تقوا

 

تقوا در قرآن از جايگاه ويژه اي برخوردار است به گونه اي كه از محوري ترين مفاهيم قرآني قرار گرفته است . به عبارت ديگر تقوا بيانگر دينداري شخص است كسي كه فاقد تقواست در حقيقت فاقد دين در مفهوم قرآني است از اين رو سخن گفتن از تقوا به معناي سخن گفتن از دينداري است و بيان راه هاي دست يابي در حقيقت دينداري است.آيات قرآني به تقوا چنان مي نگرد كه اگر كسي تقوا نداشته باشد نمي توان از او اميد عمل هنجاري و شخصيت سالم را داشت . شخصيت سالم در حوزه روان شناسي ، و انسان معتدل در حوزه جامعه شناختي كسي است كه به تقوا رسيده باشد زيرا تقوا از چنان دربردارندگي برخوردار است كه همه حوزه هاي اعتقادي و عمل فردي و اجتماعي را شامل مي شود .از اين رو قرآن بيان مي كند كه تبيين راه ها و زمينه هاي تحصيل تقوا از اموري است كه مي بايست از جانب خدا روشن و تبيين گردد.

” و ما كان الله ليضل قوما بعد اذ هدئهم حتي يبين لهم ما يتقون ان الله بكل شي ء عليم”1چون هدف اصلي خداوند از جعل احكام شريعت رسيدن به تقوي بوده نه تنها شرط پذيرش اعمال بلكه ملاك كرامت و برتري بندگان نزد خدا تقواست بر همين اساس قرآن به مخاطبان خويش تأكيد مي كند كه حق تقواي الهي را آن گونه كه شايسته ي اوست به جاي آورند تا بر اسلام از دنيا روند لذا  در نوشتار حاضر سعي شده تا راه هاي رسيدن به تقوا بر پايه ي آموزه هاي قرآني تبيين گردد.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.