مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) تهران
مقام معظم رهبری: طلبه باید منشا امید وشور ونشاط و تحرک باشد.
مقام معظم رهبری: طلبه باید منشا امید وشور ونشاط و تحرک باشد.
حضرت علی علیه السلام در حکمت31 نهج البلاغه درباره شناخت پایه های ایمان میفرماید:
ایمان بر چهار پایه استوار است: صبر، یقین، عدل و جهاد.
صبر خود بر چهار پایه قرار دارد:شوق، هراس، زهد و انتظار.
آن کس که اشتیاق بهشت دارد شهوتهایش کاستی میگیرد. شهوت در اصطلاح به معنای طلب و میل به چیزی است، و هر چیزی که علاقهی داشتن آن وجود دارد و برخی اوقات برای بهدست آوردنش تلاش میشود. قوهای که تکفل این میل را دارد قوهی احساسات است که منبأ دوست داشتنها یا دوست نداشتنهای انسان است. این قوه نیز ذاتیاتی دارد که بواسطهی آنها تحریک میشود و البته تحریک بر سه نوع است یا تحریک افراطی است(حد خود و حد دیگران به زیاده خواهی شکسته شود) یا تحریک تفریطی است(حد خود و دیگران به کم خواهی شکسته شود) یا تحریک تعادلی است( همهی عکس العملها بر طبق عقل و شرع باشد).
بر طبق کلام امیر المؤمنین علیه السلام اگر بخواهیم ایمان داشته باشیم حتما باید یکی از ارکان آن که صبر است فراهم گردد و برای آنکه صبر تحقق پیدا کند، شوق نیز باید در شخص مؤمن بوجود آید و ایجاد شوق یعنی به دنبال خواسته ها رفتن کم شود،
البته خواستههایی که تعلق مرا به دنیای ناسوتی رشد میدهد یا مرا به این دنیا وابستهتر میکند و الا خواستههایی که به این دنیا اصلا تعلقی ندارد و انسان را به ملکوت و عالم اعلی حرکت میدهد خوب است و باید برای بهدست آوردن آن تلاش کرد.! لازم به ذکر است عمل در ظاهر یک چیز است اما با نوع نیت، عمل تغییر ماهیت میدهد، یک خوردن است که با دید مادیگری و رسیدن به دنیا عملی مزاحم رشد و بدست آوردن ایمان میشود و همان خوردن اگر با دیدن نیرو گرفتنی باشد که بواسطهی این نیرو انسانیتف اخلاص، خدایی بودنرد کند خوب است و خود خوردن باعث همر ایمان میشود. نمیشود انسان در طول زندگیش مدام دنبال میخواهم نمیخواهم باشد و ادعای ایمان و صبر داشتن هم بکند! نمیشود انسان از خواسته هایش برای بقاء دین دست برندارد و باز ادعای ایمان کند! نمیشود انسان در ارتباط با دیگران فقط به فکر رسیدن خود به خواستههایش باشد و رحم و گذشت و فداکاری ودلسوزی نسبت به دیگران نداشته باشد و باز ادعای ایمان و صبر نماید.
حضرت علی علیه السلام خود مصداق بارز این معنای شوق هستند که خداوند در سورهی دهر میفرمایند: علی علیه السلام و و خانوادهاش طعام خود را بخاطر حب به خدا به مسکین و اسیر و یتیم بخشیدند و این نهایت ایثار است که چیزی را که خود نیاز دارند به دیگران بدون هیچ چشمداشتی میبخشند. این بخشش، گذشت و ایثار ممکن نیست مگر با کنترل شوق و شهوت. ایمان حاصل نمیشود، صبر تحقق نمییابد مگر با گذشتن از خواستهها و کنترل آن هر چه بیشتر درجهی ایمان و صبر هم بیشتر می گردد.
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط حوزه علمیه ولی عصر (عج) در 1396/06/11 ساعت 09:13:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |