بررسی خلقت بشر از دیدگاه امام حسین علیه السلام در دعای عرفه

چكيده :

انسان هميشه در تاريخ زندگي وحيات خويش به دنبال يافتن راه نجات و رستگاري از اين دنيا بوده است وفكر او به دنبال پاسخگويي به اين پرسش كه چگونه ميتوان زندگي ايده آلي دراين دنيا داشت تا به رستگاري رسيد .

نقش شناخت درزندگي ، مهم است وهر كس برمبناي نوع معرفت و آگاهي و باورهاي خود زندگي مي كند ، به داوري مي نشيند وعمل مي نمايد . دايره شناخت هم وسيع است ؛ مثل : خودشناسي ، خداشناسي ، نعمت شناسي ، …… و بسياري شناخت هاي ديگر .

انسان ، اين موجود  شگفت انگيز و اسرار آميز ، استعدادهاي گوناگوني دارد كه هر يك از آنها مي تواند به درجات بالايي برسد و اگر مواهب واستعدادها رابشناسد و آنها رابه كار گيرد و در مسير هدف خلقت از آنها بهره مند گردد ، گامي به سوي مقصد برداشته است .

هدف از خلقت انسان يكي ازمسایل بسيار مهم ودقيقي است كه از دريباز مورد توجه انديشمندان بشري بوده است . دليل اين توجه نيز ، نياز انسان ها به خودشناسي است . هر انسان آگاه در زندگي خود وظيفه دارد كه به خودسازي وشكر گذار نعمت هايي باشد كه در اختيار او قرار گرفته ؛ نعمت هايي همچون جسم توانا و روح پاك .

انسان به عنوان جانشين خداوند درزمين وظيفه دارد توانايي هاي خود را پرورش دهد و جسم و روح خويش را در رسيدن به خداي تعالي بخشد . براي رشد تعالي انسان و خودسازي عواملي لازم است تا انسان بداند چه هدفي براي خلقت بوده است .

امام حسين (عليه السلام ) در دعاي عرفه به همه  شگفتي آدمي از جمله مراحل وجودي مادي و هدفي كه در پيش دارد اشاره مي كند تا انسان قدر نعمت وجود را بشناسد وشكر خدا را به جا آورد.

كليد واژه : خلقت ، انسان ، توحيد ، عرفه

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.