فضیلت و اعمال ماه ربیع الثانی

ماه پر برکت ربیع الاول را پشت سر گذاشتیم ، و اکنون وارد یک ماه دیگر از ماه های خوب خدا می شویم ،این گذشت ایام و رفتن و آمدن روزه ها و ماه ها گذر عمر ما را نشان می دهد و چه خوب است که  در این گذران عمر از هر فرصتی بهره ها ببریم . هر زمانی را با یاد خداوند متعال و کوشش در جلب رضایت ربوبیش آباد کنیم تا إن شاء الله با دستانی پر راهی دیار باقی شویم
وارد ماه ربیع الثانی (ربیع الآخر) شده ایم مهمترین واقعه در این ماه ولادت با سعادت امام حسن عسکری علیه السّلام پدر بزرگوار حضرت بقیه الله عجّل الله تعالی فرجه الشّریف می باشد.

1- دو خصوصیت در روز ولادت امام :

هر چند برای روز ولادت امام یازدهم علیه السّلام حقّ مخصوصی به خود آن حضرت علیه السّلام می باشد، این روز را خصوصیت دیگری است از این جهت که آن بزرگوار، پدر بزرگوار امام ما ارواحنا و ارواح العالمین فداه می باشد…

روزه : مستحب است به شکرانه ی این نعمت عظمی روزه بدارد. (مفاتیح الجنان . فصل دهم . در اعمال ماه ربیع الثّانی )

2- خصوصیت امام حسن عسکری علیه السّلام در بر آمدن حوائج : برای صاحب ولادت یعنی امام حسن عسکری علیه السّلام خصوصیتی در بر آمدن حوائج اخروی می باشد. چه ائمّه ی معصومین علیهم السّلام هر چند که هر یک از آنها در تمامی حوائج بندگان خدا وسیله اند ولی هر یک از آنها را خصوصیتی برای پاره ای از حوائج بالأخص می باشد؛ چنان که دعای توسّل گواه این مدّعا است. خصوصیت این امام همام توسل جهت رفع حوایج اخروی می باشد. (المراقبات . ص 89 و90 ).

 وقایع ماه ربیع الثانی  
روز هشتم:

طبق مشهور، روز ولادت امام حسن عسكرى(علیه السلام)روز هشتم ربیع الثانی در سال 232 است.( بحارالانوار، جلد 50، صفحه 237)

روز دهم:

روز رحلت حضرت فاطمه معصومه(علیها السلام) در سال 201 (مطابق روایتى) است.( فروغى از كوثر (زندگى نامه حضرت فاطمه معصومه) انتشارات زائر، صفحه 32)

روز شانزدهم:

بنا بر نقلى، آغاز قیام مختار در كوفه، به خونخواهى شهیدان كربلا در سال 66 مى باشد(بحارالانوار، جلد 45، صفحه 333، حدیث 2) و برخى آغاز قیام او را چهاردهم ربیع الاوّل ذكر كرده اند.( تاریخ طبرى، جلد 4، صفحه 496)

گرچه حوادث مهمّ تاریخى این ماه كم است، ولى همین سه حادثه از یكسو یادآور یك روز سرور و شادى است كه مایه خیر و بركت مى باشد و از سوى دیگر، روز اندوه، به خاطر رحلت كریمه اهل بیت، در سرزمین مقدّس قم است، و از سوى سوم یادآور یك روز عبرت انگیز است كه با قیامى خونین، جنایتكاران حادثه كربلا، در مدّت بسیار كوتاهى تار و مار شدند، و نام ننگین آنان، براى همیشه همراه با نفرت و لعن و نفرین در صفحات تاریخ باقى ماند. 

در روایات اسلامى و كتب دعا، اعمال زیادى براى این ماه ذكر نشده، فقط مرحوم سید بن طاووس، براى روز اوّل این ماه دعایى را ذكر كرده است كه مى توانید در كتاب اقبال آن را بخوانید.( اقبال، صفحه 616) 

          

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

منابع :

سایت دارالقرآن کریم

پایگاه اینترنتی روایتگران نور

سایت حوزه

سایت پرسمان

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.