مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) تهران
مقام معظم رهبری: طلبه باید منشا امید وشور ونشاط و تحرک باشد.
مقام معظم رهبری: طلبه باید منشا امید وشور ونشاط و تحرک باشد.
و قال (علیه السلام): ازری بنفسه من استشعر الطمع و رضی بالذل من کشف عن ضره و هانت علیه نفسه من امر علیها لسانه.
و درود خدا بر او فرمود: آن که جان را با طمع ورزی بپوشاند خود را پست کرده، و آن که راز سختیهای خود را آشکار سازد خود را خوار کرده و آن که زبان را بر خود، حاکم کند، خود را بی ارزش کرده است.
انسان بر مبنای قوانین و دلیلهای فلسفی موجودی مجرد است و نیز بر مبنای قوانین و استدلالهای عرفانی تجلی حق است؛ و بر این مبنا که هر موجودی ذاتیات خود را ظاهر میسازد، پس تجلی هم باید ذاتیات اصل خود را ظاهر سازد، بنابر این اگر انسان تجلیی از حق است باید نمودی از بینهایت ذات حق در این انسان هم ظاهر شده باشد؛ و این بینهایت بودن در مراتب مختلف وجودی انسان خود را به شکلهای مختلف نشان میدهد، در مرحله و مرتبه احساسات این بینهایت خود را به شکل زیاده طلب کردن نشان میدهد، همه چبز میخواهد، هیچ حد و مرزی برای این دوست داشتن و خواستنش وجود ندارد، این یک حس طبیعی است که با کلام حضرت علی علیه السلام مؤدب میشود اگر این حس به حال خود رها شود نتیجه ای جز پست شدن و حقیر شدن در جمع چیزی را برایش به ارمغان نمی آورد، به همین دلیل
امیرالمؤمنین علیه السلام میفرماید: جان خود را با طمع نپوشانید که شما را پست میگرداند.
رضی بالذل من کشف عن ضره
آن که راز سختیهای خود را آشکار سازد خود را خوار کرده.
یکی از مسائل مهم هر انسان در زندگی نوع ارتباطی است که در زندگی با دیگران برقرار میکند؛ در ارتباط با دوستان و همنوعان، صحبت کردن جایگاه مهمی دارد، چه بگوییم ، از کجا بگوییم، چطور بگوییم چه نگوییم، چه چیزی را اگر بگوییم باعث میشود که ارتباط به جای اینکه محکم شود سست تر میشود؛
حضرت علی علیه السلام میفرماید:
در ارتباطات و صحبت کردنهای خود باب گله و شکایت را باز نکنید، از مشکلاتی که در زندگی پیش آمده است صحبت نکنید، اظهار عجز و ناتوانی نکنید، زیرا این نحو ارتباط و برخورد با دیگران باعث میشود که در نظر دیگران خوار شود.
مقایسه کردن خود با دیگران یکی از خصوصیاتی است که انسانها دارند وقتی فرد در ارتباط با دوستان و آشنایانش مشکلات، ناکامیها، زجرها و بدبختیهایش را با آب و تاب مطرح میکند نا خودآگاه شنونده شخص را با یک حالت ایدهآل و با خود مقایسه میکند و این مقایسه برای مخاطب دور بودن گوینده را از کمال زندگی واضح میکند و مطابق شخصیت مخاطب یک دیدگاهی در ذهن شنونده شکل میگیرد؛ اگر مخاطب متکبر باشد از دید بالا به این انسان نگاه میکند و مایی تحقیر میشود که این آدم چقدر بدبخت است و من از او بهترم و با دید حقارت به او نگاه میکند و این همان فرمودهی مولی الموحدین است که اگر رازت را و مشکلت را بگویی خوار میشوی!
و اما اگر مخاطب حسود باشد دوباره خود را مقایسه میکند و با یک دید تحقیری به گوینده مینگرد و او را ضعیف و پایینتر از خود مییابد و در این صورت هم باز باعث تحقیر متکلم میشود و نتیجه همان است که امیر المؤمنین علیه السلام فرمودهاند که بیان کردن ناملایمات و ناراحتیها باعث خواری میشود.
و اما اگر مخاطب خود کم بین باشد در این صورت هم وقتی نقص و ضعف شما را ببیند شاید در بعضی موارد برای برطرف کردن حس حقارت و خود کم بینی خود به نحوی با شما ارتباط برقرار میکند که خود را حلال مشکلات و بزرگ جلوه دهد و تو که گرفتار هستی همانند خودش تحقیر شده و مقصر نشان میدهد و این نوع از همهی انواع دیگر پر خطرتر است زیرا رسما شخصیت شما مبهم و خرد میشود و چیزی که شما نیستید و ندارید را به شما القاء میکند یعنی در این نوع ارتباط هم تحقیر و خوار کننده است. پس باز هم میرسیم به کلام حضرت علی علیه السلام که بیان سختیها و مشکلات به دیگران شما را خوار میکند.
اگر عزت نفس میخواهید باید دست از درد دل کردن بردارید و با صاحب مشکلات بیان سختیها را کنید و از او راه حل بگیرید
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط حوزه علمیه ولی عصر (عج) در 1395/11/28 ساعت 01:05:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |