چکیده مقالات طلاب سال 1388

چکیده مقالات طلاب ورودی 1388 مدرسه علمیه ولی عصر (عج) به توفیق الهی ، از بهمن ماه 1389 كه واحد پژوهش مدرسه علميه حضرت ولی عصر(عج) به طور رسمي وارد عرصه تلاش شد. ثمره اين همايش ها ارائه مقالاتي از طرف طلاب بود كه يا در كلاس روش تحقيق به عنوان كار درسي، یا به صورت مستقل تدوين شده بود.
طلاب ورودی
1388

اثبات عقلی ونقلی ولایت فقیه
ثریا اروجی
چکیده
برای اثبات ولایت فقیه نیاز به بیان دلایلی است که به مهمترین آنها در این مقاله اشاره شده که از نظر دلایل عقلی و نقلی ولایت فقیه را اثبات می کنیم و اشاراتی به این داریم که چرا یک جامعه نیاز به ولی و سرپرست دارد تا بتواند یک جامعه ای دور از هرج و مرج داشته باشند.

کلید واژه ها : ولایت ، ولی ، عقل ،ادله

خصوصیات یک حاکم دینی اسلامی
مژگان سادات علی آقایی
چکیده
حکومت و ولایت بنا به نظر اسلام مخصوص خدای متعال است و خداوند حاکمیت الهی را در بندگان برگزیده خود منسجم فرموده و همان ولایت الهی در ولایت ائمه(ع) مجسم شد و در دوران غیبت کبری هم به حسب حکم قطعی عقل و هم بر حسب ادله‌ی اسلامی، این ولایت مخصوص است به انسان دین‌شناس، عادل، بصیر به اوضاع زمان یعنی فقیه و در این که امروز شایسته‌ترین افراد برای حکومت فقیه جامع‌الشرایط است علی‌الاصول بین فِرَق اسلامی هیچ‌گو نه اختلافی نیست و همه قبول دارند که در هر شرایطی وقتی که ولی منصوب از قِبَل خدا نیست، وجود ندارد، آن کسی از همه شایسته‌تر است که به معیارهای اسلامی نزدیکتر باشد یعنی فقیه، جامع‌الشرایط، عادل، عالم و مخالف با هوای نفس یعنی همان چیزی که ما در قانون اساسی جمهوری‌اسلامی به عنوان ولایت فقیه شناختیم.
کلید واژه:علم واجتهاد،عدالت وتقوا،درایت ، تدبیر.
چیستی انسان
مژگان سادات علی آقایی
چکیده
خداوند بزرگ خاکی از قسمتهای گوناگون زمین از قسمتهای سخت و نرم و شور و شیرین و گردآور آب برآن افزود تا گلی خالص شد و با افزودن رطوبت چسبناک گردید که از آن اندامیخشکاندن ادامه داد تا زمان معین تا اندام انسان کامل گردید . آنگاه از روح خود درآن دمید تا بصورت انسانی زنده درآمد به انسان اعضا و جوارح بخشید تا در خدمت او باشد قدرت تشخیص به او داد تا حق و باطل رابشناسد و مزاج های گوناگون سردی و گرمی و… قرار داد سپس به فرشتگان فرمود که به او سجده کنید و همه سجده کردن بجز شیطان که غرور و خود بینی او را گرفت شقاوت و بدی براو غلبه کرد و به آفرینش خود که از آتش بود افتخار کرد و آفرینش انسان راپست شمرد.خداوند واجب الوجود است و دارای کمال مطلق و هیچ نقصی بر او متصور نمیشود درحقیقت آفرینش مخلوقات از وجود و سخاوت خداوند است.
کلیدواژه: انسان، خلقت، روح، گل
خلاصه ای از دروس مبادی
مژگان سادات علی آقایی
چکیده
نظر به اینکه مقاله فوق در رابطه با بخشی از مبادی العربیه می باشد و این کتاب به صورت عربی می باشد و استفاده از آن در مواقع ضروری برای طلابی که تسلط کافی به متن عربی ندارند سخت می باشد ، و هم مطالب ارائه شده در کتاب بالا است ، تلاش شد تا خلاصه ای از مطالب مورد نیاز در این کتاب را به صورت متن فارسی در اختیار طلاب عزیز قرار داده شود . باشد که مورد عنایت حضرت حق قرار گیرد .

