برگزاری کارگاه پاسخگویی به شبهات ولایت فقیه

کارگاه پاسخگویی به شبهات پیرامون ولایت فقیه به مدت سه جلسه در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج)برگزار شد.ابتدا آقای دکتر مدامی تعریفی از ولایت فقیه ، جایگاه و حوزه اختیارات ایشان ارائه فرمودند و سپس به پرسش های طلاب در این زمینه پاسخ دادند.به نظر ایشان ولایت فقیه حامی مردم و مطالبه گر حقوق ایشان در مقابل دولت است و ایشان به لحاظ قانونی حیطه اختیاراتی دارند که عدول از آن نمی کنند.ایشان مطالبه گری را مهمترین عامل اصلاح مشکلات بیان نمودند.ایشان فرمودند:نقد مسئولین و مطالبه عملکرد احسن از آنها بهترین شیوه اصلاح شرایط موجود و بهترین راه ولایت مداری می باشد و برای تحقق این امر ،طلبه باید در حد ضرورت بر مسائل سیاسی ،جامعه شناسی و شیوه های ارتباط گیری و مخاطب شناسی اشراف داشته باشد. هر اقدامی بدون اشراف اجمالی بر موارد فوق نه تنها مفید نخواهد بود بلکه اثر منفی خواهد داشت. آقای دکتر مدامی در ادامه مباحث قبل بر لزوم مطالعه وظایف و اختیارات مقام معظم رهبری در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ،تأکید نمودند.ایشان فرمودند اگر هر فردی اختیارات قانونی مقام معظم رهبری را بداند هم خود کمتر دچار شبهه می شود و هم بهتر می تواند پاسخگوی شبهات دیگران باشد.دخالت مقام معظم رهبری در همه امور مخالف قانون اساسی و دمکراسی اسلامی است.در مواجهه با شبهات حتما باید منبع شبهه و سند آنرا جستجو کرد و بیشتر شبهات منشأ بی اساس دارند و غیر مستند هستند.

برگزاری کارگاه تبیین بیانیه گام دوم انقلاب در مدرسه علمیه حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف

برگزاری کارگاه پژوهشی «تبیین بیانیه گام دوم انقلاب» با حضور و سرپرستی «جناب آقای دکتر منظمی» در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف).
این کارگاه در روزهای 23 و 24 تیرماه 98 و به مدت چهار ساعت برگزار گردید. در این جلسات، دکتر منظمی بیانیه گام دوم اتقلاب را تحلیل فرامتنی کرده و از جنبه های ذیل بررسی نمودند:
- جنس بیانیه
- ساختار بیانیه
- چشم انداز بیانیه
- ویژگی زمانی بیانیه
- مخاطب بیانیه
این کارگاه به منظور آمادگی طلاب جهت ارائه مقاله با محوریت گام هفتم (عزت ملی و سیاسیت بین الملل) تشکیل گردید.

کارگاه مهدویت

کارگاه مهدویت با حضور خانم امین زاده ،هرهفته روز های چهارشنبه ،ساعت ۹/۳۰الی ۱۱،با ارائه مدرک معتبر ،

در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف برگزار می گردد.

جشن ولادت حضرت علی و امام جواد علیه السلام

جشن بزرگ ولادت حضرت علی علیه السلام و امام جواد علیه السلام روز سه شنبه،۹۷/۱۲/۲۱ در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف برگزار شد.


این مراسم شامل بخش های ذیل بود:


-قرائت قرآن کریم توسط خانم عبادی
-شعر خوانی و اجرا توسط خانم افراسیابی
- سخنرانی استاد میر شفیعی:ایشان ضمن تبریک ایام و تفسیر آیه مبارکه (کل یوم هو فی شان)،به شرح عظمت ماه رجب و اعمال آن پرداخته و سپس از شان و شخصیت والای حضرت علی علیه السلام و امام جواد علیه السلام سخن گفتند.
- مولودی خوانی توسط خانم سادات فرهی
-تقدیر از شرکت کنندگان در مسابقات
-پذیرایی از طلاب حاضر


معاونت فرهنگی

مراسم سوگواری شهادت امام هادی علیه السلام

راسم سوگواری ایام شهادت امام هادی علیه السلام روز یکشنبه ،۹۷/۱۲/۱۹،در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف برگزار شد.


این مراسم با مداحی خانم فانی تمدن و پذیرایی از طلاب همراه بود.

جشن میلاد امام محمد باقر علیه السلام

مراسم جشن و مولودی خوانی به مناسبت میلاد امام باقر علیه السلام روز شنبه،۹۷/۱۲/۱۸،در مدرسه حضرت ولی عصر عج الله تعالی فرجه الشریف برگزار گردید.


این مراسم با مولودی خوانی خانم رجبی و پذیرایی از طلاب همراه بود.

کارگاه آموزشی ایمنی و آتش نشانی

کارگاه آموزشی ایمنی و آتش نشانی روز شنبه،۹۷/۱۲/۱۸،با حضور مآمور ایستگاه آتش نشانی در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف برگزار گردید.
ایشان ابتدا انواع مواد سوختی را معرفی نموده و مثلث احتراق را تبیین کردند.
ایشان خاطر نشان کردند که در مقابله با آتش ابتدا باید توجه داشت که از چه ماده سوختی ایجاد شده و ثانیا با چه چیزی اطفاء می گردد.
در ادامه بیان کردند که :انواع خاموش کننده ها شامل آب ،کف و اسید کربنیک(co2) می باشد.
سپس ایشان به بیان موارد ایمنی منازل از قبیل ایمنی لوله بخاری و دیگر وسایل گاز سوز و همچنین چگونگی مواجهه با انتشار گاز در منزل پرداختند

و به سوالات طلاب در این زمینه پاسخ فرمودند.

