مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) تهران
مقام معظم رهبری: طلبه باید منشا امید وشور ونشاط و تحرک باشد.
مقام معظم رهبری: طلبه باید منشا امید وشور ونشاط و تحرک باشد.
پیوند: http://valiasr.whc.ir/
نکته 2:
برای تشخيص جمله اسميه به ابتدای آن نگاه میکنیم. اگر با یک اسم شروع شده بود آن جمله اسميه است.
«محمدٌ طبيبٌ، هو مُدرِّسٌ، الأمينُ محبوبٌ، المُسلِمُ صادقٌ، معلِّمُ المدرسةِ مُخلِصٌ، طفلُ محمدٍ حزينٌ،
الطَقْسُ باردٌ، الکتابُ مفيدٌ، هؤلاء طلاّبٌ، الطلابُ أذکياءُ».
برای ترجمه این عبارات دو رکن آن يعنی مبتدا و خبر را ترجمه کرده به وسيله فعل ربطی «است» خبر را به مبتدا اسناد میدهيم. «محمد طبيب است، (فرد، شخص) امین محبوب است، مسلمان راستگوست، معلم مدرسه مخلص است، کودک محمد ناراحت است، هوا سرد است، کتاب مفید است، اینها دانشجو هستند، این دانشجويان با هوش هستند.».
تمام این جمله های اسميه برای اثبات خبر برای مبتدا آمده اند. بنابراین مثبت هستند.
برای منفی کردن یک جمله اسميه از فعل «ليسَ» يا از حرف «لا» استفاده میشود. گاهی نيز حرف «ما» بکار میرود. اگر جمله با فعل «ليس» منفی شود حرکت مبتدا تغير نمیکند ولی خبر منصوب میشود. «ليسَ محمدٌ طبيباً» و
هنگامی با «لا» منفی شود که بخواهیم دو خبر يا دو جمله را منفی کنیم. در اینصورت حرکت اعراب مبتدا و خبر تغير نمیکند و حرف «لا» تکرار میشود. «لا محمدٌ طبيباً و لا مُمَرِّضاً»، «لا الشَّمسُ طالعةٌ و لا القمرُ ظاهرٌ». اگر با «ما» منفی کنیم تغيری در اعراب رخ نمیدهد و یک جمله منفی میشود. «ما محمدٌ طبيبٌ».
اگر بخواهيم يک جمله منفی را به جمله مثبت تبدیل کنیم، با رعایت علامت اعراب ادات نفی را برمیداريم. «ليسَ محمدٌ طبيباًمحمدٌ طبيبٌ».
تمرين 2:
عبارات موجود در نکته 1 را با ادات نفی منفی کنید. عبارات منفی را دوباره مثبت کنید.
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط حوزه علمیه ولی عصر (عج) در 1395/08/02 ساعت 12:47:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |