مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) تهران
مقام معظم رهبری: طلبه باید منشا امید وشور ونشاط و تحرک باشد.
مقام معظم رهبری: طلبه باید منشا امید وشور ونشاط و تحرک باشد.
بر اساس آموزههای قرآنی، وفات به معنای «توفی انفس» و گرفتن تمام و کمال روان آدمی است. (زمر، آیه 42) پس مرگ فوت و نابودی نیست، بلکه وفات و گرفتن از سوی خداوند و فرشتگان مامور به توفی است؛ انسان با مرگ از دنیا به عالم برزخ و سپس قیامت میرود.(مومنون، آیه 100) پس گویی شخص با چشیدن مرگ (آل عمران، آیه 183) از خانهای به خانهای دیگر منتقل میشود: تنتقلون من دار الی دار
(بحار الانوار، مجلسی، ج 37، ص146).
از نظر قرآن، انسانها پردهای بر قلب خویش میکشند که نمیتوانند حقایق هستی را ببینند حتی اگر از حقایق جهان مادی و محسوس باشد؛ چه رسد که از حقایق جهان غیر مادی و نیمه مادی چون برزخ آگاه شوند؛ زیرا جهانهای دیگر با چشم دل دیده میشود نه با چشم سر. وقتی قلب، زنگار گرفته و یا پرده بر آن باشد، جهانهای دیگر برای او جهان شهادت نیست، بلکه جهان غیب میشود. اما این پرده برای همگان هنگام احتضار و سکرات مرگ کنار میرود. (ق، آیات 18 تا 20)
و انسان با حقایق هستی از جمله عوالم غیب آشنا میشود و آن را رویت میکند و با چشم دل و قلب درمییابد.
پس از مرگ این آگاهی بیشتر و بیشتر خواهد شد. از این رو، علمی که مردگان دارند، علم شهودی نسبت به همه عوالم است. آنان حتی از زندگان نسبت به دنیا و عالم شهادت و محسوس مادی دنیا نیز آگاهتر هستند. در روایت است: هنگامی که مسلمانان در جنگ بدر، بر مشرکان پیروز شدند و جمعی از بزرگان قریش به هلاکت رسیدند، پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) دستور داد جنازه دشمنان را در میان چاه بدر انداختند، سپس حضرت بر دهانه چاه ایستاد و به کشتهشدگان خطاب کرد و فرمود:
و شما همسایگان و معاصران بدی برای رسولخدا بودید، او را از خانهاش مکه، بیرون کردید.سپس همه با هم اجتماع نموده و به جنگ با او پرداختید، اکنون آنچه را که به من وعده داده است، دیدم که حق است. عمر بن خطاب گفت: ای رسول خدا! سخن با پیکرهائی که روح از آنها جدا شده، چه فایدهای دارد؟ رسول خدا فرمود: ای پسر خطاب! ساکت باش، سوگند به خدا که تو از آنها شنواتر نیستی و بین آنها و فرشتگان که با گرزهای آهنین آنها را بگیرند هیچ فاصلهای نیست مگر آنکه من صورت خود را این گونه از آنها برگردانم.(بحارالانوار، ج 6، ص 254.)
و در بعضی از روایات آمده: رسول خدا کنار دهانه چاه بدر، سران مشرک را که کشتهشده بودند، یکیک نام برد و فرمود: من آنچه را خداوند به من وعده داده بود دیدم و به حق یافتم، آیا شما هم به آنچه وعده داده شده بودید به حق نیافتید؟ یکی از حاضران گفت :ای رسول خدا آیا با مردگان سخن میگوئی؟ پیامبر (صلیالله علیه و آله و سلم) فرمود: سوگند به کسی که جانم در دست او است، آنها سخن مرا بهتر از شما میشنوند، ولی قدرت بر جواب دادن را ندارند.(احیاء العلوم، غزالی، ج 4، ص 423، کنزالعمال، هندی، ج 10، ص 377)
بر طبق آیات و روایات امامان معصوم(ع) در دنیا و آخرت نه تنها اعمال ما را میبینند، بلکه به نیات باطنی ما آگاه هستند و بر اساس آن در قیامت شهادت میدهند که عملی را به اخلاص انجام دادهایم یا با شرک و ریا و مانند آنها. خداوند میفرماید: و بگو هر كارى مى خواهيد بكنيد كه به تحقیق خدا و پيامبر او و مؤمنان (یعنی همان امامان معصوم) در كردار شما مینگرند؛ و به تحقیق به سوى داناى نهان و آشكار بازگردانيده مىشويد. پس شما را به آنچه انجام مىداديد، آگاه خواهد كرد. (توبه۱۰۵؛ روایات تفسیری)
آنان در جهان دیگر نیز نه تنها اعمال ما را میبینند و سخن ما را میشنوند بلکه توانایی پاسخ گفتن را دارند هر چند که کسانی که دلمرده و دل زنگار گرفتهاند نمیشنوند. در زیارت نامه امام رضا(ع) آمده است: إِنَّكَ تَسْمَعُ كَلَامِي وَ تَرُدُّ سَلَامِي؛ براستی سخنم را میشنوی و سلام را پاسخ میدهی.
(بحار الأنوار-ط موسسه الوفاء، العلامه المجلسی، ج100، ص295.)
معارفی از کیهان
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط حوزه علمیه ولی عصر (عج) در 1396/11/03 ساعت 12:51:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |