آرشیو برای: "فروردین 1396"

احکام انتخابات

ایا شرکت نکردن در انتخابات حرام است؟ اگر به خود مسأله انتخابات از زاویه قانونی نگاه کنیم باید بگوییم خیر، زیرا اصل انتخابات یک «حق» است و حق تکلیفی بر گردن صاحب حق نمی آورد. مثلاً بنده حق استفاده از ماشینم را دارم ولی این حق، استفاده از ماشینم را بر من… بیشتر »

مولفه های ارتباط (اجزاي پيام)

ديويد برلو يكي از متخصصان علوم ارتباطات پيام را يك توليد علمي و فيزيكي از منبع كدگذار مي داند و معتقد است وقتي ما صحبت مي كنيم، كلام ما يك پيام است همان طور كه نوشته ي ما، اشاره اي كه مي كنيم، حالتي كه در صورت ما ديده مي‌شود، همه اين ها پيام هستند. [1]… بیشتر »

ذکر جمیل سعدی در کلام رهبر انقلاب

اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی رهبر معظم انقلاب در میان اهالی فرهنگ از پیش از انقلاب شناخته شده بودند. حضور ایشان در میان اهالی ادب و فرهنگ و بیانات ایشان در خصوص شعر و ادبیات، ایشان را به عنوان صاحب نظری در میان خواص ادبیات معرفی کرده است. اشتغالات… بیشتر »

اولین جلسه شورای پژوهشی در سال 96

روز دوشنبه 96/01/28 جلسه شورای پژوهشی در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) تشکیل شد در این جلسه موسس مدیریت معاون پژوهش و اساتید محترم شرکت داشتند وطی بحث و گفتگو موضوع و طرح اجمالی و طرح تفضیلی چند نفر از طلاب پایه پنجم تصویب شد.در این جلسه اساتید محترم… بیشتر »

ویژگی‌های نیروهای مسلح از دیدگاه قرآن

جامعه انسانی، نظامی ساده و در عین حال پیچیده است. افراد یک جامعه لازم است تا نقش‌های متفاوت را بگیرند تا خانواده بزرگ به بهترین شکل ممکن، نیازهای متقابل را بر‌آورده سازد. بر این اساس، هر فرد از جامعه با توجه به مهارت‌ها و ظرفیت‌های خود، نقشی را به عهده… بیشتر »

مکالمه حضوری درس 5

  ترجمه مکالمه 4: سمير: سلام عليکِ يا سميرةُ أختي العزيزة سميرة: عليکَ السلام يا سمير أخي العزيز سمير: متی وصلتِ إلی البيتِ؟ سميرة: وصلتُ قبلَ ساعةٍ سمير: مع مَن جئتِ؟ سميرة: جئتُ مع رفيقاتي جميلةُ، نُهی و سُعاد. و أنتَ مع مَن جئتَ؟ سمير: أنا أيضاً جئتُ… بیشتر »

برگزاری جلسه6 سبک زندگی اسلامی با استاد خانم چینی چیان

روز یکشنبه 96/01/27ششمین کلاس اخلاق با سرکار خانم چینی چیان در سال تحصیلی 96-95 برگزار شد. موضوع این جلسه: درکل چند مورد از دیگر پیش نیازهای زندگی ،شاکر بودن راضی بودن داشتن عزت نفس نداشتن تکبرنبود غیبت در زندگی نبود تهمت… ما تکبر داریم خودمون از… بیشتر »

توصیه‌های مهم رهبر انقلاب درباره ماه‌های رجب و شعبان

پایگاه‌ اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در خصوص اهمیت ماه‌های رجب و شعبان، گزیده‌ای از توصیه‌های عملی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای این دو ماه بافضیلت را منتشر کرده است که در ادامه از نظر خوانندگان عزیز می‌گذرد. *** توصیه‌های ماه رجب: «ماه رجب، ماه شعبان، یک… بیشتر »

فن ترجمه24

نکته 24: در زبان فارسی فعل لازم فعلی است که به تنهايی دارای معنی تمام باشد؛ و فعل متعدی فعلی است که معنی آن به وسيله کلمه ديگری که مفعول خوانده می­شود، تمام شود. برای مثال در «محمد آمد» فعل «آمد» معنی جمله را کامل کرده، و عمل «آمدن» با فاعل محقق شده… بیشتر »

سیرمطالعاتی کتب شهید مطهری19

روز شنبه 96/01/26 نونزدهمین جلسه سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری در سال تحصیلی 96-95 توسط آقای دکتر هوشنگی درمدرسه برگزار شد موضوع این جلسه: ادامه مسئله حجاب… ادامه شبهات… - توسعه جوامع غربی بدون حجاب: • ریشه پیشرفت و عقب ماندگی • معنای توسعه و… بیشتر »

