آرشیو برای: "دی 1396"

غیر قابل نقد بودن پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) در آیات و روایات

  در نهج‌البلاغه و کتاب کافی و امالی شیخ صدوق و… چنین نقل شده است که وقتی امیرالمؤمنین(ع) به پایان کلامشان در خطبه‌ متّقین رسیدند: فصَعِقَ هَمَّامٌ صَعْقَهًْ کَانَتْ نَفْسُهُ فِیهَا؛پس همّام بیهوش گشت و در آن بیهوشى جان داد. بعد از این قضیه… بیشتر »

نماز باران و کیفیت خواندن آن

وقتی رحمت الهی(باران) قطع شود و چشمه ها و قنات ها بخشکد و کمبود آب پدید آید، برای نزول رحمت الهی و آمدن باران، نمازمی خوانند. نام این نماز، نماز استسقاء، یا نماز باران است. این نیز، یک درس توحیدی و توجه دادن به قدرت و رحمت الهی است، زیرا در خشکسالی و… بیشتر »

ماه جمادی الاول

فضيلت و اعمال ماه جمادي الاول بسم الله الرّحمن الرّحيم جُمادی‌الاَوَّل یا جَمادی‌الاولی، پنجمین ماه سال هجری قمری است. جمادی‌ از ریشه ‌جمادا (جَمُدَ) به ‌معنای ‌انجماد، سرمای ‌سخت ‌و یخ‌ زدن‌ است. این ‌ماه‌ را از آن ‌رو جمادی ‌نامیده‌اند كه در زمان… بیشتر »

صبر و بردباری

خداوند متعال زندگی دنیا را چنان مقرر فرموده است که لذت آن همواره با رنج و کوشش همراه باشد. در این دنیا کامیابی بدون رنج، سلامتی بدون بیماری، شادمانی بدون اندوه، رفاه بدون دردسر، دیدار بدون فراق، وصل بدون هجران و آرامش بدون هراس وجود ندارد. اگر جز این… بیشتر »

پیام تسلیت رهبرانقلاب درپی جان باختن کارکنان کشتی نفت‌کش

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی حادثه تلخ و دلخراش جان باختن کارکنان کشتی نفت‌کش را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر معظم انقلاب سلامی به شرح زیر است: بسمه‌تعالی حادثه‌ی تلخ و دلخراش جان باختن کارکنان کشتی نفت‌کش بر اثر آتش‌سوزی و… بیشتر »

معناشناسی واژه¬ی سلام و مشتقّات آن در قرآن

فهم درست و دقیق واژگان قرآن نخستین و مهم­ترین گام در عرصه­ی فهم قرآن کریم است. یکی از پرکاربردترین و جدیدترین روش­ها در فهم قرآن، روش معناشناسی است که از منظر زبان­شناسی، دانشی است که به بررسی معنا می­پردازد. واژه­ی مورد بررسی در این نوشتار، سلام است.… بیشتر »

اهمیت ذکر در حال وضو

جرعه های معرفت-شرح حدیث معصومین (ع) در کلام رهبر انقلاب و کان فی وصیتّه (صلی‌الله علیه و آله) لعلیٍّ (علیه‌السلام): و علیکَ برَفعِ یدَیک فی صلاتکِ و تقلّبهُما، و علیک بالسؤال عند کلّ وضوء.[1] در وصیت پیامبر(ص) به امیرالمؤمنین(ع) آمده است: بر تو باد که… بیشتر »

27دیماه شهادت شهید نواب صفوی و فدائیان اسلام

نوّاب صفوی بنیانگذار اولین سازمان انقلابی مکتبی به نام «فدائیان اسلام» بود. این سازمان مکتبی راهگشای مبارزات مسلّحانه اسلامی به شمار می رفت و هدف از تشکیل آن استقرار حکومت اسلامی در ایران بود. شهید نوّاب به همراه شهید سیدّ محمّد واحدی، شهید مظفّر… بیشتر »

قرآن و جریان نفوذ

نفوذ به معنای رخنه است. در روان شناسی اجتماعی، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی و نظامی، این واژه یکی از کاربردی‌ترین اصطلاحات است. نفوذ اجتماعی، فرصتی است که هر کسی بر آن است تا آن را به نحوی برای خود به دست آورد؛ زیرا در این صورت دایره بده و بستان هایش افزایش… بیشتر »

26 دی ماه فرار شاه معدوم از ایران

26 دی ماه، یادآور فرار آخرین دیکتاتور پهلوی بود که آغازی بر پایان عمر 2500 ساله رژیم فاسد شاهنشاهی به حساب می آید؛ با فرار شاه از ایران، فصلی خواندنی و عبرت آموز از سرگذشت و فرجام حاکمان خودکامه پیش روی ملتهای ستمدیده به ویژه ملت مسلمان این مرز و بوم… بیشتر »

بهشتی فراتر از آرزوها

از نظر قرآن، هشت بهشت چنان است که نمی‌توان برای آن توصیفی کامل داشت؛ زیرا انسان نمی‌تواند به حقیقت آن برسد؛ درک انسانی محدود است و چون در عالم دنیا و ماده است گرفتار محدودیت‌های آن است. از این رو قرآن ضمن بیان مشابهاتی میان بهشت و زیبایی‌های دنیا به این… بیشتر »

فتنه و مصادیق آن

پرسش: براساس آموزه‌های وحیانی مفهوم فتنه را توضیح داده و مصادیق آن را نیز بیان کنید؟ مفهوم شناسی فتنه فتنه در معاني چندي به كار رفته است كه از جمله آنها بلايا، شكنجه و آشوب و اخلال در نظم اجتماعي است. قرآن به مسئله فتنه از جهات مختلفي پرداخته است؛ زيرا… بیشتر »

ضرورت التزام به قرائت قرآن در هر شرایط

جرعه های معرفت-شرح حدیث معصومین (ع) در کلام رهبر انقلاب کان فی وصیه النبی (صلی‌الله علیه و آله) لعلی (علیه‌السلام): و علیک بتلاوه القرآن على کلّ حال[1] در وصیت پیامبر اکرم (ص) به امیرالمؤمنین(ع): علی بر تو باد قرائت قرآن در هر حال. حضرت به تلاوت قرآن… بیشتر »

نگاه به پایین‌تر از خود رمز آرامش

جرعه های معرفت-شرح حدیث معصومین (ع) در کلام رهبر انقلاب فی‌الکافی، عن‌الصادق (علیه‌السلام) قال لحِمران بن أعین، یَا حُمْرَانُ! انْظُرْ إِلَى مَنْ هُوَ دُونَكَ فِی الْمَقْدُرَهًْ وَ لَا تَنْظُرْ إِلَى مَنْ هُوَ فَوْقَكَ فِی الْمَقْدُرَهًْ فَإِنَّ ذَلِكَ… بیشتر »

فعالیت های هفته پژوهش در سال 96

1. نقد مقاله با عنوان (راهکارها و موانع صبر). روز دوشنبه 96/08/04 2. نشست پرسش و پاسخ ( پاسخگویی به سوال : چگونه مبلغ خوبی در منزل برای همسر و فرزند خود باشیم .روز یکشنبه 96/08/21 3. نشست علمی ( شیطان و جن چیست؟ چگونه برای انسانها حاضر می شوند؟ ) .روز… بیشتر »

رسیدگی به خانواده مستأصل

با خورشید انقلاب(خاطراتی از رهبر معظم انقلاب) در سال 1374، خانمی به مطب من مراجعه کرد. کودک خردسالش نیز با وی بود. هر دو آنان بیماری سل داشتند. ناراحتی خانم بقدری بود که از حلقوم وی خون بیرون می‌آمد. من هر دو آنها را معاینه کردم و برایشان نسخه نوشتم.… بیشتر »

19دیماه 1356سال روز قیام مردم قم علیه رژیم شاهنشاهی

19 دی سالروز قیام خونین مردم قم است؛ همان روزی که در تاریکی استبداد و ستم روزنه ها را به سوی روشنایی گشود و روند انقلاب را به گونه ای شکل داد که طومار دو هزار و پانصد ساله نظام شاهنشاهی در مدت زمان کوتاهی در هم پیچیده شود. این روز بزرگ و به یاد ماندنی… بیشتر »

