برگزاری سیزدهمین جلسه سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری درمدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج)

 

سیزدهمین جلسه سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری روز سه شنبه 94/11/13 در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) توسط آقای دکتر هوشنگی برگزار شد. ایشان به بحث درباره کتاب حماسه حسینی پرداختند وفرمودند تا مردم با امام حسین آشنا نشوند ظهور اتفاق نمی افتد قیام امام حسین مقدمه ظهور است واین اهمیت شناخت قیام امام حسین را می رساند.

 

94/11/13 جلسه سیزدهم

 

حماسه حسینی

 

ضرورت بحث :

 

1. ارائه الگوی مبارزه :

 

جریانهای متعددی با رژیم پهلوی مقابله می کردند و قویترین جریان ، جریان دینی به رهبری امام بودند ،اما جریانهای دیگری هم از جمله جریان مارکسیستی بودند که نوع نگاهشان در برابر رژیم پهلوی نگاه طبقاتی بود. یکسری جریان ها معتقد بودند که اسلام ومارکسیست را می توان با هم قاطی کرد.و جریان هایی مبارزه با پهلوی را از طریق مارکسیست امکان پذیر میدانستند وقائل بودند از طریق اسلام نمی توان با رژیم پهلوی مبارزه کرد و اسلام ابزار مبارزه با رژیم پهلوی را ندارد اما الان حرف از این اعتقاد نیست ولی عملش هست و شهید مطهری برای مقابله با این تفکر الگوی مبارزه ارائه می کند یعنی طرح بحث حماسه حسینی با این نگاه است که ما برای مبارزه با طاغوت الگو داریم و الگویمان قیام امام حسین است .گاندی رهبر هند که استقلال هند را از یوق انگلستان در آورد می گوید من زندگی حسین بن علی را ورق ورق خواندم و از آن برای استقلال هند استفاده کردم و این در حالی بود که گاندی یک فرد بودایی بود و به این معنی است که قیام امام حسین یک الگوی مناسب برای مبارزه با هر طاغوتی است.

 

2. تصویر جامع

 

حماسه حسینی یک ابزار صرف نیست ، بلکه علاوه بر اینکه الگو و ساختار و ابزار ارائه می دهد خودش هم محتوا دارد. برای همین شهید مطهری بیان می کند که قیام امام حسین (علیه السلام) نماد کامل اسلام است. و یکی از عوامل قیام امام حسین (علیه السلام) تبلیغ دین است.

 

3. مقابله با تفاسیر انحرافی

 

صالحی نجف آبادی در کتاب شهید جاوید نوشته که امام حسین(علیه السلام) به دنبال حکومت بود و این ادبیات در آرای کسانی که سر منشا وهابیت هستند هم دیده می شود مثل ابن تیمیه و شاگردش ابن کثیر و با این نگاه امام حسین(علیه السلام) را یک آدم دنیا طلب که قابل الگوبرداری نیست نشان می دهند.

 

4. نقش امام حسین در اداره جامعه اسلامی

 

امام حسین (علیه السلام) فقط الگو برای شهادت نیست، بلکه حسین بن علی(علیه السلام) باید در اداره جامعه نقش داشته باشد و برای تمام اقشار جامعه درس دارد.خداوند در قرآن می فرماید : “لقد کان لکم فی رسول الله اسوةحسنه” . عصمت پیامبر باعث شده که پیامبر اسوه حسنه باشد . همینطور هر کس عصمت داشته باشد اسوه حسنه است و قابل الگو برداری. امام حسین هم چون معصوم است اسوه حسنه است.امام حسین در کربلا با اینکه 72 یار بیشتر نداشتند که تقریبا نصف آنها از گروه دشمن به امام پیوستند در برابر 30 هزار نفر دشمن میمنه و میسره و قلب لشکر و پرچمدار درست کرد و آرایش نظامی طراحی کرد.وبا این کار به حرف پیامبر عمل کردند که می فرمود : ” رَحِمَ اللَّهُ اِمرَأً عَمِلَ عَمَلاً فَاَتقَنَه؛ رحمت خدا بر آن آدمی که کاری را که انجام میدهد، محکم‌کاری میکند”

 

رفتار امام حسین(علیه السلام) با خانواده اش و دغدغه ای که برای هدایت مردم داشت برای ما درس است .هیئت وعزاداریهای امام حسین نمی تواند سیاسی نباشد وعزادار امام حسین(علیه السلام) نمی توند به اهداف و مسلمانان دیگر بی تفاوت باشد و نمی تواند سکولار باشد و اگر باشد عزادار امام حسین(علیه السلام) واقعی نیست.