اخلاق انتخاباتی نامزدها و معیار تقدم خود بر دیگران

درآمد جمهوریت یکی از عناصر مهم تشکیل دهنده نظام مقدس جمهوری اسلامی است که در جهت عینیت بخشیدن به آن، همه ساله، انتخابات متعدد و مهمی برگزار می گردد و مقام های عالی رتبه و منصب های مهمی به وسیله مردم، با واسطه یا بدون واسطه انتخاب می شوند. در هر… بیشتر »

رحلت حضرت زینب سلام الله علیها

حضرت زینب (س) تندیس عفت و حیا و پیام آور عاشورا است. فرازهای زندگانی وی دارای آموزه های تربیتی و الگویی ناب برای بانوان است. یک سال و نیم پس از حادثه عاشورا در 56 سالگی از دنیا رفت و به دیدار برادر شتافت. تاریخ وفات: 15 رجب 62 هجری قمری       شناسنامه… بیشتر »

مکالمه حضوری درس 4

مکالمه 4 ترجمه مکالمه 3 سامر: ببخشيد، سالن انتظار کجاست؟ سامر: عفوّاً، أينَ تقَعُ قاعة الانتظار أو صالة الانتظار؟ هند: نمی­دانم. از مسؤول اطلاعات بپرسيد. هند: لا أدري إسألْ موَظَّفَ الاستعلامات. سامر: ممنون خانم، حتماً می­پرسم. سامر: شکراً سيدتي، سأسألُ… بیشتر »

برگزاری مراسم ولادت حضرت علی علیه السلام

روز دو شنبه 96/01/21 به مناسبت ولادت حضرت علی علیه السلام مراسم جشن و سرور در مدرسه برگزار شد. این مراسم با دکلمه خوانی یکی از خواهران طلبه شروع شد.سپس طلاب به مولودی خوانی و مدیحه سرایی در فضائل حضرت علی علیه السلام پرداختند وموسس محترم سرکار حاجیه… بیشتر »

فصلی برای رویش (آغاز ایام اعتکاف)

در قرآن و روایات به اعتکاف اشاره شده است. اعتکاف در لغت به معنای حبس و توقف و رو کردن به چیزی است با تعظیم و تکریم؛ در اصطلاح، به معنای توقف و ماندن سه روز و بیشتر از آن در مسجد جامع می باشد. اعتکاف آداب و احکام و زمان ویژه ای دارد که در روایات به آن… بیشتر »

برگزاری جلسه5 سبک زندگی اسلامی با استاد خانم چینی چیان

روز یکشنبه 96/01/20پنجمین کلاس اخلاق با سرکار خانم چینی چیان در سال تحصیلی 96-95 برگزار شد. موضوع این جلسه: قناعت شکر ایثار ایثار: بتوانی از خودت بگذری شکر: امسال را سال شکر قرار بدهید به نداشته هامون فکر نکنیم  هرروز صبح از خواب بیدار شویم و چندتا از… بیشتر »

سیرمطالعاتی کتب شهید مطهری18

روز شنبه 96/01/19 هجدهمین جلسه سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری در سال تحصیلی 96-95 توسط آقای دکتر هوشنگی درمدرسه برگزار شد موضوع این جلسه: ادامه مسئله حجاب… ادامه شبهات…   حجاب امری فردی و جزء حریم خصوصی: • معنا و اثر تفکیک • اجتماعی و عمومی… بیشتر »

20فروردین ماه روز ملی فناوری هسته ای ایران

نیستید که ببینید چگونه عکستان در برق شیشه ها پیداست و جایتان در جان زندگی سبز است. درختی که با دستان خود کاشته اید و با خون خویش آبیاری نموده اید، تا ابد مقصود دانشمندان این مرز و بوم است. صفحات این ویژه نامه، عطر حضور لحظه های پربار زندگی شهیدان… بیشتر »

فن ترجمه23

نکته 23: انسان هميشه مقصود خود را با جمله بيان می­کند. جمله يک يا مجموع چند کلمه است که با هم يک معنای کامل را به شنونده منتقل می­کند. جمله در زبان فارسی و عربی به دو قسم فعليه و اسميه تقسيم می­شود. جمله فعليه در زبان فارسی به جمله­ ای گفته می­شود که… بیشتر »

تاملی بر آموزه‌های اجتماعی امام جواد(علیه السلام)

مطلب حاضرمروری است بر برخی آموزه‌های اجتماعی امام جواد (ع) از زبان آیت‌الله مکارم شیرازی که با استفاده از آثار قلمی ایشان تقدیم خوانندگان عزیز می‌شود. *** باید اذعان کرد در مسیر پرفراز و نشيبى كه انسان در زندگى در پيش دارد براى اينكه بتواند از خطرات… بیشتر »

