موضوع: "اخلاق"

پندهای پیامبر اکرم ص به ابوذر غفاری

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA Styles DefLockedState="false” DefUnhideWhenUsed="true”
DefSemiHidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″
LatentStyleCount="267″>
UnhideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="heading 1″/>


-size: 14pt; font-family: 'B Mitra';" lang="FA">اي ابوذر! پندهاي مرا نگهداري كن تا در دو جهان سعادتمند گردي، اي ابوذر! بسياري از مردم در مورد دو نعمت مغبون هستند و از آن قدرداني نمي كنند، آن دو تندرستي و فراغت است.

 

اي ابوذر! پيش از آنكه پنج چيز به تو روي آورد، پنج چيز را غنيمت شمار: جواني را پيش از پيري، تندرستي را پيش از بيماري، توانگري را پيش از پريشاني، و فراغت را پيش از گرفتاري، و زندگي را پيش از مرگ.

 

اي ابوذر! مبادا به درازي آرزو، كارهاي شايسته را به تأخير افكني، زيرا كه تو اكنون داراي همين امروزي، اگر فردائي داشتي در آن نيز به مانند امروز باش، و اگر فردا نبود پشيماني امروز را نخواهي برد كه در آن كوتاهي كرده اي.

 

 

تهذيب نفس

 

«اگر خداي نخواسته در مركز علم خود را اصلاح نكرديد به هر جا كه برويد مردم را منحرف ساخته به اسلام و روحانيّت بدبين خواهيد كرد.»

«اگر شما درس بخوانيد ممكن است عالم شويد ولي بايد بدانيد كه ميان مهذّب و عالم خيلي فاصله است. هر چه اين مفاهيم در قلب سياه و غير مهذّب انباشته گردد حجاب زيادتر مي شود، در نفسي كه مهذّب نشده علم حجاب ظلماني است، علم نور است ولي در دل سياه دامنه ظلمت و سياهي را گسترده‌تر مي سازد.»

        امام خميني (دام ظلّه العالي)

نكته اخلاقي اززبان آيت الله جوادي آملي

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA ustify; text-justify: kashida; text-kashida: 0%; line-height: 150%; direction: rtl; unicode-bidi: embed;” dir="RTL">داکندوحال آنکه وقتي دراين ظرف هرنوع سريال وقصه‌اي ريخته شود نتيجه اش آنست که انسان ازمطالعه علمي خسته شده وحرف استادرانمي فهمد.

 



 

بهترين دل آنست که ظرفيت وشرح صدرپيداکندوحال آنکه وقتي دراين ظرف هرنوع سريال وقصه‌اي ريخته شود نتيجه اش آنست که انسان ازمطالعه علمي خسته شده وحرف استادرانمي فهمد.