آرشیو برای: "آذر 1396"

رابطه علم و صبر

صبرهای سه گانه، یعنی صبر بر طاعت و صبر از معصیت و صبر بر مصیبت که در روایات آمده، زمانی تحقق می‌یابد که شرایطی فراهم آید. از جمله مهم‌ترین عوامل آن، علم و آگاهی است. اگر انسان بخواهد بر انجام تکالیف صبوری کند، باید فایده آن را بداند و گرنه مانند هر کار… بیشتر »

توکل عبور از سنگلاخ زندگی با خدا

هر چند که بر اساس آموزه‌های قرآن، در همه امور ریز و درشت انسان می‌بایست به عنوان فقیر ذاتی به غنی ذاتی بیاویزد و با توکل بر خدا، گام‌های استوار و راست را در زندگی بردارد، ولی هر چه راه دشوارتر شود، این نیاز شدیدتر می‌شود و جلوه بیشتری می‌یابد. نویسنده… بیشتر »

مناظره با موضوع ولایت فقیه

روز یکشنبه 96/09/26 بعد از نماز ظهر و عصر به مناسبت هفته پژوهش مناظره ای با موضوع ولایت فقیه در مدرسه حضرت ولی عصر (عج) اجرا شد . این مناظره را طلاب سال دوم بر اساس درسی که داشتند اجرا کردند. استاد ناظر و کمک کننده ها هر دو گروه موافقین بودند و استاد… بیشتر »

نشست به مناسبت هفته پژوهش

روز شنبه 96/09/25 بین نماز ظهر و عصر نشستی با طلاب در مدرسه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد . در این نشست استاد محترم سرکار خانم طباخی در باره پایان نامه خود با موضوع (جن) توضیحاتی دادند و در پایان به سوالات طلاب در این زمینه پاسخ دادند. بیشتر »

نماز شب کلید رسیدن به دنیا و آخرت

جرعه های معرفت-شرح حدیث معصومین (ع) در کلام رهبر انقلاب کان فی وصیهًْ‌‌النبی (صلی‌الله علیه و آله وسلم) لعلی (علیه‌السلام): و عَلَيْكَ بِصَلوَهًْ‌ِ اللَّيْلِ وَ عَلَيْكَ بِصَلوَهًْ‌ِ اللَّيْلِ وَ عَلَيْكَ بِصَلوَهًْ‌ِ اللَّيْلِ و عَلَيْكَ بِصَلوَهًْ‌ِ… بیشتر »

اضطراب و راه درمان آن

اضطراب حالتی است که شخص سکونت و آرامش خود را از دست می‌دهد و به تلاطم می‌افتد. این حالت عامل بسیاری از بیماری‌های جسمی و روحی است. نویسنده در این مطلب درباره عوامل و راه‌های درمان اضطراب سخن گفته است. اضطراب عامل بسیاری از بیماری‌ها اضطراب در لغت به… بیشتر »

ورزشهای مورد علاقه رهبر انقلاب

با خورشید انقلاب(خاطراتی از رهبر معظم انقلاب) آقا خودشان هم به ورزش علاقه دارند و هم اهل ورزش هستند. می‌گفتند که والیبال بازی می‌کردند و والیبالشان هم خیلی خوب بود. می‌گفتند در نوجوانی و حتی با همان لباس طلبگی، والیبال بازی می‌کردند. به ورزش باستانی هم… بیشتر »

27آذرماه شهادت آیت الله دکتر محمد مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه

آیة الله مفتح از جمله اندیشمندانی است که سخن گفتن از زندگی و مبارزاتش در واقع وصف اندیشه، فرهنگ و معنویت جامعه اسلامی است. در حوزه و دانشگاه مشغول به تدریس و تبلیغ شد و از مبارزین بود. از مؤسسین روحانیت مبارز و مبتکرین پیوند حوزه و دانشگاه بود. سرانجام… بیشتر »

