تأثیر تفکر توحیدی در سبک زندگی اسلامی

چکیده

اساسی­ترین  اصل اعتقادی که زیربنای تمامی علوم، ادراکات و افعال، و همچنین رفتار و خلقیات انسان بوده و برهمه شئونات گذاشته و آن­ها را به رنگ خود در ­می­آورد، اصل اندیشه توحید بر سبک زندگی در دو حیطه فردی و اجتماعی است. سبک زندگی از مفاهیم مهمی است که از گستره­ی وسیعی از رفتار انسان با خدا، خود ، اجتماع و حتی طبیعت را در برمی­گیرد که منشاء اندیشه توحیدی در تمام فعالیت­های فردی و اجتماعی انسان می­گردد و او را به هدف کمال مطلق رهنمون می­سازد.

اندیشه توحیدی بر سبک زندگی اسلامی آثار زیادی بر جای می­گذارد که منشاء اخلاق و رفتار انسان­ها در حیطه فردی و اجتماعی است. با استفاده از آیات و روایات در کُتُب توحیدی و اخلاقی مورد بررسی قرار می­گیرد.

فرد موحد در سایه اعتقاد و باور به اندیشه توحیدی در حیطه فردی از نظر عقاید، اخلاق، رفتار، روحی و روانی دارای نگرش واقع بینانه به زندگی، تقوا، عزت نفس، توکل، صبر، خوش بینی، اخلاص، تأدب به آداب الهی و امنیت و آرامش و … می­گردد. اجتماع دارای اندیشه توحیدی نیز می­تواند از مسیر کمال و سعادت در عرصه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی از قبیل آزادی معنوی مقدمه­ای بر آزادی اجتماعی، محبت و سرپرستی متقابل، تواضع و فروتنی، رابطه توحید و هنر، نظم و وحدت عمومی در میان جوامع، حبّ و بغض اجتماعی، انفاق و توسعه عدالت محوری برخوردار است.

کلید واژه ها: اندیشه توحیدی،سبک زندگی فردی،سبک زندگی اجتماعی،تأثیر

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.