سیر و سلوک زن در پرتو آیات و روایات

پیوند: http://valiasr.whc.ir/

چکیده:

هر آنچه برای انسان در مسیر سیر و سلوک الی الله نیاز هست توسط دین مبین اسلام بیان شده است. هر مرد و زنی با ایمان خویش و عمل به دستورات اسلام، می­توانند به مقامات بلند معنوی دست پیدا کنند. در این سیر، فرقی بین زن و مرد وجود ندارد هر چند در مباحثی تفاوت­هایی بین زن و مرد هست ولی این تفاوت­ها باعث برتری یکی بر دیگری نخواهد شد و فقط برتری از جهت ایمان و عمل صالح خواهد بود.

زنی که سالک الی الله است، باید به وظایفش در تمام عرصه­های زندگی عمل کند تا بتواند سیر مطلوب را داشته باشد وگرنه با رشد یکی بُعدی، به منزل مقصود نخواهد رسید. وظایف زن در عرصه­های مختلف به وسیله آیات و روایات بیان شده است؛ البته در مسائلی که جزو مسائل مستحدثه است، یا باید خودش مجتهد باشد و یا به مجتهد جامع الشرایط رجوع کند، و در مسائلی که در منطقة الفراغ واقع می­شود باید به نظر ولی امر مسلمین در این زمینه عمل کند.

علاوه بر وظایفی که در حوزه فردی مثل عبادات برعهده زن است، وظایف دیگری در دو حوزه، خانوادگی و اجتماعی مطرح می­شود. در زندگی خانوادگی، او در جایگاه­های سه­گانهی فرزندی، همسری و مادری قرار می­گیرد، و در زندگی اجتماعی در حیطه­های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جامعه باید انجام وظیفه کند.

در این تحقیق، وظایف مختلف زن در عرصه­های خانوادگی و اجتماعی از آیات و روایات استخراج شده است و از نظرات امام خمینی رحمه الله و امام خامنه­ای حفظه الله استفاده گردیده است.

کلید واژه­ ها: زن، سیر و سلوک

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.