شیطان
نرگس علی محمدی
چکیده
شیطان جزء اجنه بوده است و از آتش آفریده شده است و خداوند شیطان را از اول شیطان نیا فرید بلکه او موجودی از موجودات و مخلوقی از مخلوقات خداوند بوده است و به علت عبادات طولانی به درگاه خداوند همنشین و هم مرتبه با فرشتگان بود ولی بعد از نا فرمانی از دستور خداوند بر سجده بر انسان از صف فرشتگان طرد شد و ملعون تمامی موجودات گشت. نام شیطان از ابتدا شیطان نبود بلکه قبل از طرد شدن از درگاه الهی حرث (یا حارث) بوده ووقتی همنشین فرشتگان بوده است آن را عزازیل می نامیدند.شیطان دارای ذریه و اولادیست که برای گمراه کردن فرزند آدم از آنها کمک می گیرد و هر کدام از آنها کاری انجام می دهند مثل زوال،قفندر، رها، متکون،مذهب و ولهان. اینها از یاران شیطانند و آنها نیز هر کدام به خاطر کاری که می کنند این نامهای خاص را گرفته اند مثلا” زوال کارش دخالت در آمیزش و نکاح حرام است.
کلیدواژه: شیطان ، اجنه، آتش، رجیم، خلقت.
آسیب شناسی کتاب های هدیه های آسمانی
زینب رضایی
چکیده
اجتماعی شدن کودکان در مدارس از طریق دوستان،همبازیها،کلاس درس،معلم وسایر افراد در مدرسه صورت می گیرد.به این جهت بایدابتدا توجه خاص به کتابهای درس دینی داشت.اما رفتارهای دانش آموختگان نشانگر این است که بخش عمده ای از اهداف ، تحقق پیدا نکرده است. اهداف و سوالات تحقیق حاضر به شرح ذیل است:
-در متن و تصاویر کتاب دینی توجه به مبانی اخلاقی به چه میزان است؟
-در متن و تصاویر کتاب درسی موردنظرتوجه به هنجارهای اجتماعی به چه میزان است؟در متن و تصاویر کتب درسی دینی مورد توجه به مقوله علمی و آموزشی مفاهیم دینی تاچه میزان است؟

کلید واژه :آموزش، پرورش، تعلیم و تربیت،هدیه های آسمانی
گزارشی مجمل پیرامون فراما سونری درجهان
محبوبه نائب کبیر
چکیده
این گزارش در مورد بررسی سازمان فراما سونری و سیطره همه جانبه آن بر جهان است . و ضروری است پیش از آغاز بحث ،اشاره ای هر چند اندک به ریشه این واژه شود.
واژه فراماسون مرکب از واژه : ماسون به معنی بنّا وفری به معنی آزاد است که واژه مرکب فراماسون به معنی بنّای آزاد را تشکیل داده اند. فراما سونری تشکیلاتی منظم و جهانی است که برارکان دولت ها واکثر وجوه زندگی سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی جوامع سلطه یافته و بسیار آزادانه عمل می کند. در ادامه به ویژگی های این سازمان و سیطره آن برخی کشورها اشاره خواهیم کرد.

چکیده: فراماسون، بنا، جهانی.

