95/02/07 جلسه بیستم

امر به معروف و نهی از منکر

ریشه : حب و وداد دینی

رابطه محبت آمیز و وداد گونه آحاد مومنین و مومنات نسبت به همدیگر آنها را وا می دارد که امر به معروف و نهی از منکر

کنند.

وقتی خداوند می خواهد صحبت از ارسال پیامبران برای هدایت جامعه انجام دهد می فرماید: “و ارسلنا الیهم اخاه … ” لفظ اخاه را می آورد یعنی رابطه محبت آمیز است. و این خیلی در نحوه امر به معروف و نهی از منکر و خروجی آن موثر است.

اهمیت امر به معروف و نهی از منکر :

نظری

الف- آیات :

در آیات داریم “كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ ، شما بهترین امتید” به شرط اینکه “أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ
،امر به معروف  و نهی از منکر کنند". شرط اینکه امت ما ،امت خیر وسط و مطلوب باشد این است که امر به معروف و نهی از منکر کنیم .

میزان و ملاک سنجش اقوام ،جوامع و ملل در این است که چقدر پایبند امر به معروف و نهی از منکر هستند.

ب- روایات :

-        “سعادت امت ها در گرو امر به معروف و نهی از منکر است” یعنی اگر امتی می خواهد به سعادت برسد لاجرم باید امر به معروف و نهی از منکر کند و اگر امتی امر به معروف و نهی از منکر نکند دچار شقاوت می شود. در مثال تاریخی : قوم لوط ،ثمود و بقیه قوم هایی که دچار عذاب شدند، همه مردم گناه کار نبودند بلکه تعدادی از آنها گناهکار بودند و آنهایی که گنهکار نبودند هم عذاب می شدند چون آنها یا سکوت کردند یا راضی بودند.

-        در روایتی دیگر است که “اگر امر به معروف و نهی از منکر نکنید بَدان امت بر شما مسلط می شوند و دعای خوبان امت ،دیگر مستجاب نمی شود” امر به معروف و نهی از منکر در واقع سنت الهی است.

-        از این دست روایات زیاد داریم که  امر به معروف و نهی از منکر عامل امنیت کسب و کار حلال است.

ج- عقل :

عقل حکم می کند برای اینکه ارزشها پا برجا باشد و ضد ارزشها اجرا نشود و ارزشها و ضد ارزشها جایشان با هم عوض نشود باید امر به معروف و نهی از منکر اتفاق بیافتد و این از آن جهت است که امر به معروف و نهی از منکر یک امر درون دینی نیست.درست است که دین  امر به معروف و نهی از منکر را سازمان و ساختار داده ولی امر به معروف و نهی از منکر امری فراتر از دین است.نویسنده امریکایی به نام مایکل هوک کتابی دارد به نام امر به معروف و نهی از منکر.او دلیل نوشتن این کتاب را در مقدمه اینطور نوشته که یک روز در مترو فردی به یک زن تعرض می کند ولی کسی چیزی نگفت ومن به فکر فرو رفتم که چرا جامعه ما این طور شده و چه کار می شود کرد و رفتم دنبال جواب و دیدم آنچیزی که در اسلام به عنوان امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه عمومی است، این دوا و راه حل چیزی است که دیدم . و این خیلی مسئله مهمی است که در جامعه غیر دینی امر به معروف و نهی از منکر جایگاه دارد.

صفحات: 1·

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.