مذمـت کار شبـانـه

براساس آموزه‌های قرآن، شب برای استراحت و خواب و نیز تهجد شبانه و نماز شب و ذکر و قرآن و روز برای کار و تلاش است. از این رو می‌فرماید: او کسی است که شب را برای شما لباس قرار داد و خواب را مایه استراحت و روز را وسیله حرکت و حیات! (فرقان، آیه 47)


و نیز می‌فرماید: خواب شما را مایه آرامشتان قرار دادیم و شب را پوششی (برای شما) و روز را وسیله‌ای برای زندگی و معاش! (نباء، آیات 9 تا 11)


در جای دیگر می‌فرماید: شب را، جز کمی، بپاخیز ،نیمی از شب را، یا کمی از آن کم کن، یا بر نصف آن بیفزا و قرآن را با دقّت و تأمّل بخوان؛ چرا که ما بزودی سخنی سنگین به تو القا خواهیم کرد، مسلّماً نماز و عبادت شبانه پابرجاتر و با استقامت‌تر است و تو در روز تلاش مستمر و طولانی خواهی داشت و نام پروردگارت را یاد کن و تنها به او دل ببند.(مزمل، آیات 2 تا 9؛ و نیز نگاه کنید: آیه 20)


آیات متعددی در قرآن براین تاکید دارند که مردم درروز دنبال روزی و فضل الهی بروند و شب را دنبال این معاش نروند، بلکه به استراحت و عبادت بپردازند.
بنابراین، تغییر این رویه چیزی به معنای تغییر سبک زندگی نیست که به طور طبیعی به سبب تغییر فلسفه زندگی است؛ زیرا کسی که فلسفه زندگی را از دریچه‌ای غیر از نقل معتبر و عقل سلیم می‌بیند و بر خلاف طبیعت انسان حرکت می‌کند، سبک زندگی‌اش نیز دچار دگرگونی می‌شود که جز ضرر و زیان به خود و اجتماع نیست. از این رو در برخی از روایات از حرمت کار شبانه به سبب ظلم به بدن سخن به میان آمده که موجب حرمت آن کار و به طور طبیعی حرمت کسب خواهد بود. دست کم باید گفت که چنین کاری اگر کسب محرم فقهی نباشد، موجب کراهت و در زندگی موجب بی‌برکتی می‌شود؛

البته امام صادق(ع) می‌فرماید: مَنْ بَاتَ سَاهِراً فِی کَسْبٍ وَ لَمْ یُعْطِ الْعَیْنَ حَظَّهَا مِنَ النَّوْمِ فَکَسْبُهُ ذَلِکَ حَرَام‌؛ هر کسی شب را در کسب باشد و بهره چشم از خواب را ندهد، کسبش حرام است.(کافی، ج 5، ص 127)


شخصی که به کار شبانه می‌پردازد، حداقل باید حق چشم را ادا کند و به استراحت بپردازد و با بی‌خوابی موجبات رنجش بدن و بویژه چشم را فراهم نیاورد که فرسودگی تن و روان را به دنبال دارد.


ممکن است کسانی به اجبار و ازسر ناچاری و ضرورت به کار شبانه مشغول باشند که این امر جزو موارد استثناست و سخن در این نوشتار متوجه عموم کسانی است که علاوه‌بر روز،تا پاسی ازشب نه از سرناچاری بلکه بنا به انگیزه‌هایی نظیر عادت، زیاده خواهی ، کسب مال بیشتر و غیره به کار می‌پردازند.

kayhan.ir

اعمال ماه رجب

اعمال ماه مبارک رجب

فضیلت و اعمال ماه مبارك رجب
ماه رجب و ماه شعبان و ماه رمضان شرافت زیادی دارند و در فضیلت آنها روایات بسیاری وارد شده است. از حضرت رسول (صلى الله علیه و آله) روایت شده كه: ماه رجب ماه بزرگ خدا است و ماهى در حرمت و فضیلت به آن نمى‏رسد و جنگیدن با كافران در این ماه حرام است و رجب ماه خدا است و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امت من است كسى كه یك روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودى خدای بزرگ می‌گردد و غضب الهى از او دور می گردد و درى از درهاى جهنم بر روى او بسته گردد.
از حضرت موسى بن جعفر(علیهماالسلام) روایت شده است كه: هر كس یك روز از ماه رجب را روزه بگیرد، آتش جهنم یك سال، از او دور شود و هر كس سه روز از آن را روزه بگیرد بهشت بر او واجب می گردد
.
و همچنین فرمود كه: رجب نام نهرى است در بهشت که از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‏تر است. هر كس یك روز از رجب را روزه بگیرد البته از آن نهر بیاشامد.

از امام صادق(علیه السلام) روایت است

كه حضرت رسول اکرم( صلى الله علیه و آله) فرمود كه: ماه رجب ماه استغفار امت من است پس در این ماه بسیار طلب آمرزش كنید كه خدا آمرزنده و مهربان است و رجب را “أصب” مى‏گویند زیرا كه رحمت خدا در این ماه بر امت من بسیار ریخته مى‏شود پس بسیار بگوئید: «أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ».

ادامه »

جلسه دوم بررسی شبهات ولایت فقیه

جلسه دوم بررسی شبهات ولایت فقیه با حضور آقای دکتر مدامی در مدرسه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف،

روز شنبه،97/12/11،برگزار شد.


ایشان ضمن پاسخگویی به سوالات طلاب مطالبه گری را مهمترین عامل اصلاح شرایط موجود بیان نمودند.

معاونت فرهنگی