برزخ
زهرا سادات ناجی
چکیده
آینده انسان، یکی از دغدغه های بشر است. با این که بسیاری از مردم فاقد قدرت پیش بینی و پیش گویی آینده کوتاه خود هستند، آینده پس از مرگ، هراس انگیزتر می نماید. این ناشناخته ماندن آینده، آدمی را چنان به هراس می افکند که به هر چیزی برای شناخت آن چنگ می زند.
البته هراس ازآینده از جهت تیرگی و تاریکی آن نیست، بلکه از آن جهت هراس انگیز است که اطلاعات و دانش کمی از آن دارد. در حقیقت ابهام آینده است که هراس دارد.انسان ها در طول تاریخ کوشیده اند تا به هر شکلی شده از آینده خود به ویژه آینده پس از مرگ اطلاعاتی به دست آورند. با توجه به مستند نبودن نقل قول ها در این زمینه، استناد به آیات و روایات تنها راه شناخت جهان پس از مرگ می باشد.
کلیدواژه : برزخ، آیات وروایات،عالم مثال،عالم ملکوت.
از دجال های دیجیتالی تا منبرهای مجازی
فاطمه ابوالحسنی
چکیده
تبليغ در لغت به معني رسانيدن است. و در اصطلاح رساندن پيام به ديگري از طريق برقراري ارتباط بمنظور ايجاد دگرگوني در بينش و رفتار او و بر سه عنصر اصلي پيام دهنده، پيام گيرنده و محتواي پيام مبتني است. و از آنجا که وظیفه هر مسلمان مخصوصا طلاب تبلیغ دین است، باید با توجه به شرایط زمان و مکان و توجه به شرایط، ابزار و محتوا انجام گیرد. یکی از ابزار های به روز بشر برای تبادل اطلاعات اینترنت میباشد که به سال 1389 و در ایران به سال 1371 باز میگردد.
سایت ها و وبلاگ ها نشریه های اینترنتی هستند که افراد با توجه به سلایق و روحیات به نشر و توضیع متون خود و یا دیگر منابع میپردازند که علاوه بر سهولت و ارزانی در ساخت آن میتوان به فواید دیگری چون آزادی عمل و عقیده، لینک،نظرات،آرشیو،جستجو و… اشاره کرد.
کلید واژه: اینترنت، طلاب، تبلیغ
غدیر معیار اطاعت
فاطمه ابوالحسنی
چکیده
هدف اصلى در اين نوشتار, غدير از دیدگاه اهل سنت است ، بيشتر مطالب اين تحقيق , از كتب معتبر اهل سنت است محلنقل هرحديث يا واقعه در كتابهاى مورد استناد, با ذكر مجلد هر صفحه تعيين , و دركتابنامه مشخصات هر كتاب از قبيل مؤلف , مترجم , ناشر, و تاريخ و محل نشر آمده است.
در مـواردى انـدك كه كتب اهل سنت از ذكر مطلبى غفلت كرده اند, به كتب معتبرشيعه مراجعه شده و آنها نيز همانندكتب اهل سنت به طور دقيق معرفى شدند در مواردى كهدر ذيل يك حديث بـه ذكـر يـك يـا چـنـد آدرس بـسنده شده , به اين معنا نيست كه آنحديث در مراجع ديگر يافت نمى شود, بلكه تنگى مجال باعث شده است كه به همينمقداراكتفا كنيم

کلید وا ژه : غدیر، اهل سنت ، امامت، امام علی علیه السلام
بررسی جایگاه فقهی و حقوقی کار خانگی زن
محدثه فتوحی
چکیده
خانواده نخستین کلبه هستی وشکوه آفریدگاری است .زن محوروتشکیل دهنده دولت عشق وصمیمیت ومهروراًفت درخانواده است .منزلت زن،منزلت خانواده است . زن باایمان وباتقوا،مدینه فاضله می سازد .زن ومرددرترازوی خلقت هردوبه یک اندازه مسئول وسازنده اند،کاستی ونقصان یکی دلیل بررجحان وبرتری دیگری نیست.

کلیدواژه : زن،فقه اسلامی،کارخانگی

تقابل زهد با خرید قسطی (لیزینگ)
محدثه فتوحی
چکیده
انتخاب اين نام امسال از سوی مقام معظم رهبری بسيار مدبرانه بود وبرای تحقق اهداف و دستاوردهای پيش روی اين جهاد مقدس ضروری است که ترويج فرهنگ صرفه جويی و قناعت، استفاده بهينه از منابع و گسترش فرهنگ كار و تلاش نهادینه شود. در این رابطه فرهنگی امروزه در ایران اسلامی باب شده است خرید قسطی است که می توان از آن به عنوان عامل رکود خانواده نام برد.
برای پی بردن به ارتباط لیزینگ و زهد و قناعت، به تعریف زهد و قناعت، ارزش و فوائد آن دو ازنظر حضرت علی(علیه السلام)، راه دستیابی به قناعت، پیام هایی در مورد قناعت و روایاتی در این باره پرداخته شده است.

