روز معلم - شهادت استاد مرتضي مطهري(1358ش)

 

امام سجاد (علیه السلام):

وَ أَمّا حَقّ سَائِسِكَ بِالْعِلْمِ فَالتّعْظِيمُ لَهُ وَ التّوْقِيرُ لِمَجْلِسِهِ وَ حُسْنُ الِاسْتِمَاعِ إِلَيْهِ وَ الْإِقْبَالُ عَلَيْهِ وَ الْمَعُونَةُ لَهُ عَلَى نَفْسِكَ فِيمَا لَا غِنَى بِكَ عَنْهُ مِنَ الْعِلْمِ بِأَنْ تُفَرّغَ لَهُ عَقْلَكَ وَ تُحَضّرَهُ فَهْمَكَ وَ تُزَكّيَ لَهُ قَلْبَكَ وَ تُجَلّيَ لَهُ بَصَرَكَ بِتَرْكِ اللّذّاتِ وَ نَقْصِ الشّهَوَاتِ وَ أَنْ تَعْلَمَ أَنّكَ فِيمَا أَلْقَى إِلَيْكَ رَسُولُهُ إِلَى مَنْ لَقِيَكَ مِنْ أَهْلِ الْجَهْلِ فَلَزِمَكَ حُسْنُ التّأْدِيَةِ عَنْهُ إِلَيْهِمْ وَ لَا تَخُنْهُ فِي تَأْدِيَةِ رِسَالَتِهِ وَ الْقِيَامِ بِهَا عَنْهُ إِذَا تَقَلّدْتَهَا وَ لَا حَوْلَ وَ لا قُوّةَ إِلّا بِاللّهِ.

 (رساله حقوق امام سجاد (ع) حق آموزگار)

و اما حق استاد علم‏آموزت بزرگداشت اوست و حفظ احترام مجلس او و نيك گوش دادن به گفتارش و توجه به او و يارى دادن وى به سود خودت تا بتواند دانشى را كه نياز دارى به تو بياموزد، بدين گونه كه ذهن خود را كاملا مصروف او سازى و فهمت را به او پردازى و پاكدلانه به او دل دهى و چشمت را به روشنى تمام ، با ترك لذتها و كاهش شهوتها (و آرزوهايى غير از تحصيل دانش) بر او دوزى. و اينكه بدانى در هر چه به تو آموزد بايد فرستاده او باشى كه آن را به نادانان برسانى و بر توست كه اين رسالت را از جانب او به بهترين گونه‏اى به آنان برسانى و در اداى رسالتش به وى خيانت نكنى و چون آن (رسالت) را بر عهده گرفتى به نيابت او بپردازى. و لا حول و لا قوه الا بالله.

 

  • ثنا
    نظر از: ثنا
    1392/02/15 @ 09:18:47 ق.ظ

    ثنا [بازدید کننده]

    ممنون. یادآوری خوبی بود.

  • جلوه حکمت
    نظر از: جلوه حکمت
    1392/02/12 @ 11:31:05 ب.ظ

    جلوه حکمت [بازدید کننده]

    سلام
    خصوصی

    بنده وبلاگ شمارو لینک کردم. اگر تمایل داشتید وبلاگ مارو لینک بفرمایید

    http://jelveye-hekmat.blogfa.com

  • نظر از: یادگاری
    1392/02/12 @ 12:32:20 ب.ظ

    یادگاری [عضو] 

    سلام علیکم خ رحمتی عزیز!سلامی به شما و تمام دوستانی که با عشق و محبت در این وبلاگ زیبا زحمت می کشید. ممنونم از این که به وبلاگم سری زدید. واقعا خوشحالم کردید.منم به نوبه ی خودم این عید رو به شما تبریک میگم و بهترین ها رو براتون ارزو دارم .شاد و سعادتمند باشید. برام دعا کنید این روزا .
    بازم به سراغ ما بیایید مهربان

  • 5 stars
    نظر از: زهره جباری
    1392/02/12 @ 12:16:25 ب.ظ

    زهره جباری [عضو] 

    معلمی شغل نیست، هنر است، ذوق است، ایثار است، عشق است و فداکاری

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.