چکیده مقالات طلاب سال 1390

 


چکیده مقالات طلاب ورودی 1390 مدرسه علمیه ولی عصر (عج) به توفیق الهی ، از بهمن ماه 1389 كه واحد پژوهش مدرسه علميه حضرت ولی عصر(عج) به طور رسمي وارد عرصه تلاش شد. ثمره اين همايش ها ارائه مقالاتي از طرف طلاب بود كه يا در كلاس روش تحقيق به عنوان كار درسي، یا به صورت مستقل تدوين شده بود.

طلاب ورودی
1390

مختصری از شرح وترجمه الهدایة فی النحو
آزیتا سامانی
چکیده
هنگام مطالعه نحو مقدماتی به زبان عربی و مواجه شدن طلّاب با مشکل درک مفاهیم عربی تصمیم گرفته شد که در سال جاری ، برای مطالعه ی کتاب الهدایه فی النحو شرح و ترجمه ای مختصر در قالب برنامه ی پاورپوینت تهیه شود تا مفاهیم نحو به صورت کاربردی ملکه ذهن طلاب گردد .
امید است به حول قوه الهی در پایان دوره آموزشی ، این شرح به صورت کامل تر تکمیل شود تا برای طلّاب به عنوان یک برنامه و ابزار آموزشی و کاربردی محسوب گردد.

تبیین جایگاه زن در اسلام باتکیه برحدیث جهاد المراه حسن التبعل
مریم علی پور
چکیده
جامعه ی انسانی با رفتار و منش یکایک افراد جامعه شکل می گیرد و این رفتارها د ر خانواده ساخته می شود . یک انسان از ابتدای تولد تازمانی که بتواند پا به عرصه ی اجتماع بگذارد در خانواده پرورش می یابد و شخصستش در آن شکل می گیرد . بنابر این ،شخصیتش در آن شکل می گیرد . بنابر این ، شخصیتش رابطه ی مستقیم با خانواده دارد . حال اگر این خانواده از ثبات و آرامش بر خوردار باشد ، فردی که به جامعه تحویل داده می شود نیز فرد با ثباتی خواهد بود .
دراینجا جایگاه زن به طور ویزه مورد بررسی قرار داده می شود . در این راستا به آیات و روایات مراجعه کرده و با نگاهی به روایت «الجهاد المراه حسن التبعل » به این مهم پرداخته می شود.

کلیدواژه : زن ، تبعل ، مادر، زوج ، جهاد
شرح حدیث‏ من عرف نفسه فقد عرف ربه
نرگس سرچهره
چکیده
از آن جا که انسان دائم در حرکت و سیر و سلوک است و حرکت او گاهی به سوی بالا و به اصطلاح سیر صعودی و گاهی به سوی پایین و سیر نزولی است،اگر زمام امور یک انسان در دست عقل و شرع باشد ،قهراً سیرش صعودی خواهد بود و اگر تابع هوا و هوس باشد یعنی زمام امرش به دست نفس و هواهای نفسانی باشد سیرش نزولی و منتهی به اَسفل السافلین خواهد بود.در این مقاله سعی شده که راه های پیروزی بر نفس و هواهای نفسانی نشان داده شود تا انسان ها در مبارزه با نفس آسان تر و روشن تر وارد معرکه شوندمعرفت نفس، به حکم حدیث شریف مَنْ عَرَفَ نفسَه فقد عَرَفَ ربَّهُ رهنمون معرفت رب است از این رو بعضی از عالمان و عارفان به تبیین حِکَمی و عرفانی آن پرداخته‏اند.برخی آنرا از قبیل «تعلیق به محال» دانسته‏اند و بعضی به طرق گوناگون در صدد توجیه و تبیین کیفیت معرفت رب از راه معرفت نفس برآمده‏اند.
کلیدواژه: نفس، عرف، سلوک،سیرنزول وصعود
زبان در گفتار معصومین علیهم السلام
ملیحه گنجی دوست
چکیده
«… ایاکم و تهزیع الاخلاق و تصریفها، و اجعلوا اللسان واحداً، ولیخزن الرجل لسانه، فانّ هذا اللسان جموحٌ بصاحبه. و الله ما أری عبداً یتقی تقوی تنفعه حتی یخزنَ لسانهُ …»زبان یک آلت گفتاری است که باید در حفظ آن بکوشیم زیرا اگر نسبت به آن مراقبت نداشته باشیم جرمش زیاد می شود و جبران خطایش سخت است .همچنین باید سخنان انبیاء عظام و ائمه معصومین را در نظر بگیریم و شیوه برخورد آنان و بیان آنان و سخنانشان را الگوی خویش قرار دهیم و تمیرین کنیم تا سخنانمان مانند آنان باشد و به احادیث وسخنانی که در مورد بیهوده گویی و سکوت گفته اند گوش دهیم و تمرین کنیم تا به احادیث شان عمل کنیم

کلید واژ ه : بیهوده گویی ، خاموشی ، آفات .

تقابل ذهن و قلب در دینداری
محدثه خداپرست
چکیده
موضوع این پژوهش رودرویی ذهن و قلب در دینداری است. این پژوهش شامل سه فصل و یک مقدمه ویک نتیجه گیری می باشد؛ دراین پژوهش ابتدا به معنای لغوی و اصطلاحی عقل و قلب از دیدگاه قرآن،احادیث، وشرع مقدس اسلام پرداخته شده، و سپس به تقابل و رابطه ی بین عقل و قلب در دینداری ، از نگاه قرآن و نهج البلاغه پرداخته شده است.
دیدگاه دین پیرامون عقل و قلب یک رابطه ی کاملا بهم مرتبط و وابسته ای میباشد؛ به طوری که در تمام عوامل مکمل یکدیگر میباشند. عقل از دو نوع عقل عملی و عقل نظری تشکیل شده است عقل نظری نیرویی است که با آن هست هاو نیست ها و باید هاونباید ها درک می شود که همان نیروی درک خیر ازشر میباشد

کلیدواژه: ذهن ، قلب، دینداری.
ولايت تكوينى زمينه اى براى ولايت تشريعى
آزاده جاویدی آل سعد
چکیده
ولايت تكوينى از امور باطنى و قدرتهاى نفسانى است كه يك انسان كامل هرچند كامل نسبى ، مى تواند آن را دارا باشد، به گونهاى كه اراده اش بر جهان هستى حاكم شود و چنين سلطه و قدرتى ، البته داراى مراتبى است كه تابع مراتب قرب به سوى خداى جهان است ، و از طريق قرب معنوى كه با تهذيب نفس و آشنا شدن به آخرين هدف قرب يعنى ذات اقدس احديّت ممكن است به دست بيايد و انسان را از مرحله عبوديّت تا ربوبيّت سير تكاملى دهد؛ يعنى انسان در اثر بندگى خدا، بتواند، خداگونه در اين جهان تصرّف نمايد كه در حديث چنين آمده كه : (اَلْعُبوديّةُ جُوهَرٌ كُنْهُهَا الرُّبوُبيَّة )بندگى خدا وپيمودن صراط قرب به حق ، گوهرى است كه باطن آن ربوبيّت ، يعنى قدرت وتوانايى الهى است.
کلید واژه: ولایت تشریعی، ولایت تکوینی، تهذیب نفس
اهمیت امر به معروف و نهی از منکر و بررسی علل تاثیر ناپذیری آن در مخاطب
فاطمه قربانی
چکیده
امر به معروف و نهی از منکر از آموزه های بنیادین دین اسلام، دارای چنان اهمیت و جایگاهی است که اگر در جامعه ای اسلامی اجرا نشود و افراد در قبال آن احساس مسئولیت نکنند مرگ آن جامعه حتمی خواهد بود. این اثر که از نگرانی نگارنده نسبت به کمرنگ شدن اجرای این فریضه الهی در جامعه نشات گرفته ابتدا به تعریف و بیان جایگاه خطیر امر به معروف و نهی از منکر در دین اسلام می پردازد و سپس سعی در تبیین علل و عوامل بی نتیجه بودن آن در جامعه امروز و ارائه راه حل برای آن دارد.

کلیدواژه : امر به معروف ، نهی از منکر، مخاطب، تاثیر

منتظر مصلح«ويژگي ها و وظايف فردي منتظران در عصر غيبت»
مریم زنگنه
چكيده
حضرت مهدي (عليه السلام) در روز جمعه پانزدهم ماه شعبان سال 255 هـ .ق متولد شدند. حضرت در سن 5 سالگي پدر خود حضرت امام حسن عسگري (عليه السلام) را از دست دادند. مدتي را در غيبت صغري به سر مي بردند و توسط نواب اربعه با مردم ارتباط داشتند. پس از فوت آخرين نائب او، ايشان به غيبت كبري رفتند و در غيبت طولاني به سر مي برند.از جمله وظايف فردي منتظران و وي‍ژگي هاي فردي يك منتظر مصلح اطاعت نكردن از معصيت كاران است، دومين وظيفه اطاعت از خدا و رسول او است همانطور كه در قرآن كريم آمده است: اطاعت از خدا و رسول و ائمه اطهار موجب نجات است. سومين وظيفه نگهداري و راه هاي نگهداري از دين است. چهارمين وظيفه انتظار فرج و پنجمين وظيفه همراهي زباني و جسمي با مردم است. يك منتظر واقعي نبايد از قرآن جدا شود و بايد به معرفي امام زمان بپردازد.
كليد واژه: انتظار فرج، منتظر ، اخلاص ، خودسازي ،تقوا ،مراقبت،تولي و تبرّي
تاثیر گناه در سیر وسلوک
مرضیه صادقی نسب
چکیده
انسان باید برای رسیدن به اخلاق نیکو باید با رذائل اخلاقی آشنا شود و اگر آن رذائل را در وجودخود یافت آنها را دفع کند و اگر به آن رذائل اخلاقی مبتلا نبود باید بکوشد که به آنها مبتلا نشود و انسان باید نفسش را از رذائل اخلاقی تخلیه کند و آن را به زیورهای فضایل اخلاقی آراسته کند. سالکی که برای تهذیب نفس قدم بر می دارد،شیطان حق را برای او باطل، و باطل را حق جلوه می دهد و می کوشد که در مراحل مختلف سلوک به گونه ای او را بفریبد و اگر موفق نشد در مراحل بعدی به کمین می نشیند.یکی از موانع سیر، پندار گرایی وگمان باطل است،چنانکه از مهمترین علل واسباب طهارت روح وصعود آن به سوی حق،معرفت صحیح است.

کلید واژه: تهذیب، نفس، سیر و سلوک ،گناه
ضرورت تکامل انسان وراهکارهای آن
فهیمه شفاعتی
چکیده
این مقاله، عهده‏دار بحث تکامل عرفانی انسان بر محور آموزه‏های قرآنی و مدار معارف اسلامی است. حرکت تکاملی انسان از «خود»؛ یعنی خود فطری و ملکوتی، رحمانی و فطری انسان آغاز می‏شود و با خدا یا دیدار الهی پایان می‏یابد. لازمه چنین حرکت استکمالی جوهری، فقرشناسی وجودی، بیداری و بینایی، درک و درد خدا داشتن، شریعت محوری، مجاهده مستمر با خواهشهای نفسانی و مراقبت کامل، حب الهی، بندگی خالصانه خدا، نوسازی معنوی مداوم، بازشناسی و بازیابی همیشگی، هدفشناسی و هدفداری است.

کلیدواژه:کرامت، بالندگی، عزّت، سعادت، انسان، اسباب کرامت، خداباوری.
نقش مردم درحکومت اسلامی
اعظم مقدومی
چکیده
مردم در مقام مشروعیت‌بخشی به ولایت فقیه در مقام ثبوت سهم ندارند؛ زیرا حاکمیت مطلق از آن خداوند است و فقط ولایت شخصی مشروعیت دارد که خداوند او را برای این مقام منصوب کرده باشد، اما منصوب الهی زمانی می‌تواند اعمال ولایت کند که دارای مقبولیت و پذیرش مردمی باشد. در غیر این صورت چون اعمال ولایت او بر مردم از روی اکراه است، ممکن نخواهد بود. مردم نیز اگرچه تکویناً مختارند که حاکمیت و حکومت خود را انتخاب کنند، تشریعاً به پذیرش حاکمیت الهی و ولی مأذون از سوی خداوند موظف‌اند و در صورت سرباز زدن از پذیرش حاکمیت ولی یادشده، معصیت کرده‌اند.

کلیدواژه: مشروعیت، ولایت فقیه، تشریع.

اثبات ولی فقیه از نظر عقل و نقل
مریم شریفی
چکیده
در عصر کنونی ای که ما در آنیم روزانه موضوعات مختلفی مورد بحث وگفتگو جامعه می شود حال برخی علمی برخی غیر علمی ، مذهبی و غیر مذهبی، هنری و غیر هنری و…اما با موضوعی کار داریم که دشمنان قسم خورده مان بر آن اند که اهمیت و جایگاه این مسئله را با ایجاد شبهات مختلف کمرنگ کنند و اگر هم بتوانند آن را از صفحه روزگار محوسازد چرا که زمانی که در مغرب زمین اندیشه ی جدایی از سیاست دین رواج داشت و دینتوانایی ‍پاسخگویی به مشکلات اجتماع را نداشت و این عدم توان از سوی سیاست مداران بهشدت ترویج یافته بود و همه ، هم این قضایا را پذیرفته بودند.

کلیدواژه : عقل ، نقل، ولایت فقیه.

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.