آرشیو برای: "بهمن 1397"

مقدس اردبیلی(ره) و ترک فکر گناه

طلبه جوانی از مقدس اردبیلی(ره) پرسید: استاد! آیا شما گناه می‌کنید؟ ایشان گفت: پسرم! تمام انسان‌ها جایزالخطایند شاگرد: انسان‌ها را که می‌دانم، استاد شما خودتان چطور؟! مقدس اردبیلی(ره) با تبسم جواب داد: الله‌اکبر… حالا که اینقدر اصرار می‌کنی، نه! من… بیشتر »

در ازدواج و مهریه و جهیزیه‌ از خاندان پیامبر‌(ص) تقلید کنید

اسرافکاری و زیاده روی و… این کارها را نکنید، به مصلحت نیست. شارع مقدّس هم راضی نیست. شما هم یک زحمت بیخودی به خودت می‌دهی. عوض این همه خرج کردن، یک دهمش را به یک مستحقی بده، یک عالم ثواب ببر. مگر دیوانه‌اند اینهایی که اینهمه خرج می‌کنند بدون ثواب،… بیشتر »

حضرت زهرا سلام الله علیها میفرمایند :

?جز خدا کسی نمیداند چقدر از این تقسیم کار و اینکه پیامبر مرا از شانه به شانه شدن با مردان و کار بیرون از خانه معاف کرد، خوشحال شدم. ?وسائل الشیعه،ج۱۴،ص۱۲۳ بیشتر »

چگونه به پرسش های کودکان درباره خدا پاسخ بگوییم؟

از پرسش هایی که کودک درباره خدا می کند نباید فرار کرد، بلکه باید به این پرسش ها جوابی صحیح و ساده و محکم داد. با استفاده از برهان نظم با تبیینی ساده و با استفاده از بیان ساده ای از نعمت های بی شمار خداوند که در محیط اطراف کودکان وجود دارد، می توان وجود… بیشتر »

راهکار ازدیاد عمر

امام صادق(ع) فرمود: ما چیزی را جز صله رحم سراغ نداریم که (به طور مستقیم) عمر را زیاد کند تا آنجا که گاهی تا زمان مرگ یک نفر، سه سال مانده است، ولی او اهل صله رحم می‌شود. آن‌گاه خداوند، سی‌سال بر عمرش می‌افزاید و سی‌وسه سال دیگر زنده می‌ماند. و گاهی اجل… بیشتر »

انتخاب نام نیکو و زیبا اولین هدیه پدر و مادر به فرزند

شرح حدیث معصومین(ع) در کلام رهبر انقلاب: عن امیرالمومنین(ع) عن رسول‌الله(ص) انه قال: ان اول ما ینحل به احدکم ولده الاسم الحسن فلیحسن احدکم اسم ولده.(1) «امیرالمومنین(ع) از قول رسول خدا نقل می‌کنند که فرمود: اولین هدیه‌ای که شما به فرزند خود می‌دهید، نام… بیشتر »

راهکارهای تبدیل بدبختی به خوشبختی و ازدیاد عمر

قال‌النبی(ص): «الصدقهًْ علی وجهها، واصطناع المعروف، و بر الوالدین، و صله الرحم تحول الشقاء سعادهًْ و تزید فی‌العمر و تقی مصارع السوء» پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود: صدقه بجا، نیکوکاری، نیکی به پدر و مادر و صله رحم، بدبختی را به خوشبختی تبدیل و عمر را زیاد… بیشتر »

فرزندان را به یک چشم ببینیم

شرح حدیث معصومین در کلام مقام معظم رهبری عن امیرالمؤمنین: ابصر رسول الله(ص) رجلاله ولدان فقبل احدهما وترک الاخر، فقال رسول الله(ص) فهلا واسیت بینهما؟ «امیرالمؤمنین(ع) نقل می‌کنند: که رسول خدا(ص) مردی را دید که دو فرزند دارد و یکی از آنها را بوسید و… بیشتر »