بصیرت سیاسی و تحلیل رخدادها در چارچوب اصول

  بصیرت سیاسی، به‌ویژه در زمان بحران‌ها و فتنه‌ها امری اساسی و رهایی‌بخش ملت‌هاست. هر جامعه‌ای که از بصیرت سیاسی برخوردار نباشد در تاب و تب بحران‌ها، ناتوان از شناخت موقعیت و ترسیم درست روش دستیابی به اموری است که هدف ایجادی جامعه می‌باشد. از این رو… بیشتر »

ولایت فقیه، ستون خیمه انقلاب و نظام اسلامی

متفکران و دانشمندان مسلمان از دیرباز بر این باورند که اسلام دینی جامع و جهانی و جاودان است، و پیروان خود را تنها به نماز و روزه و دیگر عبادت های فردی فرا نمی خواند، بلکه دیگر احکام از جمله امور اقتصادی، حقوقی و سیاسی را نیز مطرح می کند، این مطلب بیانگر… بیشتر »

روشهای تهیه و حفظ لقمه حلال

برای ثبات و پایداری در راه کسب حلال و تهیه لقمه پاک، راهکار هائی را از کلمات معصومین (علیهم السلام) بیان می کنیم: سفر برای کسب حلال علاء بن کامل یکی از یاران حضرت صادق (ع) روزی به محضرش شتافت و التماس دعا گفت، و اضافه نمود که: ای پسر پیامبر (ص) از… بیشتر »

فتنه‌هاي اجتماعي و ترفندهاي شياطين

آيت‌الله مصباح يزدي آنچه در پی می‌آید گزيده‌اي از سخنان آيت‌الله مصباح يزدي (دامت بركاته) در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم است كه در تاريخ 89/02/15 ايراد شده ودر آن به دیدگاه قرآن درباره تاکتیک‌های شیاطین در ایجاد فتنه در جامعه‌اشاره گردیده است. پيدايش… بیشتر »

توحید افعالی و تفکر قارونی

یکی از مباحث لطیف قرآنی، توحید فعل است. خیلی از مردم در این بخش گرفتار شرک هستند که ظلم عظیم است و خود نیز چه بسا نمی‌دانند.(لقمان، آیه 13) از نظر قرآن بسیاری از اهل ایمان نیز به همین شرک خفی و اخفی گرفتار هستند: وَمَا یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللَّهِ… بیشتر »

13 دیماه1367 .ش. سال روز ابلاغ پیام امام خمینی (ره) به گورباچف

از مهمترین اقدامات سیاسی در دهه های اخیر، ارسال پیام حضرت امام به گورباچف است. ایشان با درایت و هوشمندی و با اتکاء به تعالیم وحی در پیامی به گورباچف، فراتر از تحلیل های سیاسی روزمره و معمول به ترسیم این رویداد و حوادث آینده آن و نیز به تبیین غنای فرهنگ… بیشتر »

برگزاری جلسه دفاعیه

روز دوشنبه 96/10/11 جلسه دفاعیه خانم شریفی در مدرسه حضرت ولی عصر(عج) برگزار شد . موضوع پایان نامه، معنا شناسی واژه سلام و بررسی آن در قرآن می باشد که استاد راهنما خانم ارفع و داوری این پایان نامه را خانم خدایی برعهده داشتند که این پایان نامه با نمره 20… بیشتر »

برگزاری شورای پژوهشی

روز دوشنبه 96/10/11 جلشه شورای پژوهشی ساعت 8 صبح در مدرسه حضرت ولی عصر(عج) برگزار شد. در این جلسه موضوع و طرح اجمالی چند نفر از طلاب مطرح شد که تعدادی از آنها پذیرفته شد. بیشتر »

قناعت منبع کفایت و زیادت

بررسی راهکار رسیدن به آسایش و آرامش در زندگی انسان در زندگی اجتماعی در شرایط و موقعیت‌هایی قرار‌می‌گیرد که باید خود را تعریف و بازتعریف کند، زیرا بدون تعریف خود نسبت به موقعیت نمی‌تواند کنش و واکنش درستی بروز دهد. یکی از مسائلی که نیاز به تعریف و… بیشتر »

