فن ترجمه 11

پیوند: http://valiasr.whc.ir/

نکته 11:

با توجه به قواعد و تمارینی که در باره صفت و موصوف گفته شد، مشاهده می­شود گاهی موصوف علاوه بر صفت، مضاف اليه هم دارد.

برای مثال در عبارت

«يَتَمَتَّعُ الجبَلُ بِمناظِرِه الجميلةِ و مُناخِهِ الجَيِّدِ»

کلمه «مناظر و مُناخ» موصوف و «الجميلة و الجيِّد» صفت آنها می­باشند ولی آنها علاوه بر صفت به ضمير «ه» نيز اضافه شده­اند. به اين گونه ترکيب­ها «ترکيب وصفی اضافی گفته» می­شود. اين دو ترکيب در فارسی به صورت «مناظر زيبای آن و آب و هوای خوب آن» ترجمه می­شود.

برای ترجمه اين ترکيب­ها به زبان عربی ابتدا مضاف و مضاف اليه نوشته می­شود بعد صفت مضاف آورده می­شود. چون در زبان عربی مضاف و مضاف اليه از هم جدا نمی­شوند. گاهی برای ترجمه اين ترکيبات مضاف و صفت به صورت ترکيب وصفی نوشته می­شود و مضاف اليه با حرف جرّ «لام» به دنبال آنها آورده می­شود. برای مثال «درخت کوچک خانه» به صورت «شجرةُ البيتِ الصغيرةُ» و «الشجرةُ الصغيرةُ للبيتِ» ترجمه می­شود.

و برای ترجمه از عربی به فارسی صفت بين مضاف و مضاف اليه واقع می­شود. برای مثال «شجرةُ البيتِ الصغيرةُ» و «الشجرةُ الصغيرةُ للبيتِ» هر دو به صورت «درخت کوچک خانه» ترجمه می­شوند.


تمرين 11: ترکيب­های وصفی اضافی زير را به عربی برگردانيد.

درختان بلند جنگل/ کتابِ ارزشمند من/ ديوان مشهور حافظ/ مقاله سياسی محمد/ برگ سفيد کتاب/ زندگی فرهنگی مردم/ خطبه­های گرانقدر امام/ مناطق شمالی کشور/ جمهوری اسلامی ايران/ انقلاب اسلامی ما/ نقش مهم ايران/ واحد مرکزی خبر.

درختان: الأشجار/ بلند: الباسِق و الباسقة/ جنگل: الغابة/ کتاب: الکتاب، جمع آن الکُتُب/ ارزشمند: القَيِّم و القيِّمَة/ ديوان: الديوان/ مقاله: المقالة/ سياسي: السياسيّ و السياسيَّة/ برگ: الورقة/ سفيد: الأبيَض و البيضاء/ زندگی: الحياة/ فرهنگی: الثقافيّ و الثقافيَّة/ مردم: النّاس/ خطبه­ها: الخُطَب/ گرانقدر: القَيِّم و القيِّمَة/ امام: الإمام/ مناطق: المناطق/ شمالی: الشمالي و الشماليَّة/ جمهوری: الجمهوريَّة/ اسلامی: الاسلاميّ و الاسلاميَّة/ انقلاب: الثورة/ نقش: دَور/ مهم: الهامّ و الهامَّة/ واحد: الوحدة/ مرکزی: المرکزيّ و المرکزيَّة/ خبر: الخبر و الأخبار

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.