ستایش و بدگویی دیگران برایتان تفاوت نکند

امام باقر(ع) فرمود: «… پنج چیز را به تو سفارش می‌کنم: 1) اگر بر تو ستم کردند، تو ستم نکن 2) اگر به تو خیانت کردند، خیانت نکن 3) اگر دروغگویت شمردند، خشم مگیر 4) اگر تو را ستودند، شاد مشو 5) اگر نکوهشت کردند،‌ مرنج».(1) امام صادق (ع) فرمود: «هرگز… بیشتر »

رویدادهای 12 بهمن

* امام خمینی پس از سال‌ها دوری و تبعید به كشور بازگشت. ایران اسلامی شاهد بزرگترین و تاریخی‌ترین استقبال بود. حضور میلیونی مردم كه صف مستقبلین را از فرودگاه تهران تا بهشت زهرا امتداد داده بود، حاكی از عشق و علاقه بی‌نظیر آنها به رهبر خویش بود. * حضرت… بیشتر »

اهل تجمّل، حسابشان خیلی سخت است

خانواده و ازدواج از نگاه رهبری من به همه‌ مردم در سراسر کشور توصیه می‌کنم که ازدواج‌ها را آسان کنند. بعضی‌ها ازدواج را مشکل می‌کنند. مهریّه‌های گران و جهیزیّه‌های سنگین، ازدواج را مشکل می‌کند… خانواده‌ پسرها توقّع جهیزیّه‌های سنگین بکنند؟ خانواده‌… بیشتر »

حب مؤمنین و شراکت در عمل آنان

«عطیه عوفی» می‌گوید: با جابر بن عبدالله به عزم قبر امام حسین(ع) بیرون آمدم و چون به کربلا رسیدیم،‌جابر نزدیک شط فرات رفته و غسل کرد و ردایی همانند شخص محرم بر تن نمود و همیانی را گشود که در آن بوی خوش بود و خود را معطر کرد و هر گامی که برمی‌داشت، ذکر… بیشتر »

خاطراتی از رهبر معظم انقلاب

خاطره قرآنی کریم منصوری از آقا من سه خاطره‌ قرآنی با رهبر انقلاب دارم؛ مختصر اما شیرین و ماندگار. خاطره‌ اول مربوط به زمانی ‌است که سرباز کمیته‌ انقلاب اسلامی بودم و در مراسمی تلاوت می‌کردم که آقا حضور داشتند. ایشان آن‌ وقت رئیس‌جمهور بودند. بعدها از… بیشتر »

خصلت‌هایی که سیئات را به حسنات تبدیل می‌کند

قال‌الامام الباقر(ع): «اربع من کن فیه، و کان من قرنه الی قدمه ذنوباً، بدلها الله حسنات: الصدق و الحیاء و حسن الخلق و الشکر» امام باقر(ع) فرمود: اگر کسی دارای چهار خصلت باشد، هرچند از سر تا قدمش را گناه فراگرفته باشد، خداوند آن گناهان را به نیکی تبدیل… بیشتر »

چهار روند سرنوشت‌ساز برای کتابهای مرجع در عصر دیجیتال

چند روند متفاوت باعث شد که کتابهای مرجع در دوران جدید کمرنگ و بعضاً منسوخ شوند. یکی از روندها امکان دسترسی به نسخه دیجیتالی آنها بود. وقتی می‌توانید کل واژه‌نامه دهخدا را در یک فلش مموری داشته باشید، چرا باید پنجاه جلد آن را به صورت کاغذی در کتابخانه… بیشتر »

حديث عشق

مراسم شهادت حضرت زهرا عليها سلام

مراسم سوگواری ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها روز شنبه،۹۷/۱۰/۲۹،در مدرسه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف برگزار گردید. این مراسم با مداحی و پذیرایی از طلاب همراه بود. فاطمه قربانی ………..‌واحد فرهنگی بیشتر »