معناشناسی واژه¬ی ودود در آیات و روایات

به بیان خداوند حکیم، سعی در فهم آیات قرآن کریم، وظیفه­ی هر انسان عاقلی است که در پی سعادت خویش است و با تفکّر و تأمّل در کلام الهی، می­توان به این­ مهم دست یافت. یکی از کاربردی­ترین و جدیدترین روش­ها در فهم قرآن، روش معناشناسی توصیفی است که به بیان معنای مفرد کلمه و هم­چنین واژگان مترادف، متضاد و هم­نشین دارد.

معناشناسی در این پژوهش، تحلیلی و به روش کتابخانه­ای صورت گرفته است و سعی شده است که از طریق معناشناسی توصیفی، واژه­ی ودود بررسی و رابطه­ی معنایی آن با مترادفاتش نظیر مودّت، صدیق، خلیل و ولایت بیان گردد. شناخت واژه­های هم­نشین نظیر غفور و رحیم که زمینه­ی رسیدن به نعمت و محبّت الهی را میسّر می­کند، اهمّیّت پیدا کرد تا به هم­ پیوستگی قرآن و اندیشه­ی نظام­دار بودن آن آشکار سازد و معنای جامع از ودود حاصل کند.

انسان­ها پیوسته در معرض انتخاب هستند و ممکن است از راه راست منحرف شوند؛چرا که تزکیه­ی نفس نکرده و خیر و رحمت الهی را نادیده گرفته­اند. واژگان متضاد با ودود، نظیر خصم، عدو و مبغوض، مواردی را که سبب دوری از مهر و محبّت الهی را بیان کرده و اهمّیّت شناخت آن مهم واقع شده است. در کلام الهی، هر جا سخن از کمالات، صفات نیک و پسندیده­ی پروردگار به انسان باشد، از ودود استفاده شده است. و با دقّت در واژه­های هم­خانواده، به این نتیجه رسیده شد که در غالب موارد ودود به معنای دوستی و محبّت به کار رفته است و در برخی موارد آرزو داشتن و طلب خیر کردن می­باشد.

هم­ خانواده ­ها چه در غالب اسمی و چه فعلی، از ذات الهی که سرشار از علاقه و محبّت خدا نسبت به بندگان است، سخن می­گوید

کلیدواژه­ها: معناشناسی ودود، واژة ودود، مترادف ودود، متضاد ودود، هم­نشین ودود، هم ­خانواده ودود

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.