مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) تهران
مقام معظم رهبری: طلبه باید منشا امید وشور ونشاط و تحرک باشد.
مقام معظم رهبری: طلبه باید منشا امید وشور ونشاط و تحرک باشد.
پیوند: http://valiasr.whc.ir/
نکته 6:
«لمّا» ظرف و به معنی «حين يا إذا» میباشد. اسم شرط غير جازم است و اختصاص به فعل ماضی دارد.
جواب آن اکثراً فعل ماضی و گاهی فعل مضارع يا جمله اسميه مقرون به «إذا فجائيه يا فاء» است.
فَلَمَّا نَجَّاكُمْ إِلَى الْبَرِّ أَعْرَضْتُمْ«الاسراء/ 67»
فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذا هُمْ يُشْرِكُونَ«العنكبوت/ 65»
فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ فَمِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ«لقمان/ 32»
فَلَمَّا ذَهَبَ عَنْ إِبْراهِيمَ الرَّوْعُ وَ جاءَتْهُ الْبُشْرى يُجادِلُنا«هود/74»
برخی از کلمات ابتدا بصورت نکره بکار میروند؛ ولی در عبارات بعدی درجهای از تعريف را کسب میکنند.
به همين جهت همراه «الف و لام تعريف» ذکر میشوند. به اين «الف و لام تعريف»، «أل عهديه» گفته میشود
و چون اسم محلَّی به آن قبلاً ذکر شده است «أل عهد ذکری» ناميده میشود.
اين کلمات ابتدا بصورت نکره سپس بصورت معرفه ترجمه میشوند.
تمرين 6:
داستان زير را ترجمه کنید. فعل و انواع فاعل، مبتدا و خبر را در آن مشخص کنيد. دوباره داستان را به عربی بنويسيد.
وَجَدَ فلاّحٌ في الشِّتاءِ ثُعْباناً، قَدْ يَبِسَ منَ البَردِ. فتَألَّمَ لحالِهِ و أخذَهُ،
و وضَعَهُ بينَ ثيابِهِ. فلَمّا أحَسَّ الثُّعبانُ بالدِّفْءِ، رَجَعَتْ إليهِ قُوَّتُهُ و وحشيَّتُهُ.
فَعَضَّ الفلاّحَ، و أفرَغَ في جسمِه السُّمَّ. فماتَ الرجلُ و هو يَقُولُ:
هذا جزاءُ مَنْ يَصنَعُ المعروفَ مع مَنْ لا يَستَحِقُّهُ.
لغات:
/ثُعبان: مار، جمع آن ثعابین
/ قد یَبِسَ من البَرد: از سرما خشک شده بود
/ تألَّمَ لِحاله: ناراحت شد از حال او أخذَه: برداشت او را
/ وضعَه بینَ ثیابه: قرار داد بین لباسهایش
/ ثِیاب جمع ثوب: لباسها
/ فلمّا أحَسَّ: پس هنگامی که احساس کرد
/ بالدِّفء: به گرما
/ رجعَت الیه قوَّتُه و وحشیَّتُه: برگشت به او قوت و وحشی گری او
/ عَضَّ الفلاحَ: گزید کشاورز را
/ أفرَغَ فی جسمه السُّمَّ: خالی کرد در جسم او سَم را
/ یَصنَع: عمل میکند، انجام میدهد
/ المَعروفَ: خیر و نیکی
/ لا یستَحِقُّه: استحقاق ندارد آن را، سزاوار آن نیست.
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط حوزه علمیه ولی عصر (عج) در 1395/09/01 ساعت 09:06:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |