مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) تهران
مقام معظم رهبری: طلبه باید منشا امید وشور ونشاط و تحرک باشد.
مقام معظم رهبری: طلبه باید منشا امید وشور ونشاط و تحرک باشد.
قرآن كريم از هنگام نزول تا هم اكنون، سرچشمه پيدايش و سرمايه پرورش بزرگترين و پاكترين روحها، بلندترين همتها و استوارترين ارادهها، عميق ترين افكار، عاليترين معارف، نغزترين ادبيات و دل انگيزترين هنرها در عرصههاي گسترده و حوزههاي گوناگون حيات فكري و فرهنگي و علمي و اجتماعي و ادبي و هنري مسلمانان در همه اكناف عالم و در پهنه تاريخ پرافتخار فرهنگ و تمدن اسلامي بوده است.
چیستی تعلیم و تربیت
تعليم در لغت به معناي، ياد دادن و آموزش است و در نظر ابتدائي، عبارت است از القاء موضوعي به ذهن شاگرد توسط استاد، تا شاگرد به تقليد از استاد، آن را ياد گرفته و تكرار کند. اما حقيقت تعليم ژرفتر از اين است و اگر دقت كنيم در مي يابيم كه تعليم ايجاد دگرگوني در متعلم و متحول ساختن او از حالت جهل به حالتي است كه موجب رشد عقلي و استقلال فكري شود.
در جائي ديگر ميفرمايد: «آيا مردم دانا يا مردم نادان برابرند».[2]
و «آيا كسي كه روان مردهاي داشت و ما او را زنده كرديم و برايش چراغي از معرفت و دانش ساختيم كه با روشنايي آن، ميان مردم زندگي ميكند، مانند كسي است كه با رواني مرده براي هميشه در تاريكي جهل و ناداني فرو رفته است؟»[3]
«در حقيقت کوري است كه از علم و فهم بيبهره است نه آن كس كه چشمش نميبيند».[4]
و حضرت علي ـ عـ ميفرمايد: دانش، زنده كننده جان آدمي و نوربخش خود و كشنده جهل و ناداني است.[5]
تعريف تربيت
تربيت در لغت، به معني پروردن، پروراندن، آداب و اخلاق را به كسي آموختن و نيز به معني پرورش بدن به وسيله انواع ورزش است[6] معني عام تربيت، پروراندن هر چيزي است به نحوي كه شايسته آن است و اين معنا شامل جمادات، گياهان، حيوانات و انسانها ميشود و نيز در مورد پرورش جسم و روح بكار مي رود.
تربيت از ديدگاه اسلام
با توجه به هدفهاي اسلام، تربيت عبارت از: به فعليت رساندن قواي انسان و استعدادهاي او و ايجاد تعادل و هماهنگي در آنها در جهت رسيدن به كمال مطلوب است. به عبارت ديگر، تربيت متخلّق شدن به اخلاق الهي و مؤدب شدن به آداب الله است. از نظر اسلام ابتدا بايد انسان و ابعاد وجودي و نيروها و استعدادهاي او را شناخت و آنگاه به تربيت او پرداخت و چون شناخت حقيقت ژرف و نامتناهي وجود انسان و ابعاد آن به طور كامل، براي انسانها مشكل است و نيز از سوي ديگر عقل و تشخيص آدمي توسط پردههاي غرايز و ماديات احاطه شده و خود قادر به برنامه ريزي و تهيه قانون کامل و جامع و تامين كننده صلاح و سعادتش نيست، بنابراين، خداي متعال برنامههاي تربيتي او را تعيين و توسط پيامبرش به انسانها ابلاغ کرده است.
قرآن مجيد ميفرمايد:« وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها ، فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها ، قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها ،
وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها؛ [7]
قسم به نفس و به خدائي كه آن را آفريده و پس از آن بديها و خوبيها را به او فهمانيده، رستگار كسي است كه خود را از زشتيها پاكيزه كند؛ و كسي كه در تربيت خويش كوتاهي كند از رستگاري بازمانده است».
در جايي ديگر مي فرمايد: «و لا تمدن عينيك الي ما متعنابه ازواجاً» [8]
به آنچه اصنافي از كفّار را به آن بهرهمند ساختيم چشم مدوز».
پيامبر اکرم ـ ص ـ فرمان داد ندا كنندهاي ميان مردم ندا كند: «من لم يتأدب باداب الله تقطعت نفسه علي الدنيا حسرات؛[9]
كسي كه به آداب الهي تربيت نشود و پرورش نيابد با غصه و حسرت بر دنيا جان ميدهد و از اين عالم ميرود».
*مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
پي نوشت ها:
[1].علق/ 1 تا 5.
[2]. زمر/ 9.
[3] . انعام/ 122.
[4] .حج/ 46.
[5] .غرر الحكم، حرف الالف، ص 54 و 68.
[6] .فرهنگ فارسي دكتر معين.
[7] .شمس/ 7 ـ 10.
[8] .طه/ 131.
[9] بحار الانوار، بيروت، موسسه الوفاء، ج 11، ص 348.
معارفی از کیهان
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط حوزه علمیه ولی عصر (عج) در 1396/07/20 ساعت 11:41:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |