آرشیو برای: "اسفند 1395"

بازخوانی توصیه‌های رهبر انقلاب در سالی‌که گذشت

کیهان بررسی می‌کند سرویس سیاسی - نگاهی به بیانات رهبر معظم انقلاب در سالی که گذشت به خوبی نشان می‌دهد که دغدغه حل مشکلات مردم و معیشت آنان مهم‌ترین نگرانی ایشان بوده است، تکرار برخی واژگان در بیانات معظم‌له و نیز خواسته‌هایی که از سوی مردم در نامه‌ها و… بیشتر »

1395/12/30 پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۶

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۳۹۶، سال جدید را سال «اقتصاد مقاومتی: تولید - اشتغال» نام‌گذاری کردند. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است: بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم یا مقلّب القلوب و الابصار، یا مدبّر اللّیل… بیشتر »

اهمیت و جایگاه عید نوروز از دیدگاه رهبر معظم انقلاب

فلسفه «نوروز» و «روز نو» آنچه در پی می‌آید گزیده‌ای از نظرات و دیدگاه‌های عالمانه و تحلیلی رهبر معظم انقلاب در مورد جشن ملی نوروز و نگاه اسلام نسبت به آن است که در طی سال‌های اخیر توسط معظم‌له بیان شده است. *** دگرگونیِ نوروز باستانی در نتیجه­ زیرکی… بیشتر »

الگو‌پذیری ازحضرت زهرا(علیها سلام) در عصر حاضر؛ چرا و چگونه؟

گرایش به الگو و تأثیرپذیری از آن در امور مختلف زندگی فردی و اجتماعی‌، از جمله گرایش‌های فطری انسان است و فطرت كمال جویی انسان او را وا می‌دارد تا برای رسیدن به هدف و كمال از بهترین الگوها ‌استفاده كند. از طرفی قرآن كریم‌ که برای هدایت انسان و پاسخگوئی… بیشتر »

بیستم جمادی الثانی ولادت حضرت فاطمه زهرا علیهاسلام روز زن وتولد امام خمینی (ره) بر عموم شیعیان مبارکباد.

پذیرایی و تکریم مهمان از نگاه قرآن

در آیات قرآن آدابی برای میزبانی و مهمانی بیان شده است.مهمان عزیز است و باید او را تکریم کرد، اکرام نهایت ایثارگری و از خودگذشتگی است که فراتر از عدل و احسان قرارمی‌گیرد. براساس آیات 24 تا 28 سوره ذاریات تکریم و پذیرائی مهمان از سوی میزبان به اشکال… بیشتر »

نتیجه مسابقات سیرمطالعاتی کتب شهید مطهری

خانم فاطمه جوانبخت در مسابقات کتاب خوانی سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری ارسالی از مدیریت استانی حائز رتبه گردیدند و به مرحله استانی راه یافتند و از طرف مدیریت استانی تقدیر شده و به ایشان جایزه نقدی اهداء شد. بیشتر »

برگزاری مراسم ولادت حضرت زهراعلیها سلام

روز سه شنبه 95/12/24 به مناسبت ولادت حضرت فاطمه علیها سلام مراسم جشن و سرور در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد در این مراسم طلاب به مولودی خوانی و مدیحه سرایی در فضائل حضرت زهرا علیها سلام پرداختند وموسس محترم سرکار خانم میرخان سخنرانی کردند..… بیشتر »

اقدامات تبلیغی جهت پذیرش طلبه سال 96

مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) برای پذیرش طلبه برای سال تحصیلی جدید (96) فعالیت های گوناگونی انجام دادند که به برخی از آنها اشاره می کنیم. 1. طراحی بنر و چاپ ونصب آن با همکاری شهرداری در میادین اصلی منطقه 11 2. چاپ بوروشور به تعداد 5000 عدد و توزیع آن… بیشتر »

فن ترجمه22

نکته 22: در زبان فارسی فعل «داشتن» برای بيان مالکيت بکار می­رود. اين فعل در زمان گذشته، حال و آينده بصورت «داشتم، دارم، خواهم داشت» صرف می­شود. و با افزودن حرف «نون» به ابتدای آن منفی می­شود. «نداشتم، ندارم، نخواهم داشت». در زبان عربی برای بيان مالکيت… بیشتر »

برگزاری جشنواره غذا

روز یکشنبه 95/12/22 دومین جشنواره غذادر نیمسال دوم تحصیلی 96-95 باحضور کلیه طلاب بعد از نماز ظهر و عصردر مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) برگزار گردید. طلاب انواع غذاهای طبخ شده ،غذاهای سنتی، شیرینی، ژله، دسر… با تزئینات زیبا را به نمایش گذاشتند و… بیشتر »

سالروز وفات حضرت ام البنین علیها سلام و روز تکریم مادران شهدا

ام البنین دختر حزام بن خالد، همسر امام علی «علیه السلام» بود، مادرش ام لیلی نام داشت. نام این بانو فاطمه و کنیه اش ام البنین است. این بانو گرچه در کربلا حضور نداشت ولی چهار فرزند رشیدش به نام های عباس، عبدالله، جعفر و عثمان در حادثه عاشورا در راه یاری… بیشتر »

چشم زخم حق است

سهل‌بن حنیف از مسلمانان مخلص و از یاران با شهامت پیامبر(ص) و علی(ع) بود. در همه جنگ‌های رسول خدا(ص) شرکت داشت، سیرت و صورت زیبای او زبانزد مردم بود. درباره او چنین نقل می‌کنند: وی در یکی از جنگ‌ها همراه پیامبر(ص) بود، به نهر آبی رسید، بدن خود را… بیشتر »

بزرگان چه جملاتی را زیاد تکرار می‌کردند؟

  آقای اشتهاردی می‌فرمود: حضرت امام در درس اخلاق خود چند جمله را تکرار می‌کرد از جمله، هرکس به جایی رسیده است از اول مواظب بوده است و خودرو نمی‌شود مهذب شد. آقای میانجی این جمله را زیاد تکرار می‌کرد: شما گناه نکنید، راه را نشانتان می‌دهند، آن مرحوم با… بیشتر »

اقامه 40 نماز ظهر عاشورا با انگشترهای اهدایی

نگاهی به اصول تشویق و تنبیه در اسلام از زبان حجت‌الاسلام محسن قرائتی آنچه در پی می‌آید بیانات حجت‌الاسلام محسن قرائتی استاد قرآن كریم در جمع دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در مسجد سید‌الشهداء(ع) این دانشگاه است که درخصوص تشویق و تنبیه در اسلام ایراد شده… بیشتر »

مکالمه حضوری درس 3

ترجمه مکالمه 2 به عربی   ليلَی: سلام عليکَ. کيف حالُکَ؟ سمير: عليکِ السلامُ. بخير، و أنتِ؟ أو کيف حالُکِ؟ ليلی: الحمدُ لله. هل قرأتَ قصّةَ «العجوزةَ و الهرَّةَ»؟ سمير: نعم، کانت جيدٌّ جدّاً، لکن ما فهِمتُ لماذا ضجِرَتْ الهرَّةُ. ليلی: لأنَّ المرأةَ… بیشتر »

سنت پاداش و کیفر در دنیا

در مطلب حاضر نویسنده به یکی از سنتهای الهی حاکم بر جهان هستی یعنی سنت کنش و واکنش یا همان مکافات اعمال اشاره و این مقوله را بررسی کرده است که بر اساس سنت مکافات، هرکسی هر کار خوب یا بدی انجام دهد، در این دنیا مکافات و جبران آن را خواهد دید اما این به… بیشتر »

برگزاری جلسه4 سبک زندگی اسلامی با استاد خانم چینی چیان

روز یکشنبه 95/12/15چهارمین کلاس اخلاق با سرکار خانم چینی چیان در سال تحصیلی 96-95 برگزار شد. موضوع این جلسه: اخلاقیات بعد از شناختها و تغییر هرف: 1. اخلاص کاری را برای رضای خدا انجام دادن 2. تقوا نباید کاری کنیم که خدا خشمگین شود. لازمه تقوا معرفت دینی… بیشتر »

بهترین و شایع ترین ارتباط

توانایی برقراری ارتباط مناسب موجب می شود اطلاعات و پیام ها و علوم مختلف میان افراد در قرون متفاوت انتقال یابد و چه بسا وحی الهی و علوم پیامبران از همین طریق به انسانها منتقل شده است . در این رابطه نویسنده کتاب (شرح مصباح الشریعه ) می نویسد: شرافت مرتبه… بیشتر »

سیرمطالعاتی کتب شهید مطهری17

روز شنبه 95/12/14 هفدهمین جلسه سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری در سال تحصیلی 96-95 توسط آقای دکتر هوشنگی درمدرسه برگزار شد موضوع این جلسه: ادامه مسئله حجاب شبهات حجاب ضد آزادی زن ●معنای آزادی ●عدم ارتباط مستقیم حجاب و آزادی ●عدم اختصاص حجاب به زن ●قبول… بیشتر »

فن ترجمه21

نکته 21 در زبان فارسی و عربی أکثر فعل­ها بر انجام دادن يا انجام گرفتن کاری دلالت می­کنند که به آنها در فارسی افعال خاص و در عربی افعال تام گفته می­شود. در مقابل فعل­هايی مانند «بود، شد، هست، نيست، …» وجود دارند که معنای کاملی ندارند و فقط برای… بیشتر »