کلید واژه: لیزینگ(خرید قسطی)، زهد، قناعت

طنز
سکینه بیدار
چکیده
در طنز هدف اصلی انتقاد است ؛انتقادی آمیخته به شوخی و ریشخند؛ گاهی مسائل به صورت عکس بیان می شود ، مثلا رذائل اخلاقی ، ستایش شده و فضائل اخلاقی مذموم قلمداد می شود.درواقع طنز فریادی که از نارسایی ها و ناهنجاری های جامعه دارد را پند گونه ابراز نمی کند بلکه در قالب های مزاح و شوخی به خورد مخالف می دهد.
نوشتار حاضر علاوه بر آشنایی مختصر با زیر شاخه های طنز ، اهمیت زیادی برای رعایت حریم طنز قائل است و آشنایی با آیات و روایات را برای رعایت خطوط قرمز الزامی می داند .

کلید واژه : طنز،هزل،هجو، فکاهه، لطیفه،مطایبه، طنزپرداز
اثبات عقلی و نقلی ولایت فقیه
سکینه بیدار
چکیده
انسان معتقد و مسلمان بعد از کسب رتبه ایمان و طی کردن اطاعت خدا و رسول و اولی امر در می یابد که به فرمان امامت پس از نبوت اصول دینش را جامعه عمل می پوشاند چه بسا از توحید و نبوت به امامت رسیده و وقتی امام دستوری می دهد در زمان غیبت افرادی با ویژگی های مذکور حاکمیت شما را بر عهده دارند وظیفه او همچنان اطاعت است فقیه جامع الشرایط توانایی اداره حکومتی را دارد که قریب به حکومت معصوم علیه السلام است و این امر مصلحت جامعه اسلامی را تامین می کند و واگذاری ولایت فقیه از جانب مردم مردود است

