کرسی های آزاد اندیشی از منظر مقام معظم رهبری

چکیده

        منظور از کرسی های آزاداندیشی نشستی است که افراد متخصص بتوانند آزادانه نظراتشان را مطرح کنند تا مورد تضارب آراء قرار گیرند و در نهایت موجب تولید علم شوند. امروزه از نیاز های مهم کشور رشد و تولید علوم خصوصاً تولید و تقویت علوم انسانی اسلامی می باشد، که موجب استقلال و اقتدار  کشور شده و راه تسلط و نفوذ بیگانگان را می بندد. برای رسیدن به تولید علم باید شیوه صحیح وصول به این مهم بررسی شود. از دیدگاه مقام معظم رهبری (دامت برکاته) دو اصل اساسی برای ثمربخشی کرسی ها وجود دارد: 1- رعایت شرایط برگزاری کرسی صحیح2- تجاوز نکردن از حدود

      شرایط برگزاری به دو دسته کلی تقسیم می شوند: الف – شرایط درونی ب- شرایط بیرونی    

       منظور از شرایط درونی، شرایطی اند که به ساختار کرسی ها یا ویژگی آزاداندیشان  برمی گردند و منظور از شرایط بیرونی افراد، گروه ها و ارگان هایی هستند که خارج از این جلسات در گسترش و رونق آزاد اندیشی نقش دارند.

 حدود نیز به دو دسته تقسیم می شود:1- حدود بیرونی 2- حدود درونی

       حدود بیرونی مربوط به جنبه خارج از نفس آدمی است و اغلب جنبه اجتماعی دارد اما حدود درونی ویژگی هایی هستند که در اثر وجود ملکه تقوا در نفس انسان، رعایت می شوند.

       از دیدگاه مقام معظم رهبری اگر در کرسی ها این دو اصل اساسی رعایت شوند، موجب تولید علوم موردنیاز کشور و ایجاد اقتدار وثروت ملی، تبدیل شدن کشور به قطب علمی و مرجعیت دینی و از همه مهم تر بیدار کردن عقل جمعی که یکی از مهم ترین عوامل زمینه ساز ظهور امام عصر (عج) است، می شود.

     کلید واژه: کرسی آزاداندیشی، اصول ومبانی کرسی آزاداندیشی، حدود آزاداندیشی

                                                                                         زهرا گلی – بهمن 94

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.