برگزاری جلسه بیست ویکم مقدمات ردشبهه

جلسه بیست ویکم مقدمات رد شبهه با حضور استاد سلیمانی مقدم روز سه شنبه 95/12/10در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد در این جلسه از کنترل احساسات سخن به میان آمد… برای کنترل احساسات چند نکته را باید مد نظر قرار داد: احساسات در سه صورت درگیر… بیشتر »

ناله‌های جانسوز على(علیه السلام) در فراق فاطمه(سلام الله علیها )

فاطمه و على عليهما‌السلام دو يار همراه و دو ستاره آسمانى‏ اند كه براى نشان دادن راه آسمان چند روزى به زمين آمدند و سپس به آسمان بازگشتند. آن دو يارمهربان، نامهربانى‏ها و بى‌مهرى‏هاى بى‌حسابى از خاكيان ديدند و بزرگوارانه از كنار مزاحمت‏هاى شب پره‏هاى… بیشتر »

کلام امیرعلیه السلام:ادامه حکمت2

  الله الله فی القران لا یسبقنکم بالعمل به غيركم  كلام مبارك حضرت علي عليه السلام که در باره قران و عمل به ان است. خدا را خدا را در قران سبقت نگیرند غير شما در عمل به قران ما را چه می شود!حیران و سرگردان،نا امید و نگران،مثل بچه های گم شده و دور از مادر… بیشتر »

برگزاری مراسم شهادت حضرت زهراعلیها سلام

روز سه شنبه 95/12/10 به مناسبت شهادت حضرت زهرا علیها سلام مراسمی به این منظور در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج)برگزار شد این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید شروع شد سپس طلاب خواهر مراسم تعزیه خوانی و نوحه سرایی برگزار کردند یکی از طلاب به خواندن… بیشتر »

مکالمه حضوری درس 2

بسمه تعالی مکالمه 2 اعداد: السيدة مريم جمارانيان برای ترجمه به عربی لطفاً گفتگوی زير را به زبان عربی بنويسيد. خالد: ما مهنتُکِ، ما مهنتُکم، ماذا تعملين؟ مريم: أنا معلمةٌ. ما مهنتکَ، ما مهنتُکم، ماذا تعمل؟ خالد: أنا طالبٌ و أدرُسُ في المدرسة العلمية.… بیشتر »

پژوهشی در نکته های سبک زندگی اسلامی

روز دوشنبه 95/12/09 در برنامه صبحگاه مدرسه استاد خانم سلیمانی مقدم درباره سبک زندگی به سخنرانی پرداختند موضوع:توکل… در ابتدا توکل را بر این موارد معنی می کنند : 1. توکل کن و نتیجه را به خدا بسپار 2. دعا کن و منتظر اجابت باش 3. اگر دعایت مستجاب نشد… بیشتر »

اعمال ماه جمادی الثانی

تقويم اين ماه: سوم و چهارم و پنجم: طبق بعضى از روايات مصادف با ايّام شهادت حضرت فاطمه زهرا(عليها السلام) است،و بزرگان و علما به آن اهمّيّت خاصى مى دادند. روز بيستم: روز ولادت باسعادت حضرت زهرا(عليها السلام) در سال دوم بعثت يا پنجم بعثت است. از آن جا كه… بیشتر »

برگزاری جلسه3 سبک زندگی اسلامی با استاد خانم چینی چیان

روز یکشنبه 95/12/08سومین کلاس اخلاق با سرکار خانم چینی چیان در سال تحصیلی 96-95 برگزار شد. موضوع این جلسه دین قوی ترین پشتوانه اخلاق است نقش زن و مادر: 1.مودت : محبت هایی که در عمل نشان داده میشود 2.رحمت : رفع نیاز کند 3. تربیت ● چگونگی اجرای کار درست ●… بیشتر »

سیرمطالعاتی کتب شهید مطهری16

روز شنبه 95/12/07 شانزدهمین جلسه سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری در سال تحصیلی 96-95 توسط آقای دکتر هوشنگی درمدرسه برگزار شد موضوع این جلسه مسئله حجاب ریشه های حجاب از نظر مخالفان: ●ریشه فلسفی:رهبانیت(نفی نظری،نفی عملی) ●ریشه اجتماعی : نا امنی برای زنان(نا… بیشتر »

فن ترجمه20

در زبان فارسی علاوه بر ضماير شخصی «من، تو، او، ما، شما، ايشان» کلماتی وجود دارند که برای نشان دادن چيزی يا کسی بکار می­روند. به اين گونه کلمات «ضمير اشاره »گفته می­شود. ضمير اشاره به جای اسم می­نشيند، و مشار اليه بعد از آن ذکر نمی­شود. ضمير اشاره دو… بیشتر »

