انواع سبك هاي ارتباطي

انواع سبك هاي ارتباطي


ارتباطات به عنوان فرايندي آگاهانه يا ناآگاهانه كه احساسات و نظرات منبع پيام را به گيرنده انتقال مي دهد، ممكن است به صورت كلامي، غيركلامي، عاطفي و يا جنسي باشد.

ارتباط کلامی
ارتباط كلامي، تبادل معاني ميان افراد است كه از طريق زبان حاصل مي شود[1]. که شامل ار سال و در یافت پیام های کلامی است که کانال‌های مهم آن صحبت کردن و گوش دادن است.

 روابط كلامي
صحبت كردن مهم‌ترين شكل ارسال پيام است كه انسان‌ها با آن افكار و عقايد، احساسات و خواسته‌هاي خود را بيان مي‌كنند. استفاده‌ي مناسب از اين كانال ارتباطي نقش بسيار زيادي در بهبود روابط بين فردي دارد اما عدم آشنايي با اصول درست صحبت كردن، ايجاد سوء تفاهم و تعارض مي‌شود. [2]

در زندگي زناشويي نيز شيوه‌ي اصلي ارتباط زوج‌ها با هم صحبت كردن است. وقتي گفت‌و گوي بين آن ها دوست داشتني و رضايت‌بخش است، رابطه‌ نيز خوب احساس مي‌شود و وقتي گفت‌وگو سلطه جويانه، گستاخانه است، رابطه نيز ناخوشايند احساس مي‌شود. [3]

مولي اميرالمؤمنين (عليه السلام) فرمود: «همانا اين دل‌ها همانند بدن‌ها افسرده مي‌شوند، پس براي شادابي دل‌ها، سخنان زيباي حكمت‌آميز را بجوييد.» [4]

لازم به ذکر است كه فشارهاي ناشي از كلمات نامناسب و سخنان روح‌آزار، امواج مغزي را به شدت تحت تأثيرقرار می‌دهد. اين امواج، آرامش فرد را مختل و رفتار وي را از حالت عادي خارج مي‌كند و اين آغازی برای تنش و اختلاف است.



 -[1] آر.پي، تانجلا، فرهنگ توصيفي علوم رفتاري، ترجمه فاطمه كريمي-موسي كافي، انتشارات جهاد دانشگاهي واحد استان گيلان، ص94.
-[2]  فهیمه، لواسانی، همان، ص 22.
[3] - هيتلر، سوزان، معجزه گفت و گوي، اكرم كرمي، صابرين، 1388، ص 11.
[4] - نهج البلاغه، حكمت 91، ص 459.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.