی برپا گردید. بیشتر »

موانع و راهکارهای صبر

بسمه تعالی موانع و راهکارهای صبر چکیده: صبر عنوانی است که همیشه در رأس مراقبات قرار می‌گیرد، صبر را سر ایمان می‌دانند و در باره‌ی آن بسیار صحبت شده است، آن را به انواع مختلف تقسیم کرده‌اند: صبر در ایمان، مصیبت و معصیت؛ اما چه می‌شود که سال‌های سال به… بیشتر »

5 صفر شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها

چنانچه معروف است دختری از دختران امام حسین (ع) در کودکی در کربلا حضور داشت. صحنه های عطش، غارت خیمه ها را با دو چشم خود دید. رقیه سه ساله نیمه شب در خرابه شام در کنار رأس پدر غریبانه جان داد. رقیه جان! فریاد جگرخراشت را در خشت خشت خرابه های شام مویه می… بیشتر »

تاثیر آرامش مادر بر تربیت کودک

  چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده      چکیده تحقیق حاضر به بررسی تأثیر آرامش مادر در تربیت کودک پرداخته است. آرامش به معنای سکن و حالت نفسانی همراه با آسودگی خاطر است. نقش مادر در فراهم کردن آرامش و ایجاد فضای سالم برای رشد و تربیت کودک،… بیشتر »