آرشیو برای: "بهمن 1396"

پاسخ‌های فاطمی(پرسش و پاسخ)

پرسش: حضرت فاطمه(س) در مواجهه با سؤال‌های متعدد و متنوع مردم چه عکس‌العملی داشتند و چه پاسخ‌هایی را مطرح فرمودند؟ پاسخ: حضرت فاطمه(س) در مواجهه با سؤال‌های متعدد و متنوع مردم با گشاده‌رویی به استقبال می‌رفتند و به مخاطبان خود می‌فرمودند: هرچه سؤال دارید… بیشتر »

هم ناله با علی(ع) در فراق زهرا(س)

  باید کتاب زرین زندگی زهرا(س) را که هر لحظه‌اش قرین حماسه حق‌طلبانه بوده، پیش روی نسل‌های حال و آینده باز کرد، تا هم از این شجره، طیبه توشه انسان زیستن را برگیرند و هم ابوهریره‌های جعال نتوانند تاریخ زندگی مظلومانه‌اش را تحریف کنند، هر چند نوشتن از… بیشتر »

اعمال ماه جمادی الثانی

تقويم اين ماه: سوم و چهارم و پنجم: طبق بعضى از روايات مصادف با ايّام شهادت حضرت فاطمه زهرا(عليها السلام) است،و بزرگان و علما به آن اهمّيّت خاصى مى دادند. روز بيستم: روز ولادت باسعادت حضرت زهرا(عليها السلام) در سال دوم بعثت يا پنجم بعثت است. از آن جا كه… بیشتر »

برگزاری جلسه فلسفه وآینده ایران

ارتباط «بهشت» و«جهنم» با «اعمال» انسان

در «أمالي‌» صدوق‌ با سند متّصل‌ خود روايت‌ مي كند از علاء بن‌ محمّد بن‌ فضل‌ از پدرش‌ از جدّش‌ كه‌ او گفت‌: قَيس‌ بن‌ عاصِم‌ گفت‌: من‌ با جماعتي‌ از بني‌ تميم‌ بر رسول‌ خدا (صلّي‌ الله‌ عليه‌ وآله‌ وسلّم‌) به‌ عنوان‌ ميهمان وارد شديم‌. چون‌ من‌ داخل‌ بر… بیشتر »

در کارهای خدایی اختلاف معنی ندارد

در محضر امام خمینی(ره) در نجف دوستانی بودند که از ایران آمده بودند به عشق امام و احیاناً کسانی بودند که در ایران نمی‌توانستند بمانند و تحت تعقیب بودند، همه در نجف جمع شده بودند و آنجا، هم تحصیل می‌کردند و هم به مبارزه علیه دولت ایران ادامه می‌دادند، یک… بیشتر »

حوادث و گردش روزگار مایه عبرت و تجربه

جرعه های معرفت - شرح حدیث معصومین (ع) در کلام رهبر انقلاب فی الکافی، عن الثمّالی، قال:… واللهِ انّ لکم ممّا فیها علیهِا لدَلیلاً و تنبیهاً و مَثلاتهِا و تلاعبهِا بأهلهِا من تصریفِ أیاّمها و تغیرّ انقلابهِا[1] به خدا سوگند كه در خود اين دنيا… بیشتر »

برپایی غرفه درمراسم22بهمن

اساتید ،مدیریت ،کارمندان و طلاب مدرسه علمیه حضرت ولیعصر (عج)، در راهپیمایی پرشور22 بهمن ماه شرکت نمودند. مدرسه نیز در غرفه فرهنگی –تبلیغاتی مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان تهران ،واقع در ضلع شمالی خیابان آزادی ،روبروی پارک اوستا ، حضور یافته و ضمن… بیشتر »

برگزاری مراسم جشن 22 بهمن

مراسم جشن پیروزی انقلاب اسلامی ،روز شنبه 96/11/21 با حضور طلاب در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) برگزار شد.در این مراسم بعد از تلاوت قرآن ابتدا سرکار خانم میرخان ضمن ایراد سخنانی،به بیان خاطرات آن دوران پرداختند.سپس نماز جماعت اقامه شد ومراسم با همخوانی… بیشتر »