دهم ماه رجب ولادت امام محمدتقی علیه السلام

عوامل و موانع استجابت دعا

یکی ازدغدغه‌های همیشگی جامعه ایمانی همواره این است که چرا دعاهایمان به هدف اجابت نمی‌رسد.نوشتارحاضردر مقام بیان این مطلب است که عوامل وموانع استجابت دعا را از منظر آموزه‌های وحیانی تشریح نماید. *** در اهمیت دعا همین قدر کافی است که خداوند در قرآن به… بیشتر »

زندگانی و سیره امام جواد (علیه السلام) و امام هادی (علیه السلام)

در زمان مأمون عباسی، جنبش مکتبی به رهبری حضرت امام رضا (ع) و امام جواد قدرت بیشتری یافته بود و خلفای عباسی خود را ناچار می دیدند با این جنبش درگیر نشوند و با آن کنار بیایند. برای همین مأمون با اصرار زیاد و با تهدید، امام رضا (ع) را ولیعهد خود کرد. جنبش… بیشتر »

فاطمه(علیها سلام) الگوی قابل دسترسی(پرسش و پاسخ)

پرسش: حضرت فاطمه(س) شخصیتی که مربوط به 1400 سال پیش است چگونه می‌تواند برای نسل امروزی بانوان الگوی پذیرفتنی و قابل دسترسی باشد؟ پاسخ: انسان‌ها برای دستیابی به زندگی بهتر و والاتر، نیازمند امور مختلفی هستند که غیر از شناخت فلسفه و هدف خلقت، ابزارهای… بیشتر »

آینه باطن

از كلام هر كسي حالت وي ظاهر مي شود. اگر صفاي باطن دارد، كلام او تنها ذكر الهي و هدايت مردم و نقل حديث و نشر مسائل علمي است و اگر كلام او لغو است، دليلِ قساوت قلب وي مي باشد و به همين ترتيب در مورد علم و جهل نيز چنين است[1]. امام صادق (عليه السلام) مي… بیشتر »

بهترین‌ها و بدترین‌ها در دوستی و همنشینی

بسیاری از مردم به سبب برخی از ارتباطات اجتماعی به سعادت می‌رسند و بسیاری نیز نگون‌بخت می‌شوند و در دنیا سر از زندان و گوشه خیابان و خرابه‌ها درمی‌آورند و دنیا و آخرتشان را تباه می‌سازند. این ارتباط اجتماعی به ویژه در قالب دوستی و همنشینی با افراد به سبب… بیشتر »

آری آگاهانه به جمهوری اسلامی

  انقلاب اسلامی ایران، انقلابی مکتبی و اعتقادی است که با اتّکا به اصول اسلام ناب محمّدی و با تبعیت از آموزه‌های مکتب تشیّع و با اقتدا به رهبریِ مرجعیت دینی برپا شد و بر اساس آن حکومت و نظامی اسلامی با رأی قاطع و آگاهانه اکثریت مردم برقرار گردید. ***… بیشتر »

اعمال ماه رجب

فضیلت و اعمال ماه مبارك رجب ماه رجب و ماه شعبان و ماه رمضان شرافت زیادی دارند و در فضیلت آنها روایات بسیاری وارد شده است. از حضرت رسول (صلى الله علیه و آله) روایت شده كه: ماه رجب ماه بزرگ خدا است و ماهى در حرمت و فضیلت به آن نمى‏رسد و جنگیدن با كافران… بیشتر »

نوروز ایرانی به جای نوروز باستانی

ایرانی زیرک مسلمان چگونه معنای نوروز را تغییر داد؟ ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده‌ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و… بیشتر »

آیا دین می تواند شادی مورد نیاز انسان را تأمین کند؟

سوال آیا دین می تواند شادی مورد نیاز انسان را تأمین کند؟ آیا تعالیم مذهبی و دستورهای دینی مانع شادی و شادمانی انسان نمی گردد؟ برای مثال آیا سفارش به گریه و عزاداری موجب غم و اندوه و افسردگی انسان نمی گردد؟ پاسخ  ارمغان دین برای بشر شادی، بهجت و سرور به… بیشتر »

آداب و آثار سفر از منظر قرآن

در مطلب حاضر نویسنده ضمن اشاره به برخی از اهداف و آثار سفر از دیدگاه قرآن، پاره‌ای از آداب مربوط به سفر را توضیح داده است. *** چیستی و آثار سفر یکی از مهمترین عوامل ایجاد انگیزه در انسان، توجه‌یابی به اهمیت و ارزش کاری است که می‌خواهد انجام دهد؛ زیرا… بیشتر »

گشاده رویی؛ صدقه‌ای با فضیلت

در مطلب حاضر نویسنده با تشریح اهمیت گشاده‌رویی از دیدگاه آموزه‌های دینی از خوشخویی و خوشگویی و خوشرویی به عنوان نشانه‌های حسن خلق یاد کرده و بر ضرورت آراسته شدن به این صفات اخلاقی تاکید کرده است. *** روی گشاده؛ بهترین صدقه شاد کردن دیگران، هنر دشواری… بیشتر »