ارتباط ایمان با عقل با تکیه بر آثار آیت‌الله جوادی‌آملی

یکی از مواردی که بسیاری از بزرگان و عالمان و متفکران برای رسیدن به پاسخ آن تلاش می‌کنند و ذهن آن‌ها را به خود مشغول کرده است چگونگی رابطه و نسبت میان ایمان و عقل است. از متفکران مسلمان که در این موضوع نقش مهمی دارند آیت‌الله جوادی آملی می‌باشد. در این پژوهش ارتباط میان ایمان و عقل بررسی شده است و سوالی که این پژوهش در تلاش است به آن پاسخ دهد این است که آیا ارتباطی میان ایمان و عقل وجود دارد؟

با توجه به نظر آیت‌الله جوادی آملی، ارتباط تنگاتنگی میان ایمان و عقل وجود دارد. از نظر این اندیشمند گرانقدر عقل نظری و عقل عملی از ارزش زیادی برخوردار است که می‎تواند انسان را برای رسیدن به سعادت و تقرب به خداوند متعال یاری نماید. این دو، ارکان و پایه‌های اساسی ایمان هستند و ایشان عقل و ایمان را به صورت امری ارادی بیان فرموده اند

که همانند ضیائی است که اسباب شناخت و پرستش ایزد متعال و درنهایت بهشتی شدن انسان را فراهم می‌نماید و حقیقت ایمان چیزی است که هم عقل آنرا می‌پذیرد و هم نفس به آن متخلّق است و هم اعضاء و جوارج به آن عمل می‌کند. و این ایمان حقیقتی است که باعث آرامش انسان می‌شود. او سعی کرده است با این نظریه به عظمت و ارزش ایمان و عق بپردازد و نیاز همه انسان‌های عاقل به دین را بیان کند. روش تحقیق در این پایان نامه، به صورت توصیفی و جمع‌آوری اطلاعات به صورت کتابخانه‌ای است.

 

کلیدواژه: ایمان، عقل، ارتباط ایمان و عقل، آیت‌الله جوادی آملی.

 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.