مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) تهران
مقام معظم رهبری: طلبه باید منشا امید وشور ونشاط و تحرک باشد.
مقام معظم رهبری: طلبه باید منشا امید وشور ونشاط و تحرک باشد.
در آیات قرآن گاه از انسان چنان ستایش و تعریف و تمجید میشود که گویی انسان عرشالله است و همه هستی بر دوش او نهاده شده است؛ و گاه دیگر چنان نکوهش میکند که گویی پستتر از انسان وجود ندارد. خداوند همان طوری که در آیه 4 سوره تین از کرامت انسان و «احسن تقویم» او سخن به میان آورده و بر خود «تبارکالله» و آفرین میفرستد (مومنون، آیه 14؛ غافر، آیه، 64)، در آیهای دیگر از پستترین پستها یعنی «أَسْفَلَ سَافِلِینَ» سخن میگوید (تین، آیه 5) و همه انسانها را در خسران میبیند. (عصر، آیه 1)
راز این ستایش و نکوهش الهی نسبت به انسان چیست؟ خداوند در قرآن به این پرسش در آیات خود به تفصیل پاسخ داده است؛ یعنی همان طوری که درباره علل و عوامل ستایش و نکوهش دنیا سخن گفته، درباره راز تمجید و تکریم انسان از سویی و سرزنش و نکوهش او از سوی دیگر توضیح داده است.
از نظر قرآن، راز تمجید و تبریک و تکریم انسان در جنبههای معنوی و روحی او نهفته است؛ زیرا انسان تنها کسی است که مشرف به شرافت برخورداری از روح الهی شده (حجر، آیه 29؛ سجده، آیه 9)
و از علم کامل اسمای الهی برخوردارشده (بقره، آیه 31)
و ظرفیت قرار گرفتن در مقام خلافت الهی را یافته است (بقره، آیه 31)
و میتواند متاله و خدایی شده (بقره، آیه 138)
و در مقام مظهر ربوبیت الهی به عنوان ربانی قرار گرفته (آل عمران، آیه 19) و به پروردگاری ما سوی الله بپردازد و حتی فرشتگان را به سجده اطاعتی در آورد که بر اساس انباء اسمای الهی انجام میگیرد.(بقره، آیات 31 تا 33)
این نفس انسانی که از دامن خاک و نطفه بیارزش (قیامت، آیه 37) برآمده، در یک حرکت جوهری به مقامی میرسد که خداوند میفرماید: «ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ؛ سپس همان نطفه که استخوان با گوشت شده، را خلقتی دیگر دادیم. پس آفرین بر خداوندی که نیکوترین آفریدگان است.»(مومنون، آیه 14)
در حقیقت جنبههایی چون برخورداری از شرافت روح الله، علم الاسماء، خلافه الله ، امینالله (احزاب، آیه 32)
موجب کرامت و آفرین و بارک الله گویی خداوند شده است. این جهت در اصطلاح قرآنی و فرهنگ عرفانی اسلامی، جنبه امری و جهت امری انسان نامیده میشود.
اما اگر به جنبههای خلقی، یا همان دنیوی، مادی و کالبدی او توجه شود، انسان چیزی نیست؛ بلکه باید سرزنش شود؛ زیرا انسان اگر به این جنبه خود دل ببندد، سقوط میکند؛ چرا که از نظر قدرت و عظمت هیچگاه به کوه و آسمان و زمین نمیرسد. (اسراء، آیه 37؛ نازعات، آیه 27) همین نگرش و گرایش انسان به جنبه خلقی خودش، او را به سقوط میکشاند و در رده چارپایان (اعراف، آیه 179) بلکه خار و خاشاک (جن، آیه 15) و حتی سنگ خارا و آتشزنه دوزخ (بقره، آیه 24) قرار میدهد.
معارفی از کیهان
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط حوزه علمیه ولی عصر (عج) در 1396/12/12 ساعت 09:55:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |