برگزاری جلسه چهاردهم مقدمات رد شبهه

پیوند: http://valiasr.whc.ir/

جلسه چهاردهم مقدمات رد شبهه با حضور استاد سلیمانی مقدم روز یکشنبه 95/08/09در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد .

در این جلسه مطرح شد برای شناخت نیازها لازم است ذاتیات هر مرتبه وجودی را بشناسیم و این شناخت وقتی کامل می شود تابرای هر مرتبه، نیاز، نوع تغذیه، فعالیت و نوع کاری که انجام می دهد، موانعی که باعث می شود این مرتبه مریض شود، هدف و مسیر را بشناسد.

برای شناخت نوع تغذیه و موانع از عقل و حکم کلی که می دهد استفاده می کنیم.

عقل قانون کلی را در مرتبه بدن، خیال و احساسات می دهد یعنی هر چیزی که به انسان آرامش، نشاط، تعادل، لذت، قدرت، تفکرو قدرت تصمیم گیری می دهد آن مطلب خوب است و باید برای به دست آوردن آن تلاش کرد زیرا آن عمل یا عکس العمل باعث رشد انسانی می شود و هر چه بیشتر انسان به خدا نزدیکتر می گردد.

اما اگر برای انتخاب و انجام عمل مطابق عقل و شرع و عرف عاقل تصمیم گیری نشود در این صورت استعداد انسان برای تجرد تام پیدا کردن و کامل شدن از دست می رود .

برای حرکت در این مسیر ما از قوه خیال آغاز می کنیم این قوه ذاتیاتی دارد که باید بشناسیم یعنی خیال تصویر بردار هر آن چیزی است که 5 حس ظاهری آن ها را درک می کند بعد این تصاویر را با هم تلفیق می کند البته این می تواند تلفیق مطابق خواسته های احساسات و یا جهت دهی های عقل باشد و بعد از این تلفیق نفس انسان خلق تصویری جدید می کند

این سه ذاتی قوه خیال به دو شکل می تواند ظاهر شود:

1. صحیح

2. به شکل مریض و افراطی و تفریطی

ان شاا… در جلسه اینده شکل افراطی و تفریطی و نوع تغذیه، موانع و هدف قوه خیال بیان می شود

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.