حسن خلق یعنی کمک به مردم

جرعه های معرفت-شرح حدیث معصومین (ع) در کلام رهبر انقلاب فى الكافي، عن الباقر: قال رسول‌الله (صلی الله علیه و آله و سلم):… طوبي لمَن حَسُن مع الناس خُلقُه و بذَل لهم معونتَه و عدل عنهم شرّه.[1] ]امام باقر(ع)به نقل از رسول خدا (ص) فرمود:خوشا به حال… بیشتر »

ویژه نامه انقلاب اسلامی ایران (بمناسبت 22 بهمن)

پیروزی انقلاب اسلامی ایران شروع عصر تازه ای در تاریخ ایران به شمار می رود.کشوری که چندین هزار سال تحت سلطه ی شاهان و استعمارگران قرار داشت از بند زنجیر اسارت رها شده و سرنوشت آن را مردم مسلمان و انقلابی رقم زدند.در یک کلام،ظهور انقلاب اسلامی ایران حاصل… بیشتر »

شاخص‌های خوشبختی

خوشبختی چیست وشاخص‌های آن از منظر آموزه‌های وحیانی کدام است؟ پاسخ: 1- صبر، تحمل و توکل: صبر و تحمل دربرابر تلخی‌ها و ناراحتی‌های دوران زندگی، رمز موفقیت و خوشبختی است. استقامت در مسیر سعادت، آن‌گاه استمرار دارد که طالب خوشبختی، در اثر ایمان، روح و روان… بیشتر »

کدام تقوا به درد می‌خورد ؟

جرعه های معرفت-شرح حدیث معصومین (ع) در کلام رهبر انقلاب فی الکافی، عن الثمّالی، قال:… انهّا لتَرفعُ الخَمیل و تضَع الشریفِ و توُردِ اقواماً الی النار غداً فَفی هذا مُعتبَرٌ و مُختبَر و زَواجِرُ لمِنتبَهِ.[1] [دنیا] انسان پست را بلندمرتبه کرده و… بیشتر »

راز ماندگاری انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی در آغاز ورود به دهه پنجم خود هنوز هویت «انقلاب»ی خود را حفظ کرده و «نظام اسلامی» برآمده از آن هنوز در کار تکمیل و تداوم ایده‌های انقلاب 1357 می‌باشد. هیچکدام از اصول و اهداف انقلاب اسلامی دگرگون نشده و موضوعیت خود را از دست نداده است.… بیشتر »

معارفه مکتب ولیعصر(عج)

روز چهارشنبه مورخ11/11/1396،ساعت 10 صبح جلسه معارفه مکتب ولیعصر (عج)و پرسش و پاسخ تشکیل شد…. در این جلسه که با حضور کادر،اساتید،و طلاب برگزارگردید ابتدا جناب آقای دکتر میرخان ضمن عرض تسلیت ایام فاطمیه (ص) هدف از احداث مکتب ولی عصر (عج)را ایجاد… بیشتر »

هشدارهای عبرت آموز حضرت فاطمه(سلام ا...علیها)

قصه‌های قرآنی با تحلیل و تبیین علل و عوامل و نیز آثار و پیامدهای وقایع تاریخی از منظر خدای علیم و حکیم سرشار از عبرت‌هایی است تا بشر از آنها درس گیرد و به تکرار مصادیق بد و زشت نرود، بلکه بر آن باشد تا با تکرار مصادیق خوب و زیبا جهانی نیک و طیب برای… بیشتر »

پذیرش سراسری حوزه های علمیه خواهران

ورود امام خمینی به میهن اسلامی 12 بهمن 1357

با گسترش قیام مردم و خروج شاه از ایران، شاپور بختیار به عنوان تنها امید رژیم پهلوی، به عنوان نخست وزیر معرفی و باقی مانده بود. این ایام که مصادف با اربعین امام حسین« علیه السلام» و گسترش راهپیمایی ها و اعتراضات مردمی بود، امام« قدس سره» طی پیامی، نکات… بیشتر »

تاکید امام سجاد(ع) بر ضرورت مرزبندی با دشمنان

جرعه های معرفت - شرح حدیث معصومین (ع) در کلام رهبر انقلاب فی الکافی، عن الثمّالی، قال:… و ایاّکم و صُحبهًْ العاصین و معونهًْ الظالمین و مُجاورهًْ الفاسقین إحذَروا فتنتَهم و تبَاعَدوا عن ساحَتهِم و اعلَمِوا أنهّ مَن خالفَ اولٍیاءَ الله و دانَ بغیر… بیشتر »

