چکیده مقالات طلاب سال 1394

 

برابری و تساوی حقوق زن و مرد از ديدگاه کنوانسيون رفع هر گونه تبعيض عليه زنان و اسلام

مليحه اسمعيلی

چکيده:

برابری و تساوی حقوق زن و مرد از جمله واژگانی است که بین کنوانسیون و اسلام به صورت مشترک به کار

گرفته است اما با وجود این اشتراک لفظی نباید از وجود تفاوت های مبنایی که ریشه در جهان بینی متفاوت دو دیدگاه دارد غفلت ورزید که در غیر این صورت مستلزم فدا شدن باورهای اصیل اسلام و ارزش های اصیل انسانی خواهد شد. از این رو برای دوری از این غفلت غیر قابل جبران بررسی این تعارضات ضروری به نظر می رسد برداشت غالب از نگاه کنوانسیون این است که اگر چه تفاوت های جنسیتی زن و مرد قابل انکار نیست ولی این تفاوت ها نباید منجر به تفاوت و تمایز در حقوق و قوانین شود. در حالی که در وضع قوانین و تکالیف اسلامی این تفاوت ها لحاظ شده است و آن را عین عدالت می داند. این مقاله می کوشد با رویکردی تحلیلی به واکاوی این موضوع از دیدگاه کنوانسیون و اسلام با حفظ وحدت مذاهب فقهی بپردازد.

واژگان کلیدی:برابری، تساوی حقوق زن و مرد، عدالت، تبعیض، کنوانسیون، اسلام

اهمیت امر به معروف و نهی از منکر و بررسی علل تاثیر ناپذیری آن در مخاطب

فاطمه قربانی[1]

چکیده:

امر به معروف و نهی از منکر از آموزه های بنیادین دین اسلام، دارای چنان اهمیت و جایگاهی است که اگر در جامعه ای اسلامی اجرا نشود و افراد در قبال آن احساس مسئولیت نکنند مرگ آن جامعه حتمی خواهد بود. این اثر که از نگرانی نگارنده نسبت به کمرنگ شدن اجرای این فریضه الهی در جامعه نشات گرفته ابتدا به تعریف و بیان جایگاه خطیر امر به معروف و نهی از منکر در دین اسلام می پردازد و سپس سعی در تبیین علل و عوامل به نتیجه بودن آن در جامعه امروز و ارائه راه حل برای آن دارد.

تأثیر معنویات بر سلامت جسم

فاطمه ظاهری دزفولی

چکیده:

بزرگ‏ترین هدف از آفرینش انسان رسیدن او به اوج کمال است. با توجه به آیه 56 سوره ذاریات «ما خلقتُ الجن و الانس إلا لیعبدون؛ و من جن و انس را نیافریدم مگر برای اینکه عبادت کنند»، تنها راه برای رسیدن به کمال عبادت است. عبادت یعنی وابستگی صرف که منجر به رهروی و اطاعت می‏گردد.

اگر دقیق‏تر بنگریم متوجه می‏شویم، معنویات که نقطه مقابل مادیات است و به عالم غیب و باطن مربوط می‏شود، همان عبادت است. ولی نه؛ بسیار دیده‏ایم که انسان‏ها عبادت را برای امور مادی و ظاهری مثلا رسیدن به بهشت می‏خواهند. ولی معنویات درجه‏ای بالاتر از عبادت است و منظور، عبادتی است که منیت در آن وجود نداشته باشد. پس می‏توان نتیجه گرفت که، معنویات باعث رسیدن انسان به کمال و رشد می‏شود و به تبع روح و جسم انسان نیز با تأثیرپذیری از آن به کمال می‏رسند.

با توجه به آنچه گفته شد، در این مقاله برآنیم تا به بررسی یک یک مصادیق معنویات و تأثیر آن بر سلامت جسم بپردازیم.

کلید واژه‌ها:سلامت- جسم- معنویات

تبیین جایگاه زن در اسلام و روایات و نگاهی به حدیث جهادالمرأة حسن التبعل

مریم علیپور[2]

چکیده:

جامعه ی انسانی با رفتار و منش یکایک افراد جامعه شکل می گیرد و این رفتارها در خانواده ساخته می شود. یک انسان از ابتدای تولد تا زمانی که بتواند پا به عرصه ی اجتماع بگذارد در خانواده پرورش می یابد و شخصیتش در آن شکل می گیرد. بنابراین، شخصیتش رابطه ی مستقیم با خانواده دارد. حال اگر این خانواده از ثبات و آرامش برخوردار باشد، فردی که به جامعه تحویل داده می شود نیز فرد باثباتی خواهد بود.

اساس خانواده با زن و شوهر شکل می گیرد و این همسران هستند که با چگونگیِ برقراریِ رابطه با یکدیگر می توانند آرامش را برای خودشان و سایر افراد خانواده فراهم کنند.

اکنون می خواهیم جایگاه زن را - به طور ویژه - مورد بررسی قرار دهیم. در این راستا به آیات و روایات مراجعه کرده و با نگاهی به روایت : ” اَلجَهادُ المِرأَةِ حُسنَ التَّبَعُّل” به این مهم می پردازیم.

باشد که خداوند یار ی گرِمان باشد.

کلید واژه:زن، تَبَعُّل، مادر، زوج، جهاد

اهمیت زبان و ادبیات فارسی از منظر مقام معظم رهبری

زینب ظاهری عبده وند[3]

چکیده:

زبان فارسی به سبب نامحدود بودن دایره ی لغات و گستردگی اش می تواند علوم بشری را به زبان ساده به همگان ارائه دهد که مقام معظم رهبری در این باره فرموده اند:زبان فارسی اینقدر ظرفیت وگنجایش دارد که دقیق ترین و ظریف ترین علوم و دانش ها می توانند با این زبان بیان شوند.ما زبان پر ظرفیتی داریم.

از دیدگاه مقام معظم رهبری زبان فارسی یک زبان زنده،شیرین و برخوردار از خصوصیات برجسته زبان شناسی است که هیچ محدودیتی ندارد و تمامی مفاهیم

مهم را می توان با آن بیان کرد. ایشان معتقدند:زبان فارسی به لحاظ دایره گسترده لغات و جنبه واژگانی و قدرت ترکیبی آن زبان نیرومندی است.

از میان ابزارهای زبان فارسی رهبر معظم به شعر توجه خاصی دارند و از نظر ایشان شعر یک ابزار بسیار شگفت برای ارائه فرهنگ خود به دیگر کشورهاست.

مقام معظم رهبری فرموده اند:(نمی شود باور کرد که نفوذ زبان فارسی به خاطر قدرت سیاسی کشور فارسی زبان است بلکه علت نفوذ چیز دیگری است ؛یک مقدار در ذات خود این زبان است یعنی ترکیب،شیوایی ویژه و آهنگی که این زبان دارد).زبان فارسی را می توان یک منبع معتبر برای علاقه مندان به علوم ادبی،حکمی و اخلاقی دانست چرا که این زبان و معارف الهی رابطه محکم و دیرینه ای با هم دارند.

رهبر عزیز فرموده اند: زبان فارسی زبان دوم اسلام است.

کلید واژه: مقام معظم رهبری. ادبیات. زبان فارسی. شعر. هنر

[1]فاطمه قربانی، طلبه سطح 2 مدرسه حضرت ولی عصر(عج)

[2]مریم علیپور، طلبه سطح 2 مدرسه حضرت ولی عصر(عج)

[3]زینب ظاهری عبده وند، طلبه سطح 2 مدرسه حضرت ولی عصر (عج)

 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.