ازدواج دختر علامه مجلسی با طلبه مستمند

ملا صالح مازندرانى در آغاز تحصیل بسیار تهیدست بود که با وضعى رقت‌بار به تحصیل می‌پرداخت، حتى قادر نبود چراغى براى مطالعه خویش بخرد. ملا صالح به اصفهان آمد و در سایه کوشش و پشتکار زائدالوصف خود، دروس مقدماتى را به پایان برد. شور و شوق آن محصل جوان علوم… بیشتر »

بیست وپنجم آذرماه آغازهفته پژوهش

تعریف پژوهش پژوهش، به معناي عام، بررسي يا كاوشي سخت كوشانه و به معناي خاص، تحقيق و تجربه‌اي جامع با هدف‌ كشف واقعيت‌هاي نو و تفسير درست اين واقعيت‌ها، تجديد نظر در نتيجه‌گيري‌ها، نظريه‌ها و قوانين پذيرفته شده در پرتو واقعيت‌هاي كشف شده و به كارگيري عملي… بیشتر »

بیست و سوم ربیع الاول سالروز ورود حضرت معصومه سلام الله علیهابه شهرقم

زندگی نامه حضرت معصومه سلام الله علیها حضرت فاطمه معصومه(س) از فرزندان امام کاظم(ع) و شخصیت های برجسته خاندان موسوی است که دو امام را در عصر خویش درک کرده و از رهنمودهای آن بزرگان بهره برده است. برخی به نقل از کتاب “نزهة الابرار فی نسب اولاد ائمة… بیشتر »

دو دلیل برای نامیدن شیعه به شیعه جعفری

چنانکه می دانیم به پیروان امیرالمومنین علی(علیه السلام) شیعه می گویند؛ با این وجود، جریان شیعه به شیعه جعفری معروف شده است. در این مقاله برآنیم در این باره بیشتر به کنکاش پرداخته و به دو دلیل برای نامیدن شیعه به شیعه جعفری اشاره کنیم. دلیل اول: زمینه… بیشتر »

بازدید از کتابخانه دانشگاه علوم و حدیث

روز یکشنبه 96/09/19 به مناسبت هفته پژوهش طلاب به همراه معاون پژوهش مدرسه از کتابخانه دانشگاه علوم و حدیث شهرری بازدید کردند مخزن های این کتابخانه، کتابهای جدید و نابی را در خود جای داده بودند وطلاب توانستند برای کارهای تحقیقی خود از این کتاب ها استفاده… بیشتر »

نظر علامه طباطبایی درباره رژیم اسرائیل

آنچه می‌خوانید نوشتاری است کوتاه به قلم مرحوم علامه طباطبایی که در آن پیرامون مساله فلسطین و ماهیت رژیم جعلی و غاصب اسرائیل سخن گفته‌اند. علامه طباطبایی(ره)، فرد سیاسی به معنای رایج کلمه نبود اما هر جا نهال نهضت اسلامی در تهاجم بادهای ویرانگر بیداد و… بیشتر »

بیستم آذرماه سالگرد شهادت معلم اخلاق آیت الله دستغیب(ره)

بیستم آذرماه، یادآور شهادت عالم مبارز و پرهیزکار، حضرت آیةاللّه سید عبدالحسین دستغیب قدس سره در سال 1360 است که به دست منافقین کوردل صورت گرفت. عالم بزرگواری که امام خمینی(ره) از او تعبیر به معلم اخلاق، مهذب نفوس و متعهد به اسلام و جمهوری اسلامی کردند و… بیشتر »

در جستجوی آرامش و جاودانگی

واقعا این گونه نیست که روز ها و شب ها همه فکر ما این باشد که از کجا آمده ایم و آمدنمان بهر چه بوده است. چون ما با افراد متعددی روبرو می شویم که چنین دغدغه ای اصلا برایشان مطرح نشده است. هر چند این، دغدغه افراد خاصی می تواند باشد. آن چه که در درون اغلب… بیشتر »

نقش رزق و روزی در آرامش زندگی

کار کردن، یکی از نیازهای روان شناختی انسان است. شاید تعجّب کنید و تصوّر نمایید که کار کردن، در زمره امور اقتصادی قرار می گیرد؛ اما واقعیت این است که کار، یکی از نیازهای روحی و روانی انسان نیز هست. اگر کار نباشد، نشاط و شادابی از میان خواهد رفت و زندگی،… بیشتر »