شرکت در مراسم نهم دیماه

روز شنبه 96/10/09 طلاب مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) به همراهی معاون پژوهش به مصلی رفتند و در راهپیمایی این روز شرکت کردند. بیشتر »

نهم دیماه پیوند عاشورائی امام و امت

حماسه نهم دی خط بطلانی شد بر پندارهای غلط و خیال های باطل کسانی که تصور می کردند که رهبری از پشتوانه مردمی برخوردار نیست و با همین توهم تمام توان خود را در شکستن خیمه انقلاب بکار بردند. اما زهی خیال باطل، امت حزب الله یک بار دیگر اعلام کرد که همچنان… بیشتر »

دهم ربیع الثانی رحلت حضرت معصومه سلام الله علیها

بانوی اهل قم، فاطمه ثانی، همچون نگینی درخشان در آسمان ایران می درخشد. به مناسبت وفات فاطمه معصومه سلام الله علیها موضوعاتی در این باره ارایه شده است. بعد از فاطمه زهرا سلام الله علیها از جهت گستردگی شفاعت، هیچ کس و حداقل هیچ بانویی به شفیعه محشر، حضرت… بیشتر »

راه‌های سلوک و خودسازی از زبان آیت‌الله بهجت

آنچه درپی می‌آید برگزیده‌ای از دستورالعمل‌های عرفانی و اخلاقی در قالب پرسش وپاسخ از آیت‌الله بهجت(ره) است که برای علاقه‌مندان به سیروسلوک و تهذیب نفس و رسیدن به مدارج بالای عرفانی راهگشا خواهد بود. این مطلب را به نقل از ماهنامه مکتب اسلام شماره 662… بیشتر »

خورشید یازدهم، ولادت امام حسن عسکری علیه السلام

حضرت امام حسن عسگری(ع) به روایت مشهور در هشتم ربیع الثانی در سال 232 هجری قمری در مدینه متولد شدند. ایشان در سال 235 ه . ق که چهارساله بودند، با پدر بزرگوارش امام هادی علیه السلام به سکونت در سامرا مجبور شد و حدود نوزده سال با پدر خویش در این شهر ساکن… بیشتر »

با خورشید انقلاب(خاطراتی از رهبر معظم انقلاب)

واکنش در برابر سؤالات و اشکالات نوع تدریس رهبر انقلاب جالب توجه است. بالاخره ممکن است که در میانه درس کسی سوالی بپرسد که چه بسا بی‌ربط و نابجا باشد. این موضوع همیشه در درس‌های حوزوی اتفاق می‌افتد. اتفاقا یکی از جذاب‌ترین بخش‌های درس نیز همینجا است که… بیشتر »

سال روز ولادت حضرت عیسی مسیح علیه السلام

حضرت عیسی علیه السلام از پیامبران بزرگواری است که نامش در قرآن کریم، با فضیلت و عظمت همراه گشته و به عنوان عبدالله، کلمه خدا، روح خدا و تأیید شده به روح القدس مفتخر گشته است. در 45 جای قرآن نام عیسی آمده و در چند جا با لقب مسیح از آن حضرت یاد شده است.… بیشتر »

اسرار شب و وقت سحر

خداوند متعال در قرآن کریم با تعابیر جامعی تقوی را یاد کرده است. یکی از این تعابیر «توشه» می‌باشد: «وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزّادِ التَّقْوى». معنی «توشه» آن است که زندگی و عالمی با ویژگی‌های خاص در پیش روست و باید اسباب و آلات آن را در این دنیا… بیشتر »

آبروی ری ، حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام

حضرت عبدالعظیم حسنی قدس سره از مشهورترین امامزادگان مدفون در ایران است؛ عصر امام رضا و امام جواد علیهماالسلام را درک نمود و ایمان خود را بر امام هادی علیه السلام عرضه کرد. مقام معظم رهبری در سخنی جالب، او را «آبروی ری» می‏ خوانند و می‏ فرماید: «..جناب… بیشتر »