 

فکویاما میگوید : ما اگر بخواهیم شیعه را زمین گیر کنیم باید بال این پرنده را بزنیم این پرنده دو بال دارد یکی بال انتظار ویکی بال شهادت است.

 

5. سرمایه اجتماعی برای جامعه اسلامی

 

مهربانی مردم نسبت به هم در جامعه یک سرمایه است و الان این مهربانی در هیئت ها است و اگر از این سرمایه استفاده کنیم جامعه آماده پیشرفت می شود و رو به رشد می شود.

 

6. شخصیت دادن به مردم

 

زمانی امام حسین(علیه السلام) قیامش را شروع کرد و از مدینه به طور آشکارا و روز خارج شد کسی امام را یاری نکرد و از راه اصلی وارد مکه شد و چند ماه در آنجا مستقر شد ودرست ایام حج بر خلاف مردم که احرام می بندند از مکه خارج شد و در اینجا حدود1000 نفر با امام همراه شدند ولی چون به طمع حکومت با امام همراه شده بودند با شنیدن شهادت مسلم و شکستن بیعت توسط کوفیان، برگشتند. ولی بعد از به شهادت رسیدن امام حسین(علیه السلام) قیام ها پشت سر هم شروع شد و این قیام ها به این دلیل بود که امام با قیامش به مردم شخصیت داد.

 

افتخار ما این است که هر فرهنگ و تمدن و کشوری به کشور ما حمله کرده ولو اینکه قسمتی از کشور را اشغال کرده باشد ولی در فرهنگ ما ذوب شده است،چون فرهنگ ایرانی شخصیت دارد.

 

ما اگر بخواهیم جامعه را در برابر فرهنگ غیر، معصون نگه داریم یکی از مهمترین کارها این است که جامعه را با شخصیت کنیم ویکی از بهترین راهها برای شخصیت دادن به مردم وصل کردن جامعه به امام حسین(علیه السلام) است.امام علی(علیه السلام) می فرماید:” ای انسان تو قیمت داری و قیمتت بهشت است.” و آدمی که خودش را به کمتر از بهشت بفروشد بی شخصیت است.

 

7. جنگ نرم اسلامی(قدرت هوشمند)

 

امام زمان وقتی ظهور می کند ،خود را با امام حسین (علیه السلام) معرفی می کند. ظهور زمانی اتفاق می افتد که جهان احساس نیاز کنند وظلم را بشناسند . مقدمه آگاهی جامعه حسین بن علی است و اگر بخواهیم جهان را به سمت ظهور پیش ببریم و این کار از طریق مقابله با تمام استکبار عملی می شود، راهش این است که امام حسین در جهان شناخته شودو دقیقا استراتژی غرب این است که جلوی این انتشار را بگیرد.

 

همین بس که اهمیت حماسه حسینی در این حد است که مقدمه ظهور است.تا امام حسین در جهان شناخته نشود ظهور اتفاق نمی افتد.

 

فلسفه عزاداری

 

1. چرا عزاداری و گریه نه شادی؟ :

 

در مسیحیت برای به سلیب کشیده شدن مسیح شادی می کنند نه عزاداری.

 

پاسخ : شادی مسیحیت ریشه خرافی دارد:

 

1 – مسیح به سلیب کشیده شد تا خداوند گناهان امتش را ببخشد و اگر بگوییم به همین دلیل امام حسین (علیه السلام) کشته شد با این حرف فرهنگ گناه پروری ایجاد کرده ایم.

 

2- شهادت برای امام حسین(علیه السلام) و هر ولی خدا ،کمال است. ولی آیا برای اجتماع هم کمال است ؟خیر این یعنی اجتماع به چه انحرافی و فلاکتی رسیده است که توانسته نوه پیغمبر خدارا بعد از 50 سال از فوت ایشان به طرز فجیهی به شهادت برساند.و این شادی ندارد.

 

فرق گریه و خنده:

 

خنده بیش از حد روح را کدر می کند و گریه روح را صیقل می بخشد و بعد از گریه روح آزاد شده وشاد می شود .ویژگی جامعه امام حسین این است که عقل و احساس با هم جمع می شودوباید گریه را هدفدار کرد و نظم بخشید .

 

2. چرا دائما گریه کنیم؟:


 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.