جلسه شورای پژوهشی

روز شنبه 95/12/07 جلسه شورای پژوهشی در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) تشکیل شد در این جلسه موسس مدیریت معاون پژوهش و اساتید محترم شرکت داشتند وطی بحث و گفتگو موضوع و طرح اجمالی و طرح تفضیلی چند نفر از طلاب پایه پنجم تصویب شد.در این جلسه اساتید محترم برای… بیشتر »

بیانات در ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین

95/12/03 من قبل از آنکه سخنرانی خودم را شروع کنم، چون امروز سالروز شهادت مالکوم ایکس، رهبر سیاهان مسلمان آمریکاست، از حضّار محترم خواهش میکنم حمد و قل‌هواللّهی برای روح آن شهید بخوانید. بِسمِ اللهِ الرّحمٰنِ الرَّحیم الحمدلله ربّ العالمین و صلوات الله و… بیشتر »

برگزاری جلسه دوم آیات الاحکام توسط استاد خانم میرخان

روز سه شنبه95/12/03 کلاس آیات الاحکام توسط استاد خانم میرخان در مدرسه برگزار شد… امام فرمودند: این موارد را در دنیا فراموش نکنید: سلامتی، نیرو، فرصت، جوانی که نتیجه سه مورد قبل است، نشاط که موتور حرکت موارد قبل است. از همه این موارد، آخرت را باید… بیشتر »

هم نشینی با کلام امیر علیه السلام: ادامه حکمت 2...

در محضر امیرالمؤمنين: و هانت علیه نفسه من امر علیها لسانه و ان که زبان را بر خود حاکم کند خود را بی ارزش کرده است. یکی از خصوصیات ذاتی انسان ارزشمند بودن انسان است انسان ذاتش بزرگمنش و ارزشمند است عالی است و هر کس خود را با پستیها همراه نسازد خواسته های… بیشتر »

پژوهشی در نکته های سبک زندگی اسلامی با استاد خانم سلیمانی مقدم

روز دوشنبه 95/11/02 در برنامه صبحگاه مدرسه استاد خانم سلیمانی مقدم درباره سبک زندگی به سخنرانی پرداختند موضوع: وقتی از کسی ناراحت و عصبانی هستیم چگونه رفتار کنیم . چند راهکار بیان گردید 1.تمام ناراحتی خود را در ابتدا بیان کنیم البته در جایی که کسی نیست… بیشتر »

برگزاری کلاس سبک زندگی اسلامی با استاد خانم چینی چیان

روز یکشنبه 95/12/01دومین کلاس اخلاق با سرکار خانم چینی چیان در سال تحصیلی 96-95 برگزار شد.موضوع این جلسه مشترکات در خانواده: درد ،شادی،تفریح،وضایف،اهداف،حرف،رنگ،فهم،عقیده،دوست،دشمن. ویژگی خانواده های مطلوب و خدا پسندانه: 1. رنگ خدایی 2.شوق عبادت 3.ادب… بیشتر »

مکالمه حضوری درس1

خالد: السَّلام عليکِ مريم: و عليکَ السَّلامُ خالد: إسمي خالد، ما اسمُکِ مريم: اسمي مريم خالد: کيف حالُکِ؟ مريم: بخير، والحمدُ للهِ. و کيفَ حالُکَ يا خالدُ؟ خالد: بخير، والحمدُ لله. شکراً لکِ مريم: من أينَ أنتَ يا خالد؟ خالد: أنا من مصر، أنا مصريٌّ، و… بیشتر »

سیرمطالعاتی کتب شهید مطهری15

روز شنبه 95/11/30 پانزدهمین جلسه سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری در سال تحصیلی 96-95 توسط آقای دکتر هوشنگی درمدرسه برگزار شد موضوع این جلسه مسئله حجاب مقدمه: 1.عبارت حجاب(پوشش ،ستر) 2. فلسفه پوشش 3. مبانی آثار پوشش ●فردی :آرامش روانی،حفظ حیثیت و احترام… بیشتر »

فن ترجمه19

با جمله اسميه و ارکان آن و همچنين با انواع خبر و ضمير رابط آشنا شديم. در جمله اسميه اصل بر اين است که مبتدا در اول کلام و خبر پس از آن ذکر شود؛ اما گاهی خبر بر مبتدا مقدم می­شود و گاهی اين تقدم واجب است. برای مثال اگر مبتدا نکره محضه و خبر ظرف يا جار و… بیشتر »

پژوهشی درنکته های سبک زندگی اسلامی

روزدوشنبه 95/11/25 کلاس سبک زندگی اسلامی در برنامه صبح گاه مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد استاد این کلاس سرکار خانم سلیمانی مقدم استاد پژوهش مدرسه به ایراد سخنرانی پرداختند ایشان در ضمن سخنان خود درباره آیه قران: «و ثیابک فطهر والرجز فاهجر»… بیشتر »