آرشیو برای: "اسفند 1396"

سنت جاهلی چهارشنبه‌سوری

سنت‌ها و آیین‌ها در جوامع بشری ریشه‌ها و خاستگاه متفاوتی دارد که از خاستگاه عقلانی تا خرافی را دربر می‌گیرد. اسلام به عنوان دین فطرت بر آن است تا راه کمال‌یابی انسان و جامعه بشری را در چارچوب عقل و قلب نشان دهد و در قالب این اصل هر چیزی را در ترازوی حق… بیشتر »

شخصیت و حقوق زن از منظر اسلام

امروزه یکی از پرکاربردترین ابزارهای نظام سلطه بر علیه نظام اسلامی، دستاویز قراردادن حقوق زنان و متهم‌کردن جمهوری اسلامی به نقض آن است. در حالی که با نگاهی گذرا به منابع فقهی و حقوقی اسلام به خوبی روشن می‌شود که اسلام در همه‌ زمینه‌ها به حقوق و شخصیت زن… بیشتر »

مصداق کوثر

پرسش: چرا سوره مبارکه کوثر را مربوط به حضرت فاطمه(س) دانسته‌اند؟ پاسخ: در سوره کوثر سخن از اعطای چیزی به نام کوثر به پیامبر گرامی اسلام(ص) است. واژه کوثر در زبان عربی با خیرکثیر و برکت همراه است، یکی از مهمترین تفسیرهایی که در میان مفسران و علمای شیعه… بیشتر »

عفت و حیا؛ حافظ امنیت اخلاقی جامعه

چیستی عفت و حیا راغب اصفهانی قرآن‌شناس اندیشمند و بنام، در کتاب ارزشمند مفردات الفاظ قرآن کریم در تبیین مفهومی واژه عفت در کاربردهای قرآنی و اسلامی می‌نویسد: عفت، حالتی از حالت‌های نفس انسانی است که با وجود آن، شهوت نمی‌تواند بر نفس شخص چیره شود.… بیشتر »

رضایت والدین ؛ کلید‌ عزت و کرامت

عقوق والدین، بزرگترین بدبختی بشر انسان در زندگی مادی و دنیوی به علل و عوامل درونی و بیرونی چون هواهای نفسانی و وسوسه‌های شیطانی،‌ همواره دچار غفلت از حقایق هستی است و راه حق و حقیقت را گم می‌کند و به جای آنکه به ریسمان محکم و استوار حقیقت بیاویزد بر خار… بیشتر »

مادر خوبی ها به بهانه میلادحضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

فاطمه زهرا (س) دختر رسول خدا (ص) و خدیجه دختر خویلد، مادر مؤمنان بود. فاطمه کوچک ترین دختر رسول خدا (ص) و محبوب ترین آنان در نزد وی بود. سلاله رسول خدا (ص) جز از فاطمه، از دیگر دخترانش منقطع شد. آن حضرت پنج سال پس از بعثت در روز جمعه بیستم ماه جمادی… بیشتر »

جشن میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا علیها سلام

به مناسبت میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها روز سه شنبه ،مورخ 96/12/15 ،جشن باشکوهی در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج)برگزار شد.در این مراسم که با شعر خوانی در مدح حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها آغاز گردید ،سرکار خانم یوسف زاده سخنرانی… بیشتر »

خانواده و ازدواج از نگاه رهبری

ازدواج؛ نعمتی بزرگ در شرع آمده که پیوند ازدواج را محکم نگهدارید. بعد هم شرایط زیادی برای ازدواج در همه‌ زمینه‌ها معین کرده است. در زمینه‌ اخلاق و رفتار گفته: وقتی زن گرفتید، وقتی شوهر کردید، باید اخلاقتان را خوب کنید، باید همکاری کنید، باید گذشت کنید،… بیشتر »

حقوق حیوان در اسلام

جرعه های معرفت - شرح حدیث معصومین (ع) در کلام رهبر انقلاب فى الكافي، عن الصِادق (علیه‌السلام) : للدّابهًْ علي صاحبهِا ستةُّ حقوِق لايحَمِّلَها فوقَ طاقَتهَا و لايتَخَّذُ ظَهرَها مجلساً يتَحدَّثُ عليها و يبَدَاُ بعَلَفِها اذا نزَل و لايسَمُها و… بیشتر »

هم نشینی با کلام امیر علیه السلام: حکمت 2:

و قال (علیه السلام): ازری بنفسه من استشعر الطمع و رضی بالذل من کشف عن ضره و هانت علیه نفسه من امر علیها لسانه. و درود خدا بر او فرمود: آن که جان را با طمع ورزی بپوشاند خود را پست کرده، و آن که راز سختی¬های خود را آشکار سازد خود را خوار کرده و آن که زبان… بیشتر »

کلام امیرعلیه السلام اتباع شیطان، خطبه 7، ترجمه محمد دشتی:

بسمه تعالی اتخذو الشیطان لامرهم ملاکا، و اتخذهم له اشراکا، فباض و فرّخ فی صدورهم و دبّ و درج فی حجورهم، فنظر باعینهم، و نطق بالسنتهم، فرکب بهم الزلل، و زین لهم الخطل، فعل من قد شرکه الشیطان فی سلطانه، و نطق بالباطل علی لسانه. منحرفان، شیطان را معیار کار… بیشتر »

