مرگ آگاهی شهدا از دیدگاه آیات و روایات

واژه مرگ  از مفاهیم عام و روشنی است که در منطق قرآن به عنوان یک امر وجودی و دریچه‌ای در انتقال انسان از جهان فانی به عالم باقی است. مرگ به عنوان یک حقیقت عینی دارای آثاری است که آگاهی ازآن انسان را در جهت تحصیل مرگ جمیل ( شهادت ) برمی‌انگیزد.

لذا در این تحقیق باتکیه برآیات و روایات، به روش توصیفی و کتابخانه‌ای به گردآوری اطلاعات درجهت بررسی مفهوم مرگ و مرگ‎‌آگاهی، جایگاه واهمیت شهادت ازنگاه دینی،شناسایی بهترین نوع مرگ وایجادبینش وگرایش در افراد درجهت کسب سعادت از طریق ذکر عوامل وآثار پرداخته شده است.

آنچه از تحقیق حاضر حاصل آمده این است که مرگ‌آگاهی به عنوان نوعی امتیاز برای انسان نسبت به پایانی محتوم که غفلت و نسیان از آن مانع دستیابی به کمال و سعادت است. لذا عواملی چون: فطرت، تقوای الهی، حجت الهی و انسان کامل، عبرت از تاریخ، اعتقاد به مبدا و معاد، مخالفت با هوای نفس، پرهیز از آرزوهای طولانی در کسب آگاهی نسبت به مرگ ( خصوصا رؤیت آن در زندگی شهدا) نقش داشته، و دارای تاثیراتی چون: تغییر بینش، رغبت بر  عمل صالح و بااخلاص، آرامش و تامین بهداشت روانی، سرگردان نشدن و هدفمندی حرکت، ظهور صفات کمال و فضائل اخلاقی، دوری از ستم وبی عدالتی و…. می‌باشد.

 

کلمات کلیدی: مرگ، مرگ‌آگاهی، شهید، عوامل، آثار

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.