پیرامون تـــــقوا

 

از امام صادق عليه السلام پرسيده شد : تقوا چيست ؟ ايشان فرمودند” ان لا يفقدك الله حيث امرك و لا يراك حيث نهاك"هرجا خداوند تو را فرمان داده است حضور داشته باشي و در جايي كه نهيت فرموده ديده نشوي.[1]

علامه جعفري در مورد تقوا چنين مي گويد: تقوا يعني نگهداري نفس از انحرافات و خطاهايي كه آدمي را به سقوط مي كشاند . اگر بخواهيم اين تعريف را با يك جمله ي فني بگوييم ، بدين شكل در مي آيد : تقوا عبارت است از صيانت تكاملي ذات ، جلوگيري شديد از برخورداري از استعداد انعطاف به طرف پليدي ها و خودكامگي ها و به فعليت رساندن استعداد اعتلاي ذات در مسير حيات معقول روبه جاذبه كمال مطلق است. اگر كسي به اين نوع صيانت ذات توفيق نيابد ، اولين چيزي را كه از دست خواهد داد هويت شخصيتي خويش است اين از دست دادن به آن معني نيست كه وجود او به عدم مبدل شود بلكه هويت شخصيت كسي كه خود را از تقوا محروم كرده است ، مانند ماده‌ي قابل انحلال در مايع در وسايل زندگي محلول مي شود و از فعاليت مي‌افتد . اين شخصيت كه همان نفس فطري اولي است كه در گذرگاه ابديت به ثمر رسيده و به وسيله‌ي تقوا ذات خود را با صيانت تكاملي براي ورود به لقاءالله در ابديت آماده كرده است[2].

آيه الله مصباح در كتاب رستگاران پيرامون لغت تقوا چنين گفته اند: “برحسب لغت هيچ تفاوت معنايي بين واژه هاي تقوا ، تقيه ، تقاه و اتقا وجود ندارد “. در قرآن نيز اين واژه ها به يك معنا به كار رفته است . هم چنين درصدر اسلام و تا ده ها سال اين كلمات بين مردم و مسلمانان نيز يك معنا بيشتر نداشت و از اين رو به جاي يكديگر استعمال مي شد . براي مثال در نهج البلاغه كلمه “تقيه” به معناي تقوا به كار رفته است ” فاتقوالله عبادالله تقيه ذي لب شغل التفكر قلبه"  پس اي بندگان خدا بترسيد ، مانند ترسيدن خردمندي كه فكر و انديشه [روز رستاخيز] دل او را مشغول ساخته است . اما به تدريج تغييراتي در معنا و مفهوم كلمه ” تقيه ” به وجود آمده و اين واژه اصطلاح خاصي در فقه پيدا كرده است . البته اين معناي اصطلاحي جديد با معناي لغوي بي ارتباط نيست[3].

 



[1]- جوادي آملي،ادب فناي مقربان،ج1،ص395.

[2]- علامه محمد تقي جعفري،تقواي الهي،ص19و32،دفتر نشر فرهنگ اسلامي.

[3]-محمدتقي مصباح يزدي،رستگاران،ص37،موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني،1387.

  • خسروی
    نظر از: خسروی
    1391/11/20 @ 09:52:47 ب.ظ

    خسروی [عضو] 

    مسابقه عکاسی حضور حماسی در راهپیمایی 22 بهمن
    علاقه‌مندان می‌توانند عکس‌های خود را با دوربین‌های دیجیتال، دستی و یا تلفن همراه و با موضوع حضور پرشور مردم از جمله جوانان، کودکان و سالخوردگان در این راهپیمایی دشمن شکن 22 بهمن از دو طریق
    1.ارسال به صورت الكترونيكاز طریق وبلاگ مدرسه به آدرس khadije-esfahan.womenhc.com بخش نظرات، ارسال فایل
    2. ارسال به صورت الكترونيك به ایمیل ارسال نمایند.

  • نظر از: بهرامی
    1391/11/20 @ 02:49:03 ب.ظ

    بهرامی [عضو] 

    بسم الله الرحمن الرحیم
    والفجر/ ولیال عشر/ و الشفع والوتر/ واللیل اذا یسر/ هل فی ذلک قسم لذی حجر
    شکر ایزد که به اقبال کله گوشه ی گل/ نخوت باد دی و شوکت خار آخر شد
    صبح امید که بد معتکف پرده ی غیب / گو برون آی که کار شب تار آخر شد
    بعد از این نور به آفاق دهم از دل خویش/ که به خورشید رسیدیم و غبار آخر شد
    فرارسیدن سی و چهارمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران یادآور
    به ثمر نشستن سال ها مجاهده و مبارزه ی ملت مسلمان ایران علیه استعمار و
    استبداد بر شما مبارک باد .

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.