دعای پدر تیزتر از شمشیر

عن امیرالمومنین(ع) عن رسول‌الله (ص) انه قال: ایاکم و دعوهًْ الوالد فانها ترفع فوق السحاب حتی ینظرالله تعالی علیها فیقول الله تعالی ارفعوها الی حتی استجیب له فایاکم و دعوهًْ الوالد فانها احد من السیف.(1)


«امیرالمومنین (ع) از قول پیامبر(ص) نقل می‌کند که می‌فرماید: مراقب دعای پدر باشید که دعایی مقبول است و مردود نمی‌شود؛ دعایی است که خدا به آن توجه می‌کند و می‌فرماید که آن را نزد من آورید تا مستجاب گردانم. پس مراقب دعای پدر باشید که تاثیر آن از شمشیر در برندگی بیشتر است.»
- ایاکم و دعوهًْ الوالد؛ [امیرالمومنین(ع) از قول پیامبر (ص) می‌فرماید:]

از دعای پدر برحذر باشید. حالا معنای «ایاکم» که ما «برحذر باشید» معنا می‌کنم، همیشه این نیست که حذر باشید، دوری کنید، خودتان را برحذر بدارید؛ می‌خواهد بگوید مراقب باشید که دعای پدر در حق فرزند،‌ خیلی مهم است.
-فانها ترفع فوق السحاب حتی ینظر الله تعالی علیها فیقول الله تعالی ارفعوها الی حتی استجیب له؛ فوق‌السحاب،

یک تعبیر شاعرانه عرفی است؛ می‌گویند فلان کس بر فراز ابرها پرواز می‌کند، یعنی در فضای لایتناهی؛ مراد این است که این دعا مقبول قرار می‌گیرد؛ دعای پدر در حق فرزندان دعای مردود نیست، دعای مقبول است.
- فایاکم و دعوهًْ الوالد فانها احد من السیف؛ [مراقب باشید که دعای پدر] از شمشیر تیزتر است در برندگی و تاثیر؛ بنابراین این دعا هر جا علیه فرزند باشد گیرا است، هر جا به سود فرزند و برای فرزند هم باشد گیرا است. قدر دعای پدر را باید دانست.
* شرح حدیث در ابتدای درس خارج، 83/9/22 به نقل از کتاب: نسیم سحر
ـــــــــــــــــــــــــ
(1) نوادر راوندی، ص 92

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.