بازشناسی رفتارهای مثبت با محوریت سوره نور

چکیده :

رفتار، بخشی از حقیقت انسان است که از طریق آن زندگی انسانی خود را پیش برده ودر رسیدن به اهدافش،از آن کمک می گیرد. به صورت فطری برای همه افراد، اصل این مطلب که پاره ای از رفتارها مثبت و پاره ای منفی هستند قابل درک است. لذا  این تحقیق با توجه به آیات قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلامبه روش توصیفی- اسنادی از طریق گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای ، به بررسی مفهوم رفتارهای مثبت و تعیین شاخص و ویژگی های آن و بیان مصادیق این رفتارها در سوره نور گردیده است.

پس از بررسی آیات و روایات مرتبط با موضوع این نتایج حاصل شد: رفتار مثبت عبارتست از: هرگونه رفتار جوارحی و جوانحی که مطابق فطرت ، عقل و مورد تأیید شارع مقدس است، معیار و شاخص رفتار مثبت را علاوه بر فطرت و عقل ، اراده تشریعی خداوند (وحی) دانسته است. ایمان و اخلاص به عنوان دو ویژگی در رفتار مثبت شناخته شده است. از جمله مصادیق این رفتارها در سوره نور، عفت و حیا ،حجاب، ازدواج و … می باشد که در پژوهش حاضر به آنها پرداخته شده است.

 

کلیده واژه ها: رفتار، رفتار مثبت، عمل صالح، حیا و عفاف ، ازدواج .

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.