سوگنامه یاس کبود(ویژه شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها)

حضرت زهرا سلام الله علیها ریحانه نبی، همسر علی علیه السلام و مادر امامان معصوم است که نقش زیادی در پیشبرد مسیر اسلام و تشیع بر عهده داشت. از مقام و فضایل او نمی توان سخن گفت چرا که او دریای بیکران کوثر است و سرانجام در راه حمایت از ولایت و امامت به… بیشتر »

سؤال از پیامبر(ص) یا نقد ایشان؟

فرق است بین کلمة سؤال و کلمة نقد. آیا ما می‌توانیم از پیامبر(ص) و امام زمان(عج) سؤال کنیم؟! نمی‌دانم! آیا می‌توانیم از آنها ایراد بگیریم و نقد کنیم؟! باز هم نمی‌دانم! این یک بحث قرآنی و جدای از گفتمان‌های سیاسی است. انسان عاقل و دانشمند وقتی می‌خواهد… بیشتر »

اردوی پژوهشی فرهنگی به شهرقم

اردوی پژوهشی- فرهنگی قم در تاریخ5/11/96 توسط حوزه حضرت ولیعصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) برگزار گردید که تعداد 37 نفر از طلاب و 40نفر مهمان شرکت داشتند…   ابتدا از بخش های مختلف کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی بازدیدصورت گرفت ؛               نماز… بیشتر »

گریه آسمان و زمین برای مؤمنان

بر پایه آموزه‌های قرآن، همه هستی از جماد و نبات و حیوان در حال تسبیح خداوند هستند.(اسراء، آیه 44؛ حدید، آیه 1؛ جمعه، آیه 1) البته تسبیح هر چیزی به حسب خودش است. بنابراین، تسبیح اختصاص به ذکر زبانی ندارد، بلکه به اشکال گوناگونی انجام می‌گیرد. آنچه از اصل… بیشتر »

نحوه تربیت فرزندان در خانواده از دیدگاه امام‌صادق(ع)

جرعه های معرفت-شرح حدیث معصومین (ع) در کلام رهبر انقلاب فی الکافی، عن مِسعدهًْ بن صدقة قال: و قال ابوعبدالله (علیه‌السلام): إنَّ خیرَ ما وَرَّثَ الآباءُ لأبنائهم الأدب لا المال، قال مسعدهًْ: یعنی بالأدب، العلم.[1] دنبالۀ روایتِ مسعدهًْ بن صدقه است، حضرت… بیشتر »

مردگان؛ آگاه‌تر از زندگان

بر اساس آموزه‌های قرآنی، وفات به معنای «توفی انفس» و گرفتن تمام و کمال روان آدمی است. (زمر، آیه 42) پس مرگ فوت و نابودی نیست، بلکه وفات و گرفتن از سوی خداوند و فرشتگان مامور به توفی است؛ انسان با مرگ از دنیا به عالم برزخ و سپس قیامت می‌رود.(مومنون، آیه… بیشتر »

چرا به مرگ یقین نداریم؟

جرعه های معرفت-شرح حدیث معصومین (ع) در کلام رهبر انقلاب فى الكافي، عن الباقر (علیه‌السلام): سَمعتُ جابرَ بنَ عبدالله يقوِل: انّ رسولَ الله (صلی‌الله علیه و آله) مرّ بِنا ذِاتَ يوم و نحن في نادينا و هو علي ناقَته و ذلک حينَ رجَع مِن حَجّهًْ الوداع… بیشتر »

پنجم جمادی الاول ولادت عقیله بنی هاشم، حضرت زینب کبرا سلام الله علیها

پنجم جمادی الاولی میلاد شخصیت بزرگی است که وجودش در تاریخ، به زن بودن «معنا» بخشید! تجسمی از شجاعت و صبر بود و معلمی برای پاکدامنی؛ نیز الگویی برای پیروان ولایت و رهبری. زاد روز فرخنده او را «روز پرستار» نام نهاده اند و چه مناسبت پرشکوهی! ولادت حضرت… بیشتر »