شانزدهم آذر روز دانشجو را گرامی می داریم

از مهمترین حركتهای  سیاسی، اعتراض دانشجویان در16 آذر1332، به ورود معاون رئیس جمهورآمریكا بود ونقطه اوج آن  را می توان در اشغال لانه جاسوسی آمریكا در13 آبان 1358، مشاهده كرد.این حركت كه توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام آغازشد و مورد تایید امام نیز… بیشتر »

برگزاری جشن به مناسبت هفده ربیع الاول

روز سه شنبه 96/09/14 به مناسبت میلاد پیامبراکرم وامام جعفر صادق علیه السلام جشن باشکوهی با حضور طلاب در مدرسه حضرت ولی عصر(عج) برگزار شد در این مراسم ضمن مداحی اهل بیت(علیهم السلام) توسط خانم فرج الله، هدایایی جهت یادبود به تمامی طلاب اهدا ءگردید. و در… بیشتر »

ویژه نامۀ ولادت امام جعفر صادق علیه السلام

ششمین اخترتابناک آسمان امامت حضرت امام جعفر صادق(ع) درروز جمعه 17 ربیع الاول سال 83 هجری در مدینه دیده به جهان گشود. امام صادق(ع) مدت 12 تا 15 سال بنابر اختلاف با امام سجاد(ع) و بعد از شهادت جد بزرگوارش مدت 19 سال با امام باقر(ع) زندگی کرد مدت امامت… بیشتر »

17 ربیع الاول

علل کم‌رنگ شدن «صله رحم» در جامعه

در مطلب حاضر نویسنده با بررسی اهمیت صله رحم در اسلام، به برخی عوامل و علل ضعیف شدن پیوندهای خانوادگی و ارتباطات خویشاوندی در جامعه اشاره کرده است. «صله رحم» هرچند در عرف سنتی و نظام عشیره‌ای به دلیل برخی خصوصیات و ویژگی‌ها به عنوان عادی‌ترین پدیده… بیشتر »

چرا امام جعفرصادق(ع) قیام نکرد؟

پرسش: چرا امام صادق(ع) با وجود 4000 شاگرد می‌فرمودند اگر فقط 40 یار می‌داشتم قیام می‌کردم؟ پاسخ: تمامی امامان به عنوان پیشوایان راستین جامعه اسلامی درپی این بودند که اگر شرایط و مقدمات فراهم شود، جامعه را از حاکمیت‌های جائر و فاسق و فاسد نجات دهند و… بیشتر »

شرح حدیث معصومین (ع) در کلام رهبر انقلاب

نشانه غافل‌ترین مردم قالْ وَ أَغفَلُ‌النّاس مَن لَم یَتَّعِظ بِتَغَیُّرِالدُّنیا مِن حالٍ إِلی حال (۱) [امام صادق(ع) فرمود:] غافل‌ترین مردم آن کسی است که از این تغییرات و تبدّلاتی که در عالم وجود و در میان انسان‌ها بالخصوص به وجود می‌آید موعظه نگیرد،… بیشتر »

مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور

سلام علیکم با احترام و آرزوی توفیق، به استحضار می رساند با عنایت به تفاهم نامه همکاری با مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور و با توجه به کاربرد گسترده و موثر مجموعه نرم افزارهای نور در پژوهش ها و مطالعات طلاب گرامی و با هدف سهولت دسترسی ایشان، آن… بیشتر »

امت واحده (به مناسبت هفته وحدت)

برای ایستادگی در برابر توطئه های دشمنان اسلام، «وحدت» مهمترین عامل موفقیت به حساب آمده و هرگونه کوتاهی در این راه سبب دوری از اهداف و آرمانهای بلند اسلام خواهد بود. پیامبران الهی که خود نیز از میان مردم برانگیخته شده اند، با اتّصال و ارتباط با مجاری وحی… بیشتر »