کلید واژه : حکومت ایده آل ، امنا الرسول ، خصانت ، عوائد ، توقیع شریف

جهاني شدن يا حكومت جهاني امام مهدي (عج)
مرجان ده آبادی
چکیده
عبارت معروف مارشال مك لوهان»،پرفسورمركزمطالعات رسانه هاي تورنتوومطرح كننده «دهكده جهاني»درسال 1964 پايه گذاري شد.دردنياي الکترونيک حوادث،اشياوموجودات دريکديگرفرومي روند،بايکديگررابطه پيدامي کنند،جدايي هاازبين مي رود،تمايزات فراموش ميگردد،شباهت هاخودنمايي مي کندوبدين ترتيب محيط جديدبوجودمي آيد. محيطي که مي توان آن رايک” دهکده جهاني ” نام گذاري کرد. وضعيت ونماي کلي جهان نیز، نشانگر اين است که خطر جنگ، فقر، نابرابري، پرخاشگري، سود جويي، ظلم وفساد وانحراف فراگير، به شدّت آن را تهديد مي کند وواحدهاي مستقل سياسي وبازيگران اصلي عرصه بين الملل، هر يک اقدامات خطر آفرين وبحران زا از خود بروز مي دهند. اين اضطراب والتهاب ونياز انسان ها به صلح وامنيت - به خصوص در جوامع اسلامي - زيربناي تشکيل حکومت جهاني اسلام، به رهبري مهدي موعود (عجل الله فرجه) است.
کلیدواژه: دهکده جهانی، مارشال مک لوهان، حکومت جهانی امام مهدی (عج)
ولايت فقيه
مرجان ده آبادي
چکیده
نظريه ولايت فقيه را حضرت امام خميني (ره) تببين نموده است و ” اكنون كه دوران غيبت امام (ع) پيش آمده و بناست احكام حكومتى اسلام باقى بماند و استمرار پيدا كند و هرج و مرج روا نيست، تشكيل حكومت لازم مى‏آيد. ولايت فقيه‏ دائره وجودي اين حكومت را بخوبي بيان مي كندزيرا اگر فرد لايقى كه داراى اين دو خصلت علم به قانون و عدالت باشد به پا خاست و تشكيل حكومت داد، همان ولايتى را كه حضرت رسول اكرم (ص) در امر اداره جامعه داشت دارا مى‏باشد؛ و بر همه مردم لازم است كه از او اطاعت كنند. پس ولايت فقيه‏ از امور اعتبارى عقلايى است و واقعيتى جز جعل ندارد؛ مثل اين است كه امام (ع) كسى را براى حضانت ، حكومت، يا منصبى از مناصب، تعيين كند. در اين موارد معقول نيست كه رسول اكرم (ص) و امام با فقيه فرق داشته باشد.
كليدواژه: ولايت فقيه، ولايت تكويني، ولايت تشريعي
اثبات ولایت فقیه از دیدگاه عقل و نقل
زینب نصور
چکیده
در جوامع کنونی حتی اجتماعات کوچک هیچ جامعه ای را نمی توان یافت که بی نیاز از رهبر یا مدیرباشند مگر جوامعی که قائل به هرج و مرج طلبی یا همان آنارشیسم هستند .بنابراین نیاز هرجامعه سبب میشود تا شخصی به عنوان حاکم از سوی همگان پذیرفته شود که میتواند از اهل کفر یا ایمان باشد.اما از آنجایی که شخص حاکم باید دارای تدبیرو دید اجتماعی سیاسی باشد و بتواند حکومت را براساس مصلحت اداره نماید و بدور از خطا و اشتباه باشد تنها یک شخص معصوم می تواند حاکمیت را برعهده داشته باشد اما در نبود وی باید شخصی عهده دار این امورباشد که بیشترین نزدیکی را به معصوم علیه السلام دارد ودر علوم دینی و اجتماعی و سیاسی قابلیت های ویژه را داشته باشد تا بتواند جامعه را در مسیرهای مختلف هدایت نماید و این شخص کسی جز ولی فقیه جامع الشرایط نمی تواند باشد.
کلید واژه: ولی فقیه، سیاست، اثبات،عقل، نقل
پژوهشی پیرامون غیـبـت
الهام خیام
چکیده
در این مقاله که شامل مسائلی درباره ی غیبت است به عنوان و اهداف آن می پردازد دراینجا غیبت را از جهت لغوی و اصطلاحی تقسیم بندی کردیم تا بیشتر با معانی آن آشنا شویم .غیبت مفهومی دینی ، اخلاقی وفقهی دارد که ازنظرعلما بخصوص حضرت امام ( ره) بیان شد .حکم غیبت ومقام وجایگاه غیبت دراحادیث مشخص است. غیبت ازبزرگترین گناهان است که مقایسه با زنا بدترین حالت گناه است چون هم حق الله است هم حق الناس است که باید دو طرف را راضی کند غیبت کردن مانند خوردن گوشت برادر مرده است. پس شنیدن غیبت هم به این حالت صورت می گیرید . غیبت فقط گفتاری نیست، بلکه ممکن است نوشتاری یا کرداری یا با اشاره باشد.به طور کلی هرحالت که باعث می شود فرد پشت کسی صحبت کند آنجا غیبت صورت می گیرید .