راز ستایش و نکوهش انسان در قرآن

در آیات قرآن گاه از انسان چنان ستایش و تعریف و تمجید می‌شود که گویی انسان عرش‌الله است و همه هستی بر دوش او نهاده شده است؛ و گاه دیگر چنان نکوهش می‌کند که گویی پست‌تر از انسان وجود ندارد. خداوند همان طوری که در آیه 4 سوره تین از کرامت انسان و «احسن… بیشتر »

13جمادی الثانی رحلت حضرت ام البنین علیها السلام

ام البنین دختر حزام بن خالد، همسر امام علی «علیه السلام» بود، مادرش ام لیلی نام داشت. نام این بانو فاطمه و کنیه اش ام البنین است. این بانو گرچه در کربلا حضور نداشت ولی چهار فرزند رشیدش به نام های عباس، عبدالله، جعفر و عثمان در حادثه عاشورا در راه یاری… بیشتر »

شرکت طلاب درهمایش طلیعه حضور

همایش طلیعه حضور ،ویژه طلاب پایه اول تمام وقت و پاره وقت استان تهران روز دوشنبه مورخ 7/12/96 از ساعت 8 الی 12 در مصلای امام خمینی (ره) برگزار گردید و طلاب پایه اول مدرسه علمیه حضرت ولیعصر (عج) نیز در این همایش حضور یافتند… مراسم با سخنرانی جناب… بیشتر »

گفت‌وگوی با خانواده شهید محمدحسین حدادیان

دوست داشت شهادتی نصیبش شود که موج آفرین باشد منزل جدید محمدحسین تا خانه پدری‌اش فاصله چندانی ندارد. حالا او در حیاط امامزاده علی‌اکبر(علیه‌السلام) چیذر آرمیده است. همانجایی که سال‌ها توفیق خادمی‌اش را داشت و اینک خود زیارتگاه عاشقان و دلسوختگان شده است.… بیشتر »

برگزاری جلسه نهیلیسم بمثابه وضعیت معاصر،راه حل فلسفی

شکیبایی ؛ لازمه اقامه ستون دین در جامعه

قرآن را باید خواند و قرائت کرد: فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرآنِ؛ پس هر چه میسر شود از قرآن بخوانید(مزمل، آیه 20) و همچنانکه خدا (بقره، آیه252؛ آل عمران، آیه 58) و پیامبرش(ص) آیات قرآن را تلاوت می کند (بقره، آیه 151؛ آل عمران، آیه 164) ما هم به… بیشتر »

سلمان چرا عزیز محمد (ص) شد؟

جرعه های معرفت - شرح حدیث معصومین (ع) در کلام رهبر انقلاب  عَنْ مَنْصُورٍ بُزُرْجَ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ (ع):مَا أَکْثَرَ مَا أَسْمَعُ مِنْکَ سَیِّدِی ذِکْرَ سَلْمَانَ الْفَارِسِیِّ، فَقَالَ: لَا تَقُلْ سَلْمَانَ الْفَارِسِیَّ… بیشتر »

رابطه شکر نعمت و افزایش ظرفیت وجودی انسان

امیرمومنان در دعای افتتاح ماه مبارک رمضان می‌فرماید: «لَا تَزِیدُهُ کَثْرَةُ الْعَطَاءِ إِلَّا جُوداً وَ کَرَماً؛ زیادی عطایای الهی جز موجب افزایش جود و کرم خداوند نمی‌شود.»(تهذیب الاحکام، طوسی، ج 3، ص 109) خاستگاه این سخن، همان سنت الهی است که در قرآن… بیشتر »

بهشت نورانی و بی‌خورشید

از نظر قرآن، بهشت بی‌خورشید است؛ اما بهشت همواره نورانی است و نورش را از منابع دیگری غیر از خورشید می‌گیرد که همان اهل بهشت است. این بهشت بی‌خورشید از نورانیت و گرمای اهل بهشت چنان بهره می‌برد که هیچ تاریکی نیست؛ چنانکه هیچ سرمایی هم وجود ندارد.… بیشتر »

برگزاری مراسم شهادت حضرت زهراعلیها سلام

مراسم سوگواری ایام شهادت صدیقه طاهره ،حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها روز یکشنبه 96/11/29 با حضور اساتید و طلاب برگزار شد. ابتدا سرکار خانم یوسف زاده سخنانی را پیرامون زندگی و شخصیت والای آن حضرت ایراد فرمودندو پس از اتمام سخنان ایشان نماز جماعت ظهر و… بیشتر »

خانواده و ازدواج از نگاه رهبری

جوانان ما خوب می‌دانند که هدف اصلی در «ازدواج» و نتیجه‌ عالی این پیوند مقدّس «تشکیل خانواده» است. جوانان ما خوب می‌دانند که هدف اصلی در «ازدواج» و نتیجه‌ عالی این پیوند مقدّس «تشکیل خانواده» است. در روزگار ما همه از خانواده می‌گویند و دغدغه‌ خانواده را… بیشتر »