بازدید از معراج الشهدابه مناسبت هفته بسیج

روز چهارشنبه 96/09/08 به به مناسبت هفته بسیج جمعی از طلاب حوزه حضرت ولی عصر(عج) در معراج شهدا حضور بعمل آوردند. این دیدار علاوه بر زیارت شهدای دفاع مقدس با مراسم تشییع شهید نوید صفری یکی از مدافعان حرم حضرت زینب(س) همراه گشت. که توفیق شد ضمن قرائت فاتحه… بیشتر »

برگزاری جشن نهم ربیع الاول

جشن عید ولایت آقا امام زمان (عج) روز سه شنبه 96/9/7 در مدرسه حضرت ولی عصر (عج) با حضور جمعی از طلاب برگزار گردید. در این مراسم ضمن پذیرایی از طلاب ،خانم زنگنه اشعاری در وصف اهل بیت(ع) سرودند. این مراسم با ذکر دعای فرج حضرت، به پایان رسید. بیشتر »

طرح تبلیغ هر خانه یک حسینیه

روز یکشنبه 96/09/05 اولین جلسه توجیهی طرح تبلیغ هر خانه یک حسینیه با حضور سرکار خانم طبقی در حوزه حضرت ولی عصر (عج) برگزار گردید. در این جلسه ضمن معرفی طرح وبیان انگیزه و اهداف آن، از متقاضیان ثبت نام شد. بیشتر »

نهم ربیع الاول آغاز امامت و ولایت امام زمان(عج)

یکی از روزهای مهم ماه ربیع الاول، روز نهم این ماه است؛ نهم ربیع الاول نخستین روز امامت و ولایت یگانه منجی عالم بشریت، حضرت مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف است که پس از شهادت پدر بزرگوارشان امام حسن عسکری علیه السلام، به این مقام نائل شده… بیشتر »

فروغ یازدهم، شهادت امام حسن عسکری علیه السلام

امام عسکری(ع) از سال 254 تا 260 سخت ترین روزهای زندگی اش را زیر نظر سه خلیفه غاصب (معتز و مهتدی و معتمد) گذراند. ابوسهل نوبختي نيز چون بسياري از شيعيان، از بدي حال امام حسن عسکري عليه‏السلام آگاه بود. ديگر تاب نداشت؛ وگرنه به خود اجازه نمي ‏داد به خانه… بیشتر »

پنجم آذرماه آغاز هفته بسیج را گرامی می داریم

بسیج واژه ای آشناست. بسیج و حزب الله، از واژگان مقدسی است که هم در مرحله آغازین قیام و هم پس از استقرار نظام مورد تاکید امام بوده است. ایشان فرمود: بسیج لشکر مخلص خدا و مدرسه عشق است. به حق بسیج و بسیجیانند که کشور را از بحرانها نجات میدهند. و باید… بیشتر »

پنجم ربیع الاول، یادآور وفات حضرت سکینه علیهاالسلام

حضرت سکینه علیهاالسلام یکی از بانوان بافضیلت، و از ستارگان درخشان آسمان علم و ادب و عفت می باشد. او پرورش یافته پدری چون امام حسین علیه السلام و مادری فداکار چون رباب، و تحت حمایت و تربیت عمه ای چون زینب کبری علیهاالسلام و برادر بزرگواری همانند امام… بیشتر »

پاسخ رهبر انقلاب به نامه سرلشکر قاسم سلیمانی درباره پایان سیطره داعش

پاسخ رهبر انقلاب به نامه سرلشکر قاسم سلیمانی درباره پایان سیطره داعش   حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به نامه‌‌ی سردار سرلشکر پاسدار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره‌‌ی پایان سیطره‌ی شجره‌ی خبیثه‌‌ی داعش تأکید کردند:… بیشتر »

متن نامه‌ی سردار سلیمانی به رهبر انقلاب اسلامی

سردار سرلشکر پاسدار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی نامه‌ای به محضر رهبر انقلاب اسلامی، پایان سیطره‌ی شجره‌ی خبیثه‌ی داعش را اعلام و این پیروزی بزرگ را به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و جهان اسلام تبریک گفته بود. متن نامه‌ی… بیشتر »