کلیدواژه : غیبت، اشدمن الزنا، گناه
الگوی آموزش دین در خانواده
مریم سادات روحبخش
چکیده
خانواده به عنوان رکن اصلی جوامع بشری والبته سرنوشت سازترین آنها همواره مورد توجه جامعه شناسان ومربیان امور تربیتی بوده است.این اجتماع کوچک قطع نظر از کارکرد روانی اش که کانونی آرامش زااست؛بستر ومکانی است که برای رفع نیازمندی های حیاتی وعاطفی انسان بناشده است.پرداختن به این بنای مقدس وبنیادین وحمایت وهدایت آن به جایگاه واقعی ومتعالی اش همواره سبب اصلاح خانواده بزرگ انسانی وغفلت از آن موجب دور شدن از حیات حقیقی وسقوط به ورطه هلاکت وضلالت بوده است. مقاله حاضر با تعریف خانواده و مورد بررسی قرار دادن تاریخچه ی آن و مشخص کردن جایگاه خانواده در اسلام و معرفی خانواده های برتر در قرآن و ویژگی های آنها ،و به چکونگی تربیت دینی فرزندان پرداخته است. و در پایان هم چند نکته را به عنوان نتیجه گیری بیان کرده است.
کلید واژه :خانواده ، دین ، تربیت ، اسلام ، قرآن
وظايف اختصاصي زن
زهرا نیتی
چکیده
منظور از اطاعت شوهر ايناست كه آن سري از دستوراتي را كه اسلام بر آن تأكيد كرده است. مثل : امور حقوقي،خانوادگي و اخلاقي.حال اگر خواسته مرد بر خلاف دستورات اسلام چه از لحاظ حقوقي،خانوادگي و اخلاقي باشد، زن مجبور به اطاعت از شوهر نمي باشد.به طور كلي، كار در منزل و اداره آن از وظايف زنمحسوب نمي شود، ولي از سنتهاي اسلامي است، كه زن آن را برعهده بگيرد. به نحوي كهپيامبر(صلی الله عليه و آله)، وظايف خانه را برعهده حضرت فاطمه (سلام الله عليها) وكارهاي بيرون منزل را برعهده حضرت علي (عليه السلام)قرار دارندپيامبر(صلیالله عليه و آله)در اين باره مي فرمايند : حق مرد بر زن اينست كه زن چراغ خانه راروشن كند، به تهيه غذا و آشپزي بپردازد، هنگام ورود شوهر از او استقبال كند، به اوخوش آمد بگويد .
کلیدواژه: زن، اطاعت، وظایف،
آشنایی با شیطان پرستی
الهه متین فر
چکیده
شیطان پرستی یکی از اعتقاداتی است که برخی به آن پیشینه هزاران ساله می دهند و دلیل آن را نیز پرستش هر موجود دارای قدرت توسط مردمان هزاران سال پیش و یا در نظر گرفتن دو خدای ضد هم یعنی خدای خیر و شر می دانند شیطان پرستی دنیایی را ترسیم می کند که هیچ روزنه امیدی برای آن متصور نیست به همین جهت شیطان پرستی را جهان تاریک می گویند . شیطان پرستی حقیقتی را جستجو می کند که در این جهان یافت نمی شود . خودکشی توجیهی اینگونه دارد اگر بپرسی چرا خودت را می کشی؟ پاسخ می دهد می خواهم به حقیقت برسم و حقیقت در این دنیا به دست نمی آید .عمده ترین نشانه شیطان پرستی را در تجاوز و قتل به ویژه در تجاوز به کودکان و نوجوانان به همراه قتل آنان باید دید..
کلیدواژه: شیطان پرستی، خودکشی، دو خدای ضدهم ، خیر و شر،قتل
برتری اسلام نسبت به ادیان دیگر
محبوبه باقریانی
چکیده
دین واژه ای عربی است که در لغت به معنای اطاعت و جزا آمده است و در اصطلاح به معنای اعتقاد به آفریننده ای برای جهان و انسان است و دستورات عملی دین نیزمتناسب با این عقاید می باشد . از این رو کسانی که به طور مطلق معتقد به آفریننده ای نیستند و پیدایش پدیده های جهان را تصادفی یا معلول فعل و انفعالات مادی و طبیعی می دانند بی دین نامیده می شودند اما کسانی که معتقد به آفریننده ای برای جهان هستند هرچند عقاید و مراسم دینی ایشان توام با انحرافات و خرافات باشد با دین شمرده می شوند و دین حق عبارت است : آیینی که دارای عقاید درست و مطابق با واقع بوده ،رفتارهایی را مورد توصیه و تاکید قرار دهد که از ضمانت کافی برای صحت و اعتبار برخوردار باشند . در میان انسانها انواعی از جهان بینی وجود داشته و دارد ولی همگی آنها را می توان براساس پذیرفتن ماوراء الطبیعه و انکار آن به دو بخش کلی مادی و الهی تقسیم کرد.
کلیدواژه: اسلام ، ادیان ،جهان بینی ،الهی ،مادی

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.